Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teistä ok, jos mies alkaisi 5v asuntolainan

Vierailija
21.01.2010 |

ottamisen jälkeen puhumaan, että sinun pitäisi maksaa asumisestasi vuokraa? Meillä siis miehen nimissä on talo ja laina, laina on mitoitettu miehen tuloihin ja itse tienasin lainanottohetkellä n.2000€/kk. Nyt mies on sitä mieltä etten maksa mistään mitään(maksan laskuista puolet) ja minun pitäisi maksaa asumisesta vuokraa. Meillä on siis omat rahat. teen lähes kaikki kotityöt ja käyn töissä.

Itseäni loukkaa tällainen, että minun pitäisi maksaa miehen asuntolainaa pois, hän ei halua taloa minun nimiini puoleksi.

Kommentit (332)

Vierailija
221/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehiä ;D

Vierailija
222/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kartuttaa sillä omaa omaisuuttaan. Voihan mies sen käydä pankissa puhumassa pienemmäksikin.

Ei minusta ap:n osuutta voisi mitenkään lähteä pohtimaan tuosta lainanlyhennyksestä. Mies saa verotuksessa hyvitykset lainan koroista, ap ei saisi mitään hyvitystä vuokrasta.

Minusta on myös outoa, että yleensä mitään vuokraa pitäisi maksaa. Olisiko mahdollista, että otat jonkun suuruisen lainan ja "ostat" jonkun osuuden talosta. Jos jotain maksat niin kaikki tulee olla paperilla, jotta erotilanteessa saat sitten omasi takaisin.

Jos jotakin pitää maksaa, niin laskekaa kaikki uusiksi.

Paljonko on talon "yhtiövastike" eli paljonko on jäte, vesi, vakuutukset tms. kustannukset. Sen jälkeen laskette molemmille omat prosentit tulojen mukaan. Eli jos mies tienaa 8000 ja sinä 3000, niin sinun prosenttiosuus kaikista yhteisistä kuluista on 28% ja miehen 72%. Eli sinä maksat jätemaksuista 28%, vakuutuksista 28%, vedestä 28%, ruokakustannuksista 28% jne.

Jos vielä hoidat siivoukset ja lasten hoidot lähes yksinään, niin eiköhän se ole jo ihan hyvä tasoitus sille, että mies maksaa enemmän.

Mutta pidä huoli, että sinullakin olisi jotakin pesämunaa jos mies vaikka joskus haluaisi eron. Joko osuus talosta tai kesämökki kokonaan sinun nimissä. Pidät vain huolen, että se mistä maksat, niin se on myös sinun nimissäsi.

Kun maksatte menoista tulojenne suhteessa, niin silloin sinulla on mtös mahdollista kartuttaa omaa omaisuutta vaikka säästöjen kautta. Reilua ei ole se, että vain mies kartuttaa omaisuuttaan.

Minä kyllä loukkaantuisin tuollaisesta vuokrapyynnöstä paljon. Laittaisi kyllä ihan oikeasti harkitsemaan eroa, koska ei minusta mies olisi sitoutunut ollenkaan liittoon.

1 800 euroa kuussa. Aika paljon saat lattiaa kuurata, että sillä katat saman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

106, sen työn arvo ei voi olla tuhansia kuukaudessa

Esim. lastenhoitopalvelu päivähoidosta hakemisen jälkeen maksaa 25-35 e/h.(www.klemmari.org)

Kun nyt lasketaan, että ap alkaa keskittyä uraansa samalla tomeruudella kuin miehensä tai ottaa vastaavasti jonkin iltatyön päästäkseen lähemmäs samanlaisia tuloja kuin miehensä, jotta pystyy maksamaan kaiken puoliksi.

Perheen on siis ostettava lapsille hoitopalvelua, sanotaan nyt hintaan 25 e/h. Illassa hoitoa tarvitaan 3 h ja tätä tarvitaan sanotaan nyt vaikka 4 päivänä viikossa. Viikossa tämä tekee 300 e, kuukaudessa 1200 e.

