onko teidän uudenvuoden seurueessa aina joku vesiselvä aikuinen?
Jos lapsia siis paikalla, mukana juhlassa tai jo unten mailla? Pidättekö sitä tarpeellisena?
Kommentit (85)
kukaan ei ole kännissä, mutta juodaan viiniä ruuan kanssa + kilistetään sitten keskiyöllä kuohuvalla.
Että mitä jos me ollaan miehen kanssa aikuisten juhlissa (ja lapset hoidossa mummolassa), otetaan viiniä ja ollaan pikkuhiprakassa. Sitten yhtä-äkkiä mummolasta soitetaan että lapsella on joku hätä ja täytyy mennä ensiapuun. Pitäisikö mun ja miehen muka mennä vaan kotiin venailemaan, mitä sairaalassa tapahtuu, ettei meitä vaan epäiltäisi huonoiksi vanhemmiksi? Sieltähän voi joku hoitaja vaikka haistella meidän henkeä sairaalavuoteen äärellä ja soittaa sosiaalihuoltoon? Aika pirullinen ajatus! :O
vaikka olisin juhlissa hiprakassakin.
mutta kai se menisi siten, että sinne tuoneet isovanhemmat ovat selvinpäin ja itse tulet sinne sitten jälkeen päin ja isovanhemmat luonnollisesti kuitenkin ovat siinä mukana. Tuskin siitä mitään tulisi..
Meillä pyritään aina olemaan vastuullisia vanhempia. Lasten tarpeista huolehditaan, on rakkautta ja rajoja. Paljon muutakin sen enempää erittelemättä.
Lapsemme ovat hyvin terveitä ja päivystyksessä on kolmen lapsen kanssa käyty kahdeksan vuoden aikana alle 5 kertaa. Vanhempien on tietenkin oltava aina ja jatkuvasti valppaina lähtemään hädän tullen.
Jos nyt sattuisi niin, että juuri huomenna joku seurueemme lapsista joutuisi onnettomuuteen tai saisi jonkin sairauden vuoksi niin kovat äkilliset oireet, että päivystykseen olisi lähdettävä, lähtisin sinne empimättä myös sen parin lasillisen jälkeen, vaikka en itse voisi ajaakaan. Jos lastensuojeluilmoitus on tällaisessa tilanteessa tehtävä, tehtäköön se. Ennemmin vien sairaan lapsen (oman tai seurueeseen kuuluvan) hoitoon. Tulkaa ihmeessä sitten vaikka ratsialuonteiselle kotikäynnille.
mutta jo lapsia pitäisi lääkäriin kiikuttaa, niin taksilla mentäisiin, eikä äitini kyllä mukaan suostuisi.
En ole koskaan elämässäni ollut missään kunnon humalassa. Humaltumis-kulttuuri on mulle aina ollut jotenkin tosi vierasta.. Jos nautin jotain väkevämpää (harvoin otan), niin kohtuudella.
Mun lapsuuskodissa ei kukaan koskaan ole ollut humalassa, vanhemmat eivät käyttäneet ikinä edes saunakaljaa.
mitään pahaa pikkuhiprakassa tai useammassa lasillisessa lasten läsnäollessa, he eivät itse tajua ongelmaansa. Ja se ogelma on välinpitämättömyys lasten kokemusesta tilanteessa.
Itse ottaisi pikkuhiprakkaan asti, korkeintaan yhden lasillisen, lasten läsnäollessa. Koska haluan, että he eivät joudu kokemaan sitä ikävää tunnetta, kun äiti tuntuu oudolta.
Nykyään kampanjoidaan jo ihan kiitettävästi sen puolesta, että lapset saisivat nauttia selvistä vanhemmista myös juhlapäivinä. On turhaa ja itsekästä uskottelua, että sillä halutaan vain herätellä kaatokänniin itsensä vetäviä idiootteja. Mutta näinhän tietysti useimmat, jotka eivät halua alkoholia vältellä lasten vuoksi, haluavat ajatella. Ei koske minua.
tosin yksikään aikuinen ei myöskään ole humalassa, ei edes pienessä sellaisessa. Shampanjaa otetaan lasilliset, ruuan kanssa lasi punkkua. Tunteja tunteja myöhemmin joko toinen lasi shampanjaa tai sitten lasillinen sherrya.
Meillä muuten nautitaan alkoholia useamman kerran viikossa (esim. lasillinen punkkua hyvän ruuan kanssa), mutta lapsemme eivät ole koskaan nähneet meitä edes pienen pienessä hiprakassa, puhumattakaan humalatilasta.
En edes muista, koska olisin ollut viimeksi humalassa, ehkä joskus villeinä yliopistovuosina viimeksi =)
Jos lapsia paikalla ehdottomasti.
