Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
En usko kauhuskenaarioosi, mutta olen silti säästänyt ja sijoittanut siitä lähtien, kun pääsin opintojen jälkeen töihin. Neljännesvuosisadassa on saanut aikaa aika paljon.
Miten niin jo nyt? Milloinka sitten? Eläkkeellä?
En, koska ylimääräistä rahaa ei ole, pieni palkka ja iso asuntolaina pitävät siitä huolen.
En minäkään usko eläkejärjestelmän romahtamiseen, mutta säästän ekstraa koska työeläkkeeni jää aika pieneksi. Olen ollut pitkiä aikoja epätyypillisissä työsuhteissa sekä vanhempainvapailla.
En ole vielä keski-ikäinen, mutta kuukausisijoitan rahastoihin. En usko että nykyistä eläkejärjestelmää on enää olemassa kun pääsen eläkeikään 35+ vuoden kuluttua. Eläkeikäkin ehtii moneen kertaan varmasti nousta.
Eikä itseäni kiinnosta tehdä töitäkään niin pitkään.
Voin jäädä työelämästä pois aiemmin jos mulla on maksettu asunto/talo alla ja rahastoissa ja osakkeissa sen verran että voin myydä ja elää niillä rahoilla.
Suomalaiset on aivan liian passiivisia eläkesuunnittelussa ja sijoittamisessa.
Itsellä oli vaikeuksia päästä työelämään 90-luvulla, mutta kun sinne pitkän yrityksen jälkeen pääsin, aloitin säästämisen. Nyt jo päässyt hieman sijoittamaankin. Kun töihin pääsy kesti niin kauan, oli aikaa pohtia nuorempanakin toimeentuloa ja oli säästämishalut ihan kohdallaan kun pääsi töihin. Nyt keski-ikäisenä on jo vähän säästöjä ja sijoituksiakin, mutta saan kyllä tehdä töitä ihan sinne 65-68 vuoteen, että selviydyn.
Siis kyllä jokainen on viimeistään kolmekymppisenä alkanut varautumaan niin, että tulee toimeen ILMAN työeläkettä ja voi eläköityä kun täyttää 60v. Ei kukaa voi olla niin tyhmä ettei tätä olisi tehnyt?! Työeläkettä jos saa niin se on vaan bonusta, luultavasti me 50v vielä saadaan mutta 20-40v ei todellakaan, ainakaa nykyisessä muodossa.
En pysty säästämään paljonkaan. Lapsiperhe, molempien suku köyhää eikä perintöäkään ole tulossa (paitsi arvoton talo). Miksi eläkejärjestelmä romahtaisi kun jään eläkkeelle? Rahastoissa lienee muhkea summa ja tällä hetkellä työssäkäyvät maksavat 90% vuosittain meksettavista eläkkeistä. Kyllä sitä rahaa on tulevaisuudessakin ja jos ei ole niin hankkiudun vankilaan jossa lienee jatkossakin mukavat oltavat täällä rikollisten paratiisissa.
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Kertasijoitus alussa: 5 000 €
Kuukausisäästösumma: 402 €
Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)
Sijoitusaika: 10 vuotta
Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
Voit itse pyöritellä lukuja täällä:
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuri
En varaudu mitenkään. Isä teki koko elämänsä palkkatöitä ja heti kun pääsi eläkkeelle, kuoli syöpään. Eläkerahat jäi valtiolle.
En ole varautunut. Tänä vuonna tuli jo 10 vuotta kuntoutustuella/ eläkkeellä. Laittelen säästöön ihan tulevia terveydenhoitokuluja varten.
Tietenkin varaudun eläkepäiviini, mutta en minkään romshdusskenaarion takia vaan ihan joka tapauksessa muutenkin. Etsin juuri pienempää ja halvempaa esteetöntä asuntoa, johon voisin muuttaa. Kukaanhan ei pääse meidän vanhuudessamme mihinkään vanhainkoteihin enää, vaan kodissa asutasn loppuun asti, myös muistisairaat. Muuttaminen kannattaa ajoissa, niin kotiutuu paremmin ja pärjää paremmin muistisairaanakin. Sitä pelkään eniten. Tiesitkö että mm koronan sairastaminen lisää entisestään riskiä saada muistisairaus ja että sen saa aikaisemmin kuin muuten olisi saanut. Eli ajattelen nykyään, että miten pärjään, jos saan muistisairauden jo 15-20 v kuluttua. Kannattaa järjestellä elämä sitä silmällä pitäen mm niin, että lasten ei ole vaikea hoitaa asioitasi ja että kaikki on mietitty valmiiksi.
N52
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin varaudun eläkepäiviini, mutta en minkään romshdusskenaarion takia vaan ihan joka tapauksessa muutenkin. Etsin juuri pienempää ja halvempaa esteetöntä asuntoa, johon voisin muuttaa. Kukaanhan ei pääse meidän vanhuudessamme mihinkään vanhainkoteihin enää, vaan kodissa asutasn loppuun asti, myös muistisairaat. Muuttaminen kannattaa ajoissa, niin kotiutuu paremmin ja pärjää paremmin muistisairaanakin. Sitä pelkään eniten. Tiesitkö että mm koronan sairastaminen lisää entisestään riskiä saada muistisairaus ja että sen saa aikaisemmin kuin muuten olisi saanut. Eli ajattelen nykyään, että miten pärjään, jos saan muistisairauden jo 15-20 v kuluttua. Kannattaa järjestellä elämä sitä silmällä pitäen mm niin, että lasten ei ole vaikea hoitaa asioitasi ja että kaikki on mietitty valmiiksi.
N52
Varautua kannattaa toki, mutta eikö tuo nyt ole aivan liian aikaista alkaa jo 52-vuotiaana etsiä kotia johon voi sitten mahdollisesti muistisairaana kuolla?
Sulla on vielä vuosikymmeniä elämää jäljellä ja oot vielä nuori. En ehkä sinuna vielä miettisi noita asioita niin paljon, sekin vanhentaa omaa itsetuntoa ja ajattelutapaa jos liian nuorena jo valmistautuu eläköitymään.
1500e tuloista 1000e/kk menee säästöön. Puuro, pkastepinaatit ja pesty snellmanin paistejauheliha spagetin kera kermassa maistuu.
Varauduin ja pari kuukautta sitten oli taskussa omaisuus jonka tuotolla olisimme minä ja puolisoni eläneet mukavasti joskin vaatimattoman tasaisesti.
Sitten lapset sähläsivät ja kun olen sen sähläyksen jäljet paikannut, ei omaisuudesta ei ole jäljellä kuin puolet. Joo, ei kai minun tarvitsisi paikata, mutta kai täytyy kuitenkin. Puolikkaasta on jotain iloa, mutta ei sillä enää elä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Kertasijoitus alussa: 5 000 €
Kuukausisäästösumma: 402 €
Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)
Sijoitusaika: 10 vuotta
Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
Voit itse pyöritellä lukuja täällä:
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuri
Miksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Varauduin ja pari kuukautta sitten oli taskussa omaisuus jonka tuotolla olisimme minä ja puolisoni eläneet mukavasti joskin vaatimattoman tasaisesti.
Sitten lapset sähläsivät ja kun olen sen sähläyksen jäljet paikannut, ei omaisuudesta ei ole jäljellä kuin puolet. Joo, ei kai minun tarvitsisi paikata, mutta kai täytyy kuitenkin. Puolikkaasta on jotain iloa, mutta ei sillä enää elä.
Kuinka isosta summasta on ollut kyse ja minkälainen sähläys ollut kyseessä?
Sun pitäisi sijoittaa ne metalliin tai johonkin pysyvään asiaan, koska infalaatio syö joidenkin sukanvarsisäästöt ja jäljelle jää märkä rätti. Ilmeisesti on oletettu että ihmiset ovat joko uraputkessa tai vanhana töissä, ei toimi kaikille. Mitäs nyt?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti huolehtivat teistä.
Olen varautunut tähän 27-vuotiaasta lähtien eli siitä asti kun ostin ensimmäisen asuntoni. Samassa yhteydessä vakuuttivat minut kuukausisijoittamisen hyödyistä. Summa oli alussa vain 50 euroa, nykyään 500 kuussa.