Samoin mies ostaa siivousta ja paitojen sillitystä (hän on toimitusjohtaja). Kun hän ulkoistaa kaiken, tarvitaan siivousta kerran viikossa. Omakotitalon siivous ottanee n. 3-4 h ja koska hommaan on ulkoistettuna pakko sisällyttää myös siistiminen, pyykkihuolto ja vuodevaatteiden vaihtaminen, menee siihen siis minimissään 4 h. Oma siivoojamme juuri ilmoitti taksansa nousevan vuoden alusta: 27 e/h. Siivouksesta kertyy siis 432 e/kk.

Yhteiskustannukset 1632 e.

Joo voi vähentää verotuksessa sen kotitalousvähennyksen, samoin kun mies voi vähentää lainansa korot.

Jos nyt lasketaan, että miehellä on vaikka 200.000 e talolaina ja hän on terävänä talousmiehenä sitonut sen nyt 3 kk euriboriin, joka on alhaalla, on koron osuus kuukaudessa n. 200 e, josta mies saa vähentää siis verotuksessa osan. Kohtuullinen vuokra ap:lle olisi siis jotakuinkin tällä hetkellä n. 50 e, korkojen noustessa ehkä 300 e(koska lyhennyksen osuuttahan ap:n ei tietenkään tarvitse maksaa, sehän on miehen säästämistä itselleen).

Ap:han maksaa jo nyt puolet kustannuksista, mm. vakuutuksesta ja on maksanut kiinteistöveron kokonaan. Ja maksaa miehen aikaisemmasta olevan lapsen kustannuksia.

Että kotitalousvähennystähän saa siis 3000 e saakka, joten aika nopeasti ap:n mies maksaa noilla kuluilla kaiken itse omasta pussistaan ilman vähennyksiä

Vierailija
224/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta tyhmempikin olisi tajunnut ettei ap:n mies ole elättänyt ap:ta. Ap käy töissä ja saa palkkaa. Ja on osallistunut maksuihin enemmän kuin puoliksi.

126 jos ap olisi ollut yksin, ihan yhtä pennitön hän olisi. Jos on huonot tulot, on huonot tulot. Miksi ap:n miehen pitää ensin elättää ap:ta vuosikaudet ja nyt lahjoittaa vielä talokin?

Vierailija
225/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se mitä hän on tässä viisi vuotta tienannut.

Ja jos kerran palkka sinustakin on hyvä, lienee kohtuullista, että hän maksaa viimein vuokraa talosta, jossa asuu.

Vierailija
226/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenot 1800, muut 1500, ruoka 1000.

Ap kertoi maksaneensa 750 + 800 eli 1550 (tämä viime kuussa, aiemmin ilmeisesti vähemmän). Se ei ole puolet 3 300 eurosta.

Vierailija
227/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisät omalle tililleen? Tämäkin n tehty sen vuoksi, että näin saadaan korotus kaikista lapsista. Eikö tämäkin ole yhteistä rahaa noin käytännössä, mutta ne menee miehelle. Ja silti pitäisi vielä vuokraa maksaa?

Vierailija
228/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenot 1800, muut 1500, ruoka 1000. Ap kertoi maksaneensa 750 + 800 eli 1550 (tämä viime kuussa, aiemmin ilmeisesti vähemmän). Se ei ole puolet 3 300 eurosta.

Vierailija
229/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aivan kuten ap on tainnutkin, niin huomioisin että itse olisin vastuussa omasta asumisesta ja puoliksi lapsen asumisesta. Mies on vastuussa omasta asumisesta, lapsensa asumisesta ja puoliksi yhteisen lapsen asumisesta ja jos kerran ex-liitonkin lapsen elättää täysin, niin katsoisin vielä niinkin että sitten on kyllä velvollinen tasapuolisuuden nimissä elättämään kokonaan tämän nykyliitonkin lapsen. Jollei ex:n tarvitse maksaa lapsensa kuluja, niin miksi nykyvaimon pitäisi olla huonommassa asemassa. Mitä taas tulee oman asumisen maksamiseen, niin sitten voi kyllä huomioida hyvin siivouksen, pyykkihuollon ja valmiin ruuan, ne eivät tule ilmaiseksi jos palvelu ostetaan ulkopuoliselta. Joku arvo sillekin pitää antaa.

Mies on vain huomannut että tulosi ovat nousseet ja haluaa käyttää valtaa sinunkin rahoihisi.

Mitäs jos sanot miehelle, että muuten toki voisit maksaa vuokraa nyt kun tulosi ovat kasvaneet, mutta kun olet jo niin paljon ihan hyväntekeväisyytenä rahoittanut lasta joka ei omasi ole ja nähnyt vaivaa, niin pelastusarmeijatoiminta saa riittää. Sanot myös että olet suunnitellut sijoittavasi ja kerääväsi itsellesi omaisuutta, joten yli ei liikene rahaa. Yksi ratkaisuhan olisi jos voisitte siirtää nimiisi osan talosta ja maksaisit sitä pois, niin sijoitus ja asumisesta maksaminen menisivät siinä samalla. Tällöin maksaisit samassa suhteessa tietty kuin mikä on omistusosuuskin.

Vierailija
230/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulua on lainan korot, vesi,sähkölaskut, kiinetistövero, jätelaskut jne. Ja näistä mies voisi vaatia vaimon maksamaan osansa mutta silloin vaimo myös voi vaatia miestä hoitamaan osansa lastenhoidosta ja kotitöistä tai ostamaan ouutena palvelut ulkopuoliselta. Ja pian oltaisiinkin +-0 tilanteessa.

Vierailija
231/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no entäs sitten, onko teistä reilua, että mies saa lapsilisät omalle tililleen? Tämäkin n tehty sen vuoksi, että näin saadaan korotus kaikista lapsista. Eikö tämäkin ole yhteistä rahaa noin käytännössä, mutta ne menee miehelle. Ja silti pitäisi vielä vuokraa maksaa?

Mutta täällä asian puiminen ei taida paljoa auttaa. Pistä mies selittämään, miksi hän nyt vaatii tällaista, ja tee sitten omat johtopäätöksesi.

Ota selvää omista oikeuksistasi sekä siitä, miten turvaat taloutesi eron sattuessa. Koska minusta valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei avioliitolla ole kovin ruusuista tulevaisuutta edessään jos rahasta on tullut suhteeseen noin iso mörkö.

Minäkin suosittelen joko asianajajan konsultointia tai ensi alkuun vaikka sitä Naisen lakikirjaa (tekijä on muuten nimeltään Leena Linnainmaa, mulla on se kirja kotona ja on oikein hyvä).

Vierailija
232/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies yhtäkkiä keksii jotain tuollaista. Ehkä konkreettiset talousneuvot ei auta, parempi olisi keskustella vakavasti siitä, missä nyt mättää.

En oikein ymmärrä näitä siipeilykommentteja. Ap:han maksaa lähes saman verran kuussa kuin miehensä, jolla yli puolet isompi palkka!

Mutta: yksi vaihtoehto olisi ehkä, että ostaisit 30-40%talosta (tulosi ovat 37% miehen tuloista) ja alkaisit maksaa siitä lainaa pois. Sinun nimiisi siis tuo osuus talosta. Laskut ja ruoka maksettaisiin sen jälkeen samassa suhteessa (esim. mies 65 sinä 35%). Mies ei siis suostu, mutta voisit selittää hänelle (ystävällisesti), että ei tunnu oikeudenmukaiselta maksaa taloa hänelle. Jos mies ei vain suostu omistussuhteen muutokseen, niin sitten selität, edelleen ystävällisesti, että sitten täytyy tehdä joku muu järjestely. Kysy, mitä hän pitäisi reiluna ja jos ei se sinusta ole niin kerro se suoraan. Suostu vain sellaiseen, minkä voit hyväksyä.

Kuulostat todella ihanalta äitipuolelta! Tuntuu hyvältä, että joku on jaksanut huolehtia tuosta lapsesta, jonka molemmat vanhemmat ovat tehneet uraa...mutta olet itse tehnyt tuon valinnan, että olet panostanut lapsiin, myös lapsipuoleen. Totta kai sinulle kuuluisi suuri kiitos siitä mitä olet tehnyt, mutta sitä ei ilmeisesti ole tulossa. Yritä siis unohtaa kotityöt ja lapsenhoidot "laskelmista", jos pystyt.

Vierailija
233/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostuu tollaseen systeemiin. Ehdottomasti talo pitäisi olla molempien nimissä ja laina myös.

Minä itse olen ollut vuorotellen äityislomalla ja kotihoidontuella.

Mies haluaa että olen kotona ja itsekkin tykkään olla ja viihdyn mainiosti.

Mies maksaa osan palkasta mun nimissä joten eläkekin kertyy.

