en voi uskoo...synttäreistä
kutsuin lapsia 9, 10 pv ennen synttäreitä eli kohtuu hyvissä ajoin heti joululoman jälkeen
vain 2 on ilmottanut tulevansa
2 on pitkänmatkalaista
2 ei vastannut ollenkaan mitään
voipi olla että 5 vuotta täyttävä on vähän pettynyt
mitä tekisin
Kommentit (81)
5 vuotta täyttävä haluaisi pitää synttärikutsut. Ollut nyt vuoden päiväkodissa ja saanut joitakin kavereita. Aiemmin synttäreillä ei ole ollut muita kuin isovanhemmat ja serkkuja vanhempineen. Kävivät pikkusiskonsa kanssa pk-kaverin synttäreillä (joilla oli parikymmentä lasta). Entä, jos synttäreiden kanssa käykin juuri noin. Käsittääkseni ihan suosittu vekara pk:ssa, mutta eihän vanhempien todellakaan tarvitse noudattaa kutsua tai edes vp-pyyntöä. Itse en kestäisi naperon pettymystä, jos synttäreille ei tulisikaan ketään. Ja lahjoista puheen ollen, tarkoitus oli laittaa kutsuu, että ei lahjoja ja poika itsekin on joulun jäljiltä sitä mieltä, että uusia leluja on tarpeeksi. Mitähän tuota tekisi? Pk:stakaan ei oikein voi olla pyytämättä kaikkia, kun ryhmä ei ole mitenkään iso. Itse haluaisin jatkaa vielä sukulaislinjalla, mutta kertokaa fiksummat, että mitä minä teen?
5 vuotta täyttävä haluaisi pitää synttärikutsut. Ollut nyt vuoden päiväkodissa ja saanut joitakin kavereita. Aiemmin synttäreillä ei ole ollut muita kuin isovanhemmat ja serkkuja vanhempineen. Kävivät pikkusiskonsa kanssa pk-kaverin synttäreillä (joilla oli parikymmentä lasta). Entä, jos synttäreiden kanssa käykin juuri noin. Käsittääkseni ihan suosittu vekara pk:ssa, mutta eihän vanhempien todellakaan tarvitse noudattaa kutsua tai edes vp-pyyntöä. Itse en kestäisi naperon pettymystä, jos synttäreille ei tulisikaan ketään. Ja lahjoista puheen ollen, tarkoitus oli laittaa kutsuu, että ei lahjoja ja poika itsekin on joulun jäljiltä sitä mieltä, että uusia leluja on tarpeeksi. Mitähän tuota tekisi? Pk:stakaan ei oikein voi olla pyytämättä kaikkia, kun ryhmä ei ole mitenkään iso. Itse haluaisin jatkaa vielä sukulaislinjalla, mutta kertokaa fiksummat, että mitä minä teen?
Esikoinen oli uusi ryhmässään, kun täytti viisi. "Uusi" = syksyllä aloitti, alkuvuodesta synttärit. Kutsui seitsemän päiväkotikaveria, en kovin hyvin vielä tuntenut näiden vanhempia. Neljä tais tulla, yksi ilmoitti vasta juhlapäivän aamuna, ettei pääse (olivat reissussa ja varmasti tiesivät jo aiemmin, etteivät tule), yksi tuli myöhässä kun kävi jossian muussa tapahtumassa (tää on ookoo). Kolme tuli hienosti, mutta kyllä me jännättiin.
Seuraavna vuonna kun lapsi täytti kuusi, ei ollut ongelmia, etteivätkö olisi tulleet. Minä tunsin jo hyvin vanhemmatkin ja nekin, jotka jäivät pois, ilmoittivat ajoissa.
Jotain merkitystä siis silläkin, että vanhemmat tuntee toisiaan. Sanoisin.
Seitsenvuotissynttärit vietettiin samassa päiväkodissa eskarilaisena. Koska eskariryhmä oli pieni (11 lasta omamme mukaan lukien) kutsuttiin koko eskari paikalle. Yllätys oli suuri, kun kaikki saapuivat. Kukaan ei edes sairastunut.
Itse vien lapseni kaikkien synttäreille. Vain sairastuminen ja ennakolta sovittu reissu voivat estää juhliin menot.
