Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas miten saatte Karjalanpaistin onnistumaan?

Vierailija
23.12.2009 |

Kun mulla karjalanpaisti on vuodesta toiseen ainaa sitkeää,lapset ei syö lihoja :/

Kertokaapa parhaat vinkit valmistukseen, lämpötila/uunissa-olo aika yms yms

Kiitos jo etukäteen, ja Hyvää Joulua kaikille av-laisille :)

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lisäyksenä, että ketään ei kiinnosta minkä polven karjalainen olet tai ootko evakkokarjalainen vai norjalainen, se ei tee kenestäkään kokkia. oon syöny parhaan kalakukonkin oulussa perkel

Vierailija
42/48 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalassa ei lihoja ruskisteta, vaan lihat pattaan ja muut hyvät ainekset mitä tääl on jo lueteltu ja vettä vain puolleen väliin lihoja ja uunniin, jossa lämpöö noin parisattoo, sit kun ne on sopivan ruskeet, niin lisätään vettä jot lihat peittyvät ja haudetaan alhases lämpötilas noin 5-6 tunttii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mittää uusavuttomuutta oo, jos karjalanpaistin teko ei onnistu, jos ei oo karjalaiset sukujuuret tai syöny karjalaisessa pitopöyvässä, eikä oo ollu mummot opettamassa. Mie luven vielä mummon reseptivihkoon ja opettelen, vaik oo mummo itekkii ja käyn ussein rajan takkoo karjalassa. Monta assiita on viel opeteltava. 

"Voi tätä uusavuttomuutta nykyajan nuorilla kotihengettärillä." 

Vierailija
44/48 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan laatu on a ja o: poistan liiat kalvot ja läskit (en siis kaikkia) ja pienin palasia. Omaan versiooni lihan lisäksi (nauta/sika) tulee muutama sipuli, hieman porkkanaa, mustapippuria, lihaliemikuutio, valkosipulijauhetta, kuivattua persiljaa, vettä ja  III-olutta. Eli ei niitä perinteisiä maustepippuria, laakerinlehteä. En ruskista lihoja vaan sekoitan, kun uunissa pinnalta ruskistuvat ja lisään tarvittaessa vettä. 3 tuntia minimi paistoaika, mielellään pidempääkin, alkukuumennuksen jälkeen tiputan lämmön 150 asteeseen. Tätä on kehuttu, ei ihan perinteistä.

Vierailija
45/48 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi ohje.

Atrian karjalanpaistilihoista valitset ne pakkaukset, joiden liha on kaikista parasta. Eli ei löydy jänteitä eikä läskiä.

Lihat huoneenlämpöön tunti etukäteen.

Itse käytän Arabian Kokkipataa, taitaa olla 2,5 litran.

Lihat huuhdellaan kylmällä vedellä. Joskus noissa on tosi isoja paloja, niitä olen pienistänyt. Samalla olen ottanut läskiä ym. pois.

Lihat pataan. Loraus vettä päälle. Siis puhutaan kahdesta desistä maksimissaan. Ihan vain pohjalle (kokkipadan ohje sanoo, että ilman nestettä ei saa astiaa kuumentaa). Mukaan olen heittänyt yhden ison sipulin lohkottuna, maustepippuria ja laakerinlehtiä.

Uunin lämpötila on tässä vaiheessa 200 astetta. Kokkipata ilman kantta uuniin noin puoleksi tunniksi. Lihoja ruskistetaan tällä tavoin pinnalta. Puolessa välissä olen käynyt kääntämässä lihoja.

Noin puolen tunnin kuluttua lasken lämpötilan 120 asteeseen, tarkistan nesteen määrän (yleensä ei tarvitse lisätä) ja laitan kannen päälle. Tästä lasketaan eteenpäin 3,5 - 4 tuntia.

Jossain vaiheessa olen käynyt lisäämässä pari kpl Fond Du Chef -lihaliemivalmistetta.

Sitten tarkistetaan makua. Ja tietty lihojen kypsyyttä. Yleensä se menee tuonne neljän tunnin päälle, kunnes on valmista.

Mietin tuota nesteen määrää. Joskus kun ensimmäisiä kertoja tein karjalanpaistia, laitoin jonkun ohjeen mukaan useamman desin tuota nestettä (taisi olla "niin paljon, että lihat peittyy") .  Kuitenkin aina kävi niin, että neste tuli reunoilta yli uunin pohjalle ja aina sai olla kauhan kanssa ottamassa pois. Kaiken lisäksi liemi ei maistunut oikeastaan miltään (=laihaa). Ehkä käyttämäni Kokkipata on jotenkin "tiivis", että sieltä ei edes haihdu nesteet, vaan kaikki jää sinne pataan. Tiedä häntä.

Teen karjalanpaistia pari kertaa kuussa. Mies tykkää siitä niin paljon.

Toivottavasti ohjeesta oli apua. Mielestäni se on todella helppo ja yksinkertainen. Kamat pataan ja pata uuniin.

Vierailija
46/48 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä teen pitkän kaavan mukaan. laitan jo edellisenä päivänä uuniin siiihen asti kun nukkumaan menen(ehkäpä 6h ) jatkan vielä toiset 6 h) tietty miedossa lämmössä

karjalanpaistilihan pitää hajota kun siihen koskee jotta tulee hyvää. nyt karjanpaisti uunissa. ei siitä kyllä koskaan tule niin hyvää kun äidin tekemä jostain syystä.

Vierailija
47/48 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää ikinä markettien valmiita karjalanpaisipaketteja, kun pääsin kauppahallin lihamyyjän suosittelemaa sisäpaistia kokeilemaan. Ei ole läskiä tai jänteitä. On pelkkää punaista, hienoa lihaa. Joskus teen pelkästä naudasta, tänään myös possua mukana. Nam.

Vierailija
48/48 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mitään kunnon karjalanpaistia, jos lihat ovat laihoja rasvattomia kikkareita. Liemikin jää mauttomaksi ja vetiseksi. On myös älytöntä tehdä jostain sisäpaistista pataruokaa, siihen kelpaa hitaamminkin kypsyvä liha. En minäkään osta valmiita karjalanpaistilihoja, sillä päältä päin ei näe, mitä paketti oikeasti sisältää, vaan ostan kokonaiset pienet lihapalat (possussa myös läskiä!) ja pilkon ne itse. Ja jotta hyvää tulisi, pitäisi oikeastaan olla kunnon puilla lämmitettävä leivinuuni, jonka jälkilämmössä paisti hautuu pitkään ja maistuu ja vie kielen mennessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän