Oululaiset esikkoäidit tammikuu 2010!
Kommentit (129)
Kävin tänään neuvolassa ja ne semmoisella paperilla katsoivat ettei ollut lapsivettä. Mukavaa, nyt ei ainakaan tartte pelätä käynnistystä, siis ainakaan vielä :) Muutenkin paikat oli ihan samalla mallilla ku ennenkin, kohdunkaulaa ehkä vähän vähempi jäljellä mutta kun sekin tuntuu olevan kokeilijasta kiinni paljonko arvioivat. Sf-mitta oli 34 eli vielä oli sentti tullut lisää viime mittauksesta. Ronklas muuten taas niin kovaa, että taas vuodan verta.. :(
Jade: Joo, se on varmasti ollut oma lukunsa se pesuhuoneen lattialla istuminen ettei sotkis :) Mäkin oon ajatellut/toivonut etten sotkis vesillä sänkyä, sohvaa enkä olohuoneen mattoa! Samoin kuin en halua kyläreissullakaan sotkea toisten paikkoja :D Tietty noille jutuille ei voi mitään, mutta olishan se ihan kauhean noloa..
Hellunen: Argh, se on tosi ärsyttävää kun kirjoittaa pitkästi ja ajatuksella ja sitten kaikki häviää. Ei siinä kyllä huvita kirjoittaa enää yhtään!! Jännät paikat on juu ja vähän turhauttaakin kun mitään ei tapahdu. Eli siis pitää yrittää lopettaa odottelu kokonaan ja keskittyä muihin juttuihin. Jospa se helpottais ja sais jaksamaan viimeiset pari viikkoa :)
Miitistä: Ehdotuksia ei ole tullut päivälle eikä paikalle...?! Olis kiva jos uudetkin pääsis mukaan.. Olisko torstai hyvä päivä? Mulle sopis kaupungissa esim. siellä stokkan kahvilassa joskus klo 14 aikaan... Miltä kuulostaa?
Sognatore 39+4
Katjuskan synnytys kuulostaa just siltä, mitä omastani olisin toivonut. Ehkä sitten seuraavalla kerralla. :) Ehkä se käynnistys teki synnytyksestä sen verran rajun, ettei mennyt niinku toivoin. No, aina ei saa mitä haluaa ja pääasia on, että lapsi tuli ulos hyvävointisena.
Sognatore, meille ainakin voi tulla kylään vaikka pelkäiskin vesien menevän. Voidaan laittaa sohvalle parit jätesäkit ja pyyhkeet alle, niin ei sotkeennu. :D Sulla menee tuo sf-mitta samoissa ku mullakin, mulla oli muistaakseni noilla viikoilla just sen 34. Se verenvuotohan johtuu ihan siitä, että sulla paikat aukeaa! Pienet verisuonet siellä kohdunsuulla katkeilee ku aukeaa. :) Tietää vaan sitä, että kohta sulla on vauva sylissä!
Mulle passais torstai miittipäiväksi hyvin. Ei ainakaan vielä oo mitään muutakaan menoa. (Tämä vauvaelämä on niin kovin kiireistä! :D) Ja uude(mma)tkin kirjottelijat tosiaan mukaan. Sognatore ei kyllä enää torstain miittiin ehdi, veikkaan minä... :D
Mies lähti tänään töihin isyyslomansa jälkeen ja poika on antanut äitille helpohkon ensimmäisen päivän. Aamulla katteli tyytyväisenä turvakaukalosta, ku söin aamupalan. Muutenkin on nukkunut enemmän ku normaalisti, niin oon saanu tehtyä hyvin kotihommia. :) Eiköhän se kohta päätä palata normaaliin rytmiin ja valvoa koko päivän.
Marsupialia: olin kyllä itsekkin erittäin tyytyväinen synnytykseen ja siitä jäi heti sen jälkeen aivan älyttömän hyvä fiilis. Kätilökin kannusti kuten tapana varmaan on, että reipas ensisynnyttäjä ja osaa rentoutua välillä niin homma etenee ihan luonnollisesti.
Osastolla oli kyllä kaikenlaisia synnytyksiä koettu, mutta kyllä jokaisesta äidistä välittyi kumminkin sellainen tyytyväisyys siihen, että lapsi on tullut maailmaan ja siinä vaiheessa se synnytys on jo taaksejäänyttä elämää ja ihan uudet jutut odottaa edessä.
Kotiutuminen oli kyllä ihanaa. Itse olin 3:n hengen huoneessa joten välillä tuppas olemaan melko rauhatontakin se meno, kun lapset itkeskeli eri aikaan.
Täällä kotosalla ollaan nyt harjoiteltu tätä yhteiseloa. Itselläni meinas tuossa alussa olla hankalaa, koska maidonnousu oli niin hidasta. Oikeastaan merkkejä siitä vasta 4 päivää synnytyksen jälkeen. Ostatin rintapumpun ja sitä olen nyt käytellyt, jotta sais nuo tissit tuottamaan maitoa ja toki heppua olen yrittänyt imettää. Rinnoille aika raastavaa vaikka kuinka niitä rasvailee, no lieköhän karaistuksen puutetta. Lisäksi olen joutunut antamaan korviketta, jotta saan lapsen tyytyväiseksi. Toiveissa tosin olisi, että ei tarvis paljon enää käyttää. Rintamaitohan se parasta ois lapselle ja ennenkaikkea masulle.
Eka yö kotona oli aika rankka, kun ei oikein nukuttanut poikaa yöllä ja itse pitkään valvoneena lasta hoitelin. Eilinen oli jo parempi. 2 kertaa syöttö yöllä ja loppuajat unta palloon. No tästä se lähtee ja vaikka välillä on rankkaa, niin onhan tuo laps niin kertakaikkisen ihana kaikkinensa, että en enää ilman haluaisi ollakkaan
Katjuska, kyllä siitä korvikkeesta pääsee eroon, kun vaan ahkerasti imettää! Mehän jouduttiin kans kotiutumisen jälkeen antamaan lisämaitoa, kun mulla ei maitoa vielä tullut tarpeeksi. Minähän en päässyt imettämään ku pari kertaa päivässä ennen pojan kotiutumista, mutta pumppailin ahkerasti aina kotona. Annoin pojan olla tissillä sitten melkeen niin paljon ku se jaksoi, ja sitten vielä pullosta päälle. Viikon verran meni, niin maito alkoi riittämään hyvin eikä lisämaitoja enää tarvittu. Poika oli sillon siis parin viikon ikäinen. On kyllä helppoa nyt, kun ei tarvi enää pulloja keitellä. Ruoka kulkee niin kätevästi mukana.
Mullakin oli heti synnytyksen jälkeen hyvä mieli, vaikka ei ihan oppikirjojen mukaan mennytkään. Muakin kehuttiin kovasti, lääkärikin sanoi että olispa kaikki yhtä hyviä ponnistajia. :D Kaipa ne etsii jokaisesta synnyttäjästä hyviä juttuja, että jää hyvä mieli ja uskaltaa tulla uudestaankin.
Mukavasti poika alotti iltakitinät, kun mies tuli kotiin. Tähän asti on mennytkin ihan hyvin päivä. Mies ystävällisesti otti pojan hoitoonsa, jospa äiti sais vaikka vähän nukkua... :)
Jospa nyt onnistuisi kirjoittaa vähän paremmin kuin viime kerralla... :) Katjuskan synnytys tosiaan kuulostaa lähes kadehdittavalta. Minulla hyytyi supistukset kesken kaiken ja piti oksitosiinilla vauhdittaa hommaa, mistä johtuen tulin TOSI kipeäksi ja sit pit ottaa epiduraali. Ja sit piti imukupilla auttaa vauva ulos ja epparikin leikattiin, eli luomuilut oli niin kaukana kuin olla voi! Ei mulle mitään traumoja jäänyt, mutta tietynlainen "pettymys", kun ei pystynyt kroppa hoitamaan itse hommaa loppuun asti. Tietysti tärkeintä oli, että vauva saatiin terveenä pihalle :) Mutta todellakin parempi, mitä vähemmän synnytyksen kulkuun tarvii puuttua. Toipuminenkin on varmaan helpompaa sillon?! Oliko täällä muuten muita, jotka oli ottaneet epiduraalin? Mulla on vieläkin pistoskohta arka, varsinkin tietyissä asennoissa sattuu. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Torstain miittiin ois kiva tulla, mutta me mennään klo 15 selvittämään vaavin isyysasiat, eli esim. klo 13 ois hyvä meille. Pakkasvarauksella, jos paljon yli 10 astetta, en viiti ehkä lähteä bussilla... Ellen saa pummattua joltain autolliselta kyytiä kaupunkiin?! Pääsen kyllä miehen kyydissä kotiin.
Ja taas kutsuhuuto soi, ensi kertaan siis :)
Juu, Katjuskalla hieno luomusynnytys! :)
Mulla ei homma eteni kans koko ajan niinkuin pitääkin, ja tosiaan spinaali vasta sitten kun 9cm auki, siihen asti pärjättiin ammeella kaurapusseilla.
Mullekaan ei tullut kuin kolme tikkiä, ja olo oli niin kamala pitkään synnytyksen jälkeen, ettei sillä taida sen kummemmin väliä olla, kuinka luomuna menee. Tokihan ne lääkkeet aina jonku verran vaikuttaa.
Mulla nousi maito myös vasta neljäntenä päivänä. Edelleen annetaan iltaisin korviketta, että vauvan saa yöunille. Edelleen toiveissa päästä siitä eroon, mutta en viitsi vauvaa nälässä huudattaakaan kun näin nyt sujuu ihan hyvin.