Nyt kuopus on viisi vuotias, tai täyttää ensi kesäkuussa. Jännittää vähän, miten hänen käy. Tuleeko ketään, vai onko kesä jo niin "pitkällä", että vanhemmilla muita puuhia. Kuopuksen synttärit taidan järjestää viikolla, koulujen jo loputtua.
että kysyisin niiltä jotka eivät ole vastanneet ja sanoisin että "tänne ei ole juuri ketään tulossa, että ajattelin tässä kysellä sen vuoksi että peruisinko juhlat". Luulisi silloin ainakin saavan vastauksen ja ettei ainakaan laiskuuttaan kukaan jää kotiin. Vaikka vähän kerjäämiseltä kuulostaakin....
Vähän asian vierestä mutta samaan liittyen: Minusta aikuisten maailmassakin tapahtuu samanlaista. Meillä on yks tuttavaperhe jotka ovat suht suosittuja ovat seurallisia jnejne. He saavat paljon kutsuja uudenvuodenbileisiin, juhannus- vappu ja kaikenlaisiin juhliin. Meillä on vähän ystäviä ja usein vietämmekin juhlia ihan omassa porukassa. Kerran kutsuimme tämän suositun pariskunnan ja yhden toisen pariksunnan meille uudenvuoden viettoon, niin nämä suositut vastasivat että "ei heillä mitään suunnitelmia ole, mutta jos ei muuta ilmene niin sitten voidaan tulla". Vähän tuli paha mieli että meillekö tullaan jos ei parempaa ole tiedossa... Kyllä minulle ainakin jokainen vieraskutsu on tärkeä ja aina mennään jos vain ei olla sairaana tms. Ei aina tarvitse olla se suosituin paikka/parhaimmat bileet mihin mennään. Aina on nautittu ja tykätty seurasta vaikkei "niissä isoimmissa bileissä" ole oltukaan.
Että aikuiset, sama homma!
vanhempien puhelinnumeroita? Jos ei ole kenekään numeroa, kyllä muakin pelottaisi laittaa kutsuja lokeroihin ja jäädä jännittämään, kun nykykäytäntö tosiaan on mitä on. Ehkä kutsuun voisi laittaa "vp kolmen päivän kuluessa" tai jotain yhtä ankaraa... Ja varaudut sitten aina kun näet tarhakaverien vanhempia eteisessä tai pihalla kyslemään, että onko xx tulossa.
5-vuotiaalle riittää hyvin, että pari kolme tutuinta kaveria tulee. Sikäli ei ole hätää vaikka suurin osa ryhmästä jäiskin pois, mutta nuo olisi jotenkin saatava varmistettua.
kaverisynttäreitä nyt n. 4 kertaa isomman lapsen kanssa, nuorempi vielä niin pieni, ettei ole tarvinnut.
Olen mielestäni aina laittanut kutsuun "ilmoitathan tulostasi" ja kaikki ovat kyllä ilmoittaneet tulevatko vai ei.
Meille tulleissa kutsuissa on yleensä näkynyt versio "ilmoitathan jos et pääse", mutta tämä on mielestäni toiminut huonommin, ei sitä aina muista ilmoittaa pääseekö vai ei, varsinkin jos peruuntuminen tapahtuu yllättäen, sairastumisen tai jonkin muun yllättävän asian takia.
Sitä paitsi minusta on kohteliasta aina kiittää kutsusta sen saatuaan ja siinä samallahan on hyvä ilmoittaa tulosta ja kysellä vaikka lahjatoiveita tai muuta ja toki ilmoittaa mahd. allergiat.
Nytkin tuli kutsu, jossa luki ilmoitathan jos et pääse ja laitoin kuitenkin viestiä lapsen puolesta jossa kiitin kutsusta, kerroin lapsen tulevan mielellään ja pyysin vinkkejä lahjaan. Äiti vastasi mielestäni iloisena ja kiitti vastauksesta ja kertoi vinkkejä :)
Omalta lapsuus-/nuoruusajalta muistan, että omalla luokallani ei ollut kuin pari hyvää kaveria, jotka ei syystä tai toisesta olis päässyt synttäreille ja joten kutsuin luokkaa alempaa vissiin kaikki tytöt. Luokalla oli kuitenkin jokin retkipäivä, joten kukaan ei tainnut päästä. Onneksi tuli sukulaisia.
Omat juhlani olivat juuri ennen juhannusta, joten senkin takia harvoin oli suuria juhlia.
Vanhemman lapsen synttärit on juuri kesän lopussa, koulun alkamisaikaan, joten on ollut hankala saada kutsut perille, joten olemmekin usein siirtäneet kutsuja parilla viikolla eteenpäin. Niin myös ensi vuonna kun menee kouluun ja pitää ensin tutustua uusiin luokkatovereihin.