Tosin meillä ei muutenkaan käytetä alkoholia liikaa ja kaikki ovat yleensä selviä vaikka olis mitkä pirskeet. Siis tyyliin muutama viini lasi illan aikana...
Kaikki juovat vähintään 1-2 lasillista viiniä ruoalla, paitsi jos ovat kuskina
En ole absolutisti itsekään, mutta tässä pisti kyllä silmään tuo 'huomennakin juon pullollisen, johon menee perinteinen puoli päivää, eikä lapset huomaa mitään'. Jos tuo nyt ihan tavaksi on tullut, niin eihän se hyvältä vaikuta.
mikähän mulla on vikana, alkoholisti ilmeisesti?
juon varmaan huomennakin pullon viiniä, ja väitän, että meidän lapset ei huomaa mitään mun käytöksessä. Pullollisen tyhjentämiseen menee tosin se perinteinen 10-12 tuntia, jonka aikana syön hyvin parikin kertaa. Pullostahan tulee 4-5 lasillista.
22v opiskelijatyttömme oli joulua viettämässä ja puhuimme alkoholin käytöstä jouluna kun telkusta tuli kamppanja selvästä joulusta.
Tyttö kertoi kertoneensa kavereilleen ettei meidän perheessä ole koskaan ollut tapana käyttää alkoholia jouluna.
Totesin että onhan meillä aina glögiä juotu ja konjakit kahvin kanssa, tytär totesi ettei se mitenkään hänen jouluunsa ole vaikuttanut lapsena, samanlaisia meluavia ilonpitäjiä meidän suku on vesiselvänäkin.
Minä joka en käytä alkoholia lainkaan.
Meillä on aina kaikki vesiselviä. En halua, että lapseni joutuu kohtaamaan humalaisia aikuisia, aiheuttaa turvattomuutta.
En halua, että lapseni joutuu kohtaamaan humalaisia aikuisia, aiheuttaa turvattomuutta.
Joo, ei meille tulisi mieleenkään että lapset joutuis katsomaan humalaisia. Minusta nuo juhlat on lapsia varten, kun ollaan perheellisiä. Jos aikuisten keksen juhlitaan niin sitten lapset hoitoon.
usein myös useampia, kun on raskaana olevia mukana.
on pieniä lapsia ja kännisiä aikuisia, soitan poliisit paikalle, kuten kuuluukiin.. lasten paikka ei ole kännisten aikuisten hoidossa..
jotka aikovat kulkea taxilla tarvittessa, niin oletteko ikinä yrittäneet saada taxia uuden vuoden aattona siis illalla tai yöllä? Ite olen yrittänyt turhaan soittaa taxikeskukseen monta tuntia pääsemättä läpi.
Jos lapsi täytyisi viedä lääkäriin, ottaisin joka tapauksessa taksin, koska sairasta lasta (ja siis jos yöllä lähden lasta jonnekin viemään, niin silloin on isompi hätä) en muutenkaan jättäisi yksin takapenkille roikkumaan. Itse pelkäisi hänen vuokseen, joten en siksikään olisi ajokykyinen. Ja koko perhettä pienine sisaruksineen ei kannata lähteä yösydännä mihinkään raahaamaan.
Ja jos tosi iso hätä on, niin ambulanssi kutsuttaisiin.
kuuluu uuden vuoden viettoon kuohuvini ja ruokajuomaksi punaviini. Kukaan ei hillu kännissä, meillä ruoka ja hyvä seura on pääosassa. Myös normi viikonloppuna voidaan avata miehen kanssa viinipullo ja nautiskella se illan mittaan, mies enemmän toki kuin minä (ja kaikkeahan ei tarvitse kerralla kietaista). Ja silti ollaan ajoissa nukkumassa ja aamulla tikkana lasten kanssa touhuamassa. Eri asia on lapsuuden viikonloput, kun juoksi humallassa kirveen kanssa riehuvaa isää pakoon tai etsi nitroja kännäämisestä sydärin saaneelle isälle. Näillä kahdella eri tavalla juoda alkoholia ei ole mitään tekemistä keskenään
Että mitä jos me ollaan miehen kanssa aikuisten juhlissa (ja lapset hoidossa mummolassa), otetaan viiniä ja ollaan pikkuhiprakassa. Sitten yhtä-äkkiä mummolasta soitetaan että lapsella on joku hätä ja täytyy mennä ensiapuun. Pitäisikö mun ja miehen muka mennä vaan kotiin venailemaan, mitä sairaalassa tapahtuu, ettei meitä vaan epäiltäisi huonoiksi vanhemmiksi? Sieltähän voi joku hoitaja vaikka haistella meidän henkeä sairaalavuoteen äärellä ja soittaa sosiaalihuoltoon? Aika pirullinen ajatus! :O