Keskenmenon/keskenmenojen jälkeen uuteen yritykseen
Kommentit (792)
Tai en mä tiedä, olenko oikea rinsessa,kun mulla ei ole söpöjä luistimia tms. Mut ainakin voin kuvitella olevani.Tänään on ollut ihan rinsessa olo, kun mahduin kaikkiin farkkuihin, joihin mahduin ennen ekaa raskautta. Eli mun maha on mennyt kasaan ja kaikki turvotus on hävinnyt, jee!
Lääkäri soitti tänään niistä perjantain labroista ja kuten arvelinkin kaikki on kunnossa, mikä sinänsä on hyvä, mutta ei siis löytynyt peruslabroista syytä keskenmenoihin. Lääkäri totes, että tässäkin tilanteessa todennäköisin syy on todella huono tuuri ja kehotti yrittämään uudelleen, kun seuraavassa raskaudessa on hyvä todennäköisyys onnistua. Toivotaan niin.
Mä olen tänään tehnyt kotona töitä. Olen lueskellut opiskelijoiden harjoitustöitä ja sain niitä ihan tavoitteen mukaan luettua. Huomenna sit taas ihan työpaikalle ja samoin pe. Mulla on nyt kevään ajan kiva rytmi, kun ma ja ke on kotityöpäiviä ellei ole jotain poikkeuksellista.
Äsken olin jumpassa. Teki kyl hyvää ja huomaa, että kroppa on palautunut aika hyvin. Mun on tullut viime vuosina harrastettua enemmän sisälajeja talviaikaan. Toki koirat pitää huolen ulkona liikkumisesta, mut muuten. Mä oon hiihtänyt ja luistellut viimeksi yläasteella. Jotenkin ei ole tullut sen jälkeen kokeiltua. Mä olen asunut ala-asteikäisenä ulkomailla niin, että nuo talvilajit jäivät väliin ja olin siis yläasteella ihan toivottaman surkea niissä. Sen jälkeen ei ole oikein ollut fiilistä luistella tai hiihtää ennen kuin viime vuosina. Mä oon jo parina viime talvena miettinyt, että pitäiskö hankkia sukset, mutta aika vähälumista on ollut viime vuosina, niin on sit jäänyt.
Emmy, tsemppiä toivottavasti tyhjenee nyt noilla lääkkeillä. Toi veriryhmäjuttu oli mielenkiintoinen ja mulle ihan uusi. Eivät siellä päivystyksessä ottaneet asiaa esille, kun mun papereissa on varmaan mun veriryhmä.
Kiva, että Minniksellä oli polttareissa mukava viikonloppu, eikä raskaus paljastunut. Pienet valkoiset valheet lienee sallittuja. Mä aion seuraavassa raskaudessa käyttää niitä, sillä lähipiirille ei kyllä paljasteta mitään ennen kuin on pakko eli alkaa näkyä selvästi.
Minnis kyseli, onko mun vuodot loppuneet. Vajaaseen viikkon ei ole enää tullut mitään. En nyt muista, tuliko viimeiset tuhrut to vai pe. Eli aika tarkkaan kaksi viikko oli vuotoa, joista parin päivän niagaran jälkeen vajaa viikko runsaampaa ja sit viikko epämääräistä tuhrua ja niukkaa vuotoa. Maanantaina menen sit hcg-kontrolliin. Nyt vaan toivotaan, että olis ovis lähiaikoina. En usko, että vielä on mennyt, kun mitään sen suuntaisia oireita ei ole ollut (kyl limat ja himot sen on paljastannut aikaisemmin), mut täytyy pelata varman päälle, etenkin kun mies lähtee viikonloppuna työreissuun, onneksi vaan muutamaksi päiväks. ;)
Toivotaan, että Minniksen viisuri tai siis jäljelle jäänyt monttu paranis pian, eikä kävis niin kuin mulla kävi (niitä voi siis olla yli kolmekymppiselläkin ja itse asiassa on vielä yksi jäljellä). Kyl sä varmaan voit olla luottavaisin mielin, että poisto ja sitä seuraavat lievät komplikaatiot ei keskenmenoa aiheuta. Multa poistettiin viime kesänä vajaa neljä viikkoa ennen meidän häitä ristikkäinen ylä- ja alaviisuri. Ensin vaikutti, että rupeaa paranemaan ihan hyvin, mut sit rupesikin maistumaan mätä suussa. Kävin sit muutamaan kertaan puhdistuttamassa niitä haavoja hammaslääkärissä. Ensimmäisen antibioottikuurin jälkeen määrättiin toinen, joka sit aiheuttikin voimakkaan yliherkkyysreaktion pahoine iho-oireineen. Päivystyksessä vaihdettiin sit antibiootti toiseen, joka myös aiheutti reaktion. Siinä mä sit näytin vajaa kaksi viikkoa ennen häitä käytännössä siltä, että olisin dokannut kuukausikaupalla. Iho oli punakka ja turvoksissa ja mähän vollotin joka päivä, että mä en suostu menemään naimisiin suohirviön näköisenä. Onneksi iho-oireet hävis kun lopetin antibiootin ja haavakin parani ahkeralla purskuttelulla.
Mä taidan siirtyä rentoutumaan kirjan ääreen. Täytyy vissiin yrittää nukkumaan järkevään aikaan, että jaksaa mennä huomenna töihin.
Mukavaa ke-iltaa kaikille!
Thelma
... voi sua Thelma suohirviö :) . Tässä koneella rupesin hirnumaan kun luin tuota sun tekstiä ja isäntä jo hiillostui ku herätän koko talon :D . On meillä mahtava prinsessa joukko täällä - vaalenapunaisilla luistimilla tai ilman kaikki rinsessoja ollaan (mullaki on muuten hokkarit ;) ) . Itse olen kyllä kanssa oikeasti sisäliikunnan ihminen siis bodypumpit ja jumpat ja sen sellaiset stepit ja pilatekset. Ne olisi se ykkösjuttu, mutta valitettavasti täällä meidän "pitäjässä" ei ainakaan tällä hetkellä tällaisia palveluja ole käytettävissä, mutta toivoa on että tulisi ehkä jopa tässä lähiaikoina. Nyt joudun ajamaan näiden harrastusten pariin sellaiset 35-40 kilometriä niin ne on jäänyt vähemmälle. 1. vie paljon aikaa käydä siellä eli joku pump niin se on vähintään matkoineen 3 tunnin reissu 2. talvikeli ja pieni kapea tie ja pimeä niin en ole lähtenyt. Mutta jospa sitä nyt taas kun kevät koittaa niin päästään saleilee näitä juttuja. Nyt siis joudun harrastamaan kaikkea muuta eli juoksua (lue hölkkää), luistelua ja kuntosalia.