Jos et itse ole antanut kutsua tätä tyttöä (äitihän ne kutsuvattavat käytännössä päättää), et voi olettaa, että sinunkaan lastasi kutsutaan. Puhut vielä ystävästä!
En ymmärrä, en.
asun maalla (4000 asukkaan kunta) ja täällä on aina kaikilta tullut ilmoitus osallistumisesta. Tai no 4 kertaa olen synttärit järjestänyt ja yhden ainoan kerran yksi ei ilmoittanut mitään. Tosin jälkeenpäin kun nähtiin niin kertoi, että heille oli sattunut juuri kuolemantapaus perhepiirissä ja siinä surussa unohtivat ilmoittaa.
Itse ilmoitan aina, että tullaanko vai ei ja niin on minullekin aina tehty.
maallako asutte?stadissa toimitaan toisin.
Me ollaan vietetty isosiskon synttäreitä jo monet kerrat. Nyt annoin pikkusiskon 6v. kutsua kaikki haluamansa tytöt päiväkodista + naapurustosta, joiden kanssa leikkii. Rajasin siis vain tilanpuutteen vuoksi pojat pois. Kokemuksesta tiesin ettei kuitenkaan kaikki pääse paikalle, joten kutsua voi reilumminkin niin ettei kenellekään tule paha mieli ettei kutsua olisi saanut.
No, lopputuloksena oli että KAIKKI tulivat ja juhlissa oli 35 tyttöä! Hyvin meni ja kaikilla oli hauskaa. Tarjoilut olivat yksinkertaiset: jäätelökakku, karkkia ja sipsejä eivätkä muuta tuntuneet kaipaavankaan. Mutta ensi kerralla täytyy järjestää juhlat jotenkin hallitummin...
Jos et itse ole antanut kutsua tätä tyttöä (äitihän ne kutsuvattavat käytännössä päättää), et voi olettaa, että sinunkaan lastasi kutsutaan. Puhut vielä ystävästä! En ymmärrä, en.
Tarkoitinkin, että ei olisi tarvinnut meidän lasta kutsua, mutta äiti toimi todella tökerösti, kun sanoi sen lapsen aikana ja sen jälkeen, kun hänen lapsensa oli jo kutsun väkertänyt ja antanut. Ja miksi sitten kuitenkin kutsui muita, joiden synttäreille oma lapsi ei ollut saanut kutsua? Koska, kuten sanoit, äidithän ne kutsuttavat päättää, olisi soittanut minulle eikä äksyillyt lapselleni.
Kaikkia ei tarvitse kutsua, mutta sen kutsumatta jättämisen voi tehdä tahdikkaammin kuin tuo äiti. Jos meillä olisi käynyt noin, vaikka olisin jostain syystä päättänyt olla kutsumatta ko. lasta, olisin ollut hiljaa ja antanut kutsun.
Ja ystäviähän ne kaikki ovat sillä luokalla, vuorotellen leikkivät keskenään. Ei ole mitään lukkoonlyötyjä sydänystäviä, mikä on mielestäni hyvä asia.
No, lapseni ei vaikuttanut olevan tästä moksiskaan, enemmän minua sapetti lapseni puolesta.
Mitään katkeruuden kierrettä tästä en aio tehdä, tänä vuonna jätetään pojat pois ja kutsutaan kaikki tytöt.
eli joko lapset eivät näytä kutsuja kotona tai vanhemmat eivät viitsi ilmoittaa mitään. Itse olen aina ehdottomasti ilmoittanut jos ei päästä!!
Meillä oli juuri 8-v synttärit ja kutsuttu kaikki luokan tytöt 10 kpl (oma nro 11) tasapuolisuuden vuoksi. Laitettiin kutsuun pyyntö että ilmoitettaisiin jos ei päästä. No, 4 ilmaantui paikalle ja 1 ilmoitti ettei pääse. 5 kpl ei siis reagoinut yhtään mitenkään. Eipä taideta mekään enää kaikkia kutsua...
Jos et tunne perheitä, niin et voi tehdä oikein mitään, muuten tietysti voit kysyä onko kutsu kadonnut. Kouluikäisillä tämä ei enää oikein toimi :(
Mietin, että ovatko suomalaiset pienten lasten ja koululaisten vanhemmat niin masentuneita ja apaattisia tai äärimmäisen kuormittuneita, että ei jakseta hoitaa lapsille tärkeitä asioita? Rahasta se ei ole kiinni, lahja ei ole tärkein asia!
Se, että kutsuu paljon vieraita, ei välttämättä tarkoita että kyseessä olisi lahjojenkeruutilaisuus, vaan monet haluavat ottaa kaikki lapsen tutut huomioon, ettei kellekään tule paha mieli siitä, että ei saanut kutsua.
Muistan itse ikuisesti, kuinka ns. kaverini kutsui muistaakseni neljännellä luokalla synttäreilleen kaikki muut luokat tytöt paitsi minua. Ja tiedän, että vika ei ollut minussa. Jos pidän juhlat lapsilleni, kutsun joko kaikki ryhmästä/luokasta (pojat/tytöt) tai sitten vain muutaman.
Eikö ihan kummit tai mummit riittäisi? Eipähän tulisi pahaa mieltä kun ei olisi tottunut sellaiseen.
Kutsutaan yli 10 lasta, jos ei pidä ns. kaverisynttäreitä pidetään sitä outona.
keskellä arkiviikkoa en itse ainakaan lasten kanssa liikahda
Ja koska ne synttärit on? Onko vielä aikaa ilmoitella?
Nimittäin kun meille on tullut kutsuja, kaikissa on lukenut, että ilmoista JOS ET PÄÄSE...lukiko teidän kutsussa päinvastoin? Vai pitikö ilmoittaa tuli tai ei?
kerroin ihan avoimesti, että näin. joten vieraita näillä näkymin 4 kappaletta, eiköhän siinä jo mukava parituntinen saada aikaan.
Mutta niinkuin joku sanoi, näin pienelle on tärkeitä että parhaat kaverit tulevat - ja juuri ne ovat ne jotka ovat tulossa. Tyttö ei vaikuttanut ollenkaan pettyneeltä, kun juteltiin, että ne ja ne eivät pääse.
Oikeesti minua ei harmita ollenkaan, että joku vastaa että ei tule, kun se on selvä peli sitten. Ja kun tiedän, kuinka hektistä lapsiperheen elämä voi olla --ja synttärietä helposti joka toinen viikonloppu, ja juuri enemmän tai vähemmän uuvuttava joulun juhlinta takana...oikeesti itsekin mietin että miten se perhesuunnittelu oikein meneekään kun koko perheen synttärit vuodenvaihteessa !
Ainoastaan se harmittaa, jos ei vastata mitään tai "mietitään vielä". Kutsu on kutsu, ja täysin vapaaehtoinen, myöntävä tai kieltävä vastaus on yhtä lailla ok. Mutta mielestäni vastata pitää aina (siinä luki suomeksi: ilmoitathan,pääsetkö tulemaan vai etkö...)
Nämä on 5-vuotiaan ekat omat kaverisynttärit, tänään lauantaina kello 16-18 !
menen koristelemaan kakkua !
ap
Päiväkodin "täti" oli laittanut kutsun lapsen sisähyllyyn jota ei juuri koskaan katsottu. Saatiin kutsu sitten viikko synttäreitten jälkeen. Lastani harmitti ihan kauheasti. laitoin äidille pahoitteluviestin mutta tuli kyllä mieleen, että montakohan kutsua oli jäänyt sinne sisälokeroon.
Vuosien varrella olen oppinut, että joistakin perheistä ei tule tietoa, vaikka eivät ole tulossa. Ärsyttäväähän se on.
Kiva kuitenkin ap että saitte lisää vieraita, neljä riittää jo ihan hyvin. Ja veikkanapa että voi ilmaantua muutama lisääkin
keskellä arkiviikkoa en itse ainakaan lasten kanssa liikahda
meillä on järjestetty viikolla heti päiväkoti päivän jälkeen.
Meillä ainakin viikonloppuisin aika paljon muuta.
että haluaa vastauksen, tuleeko vai ei.
taidan olla tyytyväinen ratkaisuun, että pidetään esikoisemme 6v. synttärit sukulaisten kesken ja sitten vielä viikonloppumatka päälle.
Lapsemme kyllä sai jo toisen tarhakaverinsa synttärikutsun ja meillä ainakin lapsi menee ko. synttäreille, vaikka en itse niin arki-iltaisin jaksaisi mihinkään liikkua. Mutta ei niitä nyt ihan joka viikolle ole, tärkeitä lapsille kuitenkin.
Ja muistan ne edelliset synttärit, kun esikoisemme olikin tarhakavereista ainoa joka tuli paikalle, kukaan muu ei ollut edes ilmoittanut ettei tule.