Olisiko teistä ok, jos mies alkaisi 5v asuntolainan
ottamisen jälkeen puhumaan, että sinun pitäisi maksaa asumisestasi vuokraa? Meillä siis miehen nimissä on talo ja laina, laina on mitoitettu miehen tuloihin ja itse tienasin lainanottohetkellä n.2000€/kk. Nyt mies on sitä mieltä etten maksa mistään mitään(maksan laskuista puolet) ja minun pitäisi maksaa asumisesta vuokraa. Meillä on siis omat rahat. teen lähes kaikki kotityöt ja käyn töissä.
Itseäni loukkaa tällainen, että minun pitäisi maksaa miehen asuntolainaa pois, hän ei halua taloa minun nimiini puoleksi.
Kommentit (332)
miehen lasta kuin omaani ja valinnut työpaikankin sen perusteella, että voin hoitaa lapsia niiden sairastuessa jne jotta mies saa tehdä uraa. Mies on tehnyt pitkää päivää ja ollut monesti viikkoja toisella puolen maapalloa ja minä olen revennyt joka suuntaan kotona, jotta homma toimii. Myös miehen pojan KAIKKI vanhempainillat, lääkärireissut, koulun juhlat ym olen hoitanut, koska omat vanhemmat eivät ole ehtineet. Minulla on ollut myös viime vuoteen asti todella pienet tulot ja niistä ei alun alkaenkaan 250 000e lainoja makseltaisi, mies tietää kyllä tämän.
En siis kyllä suostuisi maksamaan vuokraa aviomiehelleni. Johan se kuulostaakin ihan hullulta. Ja kun ajattelee että ap:n tulot n. kolmasosa miehen tuloista niin ei kai voi edes oletta että kaikesta maksaisivat tasan. Mulla on yksi ystävä pariskunta ja mies ei ole halunnut naimisiin vaan ovat olleet avoliitossa jonkun viisitoista vuotta ainakin ja kolme lasta. Musta tuntuu että mies ei halua nimisiin koska pelkää että sitten pitäisi rahojen olla yhteisiä. Vaimo kävi töissä, hoiti kodin ja lapset kun mies opiskeli hyvän ammattinsa. Miehellä hyvä palkka ja vaimo ollut kotihoidontuella. Kaikki maksut kuitenkin meni puoliksi joten nainen kituutti ja säästi eikä voinut koskaan ostaa mitään ja miehellä taas oli reilusti rahaa. Monesti juttelin asista ystäväni kanssa kun oli surkeena kun ei mihinkään ole varaa. Teki siis kaiken kotona. Ratkaisuksi keksittiin että kun kerran kaikki menot on puoliksi niin siten myös lastenhoito ja kotihommat myös. Tuon jälkeen mies oppi enmmän arvostamaan puolisoaan ja kun ostivat oman asunnon joka siis meni miehen nimiin niin mukisematta on maksanut lainakulut yms. mies yksin.
Me ollaan naimisissa ja ostettiin joku aika siten oma talo. on molempien nimissä mutta silti mies maksaa koko lainan. Minä taas maksn suurimmaksi osaksi laskut paitsi kun mies tilailee netistä sitä sun tätä niin ne maksaa itse. Tulot molemmilla suht samat. Minä huolehdin kaikki lasten jutut ja pääosan kotitöistä. Tavallaan molemmilla omat rahat mutta tavallaan yhteiset kun ei sitä rahaa koskaan yli jää niin eipä tarvitse kitistä siitä mitä kumpikin maksaa.
kertaa vuodessa lasten kanssa, koska itselläni ei ole varaa lähteä mukaan. Toisaalta ihan hyvä että on lasten kanssa, joten en ole asiasta mukissut. Näin oli myös ollessani äitiyslomalla.
Jos on, niin et ala maksaa edes puolta laskuista. Miehesi pitää maksaa oma + oman lapsensa osuus, sinun oma osuutesi + puolet mahdollisten yhteisten lasten kuluista. Myös sinun kannattaa alkaa kerätä omaisuutta omiin nimiin. Esim ostamalla joku sijoitusasunto.
Jos sinä hoidat kotityöt, niin siinä on vuokraa kylliksi asumisesta.
Jos avioehtoa ei ole (äläkä siihen suostu sitten myöhemminkään paitsi niin että siitä alkaen hankittu omaisuus on omaa, siihen mennessä kertynyt yhteistä.) niin ei ole ihan niin tarkkaa, mutta vaikuttaa siltä että suhteenne ei ehkä kestä eläkeikään. Miehesi ei siihen tunnu sitoutuneelta.
Ja miksi sinulla on pienet tulot?
Miehelle kertyy oaisuus kun maksaa lainoja. Talo on kiinteää omaisuutta jonka myydessään saa hyvät rahat. Jos taas puoliso maksaa kaikki juoksevat menot ei hänelle kerry mitään omaisuutta vaan rahat ovat olleet ja menneet. Mies siis saa maksamilleen rahoilleen vastineen ja jos ei joudu maksamaan yhtään juoksevia menoja niin ei menetä yhtään rahaa. Eihän sekään ole reilua. Eri asia jos talo olisi molempien nimissä ja siitä saatavat myyntirahat menisi puoliksi siinä tapauksessa etä talo myytäisiin tai tulisi ero. Jos ap:lle ja miehelleen tulisi ero ja mies maksanut vain taloa ja vaimo kaiken muun niin vaimolle ei jäisi mitään kun taas miehelle jäisi se talo.