Itsellä kanssa ikäviä kokemuksia viisaudenhampaan jälkimainigeista. Kipua ja tuskaa ja tulehdusta ja viikko saikkua sen takia ja yksi poistamaton viisaudenhammas :) . Minnis turhaan sinä kuitenkin sen antibiootin takia murehdit uskoisin niin. Toivottavasti kaikki parempaan päin menossa.
Emmy toivotaan että nyt sit alkaisi tyhjenemään kohtu, mutta jos ei ala niin ole yhteydessä sitten aamulla lääkäriin. Siis eikä ne saaneet mitään supistuksen tapaisia aikaan ?
Mulla tuli tänään isot ovislimat ;) ...hih. Elikkäs olikohan ne sittenkin menkat se mun tauon jälkeinen vuoto ?! Kyllä nyt vahvasti luulen niin ja se vuodon määrä kyllä niistä olisi voinut kertoa, koska joskus kuulema ensimmäiset menkat km:n jälkeen voi olla runsastakin runsaammat ja sitä ne kyllä oli.
Nyt hetki lukemista ja sitten nukkuu aamulla taas kukko laulunsa laulaa ja noustava on ... töihin. Hitsi kun en nyt muista mikä sitä oli ahomansikan ja muiden tilanne (mä oon muuten tosi huono muistinen ja saatan sekoilla ihmisissä niin ettehän sitten pahastu jos jotain sekoiluja tulee) ? Palataan taas Inna
vähän hiljaista ollut kirjoittelun suhteen, tässä joku lentsu pukkaamassa päälle vaikka just vuoden vaihteessa kotona kipeenä kökötinkin...
Ihanan aktiivisilta kaikki kuulostaa ton urheilun suhteen... Itse oon niin vätys aktiivisen urheilun suhteen että. Sain pukilta kävelysauvat kontista, kerran käytetty. Ostin luistimet pitkän etsinnän jälkeen (39 taitaa olla suosittu koko!)ja sain ne jopa teroitettua ja mentyä kentän reunalle ja kappas poks sellanen lenksu meni rikki ja vaihtoonhan ne joutus eikä uusia samankokoisia ollut saada tilalle.. Ehkäpä jossain vaiheessa saisin sen uimahallin tehokäyttäjäkortin kun niitä työnantaja mainostaa että saat alennusta jotta vähän ees liikkuisit :)
Mä oon niin kade teille ketkä bongailette oviksia koska mä oon ihan sokkona vaan pannut menemään n. puolessa välissä kiertoa ja nyt ei vaan malttais odotella ens vkonloppuun tuon testin kanssa mitä hypistelee melkein aina vessakäynnin yhteydessä..
Ens vkonloppuna vielä ukon veljenpojan ristiäiset jossa toimitaan kummeina ja toivon ettei anoppi ala kyselee mitään lisääntymis hommista... Käly onneksi sen verta viksu että varmaankin pelastaa mut tilanteesta jos tosi ahistavaksi käy. Anoppi ei siis tiennyt tosta km:sta, ONNEKSI koska sehän olisi sitten tarkoittanut että mua pitää paapoa ja huoltaa seuraavat puoli vuotta... :)
Nyt kissoille sapuskaa ja ite petiin vällyjen väliin! Natti natti kaikille!
Tattarallallaa
Sopisiko joukkoon vielä yksi, jolla alkaa jo olla naurut vähissä... Tuossa viimeviikolla plussasin ja vielä maanantaina sain vahvan plussan. Uskaltauduin sitten siirtymään odottajiin... ti-ke yönä heräsin pahuksenmoisiin mahakipuihin ja vuotaa kuin seula. Että se oli sitten siinä.
Tämä oli nyt toinen tapaus putkeen. Edellinen oli heinäkuussa n.rv7 ja nyt siis vielä varhaisempi rv5...
Neljä ipanaa on ennestään ja koskaan aiemmin ei tällaista ole tullut vastaan. Mietin, jo minne tässä kehtaisi yrittää tunkea, kun huomasin pinonne ja sen, että täällä on muitakin, joilla perhettä jo löytyy...
Anteeksi, kun nyt juuri ei jaksa perehtyä muiden viesteihin, täällä valuu nyt toiveet viemäriin. Ei tullut sitä vitosta meille vieläkään. Koitan keräillä palasia ja tutustua teihin myöhemmin paremmin. En kyllä tiedä enää miten tästä eteenpäin.... kaipa vielä kerran yritetään ja jos sama taas tulee eteen niin sitten taidan hakea jo kierukan, että saa vetää henkeä vähän aikaa.
Voi hitsi, että mulla on ikävä muutama vuosi sitten kuollutta afgaaniani, sitä kun halasi niin aina kaikki murheet haihtuivat. Sen turkkiin sopi vaikka merellinen kyyneleitä ja aina se oli yhtä tyyni ja ihana. Sitten toiset kehtaavat väittää afgaaneja tyhmiksi... Anteeksi höpötykseni, olen ihan sekopäinen. Ei pitäisi testata liian aikaisin, jos en tietäisi asiasta niin olisin tämänkin osannut ottaa vastaan vain kuukautisina. Mulla kun on heinäkuun jälkeen olleet kierrot muutenkin sekaisin (105 ja 54pv kierrot, nyt vuoto alkoi 32pv:nä) ENÄÄ KOSKAAN EN TESTAA ALLE 40KP:N!!!
Itkettää... surettaa...
9+6 oli jo täynnä. Mutta eilen tuli rusehtavaa vuotoa päivällä ja iltapäivällä kirkkaampaa menkkamaista. Ajattelin vielä, että oli valemenkat. Mutta viime yönä kahdelta alkoi lorotus, joka jatkuu vieläkin. Kipuja ei ole.
Historia...
Ekan raskaus kesken vuonna 2002, mut se löytyi ultrassa ja se kaavittiin. 2004 tyttö ja toinen 2006. Tämä meni spontaanisti kesken. Osaatteko sanoa kokemuksesta, kauanko tämä vuoto mahtaa kestää? On siis tosi runsasta.
Pakko ajatella, että tällä on joku tarkoitus, mutta mikä?
Onneksi tytöt pitää arjessa kiinni.
Oletteko käyneet vuodon jälkeen lääkärissä tai ultrassa? Tarkistamassa, että kaikki on tullu ulos. Ja sairaslomaakin haluan, joten huomenna tai maanantaina aion mennä ultraan. Kun tämä vuoto loppuisi!
Tsemppiä ja onnistuneita plussauksia meille kaikille!
johanna
... voi harmi katjalah ja kuutti (alias johanna), että tänne meidän joukkoon jouduitte. Voimahalit teille molemmille.
Katjalah - minä myös pikkuviitosta yritän ja aiemmin raskauksissa ei ole ollut mitään ja nyt ihan peräkkäin sitten 2 keskenmenoa. Kyllä se ittiäkin vähän ihmetyttää kyllä, mutta ei se tämä elämä aina niin yksioikoista näköjään ole ja kokeilee ihmisen kestävyyttä.
Kuutti sitä varmaan täällä kaikki kyselee sitä tarkoitusta, mutta se ei meille varmaan koskaan selviä. Itse kuitenkin ajattelen noin että kaikella on tarkoituksensa, aivan kuten sinäkin. Mulla on kaksi km takana ja toista vuosin viikon toista 5-6 viikkoa (mutta en ole varma oliko tässä jo heti perään menkat) eli vuodon aika voi vaihdella hurjasti. Oletko ollut jo yht. neuvolaan sieltä ne ohjaa varmaan sua jatkojen kanssa. Ainakin pissasta olisi hyvä varmistaa tilanne jonkun viikon päästä. Mutta senkin kanssa homma vaihtelee kovasti - toiset pääsee ultraan toisilla testataan verestä. Kannattaa ottaa yhteys neuvolaan niin ne sieltä opastaa ja saat sieltä sitä sairaslomaakin.
Tässä pikaisesti työpäivän lomasta ...palataan taas. Halit.
t. Inna
Kuutti: tämän ketjun perusteella vuoto voi kestää yhdestä vkosta etiäpäin. Itse vuosin varmaankin noin viikon.
Mä menin heti keskenmenoa seuranneena aamuna sairaalaan jonottelemaan päivystykseen jossa ultrattiin ja todettiin kohdun olevan tyhjä, lääkäri kirjoitti loppuvkon saikkua (omasta pyynnöstäni) ja passitti vielä labraan verikokokeisiin. Kaikilla paikkakunnilla ei ilmeisesti ultraan pääse(?)vaan seurataan hcg:n tippumista. Parin vkon päästä omassa tk:ssa jälkitarkastus.
Tylsää kyllä on kun tipahtaa O-puolelta tänne mutta täältä saa kyllä sellaista vertaistukea että paremmasta väliä! :)
Tattaraa
Tervetuloa joukkoon Katjalah ja Kuutti! Ja ikävää, että jouduitte tähän pinoon. Voimahali teille molemmille!
Kuutti, kyselit tuosta vuodosta. Mulla kesti tässä jälkimmäisessä vuoto aika tarkkaan kaksi viikkoa (spontaani keskenmeno rv 11). Mulle neuvolalääkäri sanoi, että voi kestää mitä tahansa parista päivästä viikkoihin. Kuten Inna tuossa totesi, kannattaa olla yhteydessä neuvolaan. Jonkinlainen kontrolli siitä, että kaikki raskausmateriaali on tullut on ulos, on vissiin ihan hyvä tehdä.
Katjalah, ymmärrän hyvi tuon sun kommentin edesmenneeseen afgaaniisi liittyen. Meillä on kolme koiraa, joista kaksi on erinomaisia lohduttajia. Toinen tunkee väkisin syliin halattavaksi, kun itkee, ja toinen tarjoaa kovasti jotain koirien pehmolelua ja pyörii ja häärää ympärillä. Kolmas sit ahdistuu mun itkusta ja häipyy omaan huoneeseen.
Jee, Innalla on ovis! :) Tiedät mitä se tarkoittaa... Ja isäntä tykkää. Mullakin on vähän sen suuntaisia oireita, jospa täälläkin... Päästäis sit Inna, Pilvis ja mä jännään testaamista samoihin aikoihin.
Tattaraa, kiva kuulla sinustakin ja toivottavasti selviät ristiäisistä ilman anopin uteluita.
Tää rupeaa nyt töihin,jotta olis opiskelijoille jotain fiksua sanottavaa tänään.
Muistakaa arvon prinsessat, että torstai on toivoa täynnä!
Thelma
Tervehdys kaikille ja erityisesti lämmin halaus uusille kirjoittelijoille, Katjalah ja Kuutti. Olen pahoillani, että teilläkin tällaisia ikäviä kokemuksia. Katjalahin fiilikset ymmärrän hyvin. Vaikkei mulla omaa koira olekaan, niin koirat ovat maailman parhaita lohduttajia, ne huomaavat kyllä surun ja tulevat lähelle lohduttamaan. Kuutti, käy ihmeessä lääkärissä jälkitarkastuksessa. Ainahan vuoto ei edes tarkoita keskenmenoa, mutta uskon, että tunnet kehosi. Meillä on tässä pinossa vähän kahtia jakautunut porukka: on esikoista toivovia ja sitten ns. suurperheellisiä.
Kamalia viisurikokemuksia näköjään myös Innalla ja Thelmalla. Kyllä mäkin aika turhapurolta näytin turvonneen naamani kanssa, mutta nyt on jo parempi. Vitsit mikä helpotus. Ruokakin on jo alkanut maistua ja olen varovasti mutustellut pari leipää jo. Tänään särki päätä, mikä oli mulla raskausoireena edellisessäkin raskaudessa. Hullu kun oon, nautin siitä täysin siemauksin. Lisää näitä oireita, kiitos!
