Käväisimme viime viikolla Suomessa ja oli jossain määrin järkyttävä kokemus.
Kerron esimerkin:
Lensin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Jouduimme vaihtamaan tällä reissulla konetta kaksi kertaa, mikä ei ollut mitenkään ideaalia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ollut.
Kaksi ensimmäistä lentoa sujuivat kuin unelma: ihmiset suorastaan rynnivät auttamaan lasten kanssa matkustavaa, jopa selkävaivainen mummo ryysi viereeni pitämään vauvaa hetken sylissä. ; ) Etenkin keski-ikäiset naiset tunkivat puoliväkisin laukkujani vetämään, vaunuja kasaamaan ja auttamaan vauvan kanssa.
Palvelu oli muutenkin kaikin tavoin loistavaa sekä koneessa että kentillä. Pääsin jonojen ohi passintarkastukseen, vartija vain nappsi meidät mukaansa, ettei "rouvan tarvitse turhaan lasten kanssa jonottaa".
Sitten saavuimme Helsingin lennon portille Lontoon Gatwickissä. Portilla odottelijoista oli arvioni mukaan noin 80% suomalaisia. Arvaatte varmaan loput. Yksikään ei tarjoutunut auttamaan missään vaiheessa minua tai lapsiani.
Mutta ei siinä vielä mitään, pärjäsin kyllä ihan ok yksinkin kamoineni ja lapsineni. Järkytys ja myötähäpeä iskivät tajuntaan oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun meitä koneelle kuljettanut bussikuski piti seuraavanlaisen puheen ennen ovien avaamista (vapaa käännös, myös sarkastinen äänensävy puuttuu): "Ennen kuin avaan nämä bussin ovet, pyytäisin teitä ystävällisesti TÄLLÄ KERTAA ottamaan bussissa olevat pikkulapset huomioon. Yrittäkää TÄLLÄ KERTAA olla tönimättä ja kaatamatta heitä koneeseen rynniessänne. Mikäli voitte, voisitte jopa päästää heidät koneeseen ensimmäisinä TÄLLÄ KERTAA."
Kunnon suomalaiset tietenkin jättivät lapsiperheet viimeisiksi. Kuski katsoi minua peilin kautta silmiin ja ravisteli päätään myötätuntoisesti.
Kommentit (214)
Muut lentoyhtiöt ovat niitä rikkoneet, olisit iloinen että täällä turvallisuutta arvostetaan. Monilla yhtiöillä ei sylissä istuvalle lapselle tarjota edes turvavyötä.
Ensi kerralla voit matkustaa yhtiöllä, jonka koneissa on riittävästi paikkoja samalla rivillä sinun perheellesi.Kaikenlisäksi meidät määrättiin koneessa istumaan niin, että lapset istuivat keskenään ja minä käytävän toisella puolella!!! Koska kuopus oli täyttänyt jo kaksi vuotta, hän ei saanut olla sylissä. Muilla lennoilla kyllä sai, koska hän on hyvin pieni ikäisekseen. Mutta finncommilla turvamääräykset olivat turvamääräyksiä, viis seurauksista. Joten lapset itkivät äitiä ja korvakipua ja esikoinen availi turvavyötään vähän väliä. Minä pitelin kuopusta kädestä käytävän takaa. AIVAN HIRVEÄÄ, ja paljon vaarallisempaa kuin se, että 2v olisi istunut sylissäni vauvavyössä! Lentoemännät joutuivat sitten koikkelehtimaan nousun ja laskun aikana pitkin käytävää, ja kiinnittämään esikoisen turvavyötä uudestaan. En tiedä, aikovatko ensi kerralla soveltaa turvamääräyksiä paremmin käytäntöön sopiviksi, esim huomioida lapsen painon iän lisäksi.
esim. 1v 9kk:n kanssa (joka siis matkustaisi vanhemman sylissa), on hanen ehdottomasti turvallisempaa olla yksin omassa istuimessaan, aikuisten turvavoissa eri penkkirivilla vanhemmastaan?
Jarki aly hoi, ala jata...
jossa haukuttaisiin samalla lailla ulkomaalaisia vaikkapa somalialaisia. Epäilen että olisi jo ajat sitten poistettu rasistisena.
ihan tarpeeksi monessakin ketjussa, vai mita? Suomen kansa on niin neitseellinen hyveydessaan ja erinomaisuudessaan, etta mitaan ei koskaan milloinkaan saisi kritisoida. Joka muuten on ihan eri asia kuin haukkua.
Kritiikkiä on opittava ottamaan vastaan, olit sitten suomalainen, somali, britti tai vaikka mongolialainen. Asioista ja epäkohdista pitää puhua.
Ehkä somali puuttuu johonkin somalien epäkohtaan olisi vastaava kuin tämä ketju, jossa suomalainen arvostelee suomalaisia. Ja vielä ihan asialliseen sävyyn. Kaikki voisivat katsoa peiliin, kun kuitenkin ollaan niin kauhean huolissamme siitä, mitä ulkomailla Suomesta ajatellaan. (Sofi Oksanen -ketju!) Kannattaa siis kuunnella, miten suomi-kuvaa voisi parantaa niiden ulkomaalaisten silmissä. Toisten automaattinen auttaminen kuuluu tosiaankin monien sivistysvaltioiden normaaliin käytösnormistoon.
jossa haukuttaisiin samalla lailla ulkomaalaisia vaikkapa somalialaisia. Epäilen että olisi jo ajat sitten poistettu rasistisena.
jos vaikkapa kritisoidaan tiettyjen maiden kulttuuria ja esimerkiksi naisten asemaa. Ketjut lähtevät nopeasti pois vaikka ovat ihan asiallisia.
Kritiikkiä on opittava ottamaan vastaan, olit sitten suomalainen, somali, britti tai vaikka mongolialainen. Asioista ja epäkohdista pitää puhua.
Ehkä somali puuttuu johonkin somalien epäkohtaan olisi vastaava kuin tämä ketju, jossa suomalainen arvostelee suomalaisia. Ja vielä ihan asialliseen sävyyn. Kaikki voisivat katsoa peiliin, kun kuitenkin ollaan niin kauhean huolissamme siitä, mitä ulkomailla Suomesta ajatellaan. (Sofi Oksanen -ketju!) Kannattaa siis kuunnella, miten suomi-kuvaa voisi parantaa niiden ulkomaalaisten silmissä. Toisten automaattinen auttaminen kuuluu tosiaankin monien sivistysvaltioiden normaaliin käytösnormistoon.
Saako pienikokoinen 14-vuotias matkustaa alle 12-vuotiaan hinnalla kun moni alle 12-vuotias on häntä isomman kokoinen ja näköinen? Saako 17-vuotias ostaa kaljaa kun on ikäänsä vanhemman näköinen?
Sylilapsen paikka lentokoneessa vanhemman sylissä on muutenkin kovin vaarallinen, ei siinä mieluusti istuteta jos on mahdollisuus omaan paikkaan. Ihan tavallisessa hätälaskussakin on moni vanhempi rusentanut lapsensa ja muut selvinneet koneessa vammoitta, myös yksin istuneet pienet lapset.
Muut lentoyhtiöt ovat niitä rikkoneet, olisit iloinen että täällä turvallisuutta arvostetaan. Monilla yhtiöillä ei sylissä istuvalle lapselle tarjota edes turvavyötä.
Ensi kerralla voit matkustaa yhtiöllä, jonka koneissa on riittävästi paikkoja samalla rivillä sinun perheellesi.Kaikenlisäksi meidät määrättiin koneessa istumaan niin, että lapset istuivat keskenään ja minä käytävän toisella puolella!!! Koska kuopus oli täyttänyt jo kaksi vuotta, hän ei saanut olla sylissä. Muilla lennoilla kyllä sai, koska hän on hyvin pieni ikäisekseen. Mutta finncommilla turvamääräykset olivat turvamääräyksiä, viis seurauksista. Joten lapset itkivät äitiä ja korvakipua ja esikoinen availi turvavyötään vähän väliä. Minä pitelin kuopusta kädestä käytävän takaa. AIVAN HIRVEÄÄ, ja paljon vaarallisempaa kuin se, että 2v olisi istunut sylissäni vauvavyössä! Lentoemännät joutuivat sitten koikkelehtimaan nousun ja laskun aikana pitkin käytävää, ja kiinnittämään esikoisen turvavyötä uudestaan. En tiedä, aikovatko ensi kerralla soveltaa turvamääräyksiä paremmin käytäntöön sopiviksi, esim huomioida lapsen painon iän lisäksi.
esim. 1v 9kk:n kanssa (joka siis matkustaisi vanhemman sylissa), on hanen ehdottomasti turvallisempaa olla yksin omassa istuimessaan, aikuisten turvavoissa eri penkkirivilla vanhemmastaan?Jarki aly hoi, ala jata...
