Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teistä ok, jos mies alkaisi 5v asuntolainan

Vierailija
21.01.2010 |

ottamisen jälkeen puhumaan, että sinun pitäisi maksaa asumisestasi vuokraa? Meillä siis miehen nimissä on talo ja laina, laina on mitoitettu miehen tuloihin ja itse tienasin lainanottohetkellä n.2000€/kk. Nyt mies on sitä mieltä etten maksa mistään mitään(maksan laskuista puolet) ja minun pitäisi maksaa asumisesta vuokraa. Meillä on siis omat rahat. teen lähes kaikki kotityöt ja käyn töissä.

Itseäni loukkaa tällainen, että minun pitäisi maksaa miehen asuntolainaa pois, hän ei halua taloa minun nimiini puoleksi.

Kommentit (332)

Vierailija
321/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten sinulle ole koko aikana pälähtänyt päähän, että normaalit aikuiset maksaa asumisestaan.

talo oli ok ja hänellä on hyvä palkka sen maksamiseen, eikä kertaakaan maininnut, että pitäisi jotain maksella. Minä nimittäin makselin vanhasta miehen asunnosta, johon muutin, vastikkeita joka kuukausi; miehen mukaan hän hoitaa uuden talon lainanlyhennykset. Ja nyt viiden vuoden jälkeen tuli toisiin ajatuksiin :)

Ei sitten sinulle ole koko aikana pälähtänyt päähän, että normaalit aikuiset maksaa asumisestaan.

talo oli ok ja hänellä on hyvä palkka sen maksamiseen, eikä kertaakaan maininnut, että pitäisi jotain maksella. Minä nimittäin makselin vanhasta miehen asunnosta, johon muutin, vastikkeita joka kuukausi; miehen mukaan hän hoitaa uuden talon lainanlyhennykset. Ja nyt viiden vuoden jälkeen tuli toisiin ajatuksiin :)

maksoi jo uutta taloa vai mikä tämä järjestely oli? Joka tapauksessa vastike oli varmaan halvempi kuin laina+vastike tai vuokra.

Mitä jos mies olisi alun perin vaatinut sinua osallistumaan asumismenoihin, olisitko halunnut vaatimattomamman yhteisen kodin?

Vierailija
322/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän puurot ja vellit sulla sekaisin

1. Ap:han maksaa asumismenoista osansa, jopa osittain kaikki asumismenot, kuten kiinteistöveron miehensä omistamasta kiinteistöstä. Puolet vakuutuksista ja puolet laskuista, jotka yleensä suurelta osin liittyvät asumiseen: Sähkö, vesi, jäte...ainakin meillä nämä laskutetaan.

2. Lisäksi ap maksaa kahden yhteisen lapsen kulut ja miehen aikaisemmasta liitosta olevan lapsen kulut, lapsilisät kaikista saa mies. On totta, että mies tarjoaa tällä hetkellä seinat, katon ja lattian perheellen, eli aviovaimolleen ja kolmelle omalle lapselleen, joista tämä vaimo on ainoastaan kahden äiti.

3. Nyt puhutaan siitä, että noiden laskujen ja yleisten kulujen jälkeen on olemassa asuntolaina miehen omistamaan asuntoon, jonka kuukausierä on 1800 €. Riippuen täysin lainasummasta, koron osuus tästä on ehkä 100-400 € tämänhetkisillä koroilla, loput on lainan lyhennystä, jolla mies siis kartuttaa omaa henkilökohtaista omaisuuttaan.

Jotta ap:n pitäisi maksaa esim. puolet tuosta koron osuudesta, pitäisi tämän pariskunnan menot fiksata kokonaan uudestaan ja laittaa puoliksi, kuitenkin niin, että mies maksaa kokonaan ja täysin omasta aikaisemmasta liitosta olevan lapsen kulut jokaista suupalaa myöten. Ap:lla on lapsia ainoastaan tämän miehen kanssa, miehellä myös edellisestä liitosta.

Samoin ne kotityöt ja viemiset pitäisi silloin jakaa tasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se asua taloa normaalisti puoliksi?

Ja miksi ihmeessä sinne tarvittaisiin täyspäiväapulainen??

Siivooja kerran viikossa maksaa noin satasen kuussa verovähennysten jälkeen.