37
Ja miksi sinulla on pienet tulot?
palkkaa moneen vuoteen, vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa. t.ap
kaikki asumiskulut, niin eikö se ole vähän epäreilua että sinä asut ilmaiseksi? Ethän sinä missään muuallakaan voisi ilmaiseksi asua.
Muut kulut kuitenkin maksatte puoliksi ja kotityöt teette yhdessä?
Minä olisin ainakin sitä mieltä että olisi kohtuullista että maksaisit edes yhtiövastikkeet tms. asumiskulun korvauksesksi asumisesta.
hän joutuisi maksamaan vuokraa ja ne muut menot, eikä siitä jäisi yhtään mitään.
Tietenkään.
kaikki asumiskulut, niin eikö se ole vähän epäreilua että sinä asut ilmaiseksi? Ethän sinä missään muuallakaan voisi ilmaiseksi asua.
Muut kulut kuitenkin maksatte puoliksi ja kotityöt teette yhdessä?
Minä olisin ainakin sitä mieltä että olisi kohtuullista että maksaisit edes yhtiövastikkeet tms. asumiskulun korvauksesksi asumisesta.
se tulee monessa kohtaa ilmi.
Ap:llä meni varmaan vati sen vuoksi yli, että esimerkiksi sain selville taannoin, että miehen ex ei maksa lapsesta (asuu meillä) mitään elareita, ei ole maksanut vuosiin ja mies ei kuulemma halua mitään edes vaatia. Minä olen maksanut lapsen menoja siinä missä omienkin, enkä ole nurissut. Nyt sitten kuitenkin vaaditaan omalta vaimolta maksua kotona asumisesta.
Miksi suostuit alunperinkään tuollaiseen että et omista mitään?
Raha-asioista kinastelu ja niiden järkkäily kuulostaa siltä, että teillä suunnitellaan avioeroa. En kyllä miehelleni mitään vuokraa maksa vaikkei olla edes naimisissa. Talolaina otettiin puoliksi ja mies sitä lyhentää, muutenkin maksaa yleiset kulut sillä omat tuloni ovat alle 300 euroa kuussa, siis opiskelen.
Sinuna säästäisin ylimääräiset rahat ja palkkaisin juristin hoitamaan avioeroa.
tuloilla ymmärrän, ettei hän halua ex-puolisoltaan elatusmaksuja. Tiedätkö paljonko miehesi ex tienaa, voi olla ettei hän ole edes niihin oikeutettu? Onhan sillä äidilläkin siitä lapsesta kuluja, kun vierailee siellä.
maksamaan asumiskuluja tai kaikki muut kulut? Luitteko ollenkaan, mitä ap:n mies tienaa
Mies tienaa 8800€/kk, minä 3300€/kk
mutta niin joutuis mieskin maksamaan omat ja lastensa juoksevat kulut lainan päälle jolloin hänelläkin jäisi vähemmän rahaa kuin vain pelkät lainat maksamalla. Ja joutuis vielä palkaamaan kodinhoitjankin kun ei itse kotona mitään tee. Ja jonkun hoitamaan lapsensa asioita jotka ap nyt hoitanut.
Siis oikeesti onko tosiaan naiset sitä mieltä että vaimon kuuluu hoitaa niin omat kuin miehenkin lapset ja koti ja vielä sitten maksaa joko kaikki juoksevat menot tai asumisestaan vuokraa. Minusta reilua on että juoksevat kulut menee puoliksi ja mies maksaa lainankulut jos asunto on miehen ja vaimo hoitaa kaiken kotihomman ja lapset.
37/45
asuntoa katsottiin ja lainaa mies neuvotteli, niin missään vaiheessa ei tullut ilmi, että olisin talossa vuokralainen ja pitäisi asumisesta maksaa. Huoh
Ei sitten sinulle ole koko aikana pälähtänyt päähän, että normaalit aikuiset maksaa asumisestaan.
Ei sitten sinulle ole koko aikana pälähtänyt päähän, että normaalit aikuiset maksaa asumisestaan.
talo oli ok ja hänellä on hyvä palkka sen maksamiseen, eikä kertaakaan maininnut, että pitäisi jotain maksella. Minä nimittäin makselin vanhasta miehen asunnosta, johon muutin, vastikkeita joka kuukausi; miehen mukaan hän hoitaa uuden talon lainanlyhennykset. Ja nyt viiden vuoden jälkeen tuli toisiin ajatuksiin :)
kyllä aikuisen ihmisen pitää maksaa asumisestaan. Ja omahan on ihan häpeäsi jos passaat tuolla lailla. Eikä niillä kotitöillä valtaisaa rahallista arvoa ole.
asumme ja tilanne olisi sama, ei kävisi mielessäkään, että miehen pitäisi maksaa "asumisestaan" koska talohan jäisi minulle, jos ero vaikka tulisi.
erossa puoliksi, senhän pitäisi olla kummankin nimissä, vai erehdynkö?
on aivan sama, kenen nimissä mikäkin on eron sattuessa, kaikki menee puoliksi. Ainoastaan jos on erikseen tehty avioehto niin ei mene.
Ilman avioehtoa kaikki (henkilökohtaiset sijoitukset, talletukset, saadut perinnöt je) menee puoliksi.
nuo muut menot, jos kerran mies maksaa asumisen yksin.