Miehen kanssa tuli hiukan otettua yhteen kun mies ottaa vähän turhan varman päälle tämän uuden raskauden kanssa eikä oikein halua intoilla tai edes jutella asiasta ennen kuin varmuutta on. Itsesuojeluvaisto päällä uskoisin. Yritin sanoa, ettei mulla ole ketään muutakaan kenen kanssa tästä puhua ja kai sitä hiukan voi haaveilla… En voi olla niin kuin raskautta ei olisikaan, kyllähän se vaikuttaa syömisiin ja juomisiin jo tässä vaiheessa. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Kun mies (vesa?) ei tajua? :)
Jo kolmella ovisbongailut vauhdissa… Jänskään jo nyt puolestanne!
Tattaraalle tsemit ristiäisiin ja mahdollisiin ristikuulusteluihin!
Torstai on mulle toivoa täynnä eli lenkki, suihku ja hyvä asento sohvalle Mentalistia ja Martinaa&Eskoa varten! ;)
Minnis
Hei ensimmäistä yritetään,km 12/09 rv8 viekä tuntuu pahalta ja pelkään ettei ikinä tärppää tai että on jotai vikaa. vuos ollaan oltu helmikuus ilman ehkäsyä jo. Just laittelin tuonne ovis puolelle pikaisen kysymyksen ku on ymmärrä itteäni tai kroppaa just täl hetkellä. Mutta keskusteluun liityn mukaa jos vielä mahtuu.
Minnis, tuo on hyvin tuttua kyllä täältä meiltä myös. Elikkäs ensimmäisen keskenmenon jälkeen kun tulin uudelleen raskaaksi niin isäntä koko ajan toppuutteli ja rajoitteli mun puheita tulevasta vauvasta - ja tuumaili jotta katsotaan nyt mitä tulee. Itsesuojeustahan siitä on kyse.
Sun torstai ilta näyttä kulkevan samaa rataa kuin minulla - eli talo sille mallille että klo 21 saa pepun sohvaan läsäyttää Mentalistille ja sen jälkeen sit Esko ja Martina (viime viikolla jäi kattomatta ja harmitti kyllä ! piti sit työkavereilta udella tapahtumat) . Elikkäs oikein rentouttava ilta tiedossa.
On se ihana tämä ovis aika :) . Jos nyt vaikka ei "tulosta tulisikaan" niin tähän aikaan on niin kiva olla isännän kanssa kun ne himot on itselläkiin kohillaan ja ei tosiaan ittiä haittaa vaikka nyt joku kierto menisikin ilman raskautumista (oli niin raskas tuo syksy) ja saisi vain nauttia näistä ihanista ovis päivistä. Mutta toivottavsasti kuitenkin jotakin kevään aikana tapahtuisi.
Thelma ahkeroi töiden parissa nyt sitten jo ihan tosissaan ja hyvä niin. Olitko sinä jo oviksen aistivinasi myös? Ajatella noinkohan tuo menisi että samaan aikana taas raskaana oltaisiin ja Pilvilinna myös siinä paketissa :) . Saas nähdä. Mitä muuten Pilvilinnalle ? Mikä sun tilanne on nyt tällä hetkellä ?
Kukahan se tuossa tuumasikaan siitä että kahtia jakautunut joukko eli esikoistaan toivovia ja sit suurperheellisiä. Aika kiva juttu :) - olemme varmaan jatkossakin hyvä tuki toisillemme.
Nyt saunaan että kerkee sit illan ohjelmien pariin. Voikaa hyvin kaikki. Inna
Tervetuloa mukaan Toukotyttö ja pahoittelut, että jouduit meidän pinoon!
Minnis, eiköhän tuo itsesuojeluvaistoa ole miehen kohdalta. Onhan se tylsää, kun ei ole muita joiden kanssa asiasta kasvotusten jutella ja sit toinen ei halua ryhtyä haaveiluun. Meillä oltiin kumpikin tosi varovaisia puheissamme ja haaveissamme tuo toisen keskenmenneen kohdalla, onneksi. Toivotaan, että mies siitä innostuu.
Inna, kyllä mä vähän ovista tässä olen aistivinani. Ei ihan vielä, mutta vähän sen suutaiset alkaa oireet olla. Katsotaan, mikä on tilanne parin päivän päästä. Mä olen oikeasti niin hullu, että vaikka toisaalta toivon, että jäis nyt ainakin yksi kierto väliin, ettei tarvis taas ruveta oksentamaan jne, mut toisaalta toivon kovasti, että tärppäis heti.
Mä olen viettänyt kaikkea muuta kuin terveellisen ja urheilullisen illan. Meidän uusi esimies kutsui meidän pienen työporukan tervetulotilaisuuten (hän aloitti vuoden alusta), jossa oli ohjelmassa mm. herkullisia juustoja, viiniä ja puolivirallista jutustelua. Oli muuten hyvää. Nautin niin juustoista kuin viinistäkin, kun ei tiedä,koska ne herkut saa jättää taas väliin. Jäin sit sinne töiden jälkeen ja tulin vasta vähän aikaa sitten kotiin. Mentalist tallentuu ja siirryn sen pariin, kun olen tehnyt huomiset eväät ja käynyt suihkussa.
Thelma
Tervetuloa ja samalla pahoittelut kokemastanne teille uusille! Täältä saa kyllä maan mainioo vertaistukea ja vastaanotto oli mitä lämpimin. Itsekin oon vasta viikno tänne kirjoitellut. Kiitos siis vielä teille kaikille muille :)
Oottekin ehtinyt kirjoitella tänne tänään paljon! Mä oon ollut edelleen koko päivän kotona mutten ole "ehtinyt"(?) muka silti kirjoittamaan tänne... meni lukemisessa niin paljon aikaa ;) hähä. Ei vais, oon hoidellut tänään kotoa käsin vähän asioita ja ilta meni töllöttimen edessä, tosin en katsonut Mentalist:ia vaan Satuhäät (pakkohan sitä on vähintään kerran päivässä silmänkulmat kostuttaa ;)) ja sen jälkeen myöskin Martinan ja Eskon. Mä kai jollain kummalla tavalla ihan tykkään tuosta jälkimmäisestä, menee meinaan puoli tuntia aina yllättävän nopeesti! Vois siis kattoo pidempäänkin. Mies ei oo ihan vielä ymmärtänyt että miks...
