Esikoishaaveilijoiden alkuvuosi 2010
Kommentit (391)
Ansku09: joo, tuosta olenkin lukenut että luomumenkat kannattaisi odottaa että alkaisi. Meillä ei ole mikään kiire, ja mitä nyt olen lukenut, se että on käyttänyt 6 vuotta pillereitä ja on kilpirauhasen vajaatoiminta ei välttämättä tuo haikaraa pian. Itse pähkäilin myös että eikös laskettua aikaa saa nykyään todella tarkkaan laskettua.
Yritin netistä lukea tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ymmärsin että joilla tuo on ollut raskauden aikana, on ultra tutkimuksia tiheämpään ja verikokeita ja ehkäpä lääkeannosta suurennettu. Netissä kun niin pelotellaan kilppari vajaatoiminnan takia usein tulee keskenmeno ja raskaus ei vain " pysy yllä"
Vaikka tosiaan kiire ei ole, tekisi mieli heittää pillerit parvekkeelta ja jättää syöminen kesken kierron, mutta jospa maltillisesti kuitenkin odotan :)
Tärppääviä aikoja kaikille!
ray: joo tehdään niin, ens kuussa siis pidempään tuhdanneisiin ellet ole raskautunut ;) mitä tietysti kovasti toivon!! :) peukut pystyssä sulle!!
Ansku09: Minullekin annettiin oletus että mun munikset on PCO-tyyppiset mutta ei otettu mitään verikokeita sun muita joista ois hormoni määriä näkyny..ainakin jotain mussa tapahtuu kun sen verran pukkaa sykleissä aina näppyä sun muuta..tosiaan mä oon aina ollu normipainonen mutta liikakarvotuksesta olen kärsinyt( ylähuuli, biksurajat) ja akne on ollut. E-pilsuilla sitä pidetty kunnossa ja olenpa nuorempana Roacutan kuurinkin syönyt akneen..Oireiden kyttäystä täälläkin suunnalla on aina hirveesti oviksen jälkeen ollut, tiedän tunteen ;) tuu kertomaan testituloksia sit heti jos maltat oottaa muutaman päivän :)
Mulla on nyt tosi hektistä töissä joten saanpahan ajatukset muualle päivisin tosin illalla mä aina täällä surffailen että se siitä ;)
Mukavaa viikkoa kaikille ja PLUSSIA PLIIIIIIIIIIIIIS!! :)
manta
Onkos kuinka moni huomannut itsessään raskauskateutta tai kilpailua? Todella alhaisia tunteita, tiedän. Minulla on yksi kaveri, joka on avoimesti kertonut yrityksen aloituksesta, ja joskus huomaan toivovani, että voi että kun me ehdittäisiin ensin! Tiedän ettei tämmöisiä saa ajatella, ja onhan nämä niin isoja, tärkeitä ja henkilökohtaisia asioita, ettei kannata ruveta lapsellisesti kilpailemaan.
Jostain niitä alhaisia tunteita silti herää!
Moi kaikille,
Tervetuloa uusille kuumeilijoille,
Ja ISO kiitos etenkin mantalle, raylle, haaveilijalle ja Anskulle kannustuksesta vaikeina hetkinä! Välillä tämä odotuksen odotus on yhtä tunteiden vuoristorataa ja mulla osui nyt yksi toistaiseki syvimmistä kuopasta kohdalle.. Fiilikset on nyt kuitenkin taas nousussa ja tuntuu, että jos raskautta ei kuulu nyt, niin eiköhän joskus myöhemmin sitten kuitenkin osu kohdalle :) Ihanaa kuitenkin, että täällä on samanhenkisiä ja samassa tilanteessa olevia ihmisiä, jotka ymmärtää oman fiiliksen jo parista sanasta. Kiitos teille, siskot :)
Janet yk 6, kp 20/ 29 - 31
yhdyn Janetin tekstiin, miten mukavaa tänne onkaan kirjoittaa, kun kaikki kannustaa!
Soitin itse tänään terveyskeskukseen aikaa papa-näytteeseen, edellisestä kun on niin kauan aikaa. ja kerroin myös että jätän tämän viikon jälkeen pillereiden käytön pois ja kyselin kilpirauhsen vajaatoiminnasta huomioimisesta raskauden suunnittelussa. Anteeksi nyt vaan, mutta miksi hoitajien pitää olla niin tylyjä? " no kerrot sitten siellä." Mietin jo sitten että olisiko minun pitänyt varata neuvolaan aika, vai mennä yksityiselle?
Minäkin ilmoittautuisin uutena mukaan :) olen 28-vuotias ja mies on 26, toinen yrityskierto tällä hetkellä menossa. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää, tosin sairastan endometrioosia ja olen henkisesti valmistautunut ongelmiin ja pitkään odotusaikaan. Mutta on tämä silti niin jännää ja ihanaa aikaa!
Jälleen kerran tervetuloa uusille Hillamarja ja Pörrö. Hienoa, että uusi vuosi on tuonut mukavasti väkeä lisää joukkoomme.
Aamulla oli hirveä halu jo testata. Tiedetään, ei ne kuukutisetkaan vielä ole edes myöhässä. Nyt menossa kp 29/33-38. nyt pitäisi vaan saada ajatukset kasaan ja pois näistä vauvahaaveista.
Janet: hienoa, että sun fiilikset ovet nousseet. Tämän kuumeilun kurja puoli on, että turhan usein vaipuu pohjalle ja epätoivoon. Onneksi on tämä palsta josta voi löytää tukea.
Joku kertoi kuumeilun aiheuttaneen raskauskateutta. Tuo on niin tuttu tunne. Aina jonkun ilmoittaessaan raskaudesta ajattelee, että miksi en minä. Tai toiset kertoo vauvahaaveista, alkaa toivomaan onnistuvansa ennen heitä. Miksi näin ihana asia kuitenkin aiheuttaa näin kamalia tunteita?
Plussatuulia nyt kaikille
Tuossa pohdittiin raskauskateus-asioita. Luulenpa että raskauden suhteen ollaan niiden syvimpien ihmistunteiden äärellä, että taitaa nuo tunteet olla ihan normaalejakin. Varsinkin, jos tuntuu, että oma kroppa ei kykene siihen, mihin se on luotu.
Tunnustan itsekin "syyllistyneeni" niihin. Onhan se aika epämiellyttävää huomata ajattelevansa, että miksi ei itse pääse kertomaan raskaudesta/ehtisimmepä ennen muita.
En edes tajunnut käyttäytyneeni/puhuneeni tms. tähän asiaan liittyvää ennen kuin mieheni totesi, että eihän tämä mikään kilpailu ole. Totesi vain rauhallisesti, että toisilla se nyt vain onnistuu helpommin kuin toisilla. Omatapa tuo tyyneys!
Noh, en suostu tuntemaan itseäni ainakaan huonoksi ihmiseksi näiden ajatusten vuoksi. Älkäähän tekään. Eiköhän meistä kaikki joskus ajattele näin ;)
Plussapuhureita!
Voitte vaan kuvitella miltä tuntuu työpaikassa missä hyvin moni on raskaana tai on saanut juuri vauvan.ok, vaikka meidän aloitus alkoi tässä kuussa virallisesti, mutta tokihan se tuo kateutta, mutta kun kuulee, että jotka ovat raskaana, ovat yrittäneet kauan, ja on tullut jopa keskenmenojakin niin sitten sen ymmärtää ja jaksaa kannustaa toisia ja nimenomaan itseään.
Mutta toisinaan tunnen jotain kilpailua mieheni siskon kanssa. En ole ikinä kuullut että he suunnittelisivat lasta, mutta olen aika varma että heille on joskus tulossa, ja siitäkin tulee olo " me ensin!" ja eiköhän me kaikki joskus ajattele näin niin kuin Ansku90 sanoi.
Moi!
Mä oon lueskellu noita teiän viestejä ja nyt ajattelin et jos itekki tässä lähtisin mukaan. Mä oon 24 vuotta ja mies 30 ja esikoista toivoisimme. Mies on tässä vielä vähän yli kolme viikkoa ulkomailla, että jos nyt tällä kierrolla ei tärpänny ni ei sitte enskää kierrolla ehdi... mulla alko viimiset menkat 27.12. ja kierron pituus on yleensä noin 29-31, ehkä yleensä enemmänki tota 29ää.. noin viikon verran tässä pitäis vielä odotella. Ja kun mies tosiaan on siellä ulkomailla ni eipä oo oikee seuraa kenen kanssa odottelee, ni ajattelin tähän ryhmään pujahtaa mukaan, jos sopii. Minkäänmoisia raskautumisen tuntemuksia ei todellakaan oo olemassa että onneks ei toistaseks ainankaa oo alkanu mielikuvitus laukkaamaa:D. Niin tää on ihan ensimmäinen yrityskerta meillä.
Adelheid
Tervetuloa uusille!
Hopeful kyseli raskauskateudesta / kilpailusta. Mulle ei tuota kilpailumieltä ole ollut, mutta kateutta kyllä. En jaksa iloita sukulaisten ja kavereiden raskaus/vauvauutisista. Mut se on aivan huippua, kun mun paras ystävä saa parin kuukauden päästä vauvan ja meistä tulee kummeja. :)
Janet: Hyvä, että jo paremmalla fiiliksellä. Sitähän tää kuumeilu on, et välillä ollaan aallon harjalla ja välillä syvällä aallon pohjalla.
Hillamarja*: Ehdottaisin, et kokeilet vielä soittaa terveyskeskukseen ja sanot, et haluat keskustella lääkärin kanssa lääkityksestäsi. Mulla oli vähän samantyylinen kokemus, kun kävin viime keväänä gynellä tarkistuttamassa, et kaikki on ok. Se lääkäri kysy multa ainakin kolmesti, et tarvinko e-pillerireseptiä...vaikka olin kyllä sanonu, et vauva olis toiveissa. Eipä ollu kovin positiivinen kokemus se.
haaveilija83: Onkos sulla mitään oireita...edes kuviteltuja? ;) Olis jo aika, et joku meistä keväästä asti mukana roikkuneista plussaisi ja valaisi toivoa muidenkin kuumeiluun.
Ja loppuun vielä tietysti omaa nassua. :) Mahan jomottelu ja kipuilu on ollu tänään vähäisempää kuin edellisinä päivinä. Rinnat on kuitenkin edelleen arat. Eikä palelu ole loppunut.
Ihania pakkaspäiviä kaikille!
-ray
Ray: itsekkin mietin sitä että soittasinko. Kun puhelimessa kun sattui olemaan juuri sama nainen,jolle soitin ehkä noin kolme viikkoa sitten, varasin papa näytteeseen ajan,kilpparitesteihin ja pilleri-reseptin uusimista. Varmaan rouva ihmetteli että mitenkäs se mieli niin muuttuu " ja joo, sanot vaan sitten siellä." Mutta jotenkin tuntuu köykäiseltä mennä normilääkärille puhumaan raskauden suunnittelusta kun jotenkin osaan arvata asenteen. Mietin jopa että maksaisinko että menisin yksityiselle, mutta hinnat sanoo vähän vastaan :)
Minä nimittäin en ollut ikinä kuullut että kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä minulle todettiin noin kaksi vuotta sitten vasta tulisi vaikuttamaan ehkä raskauden onnistumiseen.
Hirmu pakkasta tuolla pihalla!
Raskauskateudesta sen verran, että mä ainakin voin myöntää, että oon hirmu kade ihmisille jokka on raskaana. Tänäänkin kun oli treenailemassa salilla niin siellä oli yks raskaana oleva joka hieroi mahaansa sekunnin välein..en saanut silmiäni irti siitä mahasta:( Kaverit ku kertoilee että joo meille tulee vauva ni hyvä ettei itku pääse..ja yks työkaveri on kans raskaana..eli nään sitä joka ikinen päivä:(
Eli nää on kai ihan normifiiliksiä kun itte yrittää. Muistan kun oltiin puhuttu kihloihin menosta niin näytti, että kaikki maailman ihmiset oli kihloissa.
Omaa napaa tähän väliin: Aloitin siis kilpparilääkityksen eilen. Saas nähä miten vaikuttaa sitten..se kuulemma voi estää ovuloinnin..siis jos sitä ei hoideta..näinköhän mullakin..kohta 2 ja puol kuukautta pillerien lopetuksesta eikä mtn tapahdu suuntaan ei toiseen. Tosin eilen tuntui että alkoi limaa tuleen ja tänään lisää..lisäksi massussa sellanen hassu menkkamainen tunne..tiiä si mistä johtuu. Mä tietty toivon että se ovulaatio tapahtuis in a minute..koitettu puuhastella tua makkarissakin aika ahketaan nytte. Saas nähä:)
Tai si on vaa kuvitelmaa ja mahalihakset treenistä nii juntturas et sen takia tuntuu hassulta.
No joops!
Paljon onnea Rixuliini ja vilukissa! Ihanaa!!
Ja tervetuloa uusille kuumeilijoille!! :D
manta1: Vielä kysäisisin tosta PCO:sta, että minkälaisia oireita sulla oli, miten osasit epäillä sitä? Kovasti tsemppiä sinulle ja kiitos tosta PCO:n kuvauksesta!
Ei saisi kyllä vielä liikoja murehtia, mutta väkisinkin tulee mietittyä kaikkia..
Viimeks gyne kyseli jotain mun menkoista ja kivuista. Se siinä mietti vähän niinku ääneen, että eihän sulla vaan oo endometrioosia..Hui! Menkat kestää viikon ja on aika runsaat ja kivut on aiemmin ollu aika kovat,mutta nykyään ei välttämättä tarvi edes ottaa mitään särkylääkettä niihin. Olis kyllä ihan kiva, että jos tommosia
puhelee niin tarkastais sitte jotenki! No ei lannistuta vaan innolla uuteen yritykseen! :) Miehelle jo ilmotinkin kun nämä menkat tässä taas alkoivat, että ensi kierrossa sitten peitot heiluu ahkerasti! ;) Ja vauvayritys kunnolla käyntiin!! :D
Mulla on muuten nyt alkamassa yk4 ja joka kierto on lyhentynyt 2 päivällä. Saapas nähdä mihin se pysähtyy! Aluksi kierto oli 33 pv ja nyt viimeinen oli 29.
Ray:n oireet kuullostaa hyviltä. :) Täälä peukut pystyssä! :)
Nyt se muuten tapahtui, että sorruin H&M:n alesta ostamaan yhdet pienet kengät ja paidan..
Yritin vakuuttaa itselleni ja miehelleni, että voihan ne antaa sitten jollekin lahjaksi.. Joo.. :)
Kaikille oikein paljon intoa vavantekopuuhiin!! ;)
Tervehdys taas!
On se kumma, kun niin itselleen vannoo ja vakuuttaa, että nyt jätän palstailun taustalle... silti tulee täällä käytyä useamman kerran päivässä.
Ulkona on kyllä hirmu pakkanen. Pian täytyisi sinne lähteä ulkoilemaan, kun koirat vaatii päivittäisen lenkkinsä. Ei kyllä millään tarkenisi ulos astumaan. Toivottavasti nämä pakkaset lauhtuisivat nopeasti.
Ray: sullahan on ihan lupaavat oireet :D eiköhän siirryttäisi molemman tuonne O-puolelle.
Omaa napaa. Tädin vierailua tässä odottelen, mutta ei kyllä ole minkäänlaisia oireita.
Ray kyselikin onko tuntemuksia raskautumisesta. Kuviteltuja oireitahan aina on :D huonoa oloa ollut oikeastaan koko viikkon, mutta sen olen selittänyt yövuoroilla. Viime yön palelin, vaikka olin kahden peiton alla. Nipistelyt alavatsalla... Mutta kaikki oireet olen ajatellut johtuvan ihan muista syistä. Nyt vaan yritän malttaa olla testaamatta ja odottelen vain sen tädin tulevan.
Haaveilija kp31/33-38
Nonni, nyt se on sitten tapahtunut. Halkean epätietämättömyydestä ja ahdistun jos on taas petyttävä. Kaksi kiertoa mennyt kuin kello tasan 25 päivää kestää kierto. Eilen oli 25 päivä ja menkat ei ole ainakaan vielä alkanut. KAUHEETA.
Mitää raskaustuntemuksia en edes ala pohtimaan, mutta oon tietty pohtinut. Yritän olla pessimisti ja odotan tamppooni kädessä kokoajan! :) En tee testiä vielä kun sitten kun se on nega, ni nehän alkaa heti. Kuten viimeksi. Joten odotan sunnuntai aamuun. TOSIN voi olla että lauantai aamu nipistelee.... Voi voi...
Onnea kaikille plussanneille! Ja nyt jos täälläkin joskus plussattas ni sitte pitää alkaa oikein toden teolla pelkäämään verenvuotoa.. Ja ekan ultran jälkeenkö sitä voi taas vasta hengähtää. Ja yritä siinä nyt olla sitte stressaamasta ettei vaan mene siksi kesken tai ala tupakka taas maistumaan. TOSIN, en voisi kyllä polttaa heti kun tiedän että siellä joku ripsutin on...
Toivottavasti tää 2010 vuosi tuo nyt paaaaaljon uusi iloja ja voimia kaikille jotka elävät yrityksestä toiseen ilman tuloksia. Joskus tää tosiaan tuntuu loputtomalta oravanpyörältä varsinkin kun ekaa yrittää.. Ettei osaa edes nähdä itseään raskaana, että mites sitä vois edes olla... ?!?!
Elf yk 4 26/25
Temppiä kaikille joille täti on tullut kylään. =/
Kysysmys: "Kärsiikö" kukaan muu kovasta alavatsan turvotuksesta ovulaation aikaan? Itselläni hyvä, että housut mahtuvat kiinni. Kuulisin mielelläni milloin teillä muilla alkaa turvotus ovikseen nähden ja kuinka kauan se kestää? - tällaisia keskustelun aiheita tällä kertaa - =)
Kiitos kovasti kommenteista!
Hei vaan,
Tulin tänne kuumeilupuolelle lueskelemaan kun perjantai-iltapäivä matelee töissä sen verran hitaasti. Halusin kommentoida tikuttelua omien kokemuksien pohjalta.
Ilmeisen moni metsästelee ovista ei-digi tikuilla. Itse yritin parissa kierrossa löytää oviksen niillä, mutta koskaan en saanut pätevää tulosta, testiviiva oli aina heikompi kuin kontrolli (oli netistä tilattuja halpistikkuja). Turhautuneena siirryin digitikkuun, ja ovis löytyi helposti. On kallis investointi mutta kannattaa - itse plussasin lokakuussa 5kk yrityksen jälkeen. Lisämausteena vielä että pari viikkoa plussan jälkeen kokeilin huviksi tehdä halpistikku ovistestin, ja testiviiva päihitti kontrollin mennen tullen - eli toimi raskaustestinä mutta ei ovistestinä.
Tsemppiä kaikille ja toivottavasti liitytte odotuspuolelle pian!
t. UnduS
raskauskateutta täälläkin.. Epäilen, että työkaveri oottaa jo toista lastaan, kun oudosti oli pyöristyny, no en kuiteskaan sanonu mitään ääneen. Toisesta työkaverista tuli mummo, niin vauva-juttuja ovat jakaneet kahvipöydässä vähän liikaakin.Jotenki rasittavaa, kun vaan miettii välillä et kukahan se seuraavaks on paksuna..
Nyt on pudonnu nutraamalla jo n 4kg, toivonkin että seuraavassa kierrossa päästään jatkaa yritystä ainakin 5kg kevyempänä. Jospa se sais hormonitoimintaan vauhtia. Epäilen, etten ovuloinu tässä kierrossa, kun testissä näky vaan himmeitä viivoja muutaman päivän. Oon kyllä testannu muutaman kerran oletettujen päivien jälkeenkin, mutta ei oo tullu mitään viivaa. Ihan noita halpistestejä oon kyllä käyttäny, mutta pitänee jossain vaiheessa vaihtaa merkkiä ellei ala löytymään oviksia.
Ite en oo onneks sortunu haamuoireiluun, kun muutenkin vatsalla&kropalla reagoin joka asiaan, niin ei se paljon auttas seurailla sitä tai muutakaan. Tälle kierrolle ei oo enää odotuksia, joten seuraavaa kai tässä lähinnä odotellaan ja yritetää unohtuu koko asia&rentoutua..
-Pöönis
yk 6 kp 27/n. 35-37
Manta1: mulla on todettu PCO-tyyppiset munasarjat. Noista hormoni-tasoista en vielä tiedä. Eli ne verikokeet on sitten se seuraava etappi, jos nyt ei tärppää. Normaalipainossa menen eli se ei viittaa näihin hormoniepätasapainoihin. Nyt olen sitten syynännyt itseäni, että onko noi finnit akena vai "normaaleja" ja että onko mun käsikarvat kasvanut vai luulenko vaan :D Ehkä pitäisi taas vähän rauhoittua. Mutta onneksi tässä alkaa kohta olla totuuden hetki taas lähellä, niin se viimeistään palauttaa maan pinnalle.
Hillamarja: jostain olen lukenut, että kannattaisi odottaa yhdet luomumenkat pillereiden jälkeen. Tämä helpottaisi lasketun ajan laskemista. Mutta eikös ne ultralla saa aika tarkkoja ajoituksia eli en tiedä, onko se nyt niin välttämätöntä. Jos ei halua odottaa. Nyt jälkikäteen ajattelen, että turhaan odotettiin se yksi kuukausi. Olisi pitänyt heti vaan aloittaa :) Mutta jokainen tekee niin, kuin parhaalta tuntuu.
ON: ei mitään uutta. Huomaan tarkkailevani mahdollisia raskausoireita päivittäin. Ja vessassa käynnit on aina yhtä jännittäviä, että onkohan sitä kiinnitysvuotoa tulossa X) Ei mene hyvin juu... Onneksi helmikuussa on tulossa matka, mikä saanee ajatukset pois näistä vauvanteko-asioista. Normalisoituu tämä meikäläisenkin elämä.
Hauskaa iltaa kaikille!
-Ansku