Miitti muuten sopisi, mutta meillä mies taitaa olla töissä, ja mulla on vieläki niin vaikeaa vauvan kans lähtö. Kaupoissa ollaan kyllä käyty, mutta me ei olla laiskana vaunuja laitettu vielä kertaakaan auton kyytiin ja taitaisi olla tuskaista kannella tuota painavaa kaukaloa ympäri kaupunkia :)
Huh, tässä nimi, kummi ja ristiäisasioita miettiessä.
Verkku ja tyttö 8vko
Heipparallaa,
Nyt on meilläkin uusi kaukalolämpöpussi :) Kiitti vinkistä Marsupialia!
Miitistä: Tehän voitte nähdä jo klo 13, mä en pääse paikalle kuin vasta klo 14 mutta ei se mitään haittaa. Ei haittaa vaikka aloittelette aiemmin :) Hellunen pääsee mun kyydillä halutessaan yhdeksi kaupunkiin jos ja kun opn kylmä, luvannut pariakymmentä astetta. Mulla vaan sitten pitää kans olla kaupungissa klo 13..
Marsupialia: Niin, sitä kait se veri tarkoittaa, että aukee tai paremminkin aukes väkisin paikat kun toinen runnoi. On vihlonutkin koko päivän inhottavasti sinne :( No, kaikki kipu aina eteenpäin.. Ja kyllähän mä paketissa yhä torstaina oon, usko pois vaan :) Se on mun laskettu aikani ja mä sanon että yli siitä mennään ;) Nyt ei enää odotella että syntyy, hulluksi siinä vaan näkyy tulevan!
Synnytyksestä: Katjuskalla oli hieno luomusynnytys, niin on ollut teillä monella muullakin. Mutta ei se ole tärkeintä eikä tee mun mielestä toisen synnytyksestä yhtään sen parempaa kuin niiden joilla on puudutetta ollut käytössä. Tilanteet ja ihmiset on niin erilaisia ettei noita asioita voi vertailla. Ja minä ainakin nostan hattua ihan jokaikiselle synnyttäjälle, epiduraalilla tai ilman :) On siinä iso homma!!! Mä oon ylpee jokaisen teistä synnytyksestä, olette kyllä vieneet kaikki homman niin kunnialla alusta loppuun ja kaikki vielä jaksaneet kokea synnytyksen positiivisena tapahtumana! Hienoa hienoa!!!
Verkku: Tietty jos ajat auton stokkan parkkiin niin voit tytön kantaa kaukalossa hissiin ja hissillä porhaltaa suoraan neloseen niin ei paljoa tartte kannella vauvaa eikä vaunuja ottaa mukaan ollenkaan..
Sognatore 39+4
Tuo on kyllä jännä, miten sitä omasta synnytyksestään voi tuntea, ettei ole yhtä hyvä kuin toisen. Tai yhtä hyvä synnyttäjä. Munkin pitää aina erikseen mainita, että vaikka imukuppi laitettiinkin pojalle päähän, niin sitä ei ehditty käyttää. Ihan niin kuin sillä olis mitään väliä. Mun synnytys ei siis ollut juuri ollenkaan luomu, vaikka niin toivoinkin etukäteen. Ei se alkanutkaan edes luomusti. :) Vaikka palkinto on aivan ihana, niin silti toivon, että ens kierroksella ei tarvis käynnistää ja ehkä ne kivutkin olis sitten siedettävämpiä. Jospa ne supistuksetkin tulis sillain niinku valmennuksessakin sanottiin, että ensin 15min välein ja siitä pikkuhiljaa voimistuen ja tihentyen, että niihin ehtii tottua, eikä niin että 3 minuuttia väliä ja heti alusta asti voimakkaita. :) Siinä ei paljon kipukynnystä kasvateltu pikkuhiljaa! :D
Pikkumies on antanut mun istua tässä koneella jo puoli tuntia! Oon syönyt aamupalankin ja käynyt suihkussa ja se vaan nukkua posottaa.
Meillä on tänään oikein vierailijapäivä, kun mun kummitäti ja serkku on just tulossa käymään ja Verkku ja Hellunen vähän myöhemmin. Yks kaveri tulee vielä ehkä iltasella. :D No, ei ainakaan tuu aika pitkäksi! :) Kiva kun käy vieraita.
-marsupialia ja Sampo huomenna 4 vko!
Kerrankin kun vauva nukkuu ja sain rauhassa kirjoitettua pitkän pätkän, niin se hävis matkan varrelle enkä saanut sitä tänne palstalle! Voi %&¤#?&/(! En jaksa alkaa uudestaan kirjottelemaan, vauva on valvonut koko päivän niin pitäis muitakin hommia joutua tekemään...
Mutta mites meillä Verkun kanssa vierailu Marsupialian luokse? Mulla on auto käytössä ti ja ke ja viikonloppuna. Jos on näin kylmää, en viiti lähteä bussilla seikkailemaan.
Sognatorelle tsemppiä! Saa nähdä, mitä vuoto on. Tosi jännät paikat sinulla jo on! Ja onnea Sampolle hienosta nimestä!
T:Hellunen ja poika huomenna 7 vko