Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain potkut koeajalla sairauslomalla

Vierailija
18.12.2009 |

Juuri sain viestin. Mitäköhän nyt tekisi tästä eteenpäin. Olen sairauslomalla masennuksen vuoksi. Haenko lisää sairauslomaa vai ilmoittaudunko työttömäksi, kas siinä pulma.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis koeajalla hankkinut itelleen saikkua ja saanut silti pitää työnsä. Ite en kovin äkkiä uskaltais edes yrittää, ellei ole tosi selkeä ja lyhyt esim. parin päivän korkea kuume, mikä oikeastaan pakottaisi jäämään kotiin. Kipujen, särkyjen ja kolotusten kanssa jatkaisin hampaat irvessä ja noista pääkopan jutuista nyt puhumattakaan

Vierailija
42/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti saa irtisanoa ilman sen kummempaa syytä. Koeaika on molempien osapuolien suoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on perusteltu syy. Jos sen sijaan ilmoittaa jonkun muun syyn kuin koeajan työsuhteen päättämiselle, voi olla hankaluuksissa (työnantaja nimittäin).

Ps. Lakipykälien lukeminen ei aina riitä, pitää osata myös tulkita ja soveltaa käytäntöön.

Pitää olla perusteltu syy työsuhteen purkuun koeaikana! Katsokaa sieltä lakipykälistä toopet.

Vierailija
44/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on sitä varten, että työsopimus voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa joissakin tapauksissa. Jos työntekijä osoittautuu vilpilliseksi, ei kerta kaikkiaan sopeudu työhön (ja se voidaan osoittaa), ei opi töitään, on kertonut itsstään jotain sellaista joka ei pidäkkään paikkaansa ( ei osaakkaan sitä mitä on sanonut osaavansa) tms. Työntekijä voi lähte työpaikasta jos työnantaja esittää kohtuuttomia vaatimuksia, ei tunne pystyvänsä työhön tms. Perusteltu ja pätevä syy pitää olla. Sen sanoo laki ja se koskee kaikkia työnantajia ja työntekijöitä.

Vierailija
45/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa sanotaan että koeaikana ei voi työsuhdetta purkaa epäasiallisella syyllä. Pelkkä koeaika ei silloin tietenkään riitä syyksi.

Vierailija
46/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö on ollut ison osan koeaikaa sairaana (siis poissa), niin me puretaan työsuhde aina siitä syystä, että koeajan kuluessa ei ole voitu selvittää ko henkilön soveltuvuutta juuri siihen työhön. Koeaikaa ei saa sopia pidemmäksi kuin 4 kk, joten jos siinä ajassa ei selviä onko sopiva vai ei, niin sitten työsuhden puretaan.



Siis perusteena ei ole sairaus vaan se, ettei ole voitu koeaikana selvittää soveltuvuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSL LUKU 1



4 §

«Koeaika»



Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

Vierailija
48/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain viestin. Mitäköhän nyt tekisi tästä eteenpäin. Olen sairauslomalla masennuksen vuoksi. Haenko lisää sairauslomaa vai ilmoittaudunko työttömäksi, kas siinä pulma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas. Näyttää siltä, että meidän kannattaisi järjestää työsuhdekoulutusta myös työntekijöille...

Vierailija
50/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis koeajalla hankkinut itelleen saikkua ja saanut silti pitää työnsä. Ite en kovin äkkiä uskaltais edes yrittää, ellei ole tosi selkeä ja lyhyt esim. parin päivän korkea kuume, mikä oikeastaan pakottaisi jäämään kotiin. Kipujen, särkyjen ja kolotusten kanssa jatkaisin hampaat irvessä ja noista pääkopan jutuista nyt puhumattakaan

Yksi kaverini oli todella ihmeissään saatuaan potkut koeajan jälkeen, vaikka oli lähes joka viikko koeajalla vähintään yhden päivän saikulla, kuumeen päänsäryn tms syyn takia. Mun mielestä olisi ollut ihmeellistä jos ei olisi saanut.

Ap:n tapauksessa en todellakaan ihmettele potkuja, toivottavasti ei ap itsekään. Eikä se edes ole mitään syrjimistä, vaan totta kai työnantaja haluaa työntekijän, joka on töissä, eikä potemassa pollaansa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeajalla " ei tarvita syytä" tarkoita just sitä, että silloin voi irtisanoa perustellen, että kyseinen henkilö ei sovi työtehtäviin. Kyllähän se työnantaja keksii minkä tahansa syyn, eikä tuollaisia koeajalla irtisanomisia varmasti kannata riitauttaa, koska tosiaan se irtisanomissuoja onniin heikko.

Vierailija
52/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäköhän on ollut sen tarkoitus? Olisiko vaikka mahdollisuus työsuhteen alkumetreillä purkaa sopimus molemmin puolin? No mikäköhän sitten olisi se perustelu, millä työsuhteen voi koeaikana puolin ja toisin päättää? Olisiko se juuri se koeajan (=työsuhteen harkinta-ajan) soveltaminen?

Epäasiallinen syy on esimerkiksi sellainen, että työnantaja sanoo päättävänsä työsuhteen siksi että on kuullut työntekijän odottavan perheenlisäystä.

Laissa sanotaan että koeaikana ei voi työsuhdetta purkaa epäasiallisella syyllä. Pelkkä koeaika ei silloin tietenkään riitä syyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun koko työsopimus on vielä avoin. Työsuhde voidaan purkaa koeaikana, mutta ei ilman pätevää syytä. Syyksi ei siis riitä pelkkä ilmoitus koeajasta. Jos on koko koeajan ollut sairas, se ymmärtääkseni riittää syyksi työsuhteen purkuun, koska koeaikaahan ei ole oikeastaan silloin voitu edes toteuttaa. Sen sijaan satunnainen parin päivän sairasloma koeaikana ei riitä syyksi työsuhteen purkamiseen. Syy on joka tapauksessa aina kerrottava.

Vierailija
54/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näet tuossa tässäkin ketjussa olevassa lakipykälässä. Tämä on näitä urbaanilegendoita, että ei tarvita syytä. Ja tällä palstallahan mammoille ei mene jakeluun mikään tosiasia, vaikka siihen minkälaiset lakipykälät esittäisi. Täytyy vaan yrittää ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut lyhyemmänkin saikun takia kenkää koeajalla. Ja monestakin paikasta tarkistanut että jos ei nyt ihan laillista ole niin eipä sille oikein mitään voida.

Syynä käytetään nimenomaan juuri noita kiertoteitä, ei tiedetä onko pätevä, suoraan on sanottu epäpäteväksikin vaikka syy oli kaikille osapuolille selvä.

Ei kait kukaan työnantaja niin tyhmä ole että menisi sanomaan että potkut johtuvat sairaslomasta?

Harmillista kun itse olen sitä sorttia että uudessa ympäristössä sairastun pahaan flunssaan mutta kun siitä tokenen niin ei juuri tule sairastettua. Paha sitä on selitellä idiootille työnantajalle...

Voimia paranemiseen sinulle ja toivottavasti pääset vielä työhön kiinni!

Vierailija
56/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla ole tilanteessa mitään jakoa. Syyksi riittää tosiaan koeaika tai vaikka toisin ilmaistuna "työtehtäviin sopimattomuus". Tietenkään työnantaja ei voi sanoa syyksi sairaslomaa, mutta kaikkihan sen todellisen syyn tietää.

Mä ihmettelen ap kanssa, että ihmettelet edes asiaa. Ei koeajalla parane sairastella tai ehkä just se parin päivän pakollinen kuume menee, mutta aika varovainen saa olla. Pidemmät/krooniset vaivat kuten masennus -> tietenkään työnantaja ei pidä.

Sen näet tuossa tässäkin ketjussa olevassa lakipykälässä. Tämä on näitä urbaanilegendoita, että ei tarvita syytä. Ja tällä palstallahan mammoille ei mene jakeluun mikään tosiasia, vaikka siihen minkälaiset lakipykälät esittäisi. Täytyy vaan yrittää ymmärtää.

Vierailija
57/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se syy täytyy pystyä näyttämään toteen. Varmasti sairastelun takia työsopimuksia puretaan, mutta työnantajan on aina osoitettava jokin perusteltu syy työsopimuksen purkuun. Jos taas itse hyväksyy pelkän ilmoituksen, on ihan turha kitistä asiasta.

Vierailija
58/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoisi, että koeajalla ei saa irtisanoa noin vaan.

Vierailija
59/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa tulla yllätyksenä, kun ovat nimittäin työlainsäädäntöön erikoistuneita juristeja...

Sen näet tuossa tässäkin ketjussa olevassa lakipykälässä. Tämä on näitä urbaanilegendoita, että ei tarvita syytä. Ja tällä palstallahan mammoille ei mene jakeluun mikään tosiasia, vaikka siihen minkälaiset lakipykälät esittäisi. Täytyy vaan yrittää ymmärtää.

Vierailija
60/87 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se syy täytyy pystyä näyttämään toteen. Varmasti sairastelun takia työsopimuksia puretaan, mutta työnantajan on aina osoitettava jokin perusteltu syy työsopimuksen purkuun. Jos taas itse hyväksyy pelkän ilmoituksen, on ihan turha kitistä asiasta.