Mut joo...tosiaan noi tyhjennyspillerit oli mulla ihan yks tyhjän kanssa! Ei ei toiminut sitten meikäläisen kohdalla... Ei niin vuotoa, eikä supistuksia. Meikä taitaa olla melkosta marginaalikansaa kun veriryhmä on harvinaisempi (se 5%), kohtu on taakse päin kallistunut ja luin netistä jonkun tutkimuksen minkä mukaan Cytotecit olis toiminut noin 95-96% tuohon tutkimukseen kirjastuista ja sit lopuilla 4-5% ei ollut siis tullut tulosta. Mietin jo voisko noilla kaikilla mun marginaaliolemuksilla olla joku yhteys?! Mene ja tiedä sitten. Äitini kanssa juttelin ja hän kertoi saaneensa kans jotain vastaavia pillereitä synnytyksen käynnistykseen kun meikäläinen viihtyi kohdussa kolme viikkoa yli lasketunajan aikoinaan. Ei muistanut oliko just noita Cytotecejä mut noita ainakin käytetään myös käynnistyksessä. Mutta siis äidilläkään ne eivät olleet toimineet...oli sitten lopulta saanut suoraan kanyylin kautta käynnistyksen.
No nythän tää taas rönsyili... Mut soitin sitten tänään aamulla polille ja olin aika varma et tänään lähden sinne takaisin. Ei se sit ihan mennytkään niin vaan lääkäri ohjeisti vielä seuraamaan tilannetta kotona, josko vuoto vielä alkaisi... Mä kyllä vähän epäilen? Kai ny jotain kipuja tai edes nippailua ja pientä tuhrua olis jo tullut? No, nyt siis kökin edelleen kotona, odottaen ja toivoen että vuoto todellakin vielä alkais! Hoitaja varasi mulle nimittäin samalla maanantaiaamuksi ajan jolloin tarkastetaan tilanne ja sitten loppuviimein kaavitaan, jollei tässä nyt sitä ennen suuria muutoksia tapahdu.
Kyl tää nyt vaan ikävän pitkän kaavan mukaan menee :( Sitä kun haluaisi palata jotta sais vähän muuta ajateltavaa, pääsis elämässä eteen päin eikä olis ihan pulassa kohta kaikkien rästihommien ja -luentojen kanssa! Mä jo harkitsin huomenna muutamalle tärkeälle käytännön (labra)tunnille menoa mut opettaja oli sitä mieltä et parempi etten tule... Hän on kyllä mielettömän ihana ja ymmärtäväinen, vakuuttaa mulle että kaikki kyllä järjestyy ja kehoittaa olla stressaamatta. Mut kun sen vaan tietää, että minkä taakseen jättää edestään löytää.
Kääks, mä en enää muista kenelle teistä oli tehty kaavinta...? Minnikselle? Pitikö kaavinnan jälkeen jäädä vielä kotilepoilemaan eli saitko sairauslomaa seuraavaksi päiväksi tms? Yritän järjestellä alkuviikon juttuja mut en tajunnut kysyä aamulla mimmoinen käytäntö kaavinan jälkihoidossa on ollut. Käsittääkseni samana toimenpidepäivänä pääsee kuitenkin kotiin?
Minäkin yhdyn tuohon koirien sanattoman lohdutuksen määrään - tiedän tunteen! Mun koirista vaan toinen asuu tällä hetkellä meillä, kun eivät meinaa tulla oikein keskenään toimeen. Mut tämä meillä oleva kaveri on kans ollut yks mun parasta tukiryhmää heikkoina hetkinä. Pahinpana vuotopäivänä kun ajoittain asuin veskin puolella ja siellä muutenkin ravasin pari päivää aika tiuhaan, tämä karvalapsi tapitti istua pian joka kerta vessan oven ulkopuolella - ei oikein ymmärtänyt mitä mä siellä niin tiuhaan tein. Kaivautuu nukkumaan kainaloon ja selvästi kyllä huomaa jos mamma suree.
Toinen koirani on asunut nyt vuoden vanhemmillani ja viime viikkojen aikana on tullut ihan mieletön ikävä tätä toista karvaistakin...asumme kuitenkin ihan eri puolella Suomea kuin vanhempani, joten en pääse koiraani moikkaamaan aina juuri sillä hetkellä kun haluaisin, vaan vaatii useamman vapaapäivän jotta matkan sinne pystyy/jaksaa järjestää. Alkoi siis taas vaan surettaa että ensin multa "vietiin" oma koiralapsi (vaikka koira onkin onnellisesti elossa ja takuulla viihtyy vanhemmillani) ja nyt sitten tämä pienen ihmisalun menetys...
Minkäslaisia viikonloppusuunnitelmia teillä on? Meillä olis tiedossa ainakin miehen veljen synttärijuhlat. Sinne ollaan menossa lauantaina ainakin pistäytymään. "Totuuden hetki", kun ekaa kertaa tapaamme km:n jälkeen miehen vanhemmat ja sisarukset...mut kaipa siellä tajutaan muustakin jutella kun näistä meidän kuulumisista! Anoppi on vaan aika kova hyysäämään ja huolehtimaan...saa nähdä miten menee. Mut tosi kiva kyllä lähtee edes vähän ihmisten ilmoille. Kotona oleminen alkaa nyt pikkasen tökkiä ja taas mihinkään kaupungille ja ihmispaljouteen ei jotenkin uskalla vielä lähteä, kun koko ajan on semmonen epävarmuus kuitenkin et koska holahtaa jotain housuihin... ei kiva!
Mä meinasin et olisko pitänyt hakee viikonlopuksi vähän viiniä mutta sit tuli mieleen voisko siitä olla jotain haittaa niiden Cynotecejen kanssa?? Ei kai nyt muuten enää mut miksi lääkärihän oletti että ne voisivat vielä aiheuttaakin vuodon/supistukset, päiviä tablettejen ottamisen jälkeenkin? Vähän kornia ajatella supistuksia pienessä hiprakassa :D (vitsi...)