Tämä talo on meidän molempien nimissä. Kaikki on yhteistä. mie tienaa varmaan 3 enemmän kuin minä: kotihoidontuki ja lapsilisät hteensä.

Vierailija
234/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on miehen ja asunto myös. Sinun ei mielestäni kuulu lyhentää miehesi lainaa jollain vuokralla. Riittää, että maksat asumiskuluista oman osuutesi. Sano, että maksat jo nyt suurimman osan ruokamenoista, joten saa riittää vuokraksi ja hän ei maksa mitään tekemistäsi kotitöistä. Voit ehdottaa, että alat sitten itse vaatia palkkaa kotitöistä. Ja ruokamenot, niin että maksat vain 1/3 niistä ja mies maksaa oman ja poikansa osuuden.

Näin minä tekisin ja jos ei kelpaisi ehdotukseni ja silti pitäisi vuokraa maksaa, niin ottaisin ja etsisin ihan oman vuokra asunnon ja muuttaisin pois.

Vierailija
235/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan rupea maksamaan vuokraa asumisestasi. Rakkaudesta kai naimisiin menitte ettekä taloudellisista syistä. Kyllä kai avioliitossa asuvilla pitäisi olla halua antaa toisenkin asua samankaton alla ja ihan ilmaiseksi, jos tuloero on tuollainen kuin teillä. Jos viisi vuotta on kulunut ilman maksuja, niin mistä yhtäkkinen muutos. Tulee ikävä kyllä mieleen, että mies miettii jo eroa. Ota ihmeessä asia puheeksi.

Toivottavasti ei kuitenkaan ero ole tulossa ja saatte asiat selvitettyä rahojenkin kannalta. Minusta tuo pienen vuokra-asunnon ostaminen ja sillä omaisuuden kartuttaminen sinullekin oli hyvä ehdotus.

Jos sinä hoidat kodin, lapset ja ruuat, niin kyllä ihan varmasti olet oikeutettu asumaan AVIOmiehesi kanssa ilman vuokran maksua. Meillä mies käy töissä ja minä hoidan kaken muun. Minä myös hoidan kaiken rahaliikenteen ja ostan kaikille tarviottavat vaatteet yms. Pidän miehen ajantasalla paljonko on rahaa tileillä ja mitä maksuja tulossa. Ja avioliittomme on onnellinen. Tilanne oli sama myös kun olin osa-aikatöissä. Rahat yhteen ja sitten maksellaan kaikki siitä samasta kasasta.

Minä olen perinyt suurehkon omaisuuden jota myös mieheni saa käyttää vapaasti. Olen sitä mieltä, että kun luottamus on kohdallaan, niin raha-asiatkin hoituvat helposti yhetisiltä tileiltä.

Vierailija
236/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en osallistu lainanlyhennykseen. kun tulevaisuudessa olen työelämässä, aion osallistua lainanlyhennykseen.

Vierailija
237/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap saa nimensä talon omistuspaperiin ainakin johonnkin osaan ja maksaa sen oman osan verran vuokraa. AP saa tästä lainankoroista myös verotushyötyä.

Eiköhän ap ole maksanut ns. vuokraa, kun on kuitenkin maksanut laskuja ym. kuluja.

Ei minusta AP ole missään vaiheessa antanut ymmärtää, että hänen palkkansa menee jollekin säästötilille ja mies maksaa kaiken, vai onko?

ei se mitä hän on tässä viisi vuotta tienannut. Ja jos kerran palkka sinustakin on hyvä, lienee kohtuullista, että hän maksaa viimein vuokraa talosta, jossa asuu.

Vierailija
238/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin ymmärsin, että 3300 on bruttopalkka?

JOs siitä otetaan verot ja mukana ei ole mitään auntolainen korkovähennyksiä, niin siitä voi jäädä käteen noin 2000 euroa.

Asumismenot 1800, muut 1500, ruoka 1000. Ap kertoi maksaneensa 750 + 800 eli 1550 (tämä viime kuussa, aiemmin ilmeisesti vähemmän). Se ei ole puolet 3 300 eurosta.

Vierailija
239/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan menoista.

Vierailija
240/332 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai meinaatko että sinäkin voit mennä vuokraisännällesi selittämään, että olet maksanut jo tarpeeksi kun olet maksanut puhelinlaskun ja talvitakin??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän