en voi uskoo...synttäreistä
kutsuin lapsia 9, 10 pv ennen synttäreitä eli kohtuu hyvissä ajoin heti joululoman jälkeen
vain 2 on ilmottanut tulevansa
2 on pitkänmatkalaista
2 ei vastannut ollenkaan mitään
voipi olla että 5 vuotta täyttävä on vähän pettynyt
mitä tekisin
Kommentit (81)
Ihan oikein teille, ettei lastasi kutsuttu. Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.
Lapsi ei saa kutsua minnekään, jos et itse ole ensin järjestänyt koko luokalle suureellisia kaverisynttäreitä.
nämä lapsisynttärit, poika täyttää kk päästä neljä ja ehkä joudutaan kutsumaan muutama kaverikin. Tähän mennessä meillä on käynyt vaan sukulaiset ym läheiset. Täytyy kysyä pojalta haluaako hän sukulaistensa lisäksi muitakin synttäreilleen ja ketä hän nyt sitten nimeää niin ne on varmaan kutsuttava.
Minusta tuntuisi kiusalliselta jos saatais kutsu jonkun tuntemattoman tarhalaisen synttäreille, en ainakaan itse alkais kutsumaan tarhasta sellaisia joiden vanhempia en tuntisi, enkä varmaan ehkä veisi omaa lastani sellaisille synttäreille kenen vanhempia en tuntisi. Ehkä sitten kouluiässä on luontevampaa itse lapsen päättää ketä tulee. Nyt varmaan vielä pääasia, että jonkunlaiset kemut on pojalle.
Ei voi olla noin maukkamaista toimintaa. Mäkin muistan kun mun kaveri pyyti 24 kaveria synttäreille, sinne tuli vain 3 henkilöä, kaverini oli tosi surullinen kokoajan kun eivät edes ilmottaneet että ei tule. Sitten kaverini alkoi itse sääliä.
hullua pyytää opettajaa laittamaan kutsut reissuvihon väliin jottei kutsut unohdu reppuun. Jokaisen kutsun olen vahingossa löytänyt repusta. Ei lapsi sellaisia muista sanoa. On vaan sattumaa jos kutsu löytyy repusta ennen juhlapäivää. Tämä siis koululaisia koskien. Eskareissa ja päiväkodeissa on tietty jokaisella kori (josta myös helposti häviää kutsut).
kukaan toivo et viikonloppuna järjestetään kutsuja? just kun sais olla perheen kesken, tehdä retkiä yms.? vaikka viikolla on kiirettä, on ne juhlat pieni piristys arkeen kun kuitenkin ollaan kotona töiden ja koulujen takia.
ei tulis mieleenkään järjestää juhlia viikonloppuna.
vaikka ohi aiheen, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua. eli mistä on tullut tapa että vieralle tarvii antaa jotain? ja mitä se yleesä on? siis se vastalahja.
itse muistan että onginta oli hienoin ohjelmanumero, josta sitten sai jotain pientä. ja olen vuosimallia 82.
ja lisäkysymys onko tämä "uusi" tapa ihan ok? mun mielestä turha.
vietimme lasten yhteisiä nimipäiviä sukulaisten kanssa kun eräs tyttö tuli tyttäremme syntymäpäiville. Olimme vahingossa kirjoittaneet kutsuun nimipäivä juhlien päivämäärän. Onneksi serkussa oli tämä vieraankin tytön kavereita, pienellä paikkakunnalla kun asutaan, kaikilla oli hauskaa.
vaikka ohi aiheen, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua. eli mistä on tullut tapa että vieralle tarvii antaa jotain? ja mitä se yleesä on? siis se vastalahja. itse muistan että onginta oli hienoin ohjelmanumero, josta sitten sai jotain pientä. ja olen vuosimallia 82. ja lisäkysymys onko tämä "uusi" tapa ihan ok? mun mielestä turha.
Tähän voisin vastata, että itse olen vm.-85, ja kaverisynttärini olivat aina sellaisia, että vieraille annettiin jokin pieni yllätyspussi mukaan kiitoksena osallistumisesta. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta tykkäsin silloin tehdä itse rihkamakoruja ja leipomuksia, niin niitä oli hyvä jakaa vieraille tuolla tavalla ja saada hyvää mieltä aikaiseksi. :)
Mutta esimerkiksi onginta ohjelmanumerona ajaisi minun mielestäni saman asian, siinä kuitenkin kanssa vieras saa mukaan pienen yllätyksen. Joten turha ainakaan minun mielestäni on murehtia mitään "vastalahjoja", jos sitä pitää turhana tapana niin voi keksiä kaikkea muutakin kivaa!
että tuota ongintaa ei aina ollut. ja koskaan en saanut, eikä meillä jaettu mitään muuta kun lähti.
eikä tullut mieleenkään. ja paljon oli synttäreitä.
t.-82 =)
vaikka ohi aiheen, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua. eli mistä on tullut tapa että vieralle tarvii antaa jotain? ja mitä se yleesä on? siis se vastalahja.
itse muistan että onginta oli hienoin ohjelmanumero, josta sitten sai jotain pientä. ja olen vuosimallia 82.
ja lisäkysymys onko tämä "uusi" tapa ihan ok? mun mielestä turha.