Mut jospa ensi viikon jälkeen alkais helpottaa ja vois vähän rentoutuakin! Mä oon oikeesti tosi iloinen ja optimistinen ihminen, mut te ootte varmaan saanut musta tosi pessimistisen kuvan näiden kirjoitusteni perusteella. Huomaan kyllä itsekin miten tämä kokemus on saanut mielen aika maahan ja vetää edelleenkin kun tää fyysinen toipuminen näin venyy. Muuten alan olemaan henkiseltä puolelta jo aika sinut tapahtuneen kanssa. Ois vaan kiva kun pääsis jo peuhauspuuhiin ja nauttimaan ekoista menkoista! Kuvitella: Nauttimaan! :D
Sen jälkeen niitä ei sitten tarvis tullakaan...tosin mua ei vaan edelleenkään jotenkin miellytä tuo ajatus kortsuilusta tähän väliin, mut sairaalassakin lääkäri vaan oli sitä mieltä et olis varmempi kohdun limakalvon kannalta. Toivottavasti tuo maanantain kaavinta ei ihan kauheesti sotke kiertoa!
Eli mä suosittelen kyllä myös tuota ultraamista kohdun tyhjenemisen varmistamiseksi! Mun kohdalla olisi käynyt nyt just niin, että spontaani vuoto loppui viikon aikana. Ja sillä vuoto määrällä ja koostumuksella olisin hyvin kuvitellut että kohtu on tyhjentynyt. Mut onneks varasin tuon yksityisen tekemän tarkastuksen ja ultrauksen... Olis pitänyt vaan mennä omapäisesti heti samalla viikolla kun vuoto alkoi (eikä kuunnella neuvolan/terkkarin) ohjeita...olis nopeammin saanut tämän tyhjennyspillerikokeilun ja kaavinnan hoidettua.
Mut kyl tää kuulkaa vielä tästä :)
Tekstistä tuli varmaan ihan järkyttävän pitkä!
Kauniita unia ja mukavaa perjantaita! Se ois viikonloppu taas! -emmy-
Kuten viestin lähettämisajasta itse kukin voi todeta, ei mikään pikku prinsessa enää tähän aikaan valvo.. kyllä se nyt kuulkaa on niin, että mua voi vaan Yön Kuningattareksi tästä lähin tituleerata.. :D (kävispä oikeestikin ylennys näin helposti)
Tänne onkin pulahtanut tänään monta uutta, rutistukset kaikille teille! Tänne ei ole kiva joutua, mutta täällä on kyllä tosi hyvä olla.. Porukka on lämminhenkistä ja tukea löytyy.
Emmy, tosi kurjaa nyt tuo sinun tilanteesi. Mitään ei sitten tapahtunutkaan ja mahdollisesti vielä kaavinta siis edessä. Ankeeta. Kaavinta tehdään päiväkirurgisena ja muutaman tunnin jälkeen pitäisi päästä pois. Ja muuten kiva huomata, että täällä joku toinenkin yöllä valvoo:) Sä tosin viesteilit jo pari tuntia sitten, mulla mennyt nyt ihan överiksi tänään..
Minniksellä onkin ollut kurjaa viisuriepisodia, mutta kiva, että tilanne kohenemaan päin ja jo leipää voi mussuttaa. Mulla on muuten vielä kaikki viisaudenhampaat jäljellä.. no, mulle tais puhjeta pysyviä vielä lukiossakin (heh), joten viisurit varmaan sitten ärhäköityvät kiikkustuolissa:D
Mulla ja Thelmalla on näköjään yhteinen suohirviökokemus.. Mäkin olen allerginen yhdelle antibiootille ja sain aikoinaan karmaisevan ihoreaktion siitä. Ihmiset välttelivät mua sankoin joukoin opiskelupaikan käytävillä, kun luulivat varmaan mulla olevan vähintään isorokon. Toistelin sitten muutaman päivän ett ”tää ei ole tarttuvaa..”
Iiks, mua rupes kauheesti jänskättämään.. kolmenkoplalla ehkäpä yhteiset jännäilypäivät kuun vaihduttua. Ois se kyllä kaiken huippu, jos minä, Inna & Thelma plussattais samoihin aikoihin. Sitä ei uskois kyllä erkkikään, saati tauno:) Inna ihmetteli tuossa, että mikäs on nyt mun tilanne. Öö, sen kun tietäiskin:) Siis ois aivan mahtia nähdä nyt tuonne sisuksiin, mitä siellä johtimissa tapahtuu.. Onko kohtuun matkalla joku tsygootti vai ei..
Tattaraalla mukava vkonloppu tiedossa ristiäisten muodossa. Toivotaan kuitenkin, että vältyt piinaavilta kyselyiltä. Täälläkin on niitä aikoinaan saatu. Nykyään helppoa, kun juuri kukaan ei enää kysy yhtään mitään, kun ovat porukat varmaan niin varmoja, etteivät ne enää viidettä tee.. (ja muuten ärsyttää koko verbi ”tekeminen” lasten saamisen kohdalla, ei niitä lapsosia niin vaan tuosta sormia napsauttamalla tehdä, tässäkin porukassa tämä tullut selväksi, puhumattakaan vuosikausia hoidoissa olevien kohdalla).
Jaa, Thelma se on päässyt herkuttelemaan oikein juustoilla ja viinillä. Täällä vaan leipää jyrsitty..(miten niin kade). Ehkä pitää pe illaksi sitten mennä ostamaan pikkuisen valkoviiniä itsellekin. Ja jos en kohta kipua petiin, niin aamulla ollaan sitten niin väsynyttä emoa että! Oon vaan niin illanvirkku, ettei yhtään väsytä, mutta antaas olla kun kukko kiekaa.. (onneks meidän pikkukukko - tai siis kananen - kiekaisee vasta kasilta jos hyvin käy).
Pilvilinna
...taas minäkin täällä.
