Pienten lasten vanhemmat: järjestättekö joka päivä ohjelmaa?
Mulla on jostain syystä huono omatunto jos ei joka päivä ole jotain fiksua tekemistä taaperolle. Tänään ollaan oltu sisällä koko päivä lukuunottamatta kun ennen lounasta käytiin pihassa vähän kävelemässä. Olen siivonnut kaappeja ja pessyt ikkunoita ja taapero on pyörinyt mukana ja tutkinut tavaroita. Onko tylsät kotipäivät ok vai pitäisitkö uteliaalle ja sosiaaliselle lapselle olla koko ajan jotain hänelle suunnattua tekemistä ja muiden lasten seuraa?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sen lapsen pitää ulkoilla joka päivä, mieluiten kaksi kertaa.
Onko se sitten järjestettyä ohjelmaa?
Kyllä järjestin kaksi ulkoilua päivässä sekä jotain järkevää sisätekemistä. Nyt lapset ovat jo koululaisia, mutta edelleen järjestän loma-aikana joka päivä jotain. Vähintään jonkun uimarantareissun ja lautapelejä molempien kanssa erikseen. En kestä sitä että nysväävät sisällä tai tuijottavat ruutuja.
On ok. Sehän on hienoa, että otat lapsen mukaan niihin askareisiin ja hän saa siinä tutkia ja ihmetellä maailmaa, ja olet siinä saatavilla.
t. lasten kanssa työsketelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se minusra ohjelmaa ole vaan minimilastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no unohdin aloituksessa kertoa, että tänäkin kesänä monena päivänä ollaan oltu lähes koko päivä pihalla. Yleensä käydään vähän väliä kun omakotitalossa asutaan ja pihalle on helppo mennä. Ei se mun mielestä ole kyllä järjestettyä ohjelmaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se minusra ohjelmaa ole vaan minimilastenhoitoa.
Samaa mieltä.
Lapset järjestää ohjelman ja itse yrittää pysyä perässä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä järjestin kaksi ulkoilua päivässä sekä jotain järkevää sisätekemistä. Nyt lapset ovat jo koululaisia, mutta edelleen järjestän loma-aikana joka päivä jotain. Vähintään jonkun uimarantareissun ja lautapelejä molempien kanssa erikseen. En kestä sitä että nysväävät sisällä tai tuijottavat ruutuja.
Minä en suunnilleen edes näe lapsia lomalla. Ne huitaisee aamupalan namaan ja menee ulos keskenään ja kavereiden kanssa. Olisi kyllä raskasta töiden päälle keksiä koko ajan tekemistä toisille.
Voi taivas. Ihan perus elämää. Yhdessäoloa-ja tekemistä. Olet henkisesti ja fyysisesti läsnä.
Tylsät kotipäivät on myös ok. Lapsi oppii siinä myös viihdyttämään itseään ja lapsista on supermielenkiintoista osallistua aikuisten juttuihin. Lapselle voi vaikka antaa oman liinan, jolla saa siivota.
Muiden lasten seura on tietysti tärkeää mutta ei sitä aina saa järjestettyä joka päivä. Meidän lähileikkipuistossa ei aina ole muita lapsia, joiden kanssa leikkiä. Tiedä sitten missä ovat.
No siis aina oli rytmi. Ruokailut, ulkoilut, sisäleikit jne. samaan aikaan.
Ei siis sellaista haahuilua kotipäivinäkään.
Hyvin usein lähdettiin päiväunien jälkeen kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no unohdin aloituksessa kertoa, että tänäkin kesänä monena päivänä ollaan oltu lähes koko päivä pihalla. Yleensä käydään vähän väliä kun omakotitalossa asutaan ja pihalle on helppo mennä. Ei se mun mielestä ole kyllä järjestettyä ohjelmaa. Ap
No mitä se järjestetty ohjelma sinun mielestä on mistä nyt on huono omatunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suunnilleen edes näe lapsia lomalla. Ne huitaisee aamupalan namaan ja menee ulos keskenään ja kavereiden kanssa. Olisi kyllä raskasta töiden päälle keksiä koko ajan tekemistä toisille.
Meillä taas lapset eivät ole käyneet kertaakaan kavereiden luona eikä kaverit meillä.
Hyvin on kuitenkin aika kulunut.
Meillä ainakin 2-vuotias haluaa joskus olla vain kotona leikkimässä ja sen hänelle suon. Käydään silloin vain omalla pihalla leikkimässä yhdessä. Lapsi viihtyy hyvin itsekseen ja leikkii yksin. Jos on paljon ollut kaikkea menoa ja puuhaa, niin on selvästi väsynyt ja kiukkuinen.
Koitetaan kuitenkin säännöllisesti järjestää leikkitreffejä ja tehdään retkiä eri puistoihin ja paikkoihin. Kirjastossa käydään vähintään kerran kuukaudessa.
Ei pidä. Lastenpsykiatri Sinkkosen mukaan lapsilla pitää olla löysää aikaa, että voivat käyttää mielikuvitustaan ja keksiä itse viihdykettä itselleen. Lapsen pitää myös oppia sietämään tylsistymistä.
Nykypäivänä on ongelma, että lapsille järjestetään koko ajan ohjelmaa. Eivät opi sietämään tylsyyttä ollenkaan. Tottakai ruutuaikaa pitää rajata ja ulkoilla, mutta muuten ihan arkiaskareissa mukana olo riittää. Olen ihmetellyt, miten lapset nykyään käyvät joka viikonloppu tramppaparkeissa tai hoplopissa.
T. Lastenhoitaja päiväkodista
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä on ongelma, että lapsille järjestetään koko ajan ohjelmaa. Eivät opi sietämään tylsyyttä ollenkaan. Tottakai ruutuaikaa pitää rajata ja ulkoilla, mutta muuten ihan arkiaskareissa mukana olo riittää. Olen ihmetellyt, miten lapset nykyään käyvät joka viikonloppu tramppaparkeissa tai hoplopissa.
T. Lastenhoitaja päiväkodista
Tämä.
Meillä lapset sai olla kotona noin 3 vuotiaiksi, vaimo hoiti huushollin kun minä tein pitkää päivää.
Vaan sit kun loma alkoi melkoiset ressit kun kaikkiin paikkohin piti ehtiä. No minä olen melko tyyni, vaimolla tosin oli jotain odotuksia josta en tiennyt. Nyt hyvin.
Ohjelmaahan taaperolle on kaikki, niin kotona kuin ulkonakin. Voi olla seuraamassa tai mukana tekemässä kodin askareita ja taas ulkona tutkimassa luontoa. Ei ohjelman tarvitse olla monimutkaista tai erikseen hienoksi järjestettyä.