Sanotko vielä, kuinka käy sille 3,5-vuotiaalle, jonka turvavyö on auki, ja sille lentoemännälle, joka kävelee käytävällä? Siis "tavallisen" hätälaskun sattuessa. Varmaan tosi hyvin?
Sylilapsen paikka lentokoneessa vanhemman sylissä on muutenkin kovin vaarallinen, ei siinä mieluusti istuteta jos on mahdollisuus omaan paikkaan. Ihan tavallisessa hätälaskussakin on moni vanhempi rusentanut lapsensa ja muut selvinneet koneessa vammoitta, myös yksin istuneet pienet lapset.
Siis mitä tarkoitat? Esikoistani, jonka turvavyö oli usein auki? Lentoemäntää, joka koikkelehti pitkin käytäviä? Heidänkö turvallisuutta ei tarvitse ajatella?
Ja ei, ensi kerralla en voi matkustaa yhtiöllä, jonka koneissa on riittävän monta paikkaa samalla rivillä. Nimittäin sellaisia koneita ei kotikaupunkiini lennä. Mutta taidan ottaa taksin, niin kuin olen ennenkin tehnyt. Miellyttävämpää se on ollut istua 3 tuntia taksissa kuin tunti tuolla finncommin lennolla!
Kommenteista päätellen ei minkäänlaista tilannetajua saati empatiakykyä.
Ei kai kukaan loukkaannu siitä, jos kysyy kohteliaasti, että voinko auttaa? Jos joku on niiin SISUKAS SUOMALAINEN, että ei missään nimessä halua apua, voi kohteliaasti vastata "ei kiitos".
Yksinkertaista.
ja verrata sitä niihin ketjuihin, joissa av-mammat on todenneet seuraavaa:
- lapsille opetetaan, että vieraille ei saa puhua. Jos vaikka kaupassa joku sanoo lapselle jotain, lapsi ei saa vastata siihen mitään ja pitää lähteä pakoon
- on kohteliasta olla tervehtimättä naapuria, kääntää pää pois ja olla hiljaa, se on tilan antamista naapurille ja kunnioittamista
- juhlissa ja muissa tilaisuuksissa on ok olla puhumatta kenellekään mitään, muiden pitää ymmärtää että tällainen ihminen on ujo ja arka
Näitä kaikkia "totuuksia" muistan lukeneeni tältä palstalta. Miettikääpä vähän, mistä se epäkohtelias ilmapiiri täällä oikein syntyy, jos aikuiset ihmiset ajattelevat näin ja opettavat lapsilleenkin tämmöistä?
Btw, minä tervehdin niin kerrostalonaapureita kuin bussikuskia, olen tarjonnut apua tuntemattomille ja kokenut itsekin saavani apua eri tilanteissa.
Epäkohteliaitakin kohtaan, yksi epäkohteliaimmista tavoista on mielestäni päälle käveleminen ja töniminen. Joskus vaikka kaupassa olen huomaamattani jäänyt johonkin ahtaaseen käytävään hetkeksi. Silloin joku takaa tuleva on vain kävellyt päälleni ja tönäissyt kipeästi. Olisi pitänyt sanoa "anteeksi, voisitko väistää" eikä vaan survoa kylkiluihin ja jyrätä yli.
Ei kai kukaan loukkaannu siitä, jos kysyy kohteliaasti, että voinko auttaa? Jos joku on niiin SISUKAS SUOMALAINEN, että ei missään nimessä halua apua, voi kohteliaasti vastata "ei kiitos".Yksinkertaista.
Joo näinhän se sivistysvaltiossa toimiikin.
Mutta et kai nyt ihan tosissasi kuvittele että SUOMESSA joku "kohteliaasti vastaa ei kiitos" :D :D :D
Joko ei vastata mitään ja mulkoillaan pahasti, tai sitten ollaan niin kuin ei oltaisi kuultukaan, tai joku yltiösosiaalinen saattaa ehkä sanoa "häh??".
Viimeksi, kun kävimme törmäsimme usein todella ystävällisiin ihmisiin ja palvelu oli hyvää.
Myönnetään, oli muutamia todella moukkia tyyppejä. Niitä löytyy joka maasta.
joku yltiösosiaalinen saattaa ehkä sanoa "häh??".
[/quote]
Viimeksi, kun kävimme törmäsimme usein todella ystävällisiin ihmisiin ja palvelu oli hyvää. Myönnetään, oli muutamia todella moukkia tyyppejä. Niitä löytyy joka maasta.
Onneksi niitä hyvinkasvatettuja ja kohteliaitakin yksilöitä löytyy. Mutta kyllä keksivertosuomi-juntturat on ihan omaa luokkaansa EU:ssa huonoine tapoineen ja jurottamisineen. Ei missään muussa länsimaassa voisi kukaan pienessä mielessään kuvitellakaan käyttäytyvänsä niinkuin perussuomalainen epäkohtelias tuulipukupöljäke.
Ehkä uudessa sukupolvessa itää toivon siemen.
mut ihan omassa talossa tapahtui.Olin niin äimänä, etten saanut sanaa suustani.Tulin kellarikerroksesta useamman painavan kauppakassin kanssa. samalla ovenavauksella sisään tuli ulkomaalaistautainen n. 60-v.mies, joka heti auttoi minua kassien kannossa hissiille ja tuli itsekin kyytiin. Ykkösestä tuli kyytiin suomalainen mun ikäinen n. 35v. mies, joten hissi oli jo aika täynnä.Kaikki olimme menossa eri kerroksiin. Minä olin jäämässä ekana. Kun hissi pysähtyi ykkösestä tullut mies ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen tai kysynyt jääkö joku tai liikahtanut tai mitä nyt yleensä tehdään hisissä et ihminen pääsee pois.Ei pahoitellut, ei mitään. Hissin ovet siis aukenivat ja sulkeutuivat ja hissi jatkoi matkaa ja minä tein rundin muiden kerroksiin kauppakasseineni. Ulkomaalaistautainen mies puisteli päätään kummissaan minulle ikäänkuin sanoen, et tän epäkohteliaisuuden on nähnyt. Suomalaismies jäi omassa kerroksessaan vain pois. Minä olin niin äimänä, etten osannut sanoa mitään.Outoa ja äärimmäisen epäkohteliasta minusta. Jäi aika omituinen olo.
vanhempieni luokse. Rv:t n.36 siloin ja ISO maha.
Mieheni auttoi minut ison painavan kassini kanssa Helsingissä Pendolinon kyytiin. Kun oli aika nousta Seinäjoella pois kyydistä niin ei kukaan tullut auttamaan minua kassini kanssa. Kassi oli niin iso että sain sen juuri ja juuri mahtumaan poikittain eteeni kapealla käytävällä. Olin keskellä vaunua josta aika pitkä matka oville. Puskin ja puuskutin kassin kanssa eteenpäin. Myös muita ihmisiä oli jäämässä samaan aikaan pois kyydistä osa hyvinkin kevein matkatavaroin, muttei kukaan viitsinykään tehdä elettäkään minun auttamisekseni. Enkä viitsinyt alkaa apua anelemaankaan niiltä hapannaamoilta.
olen useamman kerran huomannut joutuvani pitelemään ovea auki suomalaisille tosimiehille jotka parhaassa tapauksessa pujahtavat ovenraosta niin etteivät oveen koske ollenkaan. Usein on jopa käynyt niin että olen itse työntänyt oven auki (itsestäni poispäin) ja vastaan on tullut mies samassa ovenavauksessa... Minä pieni nainen siinä sitten yritän väistellä vastaan tunkevaa miestä ja pitää työntämällä sitä ovea auki. Naurettavaa.
Osaa tän saman kyllä naisetkin, siis tuon ovesta tunkeutumisen. Mutta siis vain suomalaiset.
Ehkei sun kannata tulla Suomeen tai jotain.
Ei tässä ole mitään uutta. Suomalaiset ovat TÄRKEITÄ ihmisiä, eivät he ehdi muita autella. Jos tarvitsee apua, on parasta pysyä kotona.
Me käydään Englannissa pari kertaa vuodessa ja se on aina yhtä ihana tunne kun pääsee Englannin maankamaralle. Se kohteliasuus ja avuliaisuus on ihanaa. Eivätkä englantilaiset varmasti ole maailman kohteliain kansakunta.
Jos liikun Helsingissä lasten kanssa (hyvin harvinaista), niin aina saan huomata, että se joka pitää ovea auki, väistää, tekee tilaa tms. on ulkomaalainen.