On ollu jotenki mieli maassa tän viikon. Menkat rupes tekee tuloaan maanantaina ja vasta tänään taitaa ruveta oikeesti vuotamaan. Kroppa vissiin vähän sekasin, kun aina mulla kyllä alkaa samantien vuotamaan oikeen urakalla niin nyt ei sit välillä edes tartte pikkuhousun suojaa. Ois saanu nää menkat jäädä mun puolesta tulematta..arghh...
Mä oon tän päivän kotona hoitamassa lapsia, kun esikoinen rupes yöllä oksentamaan. Oksensi sängyn täyteen tavaraa ja mentiin sitten suihkuun pesemään hiuksia ja vaihdettiin lakanat.. Eipä menny kauaa kun taas se oksensi sänkyyn ja nyt meni uusiks tyyny. Ei edes vesi pysy sisällä kun tulee joko oksennuksena tai syöksyripulina pihalle.. Toivotaan että tuo hirveä tauti ei nyt sit tartu meihin muihin.
Lapset kerkes sen 4 päivää olemaan hoidossa, kun ensimmäinen tauti iski, mutta tää oli odotettavissa kun esikoinen ei ole ollut 1,5 vuoteen hoidossa niin tietysti sitä helpommin nuo pöpöt tarttuu.
Inna: kirjotit tossa että sulta jäi Martina&Esko yks jakso välistä. Sä voit katsoa sen ilmaseks netistä subin sivuilta. Mä tein niin kun missasin sen ekan jakson. Ne jaksot tais tulla myös uusintana lauantaisin..
Nyt kyllä täytyy mennä vähän makoilemaan kun sain molemmat tytöt unille. Tuli sen verran valvottua viime yönä ton isomman kanssa että nyt kyllä äitikin on ihan tööt.. Palailen illemmalla uudestaan :)
Eveys
Päivän opetukset hoidettu. Jotenkin on aika rankkaa olla 6 tuntia saman ryhmän kanssa, mutta kivaa porukkaahan nuo ovat ja meillä oli mukavat keskustelut. Kohta sit bussilla kotia kohti ja illalla ainakin jumppaan. Viikonlopuksi ei ole mitään ihmeellisiä suunnitelmia. Joudun vähän tekemään työhommia, kun saikulla en saanut paljon valmistelutöitä ym. tehtyä.
Kyllä huomaa, että töihin paluulla on ihan positiivinen vaikutus. Olen kyl ihan tolkuttoman väsynyt, mut mieliala on paljon parempi, kun on pakko keskittyä muuhunkin kuin keskenmenon pohtimiseen.
Täällä aika moni tuntuu katsovan Martinaa ja Eskoa. Mä katsoin ekan jakson, mut en jotenkin lämmennyt ko. sarjalle. Taitaa jäädä jatkossakin väliin.
Eveys, kiva kuulla sinusta. Toivottavasti olo sairastuvassa on helpottamaan päin.
Mun olis pitänyt tulla kans koneelle roikkumaan viime yönä, kun täällä oli Pilvis yövuorossa. mulle kävi niin, että nukuin lähes kokonaan tunnin bussimatkan kotiin ja kun tulin vasta sen verran myöhään kotiin, ei uni sit tullut, kun yritin mennä nukkumaan. Joten pyörin heräillä vaikka kuinka pitkään ja aamulla kello soi kuudelta. Arvatkaa vaan väsyttikö...
Olishan se hienoa, jos päästäis porukalla jännäämään plussaamista (ainakin siis Pilvis, Inna ja mä, onko muita?). Mulla ei ole vielä ihan täysillä ovisoireet päällä, mut ihan hyvältä tilanne vaikuttaa. Tosin mä olen päättänyt, että en testaa kovin hätäisesti. Mut katotaan nyt, mä varmaan ostan tukkupakkauksen Clearbluen viikkotestejä ja säädän niiden kans.
Mukavaa perjantain jatkoa!
Thelma
täällä taas! Paitsi että meikä TAAS flunssaisena... Mä en käsitä miten muhun nyt tarttuu kaikki maailman lentsut... :( Ja kun olis kerrankin ollut pe aamuvuoro ja la-su vapaata... No tänään onneks toi ukkokin jäi sairastelemaan mun kanssa niin ei oo aika käyny pitkäks.
Mulla olis kanssa ens vkolla testauksen aika mutta aika epävarmaa touhua koska mä en omia oviksiani tunnista eli haja-ammunnalla mentiin tää ekojen km:n jälkeisten menkkojen kierto, saas kattoo, tekis mieli kyllä testailla mutta olen kiltti tyttö ja säästän rahojani ja teen testin vasta ens vkolla jos täti ei kolkuttele!
Ohhoh, meillä onkin ne ristiäiset vasta ensi viikon sunnuntaina... Eli olen ilmeisesti ollut jo hieman töttöröö kun oon viimeksi kirjoitellut, vai rupeeko muisti heikkenemään jo näin varhain... :)
Ihanaa viikonlopun alkua kaikille!
Tattaraa
Täällä vielä hieman sekaisin siitä, kuka on kuka ja kenelle kuuluu mitäkin, joten vielä en uskaltaudu isommin kommentoimaan... sen verran vain, että Tattaraalle toivotan pikaista paranemista flunssasta. Täälläkin sellaisenkin vielä tökkäsi päälle ja kurkku on kipeänä sekin.
Muuten, kun täällä nyt loristaan ja liristään urakalla niin tulipa mieleeni sellainen, että miten mahtaa olla hemoglobiinin laita. Pitäisikö tähän nyt vetää rautakuuri päälle? Etenkin kun mulla muutenkin on taipumusta anemiaan. Nelosta kun aloin odottaa niin ekassa neuvolassa Hb oli 80.
Nyt alkaa porukka taas käydä sen verran kierroksilla, että kaipa minunkin on jo noustava tämän läppärini ääreltä! Oikein mukavaa viikonloppua kaikille! Pikaista toipumista meille, joilla tilanne on vielä päällä ja hyviä uutisia odotellaan itsekultakin. (kai sitä saa itselleenkin toipumista toivoa ja toivotella vai meneekö liian itsekkääksi?)