Yllätyin todella paljon kun käytin esikoistani synttäreillä ja saatiin lahjapussukka mukaan. Itse olen vm. 87 eikä silloin sellaisia ollut.
antamatta päivänsankarilapsi kärsii, jos paikka kunnalla muuten on tapana?
vaikka ohi aiheen, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua. eli mistä on tullut tapa että vieralle tarvii antaa jotain? ja mitä se yleesä on? siis se vastalahja. itse muistan että onginta oli hienoin ohjelmanumero, josta sitten sai jotain pientä. ja olen vuosimallia 82. ja lisäkysymys onko tämä "uusi" tapa ihan ok? mun mielestä turha.
Yllätyin todella paljon kun käytin esikoistani synttäreillä ja saatiin lahjapussukka mukaan. Itse olen vm. 87 eikä silloin sellaisia ollut.
En tiedä miksi jotkut tuntevat tämän tavan, ja joillekin se on aivan uutta, sillä ainakin 90-luvulta lähtien olen tästä tavasta tiennyt..
antamatta päivänsankarilapsi kärsii, jos paikka kunnalla muuten on tapana?
Itse en tavasta pidä, meiltä mukaan saa koristeena olleita ilmapalloja, eikä mitään ongelmia ole ollut.
tulee mieleen se Fucking Åmål -leffan synttärikohtaus (jossa toki oli vanhemmista tytöistä kyse), senkin itkin alusta loppuun...
Mutta aiheeseen; kyllä on käytöstapojen puutetta ettei vastaa kutsuun. Ei luulis olevan niin vaikeeta laittaa yks tekstiviesti.
Oman pojan 5v-päivät on tulossa kuukauden kuluttua ja juhlat osuu just Vappuun. Olen ajatellut nähdä sen verran vaivaa että kysyn kavereiden vanhemmilta etukäteen pääsevätkö lapseeet juhliin Vappupäivänä vain onko seur. viikonloppu parempi. Onnistuneet synttärit on pidetty jo kahtena vuotena peräkkäin. Kutsutaan vaan ne läheisimmät kaverit, noin 1 per ikävuosi on ollut hyvä kaava.
Ehdottomasti yritän opettaa omalla esimerkillä pojalle että kutsuihin vastataan ja juhliin mennään jos vain mahdollista. Ja yritän myös aktiivisesti ylläpitää pojan kaverisuhteita päiväkodin ulkopuolella kutsumalla kavereita meille leikkimään yms. Onneksi on käynyt tuuri ja lapsen kaveri vanhempineen on yhtä aktiivisia, mukavia ihmisiä!
Minusta tuntuisi kiusalliselta jos saatais kutsu jonkun tuntemattoman tarhalaisen synttäreille, en ainakaan itse alkais kutsumaan tarhasta sellaisia joiden vanhempia en tuntisi, enkä varmaan ehkä veisi omaa lastani sellaisille synttäreille kenen vanhempia en tuntisi.
Omituinen ajattelu sinulla!
Jos et tarhan pihalla, vanhempainilloissa yms ole törmännyt lapsen kavereiden vanhempiin, synttäreillähän ne tulevat tutuiksi =)
jonne oli kutsuttu toistakymmentä lasta. Porukka koostui koulukavereista ja harrastuskavereista.
Mun poika oli ainoa vieras ja hänkin näistä harrastuspiireistä. Me asutaan vielä aika kaukana tuosta pojasta, muut asui lähellä eikä silti menneet.
Tuli kyllä paha mieli pojan ja äitinsä puolesta. (Asuvat kahdestaan)
Olivat niin kovasti touhunneetkin yhdessä juhlien eteen. Poika mm. esitteli mitä kaikkea olivat leiponeet yhdessä. Poika oli itse pussittanut yllätyspussit vierailleen, ne oli nätisti eteisessä rivissä. Pientä ohjelmaakin olivat kehitelleet.
Silloin tuli tunne, ettei tää voi olla totta!
Eiköhän nykyään kaikilla se jonkunlainen puhelin ole, millä vois ilmoittaa jos estynyt tulemasta.
Ja toiset todella niukista tuloistaan järkkäävät juhlia, sitten ei edes viitsitä ilmoittaa ettei päästä tulemaan.
Tulee vaan mieleen, että eihän niillä lapsilla taida sitten mitään kavereita ollakaan, kun ei edes synttäreille tulla.
Tosin voi olla niinkin, että nykyään odotetaan kieli pitkällä kaikennäköisiä lahjoja ja osalla ei ole varaa sellaisia hankkia.
Eikö ihan kummit tai mummit riittäisi? Eipähän tulisi pahaa mieltä kun ei olisi tottunut sellaiseen.
kun lapsilla on harrastuksia (meillä on muitakin lapsia kuin se päiväkoti-ikäinen).
Ennemmin viikonloppuna.