Oululaiset esikkoäidit tammikuu 2010!
Kommentit (129)
Mukava tosiaan saada uusia mukaan. :)
Karsea pakkanen jatkuu, toivottavasti ei kovin kauaa.
Toivottavasti Sognatore pääsee pian lähdölle! :) Joko maha ahdistaa?
Katjuska, kyllä minä kävin saunassa aika pian synnytyksen jälkeen. Ei lääkärikään kieltänyt, vaikka tikit oli jo tulehtunut. Ja riippuu varmaan saunastakin, en ehkä mihinkään likaiseen yleissaunaan menisi :) Uiminenhan se kai on ankarasti kielletty.
Me käytiin siis neuvolassa tänään. Paino 4770g, pituus 53cm ja pää 38cm. Hyvin kasvaa! Varsin samoissa mennään Hellusen pojan kans, katoin paljonko oli mitat 1kk neuvolassa ja näytti olevan 4775 ja 53,5! Saapa nähdä miten jatkossa, kun Helluisen poitsu kuitenkin oli syntyessään paljon pienempi (tai ainakin kevyempi), jatkaako samaa kasvuvauhtia :D
Minä en huomannut ajatella koko saunomista, vaan ihan normaalisti kävin joulusaunassa kaks viikkoo synnytyksestä. Siinä vaiheessa mulla oli epparihaavakin jo tulehtunut, mutta ei se saunominen kai vaikuttanut paranemiseen. Kaipa siinä on kuitenkin tärkeintä huolehtia sitten puhtaudesta ja kun käyttää puhdasta laudeliinaa, niin ei kai sinne tikkeihin kovin mitään pöpöjä pääse.
Mulla on jälkivuoto loppunut jo kokonaan. Reilun kolme viikkoa kesti kokonaisuudessaan, mutta siitäkin viimeset puoltoista viikkoa voi sanoa että ei sitä enää juurikaan ollut. Pikkuhousunsuojalla pärjänny jo pitkään. Odotettua helpommalla pääsin kyllä siinä! :)
Verkku: Ei tuo maha silleen ahdista, samalla lailla sen kanssa pärjää ku pari viikkoakin sitten. Ainoo mikä vähän ärsyttää on tuo eteenpäin taipuminen, se sattuu mahaan! Eli sukkien ja kenkien kanssa alkaa jo olla hankalaa, ei muuten mutta sen kivun takia. Sattuko teillä muilla eteenpäin taivutus ja ylipäätään mahan "ruttuun" meneminen mahaan?
Muuten päivä mennyt kivasti. Oon pessyt koneellisen pyykkiä, pesin joulukoristeet (joo, ihan pesin niiden ötököiden takia) ja suihkuttelin kukat. Neron kanssa käytiin ihan pikku pissalenkki puolen päivän aikaan, ei tuolla koiraparkakaan enempää tarkene!
Molemmat vanhemmat veljet sieltä ovat tänään soitelleet että joko joko :D Taitaa olla noitten isoveljien tehtävä huolehtia pikkusiskosta ja vähän jännittääkin hänen puolestaan.. On ne suloisia!
Jospa söis jotain.. Hyvää perjantai-iltaa kaikille!!!
Sognatore79 40+1
Pakkaset tosiaan vaan jatkuu :( Onneksi sunnuntaille luvattiin jo 7 astetta. Sitten kyllä nakkaan heti aamusta vauvan vaunuihin ja lähden lenkille!
Saunomisesta mulle sanoi kätilö, että pariin viikkoon ei saisi saunoa synnytyksen jälkeen. Ja Sognatore, kyllä mullakin lopussa maha otti vastaan just sukkien, kenkien, jopa hameen pukemisessa päälle. Oikeen sattu ja painoi! Istuallaan piti kaikki kumartumista vaativat vaatteet pukea. Kyllähän olo on nyt kevyt ilman sitä mahaa! :D Vaikka edelleenkään ei ole housuja, mitä käyttää. Onneksi on monta hametta, jotka mahtuu päälle.
Minäkin sain hyödynnettyä tän pakkaspäivän, siivosin kämpän niin mukava alkaa viettää viikonloppua. Vauvakin on ollu niin kiltti koko päivän, että olen hyvin ehtiny tehä kaiken :) Onpa meillä tosiaan ollu Marsupialian kanssa pojat samankokoisia 1 kk:n iässä! Vaikka tuo oli paljon rimpulampi syntyessään. Ensi viikolla on 2kk neuvola, katsotaan sitten uudet mitat :) Tuntuu, että taas on kasvanut ihan älyttömästi ja näyttääkin jo ihan vauvalta, ei enää ole niin rääpäle kuin ihan pikkuisena.
Eipäs sitten muuta, kuin mukavaa perjantain jatkoa kaikille mammoille ja vauvoille!
Oikein hyvää uutta vuotta kaikille! Tulipa taas pitkästä aikaa mieleeni tulla käymään katsastamassa näitä keskusteluita. Joulunaika on mennyt ihan kamalassa hurinassa ja nyt jos taas rauhottaituisi arkeen.
Neuvolassa käytiin maanantaina ja rakenneultrassa tiistaina, kaikki on oikein hyvin. Pikkuinen kasvaa kovaa vauhtia, liikettä tuntuu joka päivä ja vähitellen masukin alkaa pyöristyä....=) Tuntui alkuunsa, että pyöristyykö tuo ollenkaan, mutta kyllä vain se siitä on alkanu kasvamaan. Nyt sitten on ultran jälkeen tiedossa se iloinen asia, että maidän perheemme arkea toukokuun aikana alkaa riskastuttaa pieni mies eli poika kuulemma masussani asustaa lääkärin mukaan...=) Saapas nähdä sitten, kun hän maailmaan putkahtaa, että onko asiat näin...=)
Käynpä jälleen ilmoittelemassa itsestäni jossakin vaiheessa ja onnea hirmuisesti kaikille niille jotka ovat jo pienen nyytin syliinsä saaneet...=)
Aika menee ihan hirmusen nopiaa! Päivät menee ohi ihan huomaamatta tuon pojan kanssa touhutessa. Olo on ollut itellä tosi hyvä jos ei pientä jatkuvaa väsymystä oteta huomioon. Ei uskois että reilu pari viikkoa sitten synnytin!
Käytiin tänään pojan kanssa neuvolassa. Ekaa kertaa poika poistui kotoaan. Ulkona jäätävä pakkassää mutta onneksi auto oli hyvin lämmitetty. Pikkumiehelle on iskenyt silmätulehdus :/ Molemmat silmät rähmii reilusti semmosti keltaista rähmää. Unilta kun se herää niin silmäripset tahtoo olla ihan liimautuneita toisiinsa eikä kunnolla saa silmää auki ennen kuin oon sitä puhistellu. Saatiin onneksi silmätippa kuuri siihen! Toivottavasti nuilla oireet helpottaisi. Se on niin reppana :(
Painoa pikkumiehellä oli jo 4310g! Syntymäpaino siis 3905g. Eli hyvin tuntuu maito riittävän. Mulla ei kyllä tosiaan tästä maidosta oo ollu pulaa sen jälkeen kun synnytyksen jälkeen maito nousi rintoihin. Alkuun joutuin monta kertaa päivässä pumppaileen isoja määriä maitoa helpottaakseni pahinta tuskaa. Nyt oon päässy pumppailusta eroon jo ainakin muutamana päivänä. Maitoa kyllä tulee ihan suihkuamalla välillä. Pijän imetettäessä maidonkerääjää toisessa rinnassa kun imetän toisesta ja n.5min imetyksen aikana maidonkerääjään tulee varmaan jotaki 30ml maitoa. Saa nähä tasautuuko tää maidontulo jossaki vaiheessa. Mutta en valita! Oon niin onnellinen että saan ruokittua tuon lapsen rintamaidolla.
Tuli mieleen, että jos maitoa tulee yli oman vauvan tarpeiden niin oysiin voi myydä maitoa. Olisko ne maksaneet jonkun 20 euroa litralta :) Ja niillä on aina kova pula äidinmaidosta, kuulemma..
Oikein ihana tilanne tuolla lailla että maitoa tulee ja kunnolla. Mä pidän peukkuja ja varpaitakin pystyssä, että itsellä kävisi yhtä hyvä tuuri. Mutta no, jos ei niin sitten korviketta. En tuosta aio stressiä alkaa ottamaan, mutta tulishan tuo niin paljon halvemmaksi + olis niin paljon helpompaa ja kätevämpää suoraan rinnalta ruokkia! Mutta katsotaan miten käy..
Täällä taas vihlonut aika kipeästikin välistä, mutta muuten ei mitään.. Ei supistuksen supistusta :)
Sognatore 40+1
Mun mielestä on aivan äärettömän ihanaa, että ihmiset viitsii luovuttaa maitoa! Meidänkin poika sai aika paljon luovutettua maitoa viikon aikana osastolla. Yhtään sille ei siellä korviketta annettu. Oon itekin harkinnut, jos luovuttais, mutta ei mulla ihan niin runsasta oo tuotanto. Riittää omalle, mutta ei ehkä muille. Mulla on semmonen muistikuva, että maidosta maksetaan 17 e/litra.
Nyt iltapalalle ja ehkä jopa nukkumaan, poika näyttäis vähän siltä, että saattais nukahtaa. :)
Täällä yhä.. Vihlonut on yhä välillä, ei muita oireita..
Munki mielestä on hienoa, että luovuttaa maitoa jos vaan pystyy. Valitettavan useallahan vaan on se tilanne ettei riitä kuin omiksi tarpeiksi, jos niiksikään. Meidän äiti luovutti aina maitoa oysiin ja onhan siinä ihan hirvee homma pumppaamisten, desinfioimisten ja sinne kuskaamisten kanssa, mutta ihanaa sitten kun joku pieni vauva siitä maidosta oikeasti hyötyy. Niinku Marsupialiankin vauva :)
Hyvää lauantai-iltaa!
Sognatore 40+2
niin,alkuviikosta istuin tässä koneella kun yhtäkkiä alkoi maha sinkumaan,tuntu että se venyy jokasuuntaan yhtäaikaa ja ihmeellistä muljuntaa tuntu jokapuolella.menin ihan hämilleni kun oli niin "älytön"tunne.nyt sen jälkeen on pakko ollut ruveta oleen kokoajan selkä ihan suorassa kun muuten tulee todella tukala olo.vauva potkii nyt enimmäkseen ylämahaan ja kylkiluihin(se niinku kaivelee mun k-luita:) )..juu,ja ei tarvi munkaan olla huolissaan vauvan voinnista kun kokoajan on semmonen melske massussa että oksat pois;)
on kyllä nyt semmonen kasvukausi mun mahalla että ihan hirvittää melkeen...
mutta,ihanaa,ihanaa!!!
28+5
Hellunen: No, hyvä että on sullakin ollut tuommoista mahakipua kumarrellessa niin se on sitten ihan normaalia. Siinä mielessä kyllä jo odotan että saan tuon mahan pois! Kaikki on ainakin sitten helpompaa..
Mombasa: Kuulostaa tutulta. Mun murunen on pitänyt etenkin mun oikean puolen kylkeä kovilla raskauden puoliväliltä lähtien.. Tsemppiä jaksamiseen pikku punnertajan kanssa :)
Täällä ajateltiin tänään koittaa jo vähän hätistää vaavia pellolle, tänään olis hyvä päivä syntyä. Saas nähdä auttaako mitkään temput kun tuo murunen tuolla tuntuu niin hyvin viihtyvän. Vinkkejä otetaan vastaan jos hyviä löysitte!!!
Sognatore 40+3
Sognatorella meni sittenki yli. noo...ei enään kuitenkaan hirveen montaa päivää niin pikkunen on jo sylissä..
Meillä on ollut nyt hieman hankalampaa. Aadalla vieläkin aamuisin aika nenä tukossa ja toinen silmä rähmii. Ja sit se on alkanu muutamana aamuna kakkaamaan siinä kuuden aikaan.. myös ollut aika löysällä. liekkö tuo hampaiden puhkeaminen syynä?!kun kuumetta ei ole.. on kestänyt jo joulusta asti tuo pikkuinen nuha.. nyt ei oo kyl tänään ollenkaan yskinyt..
harmi vaan kun ei uskalla ulos viedä kun olis niin kiva ilma.. jospa itse kuitenki pääsis ku mieskin vapaalla.
oliko Riian vauvalla silmätulehdus?miten teillä oliko silmät punaiset vai tuliko pelkästään rähmää?kun itse en ole tippoja laittanut silmään kun ei ole tulehtuneen näköinen. pelkästään rämii.en sit tiedä..kattoo viel jonku aikaa jos nuo hampaat puhkeais, ikenet jo melko valkoisena pullottaa...
Varmaan aika yllättävää, mutta mulla ei ainakaan oo antaa Sognatorelle mitään häätövinkkejä. :D
Me päästiin viimein käymään ulkona tänään! Aivan ihana ilma. Eilen nukutin kyllä parvekkeelle pojan, kun siellä oli vaan 15 astetta pakkasta. Hyvin nukkui, mutta tunnin jälkeen nostin sisälle jatkamaan unosia, ettei ainakaan palellu. Tänään ei sitten vissiin väsyttänyt tarpeeksi että olis viitsinyt nukkua partsilla vaunulenkin jälkeen. Nälkäkin oli ja housuissa iso sinappisatsi. Täytynee koittaa uudelleen, kunhan väsähtää. :)
Meidän pojalla rähmi toinen silmä ihan kamalasti, aivan muurautu umpeen, mutta ei se ollut tulehtunut. Ahdas vaan se kyynelkanava kai, neuvolasta käskettiin vaan putsailemaan ahkerasti. Nyt ei enää oo rähminy vähään aikaan ollenkaan.
Mutta sainpas imuroitua ja luututtua ja muutenkin siistittyä koko kodin. On se eri mukava olla, kun on puhdasta! Nyt voi lähteä kaikessa rauhassa synnyttämään ja tulla sitten puhtaaseen kotiin vauvan kanssa :)
Täällä samaa vihlomista kuin ennenkin, muttei supistuksia-ei ainoatakaan. Mutta suihkun jälkeen tuli tippa maitoa toisesta rinnasta!!!! Ei ole tullut mitään koko raskauden aikana, joten voitte uskoa että olin mielissäni :) Kyllä se vauvan tulo syliini sieltä lähestyy, uskomatonta! Tuntuu niin ihmeelliseltä, että ihan pian saan pitää omaa lastani sylissäni! Oon odottanut tätä niiiin monta vuotta, koko aikuisikäni :)
Onnesta sekaisin,
Sognatore 40+3
Ihanaa, kun pakkaset hellitti! Nyt vaan ahkerasti ulkoilemaan. Pitäiskö tällä viikolla koittaa järjestää miitti? Mulle kävis parhaiten nyt alkuviikosta, torstaina on neuvola ja sit lauantaina nimijuhlat, niitä pitäis sitten torstaina ja perjantaina valmistella. Suunnitelmissa on kyllä todella minimaaliset valmistelut, mutta silti...
Mombasa, siltä kuulostaa, että vauva olisi kääntynyt. Oma vauva potki kans kylkiluita ja yritti tunkea jalkoja ja peppua luiden alle... Tosi hankalan tuntosta, mutta helpotti sitten, kun maha laskeutui.
Voi Sognatore, pian saat vauvan syliin! Ei ole enää, kuin päivistä kiinni ja jos olet jaksanut vuosia odotella, niin voiton puolella olet :) Toki ne viimeiset päivät tuntuu kaikista piiiisiiiiimmmiiiiiltääää...... Ja ei sitä varmaan oikeen voi nopeuttaa, se syntyy sitten kun syntyy!
Nyt meidän pojasta on tullut niin mammanpoika, ettei viihdy kenenkään muun sylissä, ei edes isänsä! Onko muilla vauvoilla ollut sama homma? toivotaan, että ei kovin kauaa kestäis tämäkään vaihe, muuten on tämä mamma vauvansa kanssa aika jumissa :O
Miittipäiväehdotuksia jään odottelemaan!
Juu, mukava kun ei ole niin kylmää. Iskä reippaana eilen vei vauvan lenkille ja minä pääsin hevosen kanssa metsään. Mieli lepäs!
Sognatore, ei enää kauaa, joskus se odotus palkitaan :) Toivotaan, ettei joutuisi käynnistämään.
Meillä rähminyt silmät koko ajan, ja on ihan keltaista. Välillä punoittaa ja välillä ei. Neuvolasta vain sanoivat että puhdistella paljon ja vasta sitten jos pahenee niin lääkärin pakeille ja katsotaan niitä tippoja.
Meillä vauva ihanasti jo porisee hymyillessään :)
Tytölle tuntuu olevan ihan sama, kenen sylissä se napottaa ja nukahtaakin vaikka lapsen syliin, kunhan on maha täynnä. Äiskän sylissä tulee kuitenki ne leveimmät hymyt :D
Minä en taida ehtiä miittiin tällä viikolla, pitäisi käydä siskolla ja äitillä hakemassa tavaroita lainaan, kaupoissa, huomenna neuvola, pappikin käy ennen lauantain ristiäisiä ja sitten se armoton siivousurakka.. Ahdistaa jo valmiiksi!
Ukkokin lähti töihin ja tulee vasta loppuviikosta takaisin, niin yksin pitäisi selvitä.
Kauhea, kun on itse huonossa kunnossa! Selkä ja hartiat on niin jumissa ja kipeät, että. Mulla rupesi muuten alapää vuotamaan välillä jotain epämääräistä, vaikka jälkivuoto loppui jo 2vkon jälkeen. Kipuja ei ole, joten ei kai menkatkaan.
Huomenna sitten 2kk neuvola, jännää nähdä, kuinka paljon tyttö kasvanut. Meinaako muut ottaa rota-rokotusta? Vähän mietityttää.
Jaha, aamupalalle ennen kuin tyty herää.
Verkku ja tyttö 2kk
Yöllä vähän nippaili mahaa ja jotain outoa viiltelyä tuntui sivulla alhaalla kun yritin kääntää kyljeltä selälleen. Voisko olla niin kireenä sitten paikat että venytys viiltää...
Tänään on kohdunsuulla ollut kyllä koko ajan jotain tunnetta ja paine on valtava, jopa heti pöntöltä noustessa tuntuu että saa istua heti takas alas että pissattaa.. Vaikka eihän sieltä sitten mitään tietty enää tule. Supistuksia ei kuitenkaan edelleenkään ole. Vauvan liikkeet kyllä tuntuu niin selkeesti että liekö noitten alta mitään pikku supistuksia vois edes tuntea. Välillä saa pikkuinen äitin jopa älähtämään kun puskee niin kipeesti. Ei taida rassulla tilaa enää olla.
Hellusella ja Verkulla on sitten samana päivänä ristiäiset/nimijuhlat :) Tulkaahan sitten kertomaan mitä nimiä pikkuiset saa!
Vaan eipä se auta vaikka väsyttää. Pitää lähteä käyttämään koira ja sitten kaupunkiin.. Ei kyllä millään jaksais, huh..
Sognatore 40+4
Huh, kylläpä äiti on väsynyt (ja niin on iskäkin). Meinaan on ollut kyllä nuo yöt sellaista hulluttelua, että oksat pois. Itselläni ei edelleenkään riitä maitomäärät ja kertaakaan en ole pelkällä rinnalla saanut poikaa kylläiseksi. Eli korviketta on jouduttu antamaan ja aika reippaastikkin ennen kuin lapsukainen saa tarpeekseen ja sippaa unten maille. Ois kyllä niin paljon helpompaa kun tuota evästä riittäis omasta takaa.
Pumppaamalla saan keskimäärin vain noin 40-60 ml yhteensä molemmista rinnoista äidinmaitoa. Syönyt olen hyvin ja sitä vettäkin kittaillut vähän väliä, mutta siltikään ei maitomäärä ole lisääntynyt =(
Te jotka annatte korviketta, paljonko sitä teillä on mennyt kertaluonteisesti kerrallaan vauvalle (2 viikkoiselle).
Huomenna ois terkan kotikäynti ja noin miljoona kysyttävää asiaa on jo valmiiksi mielessä =) mielenkinnolla odotellaan millainen vierailu se oikein onkaan.
t.Katjuska
meillä syödään illalla vaan korviketta, monen tunnin tissillä roikkumisen, itkeskelyn ja kanniskelun jälkeen, syö noin 100-150ml jonka jälkeen simahtaa yöunille. Sitten taas nukkuu niin pitkän pätkän, että rinnat on ihan täpötäynnä, noidankehä siis.
Harmittaa, kun maito ei riitä mutta eipä toista voi nälässäkään pitää. Toivottavasti ei saada neuvolasta kehotusta antaa joka syönnin päälle korviketta. No, sen näkee sitten miten on paino noussut.
Tulipa mieleen, että milloin olette käyneet ensikerran synnytyksen jälkeen saunassa? Itsellä tehnyt ihan hirmuisesti mieli mennä, mutta jotenkin vähän arveluttanut, kun ei tahtois mitään tulehdusta tuonne alakertaan. Joitakin tikkejä kun sieltä kuitenkin löytyy. Vuotokin on vähentynyt kovasti, vaan kyllä sitä vielä jonkin verran tulee, mutta nyt jo normimäärä jos verrataan kuukautisiin.
t.Katjuska ja poitsu 9 päivää
Ps. Tervetuloa mukaan uusille kirjoittajille =)