Kertokaas miten saatte Karjalanpaistin onnistumaan?
Kun mulla karjalanpaisti on vuodesta toiseen ainaa sitkeää,lapset ei syö lihoja :/
Kertokaapa parhaat vinkit valmistukseen, lämpötila/uunissa-olo aika yms yms
Kiitos jo etukäteen, ja Hyvää Joulua kaikille av-laisille :)
Kommentit (48)
Laitan uunivuokaan, lisään lohkottonua 1-2 sipulia, suolaa ja rouhin mustapippuria. Vettä lihojen päälle niin, että juuri ja juuri peittyvät. Uuniin kolmeksi tunniksi.
onnistuu joka kerta. On tolkuttoman hyvää... palapaisti ei onnistu ruskistamatta, mutta ei karjalanpaistilihojen ruskistamisessa ole mitään mieltä.
Itse koemaistan muutaman palan ja jos yhtään sitkeälle tuntuu nin ei muuta kuin paisti takaisin uuniin muhimaan. Pidettävä huoli siitä, että vettä on tarpeeksi ettei lihat kuivu.
Ihan nopsaan pannulla ruskistan ne, laitan pataan pilkottua sipulia, suolaa, laakerinlehden (en aina) ja maustepippureita sekä kiehuvaa vettä sen verran, että lihat peittyy. Ei mitään porkkanoita ym., koska ne imee niin paljon suolaa, etti sitä jää lihoihin ollenkaan. Paljon paremman makuista tulee ilman porkkanaa. Pata uuniin 150 asteeseen vähintään neljäksi tunniksi. Tän ohjeen antoi mun karjalainen sukulainen.
onnistuu joka kerta. On tolkuttoman hyvää... palapaisti ei onnistu ruskistamatta, mutta ei karjalanpaistilihojen ruskistamisessa ole mitään mieltä.
Ostan todellakin sen valmiin karjalanpaistina myytävän lihapaketin ja lykkään uuniin paketin ohjeiden mukaan. Aina on onnistunut, ei ole tullut yhtään sitkeää vaan todella mureaa.
Jaaa... sitkeys varmaan tulee siitä että on kypsynyt hieman liian vähän aikaa. Semmoinen kolme tuntia/200 astetta on syytä hauduttaa vähintään, mitä pidempään, sitä paremmin hajoaa. Jos hauduttaa pitkään, miedompikin lämpö (175 tms) riittää.
joka kertoo, et pottii pelkät lihat, suolaa ja pippureita, vettä nii et just just peittyy, ja paista nelisen tuntii 150 astetta. Joha pehmiää. Porkkanat ei kyytii kuulu perinteisest.
Ja suolaa pittää olla reilusti... Jo karjalanpaistii tekköö, ni kannattaa tehhä het enemmän kerral ja pakastaa se mitä jäljel jää. Mie laitan ylleensä ainakii kaks pakettii niit valmiita karjalanpaistilihoi.
paras karjalanpaisti tehdään näin:
800g karjalanpaistilihoja
2-3 porkkanaa paloiksi pilkottuna
2-3 pientä sipulia paloiksi pilkottuna
n. 8 maustepippuria
1 laakerinlehti
1-2 tl suolaa
kiehuvaa vettälado lihat, porkkanat ja sipulit uunivuokaan ja mausteet sekaan.
lisää kiehuvaa vettä sen verran että lihat eivät ihan kokonaan peity.
uuniin alimmalle tasolle 200 astetta n. 30 min.
sitten alenna lämpöä 150 asteeseen. laita kansi tai folio päälle ja anna hautua vielä ainakin pari tuntia.
muista poistaa laakerinlehti noin tunnin ruokaa haudutettuasi.
mutta ei ikinä haudu noin pienessä ajassa oikeasti lihat mureiksi. Mä oon pahimmillaan joutunut neljäkin tuntia hauduttamaan eikä vieläkään ole riittänyt. karjalanpaistin idea alkujaan oli että sen saattoi lykätä vaikka yöksi leivinuunin jälkilämpöön itsekseen tekeytymään. Siksi se on järjetön nykyruoka: kukaan ei jaksa odottaa valmistumista ja jos, niin on ihan sairas sähkösyöppö tehdä, etenkin pientä määrää
Pakko oli itekki tehdä karjalanpaistia, tuli oikein hyvää :) http://jani.kokkaa.fi/karjalanpaisti/
Sellaista kovaa läskiä joka ei sula vaikka kuinka paistaisi
Jos rasvassa, niin voita, margariinia vai öljyä?
Jos rasvassa, niin voita, margariinia vai öljyä?
Itse laitan ihan oikeaa voita, tulee hyvää!
valmiit karjalanpaistilihat kaupasta on kauheeta sontaa
Onnistuneen karjalanpaistin avain on matala lämpö ja pitkä haudutus uunissa. Kiireellä ei tule hyvä. Itse laittaisin ensin puolisen tuntia 200 asteessa ilman kantta ja sitten uuni 125 asteeseen ja nelisen tuntia haudutusta kannen alla. Tai vaikka 100 asteessa yön yli. Lihojen esiruskistamisella ennen uunia ei ole suurta vaikutusta lopputulokseen.
a) osta hyvä liha, ei oo marketeissa itsestään selvää
b) valurautapadassa hautuu pitkään. en ruskista.
c) riittävästi suolaa
125 astetta, yön yli haudutus (10-12h), normaalien karjalanpaistilihojen lisäksi keittolihat+luu
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:08"]
125 astetta, yön yli haudutus (10-12h), normaalien karjalanpaistilihojen lisäksi keittolihat+luu
[/quote] niin siis kansi päällä ja tuo luu on olennainen tuomaan makua, ennen karjalanpaistiin on laitettu sisäelimiä jotka ovat tuoneet maun. Markettien lihat ovat tällaiseen haudutettavaan ruokaan ihan yhtä hyviä kuin stockan herkun fifistely-lihat.
-Kokki
Näin kun viimeiset vanhat hirvet pitää saada pois pakkasesta ennen uusia voisikin taas tehdä. Siivotaan kalvot ja paloitellaan puolikohmeisena, annetaan sulaa loppuun, pannulla hiukan väriä, kiehautus padassa ja sen jälkeen haudutus 6-8 tuntia. Ei voi ainakaan sitkeäksi sanoa. Sipulit, porkkanat ja muut mausteet kuin rouhittu mustapippuri ja suola fiiliksen ja sen mukaan mitä on ulottuvilla. Muutama desi punaviiniä käy hyvin mukaan.
Valitse hyvälaatuinen liha eli selkeitä paloja. Joskus valmiissa karjalanpaistilihapakkauksessa on epämääräisiä, jänteisiä ja läskisiä paloja. Lapsille ne eivät maistu. Palvelutiskeissä on yleensä hyvää lihaa. Mutta avainsana on tuo edellistenkin mainitsema pitkä haudutus.
Itse usein ruskistan lihapalat nopeasti pannulla ja sitten huuhtelen pannun kiehuvalla vedellä pataan. Perinteisestihän ei näin tehdä, mutta jotenkin "kauniimpaa" tulee ruskistamalla. Porkkanoista tulee hyvä, hiukan makea maku liemeen. Sipulia tietenkin mukaan.
Siinäpä meilläkin huominen ruoka; kiitos vihjeestä!
paras karjalanpaisti tehdään näin:
800g karjalanpaistilihoja
2-3 porkkanaa paloiksi pilkottuna
2-3 pientä sipulia paloiksi pilkottuna
n. 8 maustepippuria
1 laakerinlehti
1-2 tl suolaa
kiehuvaa vettä
lado lihat, porkkanat ja sipulit uunivuokaan ja mausteet sekaan.
lisää kiehuvaa vettä sen verran että lihat eivät ihan kokonaan peity.
uuniin alimmalle tasolle 200 astetta n. 30 min.
sitten alenna lämpöä 150 asteeseen. laita kansi tai folio päälle ja anna hautua vielä ainakin pari tuntia.
muista poistaa laakerinlehti noin tunnin ruokaa haudutettuasi.