Tuonne mun tietoihin voi vielä sen laittaa, että entuudestaan kolme poikaa ja tyttö.
Mä en muista et luinko täältä vai mistä et ku ottaa kuurina greippimehua niin keskenmenon vuoto loppuu äkkemmin ja en tiä pitikö paikkansa mut mulle kävi niin :) join lasillisen joka päivä ja alotin maanantaita ja nyt olen ollut 2 päivää jo ilman vuotoja :)
Maanantaina on sit se lääkäri aamulla ja toivon et sit tämä osa elämää on takana päin ja katse kohti tulevaisuutta...
Mä en kans muista vielä et kuka on kukakin täällä mut kommentoin yleisesti mitä muistan :)
Mä suosittelen sitä raskausvitamiinia kaikille ku siinä on kaikki mitä äiti tai tuleva äiti tarvitsee ja kun kaikilla on kumminkin raskaus mielessä :) siinä on rautaa ja foolihappoa.
Hyvää viikonloppua kaikille :)
Emmy, voi kurjuus kun tulee takapakkia. En ole moneen päivään lukenut teidän viestejä ja toivoin jo tuossa lukiessani, että josko sieltä kohdustasi vielä sikiö löytyisi… Multa kanssa tiedusteltiin tuota Rh-negatiivisuutta km:n yhteydessä, mutta verikokeessa kävi ilmi, että olen B+. Toivottavasti asia selviää. Kaavinnan kokeneena voin sanoa, ettei sitä kannata pelätä. Itse toimenpide kestää 10 minuuttia ja sellaisessa humautuksessa (nukutuksessa), ettei siitä itse tiedä mitään. Toivuin kaavinnasta tosi nopeasta. Kunpa ne lääkkeet nyt kuitenkin auttaisi.
Innalle myöhäiset onnittelut vuodon loppumisesta! Hyvä juttu! Nyt vaan niin himoja ja limoja seuraamaan…:) Melkosia unia sulla on ollut viime aikoina.
Ahomansikka, oli mukava lukea, että taidat olla myös toipumaan päin, niin fyysisesti kuin henkisesti. Kiva kuulla myös, että Thelman töissä aloitus on sujunut suht mukavasti. Oliko niin, että vuoto on nyt sun kohdalla loppu? Piti myös sanoa, että äidin ja tyttären välinen suhde on se maailman vaikein ihmissuhde – konflikteja tulee meilläkin koko ajan, vaikka ollaan läheisiä.
Kyllä, Pilvis, ovislimoista voi innostua ja ilahtua! Mä suorastaan huusin hurraata kun eka ovislima ilmestyi km:n jälkeen, hyvä merkki toipumisesta :). Nyt jännitän sun puolesta miten kävi. Tässä porukassa meidän onni on se, että raskaaksi tulemisen kanssa ei ole ongelmia, positiivinen juttu sekin.
Mulla oli todella hauska viikonloppu polttareissa eikä tipattomuus hidastanut lainkaan menoa. Lähimmät ystävät varmaan epäilivät ja yksi kaveri kysyikin olenko raskaana. Valehtelin nyt tämän kerran, toivottavasti antaa anteeksi myöhemmin :). Perjantaina multa poistettiin viisaudenhammas (tässä 28 vuoden iässä löytyy vielä kaikki suustakin..) ja sen piti olla pikkujuttu. Hammaslääkärin kanssa juteltiin, että parempi se on nyt poistaa niin ei tarvitse raskausaikana sitten syödä antibiootteja kun hammas kerran jo joulukuussa vihoitteli… Just. La-su välisenä yönä arvasin, ettei kaikki ole hyvin tuon suun kanssa, kun poskea särki aivan saakelisti. Sunnuntaina oireet vain pahenivat ja itkin täällä krokotiilin kyyneleitä, että alkanut tulehdus aiheuttaa nyt keskenmenon. Maanantaiaamuna istuin sitten silmät punaisena hammaslääkärissä ja sain penisilliini-kuurin. Olo on ollut aivan superkurja, kurkku on turvonnut, särky on ollut järkyttävää, en ole syönyt kunnolla kun suu ei aukea… huhuh… ja sitä itkun määrää. Kävin eilen vielä lääkärissäkin ja hän sai mut vakuutettua, ettei penisilliinistä ja Panadolista ole vaaraa sikiölle. Panadolia saa ottaa jopa 3g päivässä, nyt olen joutunut ottamaan noin 2-3 tablettia päivässä.
Harmittaa koko hammasjupakka niin paljon. Enää ei itketä ja olen yrittänyt ajatella, että voihan kaikki olla kohdussa ihan hyvin tai jos ei ole, niin ei se maailma vielä tähän kaadu… Raskausoireet hävisivät su-ma ajaksi ja silloin pelkäsin pahinta, nyt on taas nippaillut nivusista. Tiedä sitten mihin uskoa. Harmittaa myös ensimmäistä kertaa elämässä, että olen laihtunut kun en ole voinut syödä kuin nestemäisiä ruokia ja niitäkin vähän. Vauvafanille onnittelut muutoin painonpudotuksesta, se ei ole helppoa. Muussa tilanteessa nauttisin tästä laihtumisesta, mutta en nyt.
Nyt olo on jo parempi ja rauhallisempi ja olen päättänyt odottaa varhaisultran kanssa sinne 3.2 päivään. Tein eilen aamulla digitaalisen Clearbluen testin omaksi mielenrauhakseni ja se näytti ”raskaana 3+” eli ihan niin kuin pitääkin… Soitin tänään neuvolaankin ja menen sinne viikolla 6. Keskusäitiysneuvolan ultra on 5.3 – huh, siihenhän on ikuisuus! :) Äidilleni kerroin tästä raskaudesta kun oli tuputtamassa kaikenlaisia lääkkeitä tuohon särkyyn. Vannotin kyllä kolmeen kertaan, ettei puhu asiasta kellekään. Lupasi olla kertomatta, mutta oli kyllä kovin onnellinen uutisesta.
Mutta tälläisiä kuulumisia tänne. Aktivoidun nyt taas kun vointi on kohentunut eikä kaikki energia mene murehtimiseen :).
Kuullaan!
Terveisin, Minnis rv 6+2