Meillä käy siivooja 4h/ joka toinen viikko eli tekee perussiivouksen. Vaikka siivooja kävisi joka viikko ja olisi koko päivän siivoamassa, veikkaisin, että meillä menisi kodin huoltoon ja ruoan laittoon vielä lisäksi 2/päivä. Alle 5- lapsia on kolme eli joka päivä saa järjestellä tavarat paikoilleen, kerran päivässä saa olla jostakin imuroimassa, yksi koneellinen sekä astioita että vaatteita pitää pestä päivittäin, erilaisia huoltohommia yms. eli kyllä meillä ainakin kotiavustavalla menisi joka päivä 8 h, jos ei kukaan kotona itse tekisi yhtään mitään kotihommia. Ja luulenpa, ettei meille kukaan tulisi 1800 euron palkalla.

Kaiken kaikkiaan todella omituisia raha-asioiden hoitoa joissakin perheissä. Äitiä ei oteta lomamatkalle mukaan, kun hänellä ei ole varaa maksaa matkaa itse? Vaimon tulisi maksaa miehelleen vuokraa ja kun avioparilla on avioehto, saa mies itselleen halvalla asunnon ja avioliiton aikana vielä täysihoidon ilmaiseksi. Vaimo syö vanhempainvapaalla olleessaan halvempaa ruokaa, kun ei ole varaa itse ostaa kalliimpaa ja mies maksaa vain oman ja lasten ruuat. Todellakin hämärtynyt avioliiton merkitys joillakin pariskunnilla!

Vierailija
324/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän puurot ja vellit sulla sekaisin 1. Ap:han maksaa asumismenoista osansa, jopa osittain kaikki asumismenot, kuten kiinteistöveron miehensä omistamasta kiinteistöstä. Puolet vakuutuksista ja puolet laskuista, jotka yleensä suurelta osin liittyvät asumiseen: Sähkö, vesi, jäte...ainakin meillä nämä laskutetaan. 2. Lisäksi ap maksaa kahden yhteisen lapsen kulut ja miehen aikaisemmasta liitosta olevan lapsen kulut, lapsilisät kaikista saa mies. On totta, että mies tarjoaa tällä hetkellä seinat, katon ja lattian perheellen, eli aviovaimolleen ja kolmelle omalle lapselleen, joista tämä vaimo on ainoastaan kahden äiti. 3. Nyt puhutaan siitä, että noiden laskujen ja yleisten kulujen jälkeen on olemassa asuntolaina miehen omistamaan asuntoon, jonka kuukausierä on 1800 €. Riippuen täysin lainasummasta, koron osuus tästä on ehkä 100-400 € tämänhetkisillä koroilla, loput on lainan lyhennystä, jolla mies siis kartuttaa omaa henkilökohtaista omaisuuttaan. Jotta ap:n pitäisi maksaa esim. puolet tuosta koron osuudesta, pitäisi tämän pariskunnan menot fiksata kokonaan uudestaan ja laittaa puoliksi, kuitenkin niin, että mies maksaa kokonaan ja täysin omasta aikaisemmasta liitosta olevan lapsen kulut jokaista suupalaa myöten. Ap:lla on lapsia ainoastaan tämän miehen kanssa, miehellä myös edellisestä liitosta. Samoin ne kotityöt ja viemiset pitäisi silloin jakaa tasan.

Ymmärtääkseni ap maksaa miehen lapsen ruuat, ei kaikkia menoja. Jos juoksevat kulut maksetaan puoliksi, niin silloinhan homma menee ihan tasan. Molemmat maksavat yhdestä vain omasta ja kahdesta yhteisestä lapsesta. Lisäksi mies maksaa koko perheen kodin. Kun mies kartuttaa omaisuuttaan hän kartuttaa samalla myös lastensa eli myös ap:n kanssa saatujen lasten omaisuutta. Jos juokseviin kuluihin ei lasketa ruokaa, sähkö, vakuutuksia yms. niin mitä ihmettä ne puoliksi maksettavat menot oikein ovat?

Vierailija
325/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies halusi talon mutta nyt huomaa, että rahat ei riitäkään ja haluaa sun maksavan sen hänelle. No jos hän ei halua tarjota perheelleen asuntoa vaikka haluaa omistaa sellaisen yksin niin ok, mutta mä en suostuisi maksamaan hänelle vaan muuttaisin sitten muualle kokonaan. Olen valmis maksamaan asunnostani, mutta en siitä, että saan asua jonkun miehen kanssa. Ei ne miehet niin ihania ole.

Eiköhän miestä vain ole alkanut korpeamaan se, että vaikka vaimon tulot nousevat todella merkittävästi, niin menot pysyvät ennallaan.

Vierailija
326/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies halusi talon mutta nyt huomaa, että rahat ei riitäkään ja haluaa sun maksavan sen hänelle. No jos hän ei halua tarjota perheelleen asuntoa vaikka haluaa omistaa sellaisen yksin niin ok, mutta mä en suostuisi maksamaan hänelle vaan muuttaisin sitten muualle kokonaan. Olen valmis maksamaan asunnostani, mutta en siitä, että saan asua jonkun miehen kanssa. Ei ne miehet niin ihania ole.

Eiköhän miestä vain ole alkanut korpeamaan se, että vaikka vaimon tulot nousevat todella merkittävästi, niin menot pysyvät ennallaan.

n.2000€ t.ap

Vierailija
327/332 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miehenä en tällästä kusetusta kehtaisi lapseni äidin kustannuksella harrastaa. Raha ja kotiasiat ei kuulu yhteen, sillä on pärjättävä mitä on. Jos ei älli riitä, niin lisää tunteja, mutta ei näin.

Vierailija
328/332 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöillä on valtaisa arvo siinä vaiheessa kun pitää palkata kodinhoitaja. Itse olen aina ollut perheemme taloudenhoitaja ja saanut molempien palkat käyttööni, koska miestäni ei ole kiinnostanut lainat eikä laskut. Mies on saanut sitten viikkorahaa tarpeidensa mukaan. 

Vierailija
329/332 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelin eilen miehen kanssa puhelimessa pitkän pätkän aiheesta: päätettiin että meille otetaan siivooja, sekä talo-asiaa mietitään kun mies tulee kotiin. ehdotin että maksan kuukausittain jonkin summan lainasta ja talosta tulee sitten minun nimiini jonkin verran, ei tarvitse olle 50-50. Miehen mielestä idea kuulosti ihan hyvältä. . . Paljon on vielä kuitenkin puitavaa...

Vierailija
330/332 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme avoliitossa ollessamme mieheni asunnossa, josta mies lyhensi asuntolainaa ja minä maksoin muut kulut (muistaakseni lähes kaikki).

Sitten syntyi lapsi ja halusin tehdä rahakuviot selviksi. Päätimme seuraavaa: molemmilla omat rahat (tilit), laskut menee suoravelonnasta molempien tileiltä suurin piirtein puoliksi. Miehelläni on suuremmat tulot kuin minulla ja koska minä hoidan aina perheen ruokaostokset ja lasten (nykyisin heitä on useampi) hankinnat sain mieheltäni näitä tarkoituksia varten rinnakkaiskortin hänen käyttötililleen ja teen nämä ostokset miehen rahoilla.

Sitten rakensimme talon, mies myi oman asuntonsa pois. Taloa maksettiin pitkälti näillä asunnon myynnistä tulleilla tuloilla. Halusin kuitenkin, että asunnon omistus on 50/50, otin omiin nimiini asuntolainaa, jota itse lyhensin. Silloin kun asuntolainaa vielä oli, mies maksoi enemmistön muista menoista. Mies oli siis maksanut itse pitkälti edellisen asuntolainansa pois jo ennen kuin tunsimme, siksi halusin myös itse kantaa korteni kekoon ja maksaa talostamme tullutta lainaa.

Avioehtoon en ikimaailmassa suostuisi (menimme myöhemmin myös naimisiin). Me naisethan (anteeksi yleistys) otamme "takkiin" aikalailla ollessamme vuosia lasten- ja kodinhoitajina lähes ilman tuloja. Niin on ollut meillä, niin myös ap:n tapauksessa. Mies tekee uraa, tienaa siinä sivulla hyvän eläkkeen ja me naiset jäämme näppejämme nuolemaan esim. siinä tapauksessa, että tulee ero.

Mielestäni raha-asiat ovat nyky-yhteiskunnassa sen verran merkittäviä, että ne kannattaisi keskustella läpi hyvissä ajoin. Ymmärsin ketjusta, että ap:n liittokin on jo yli 10 v vanha ja nyt vasta tulee nämä asiat pinnalle.

Vierailija
331/332 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ostaa itsellesi asunnosta vaikka 10-20%, siis jos miehesi siihen suostuu. Näin maksat taloa itsellesi, eikä hänen tarvitse ajatella, että et maksa asumisesta mitään. Mutta vuokraa minä en ainakaan suostuisi maksamaan. Me olemme ostaneet asunnon puoliksi ja kumpin myös maksaa asunnosta oman osansa.

Vierailija
332/332 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuollaista avioliittoa ollakaan? En ikimaailmassa katselisi tuollaista touhua, siis en tod. tarkoita pelkkää rahaa. Ei ole mikään rakkausliitto ainakaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme