Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain potkut koeajalla sairauslomalla

Vierailija
18.12.2009 |

Juuri sain viestin. Mitäköhän nyt tekisi tästä eteenpäin. Olen sairauslomalla masennuksen vuoksi. Haenko lisää sairauslomaa vai ilmoittaudunko työttömäksi, kas siinä pulma.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli heidän nettisivuillaan (http://www2.mll.fi/piirit/hame/nettineuvot/Faktat_5.html) kerrotaan että "Koeaikana työsuhteen purkuperusteeksi riittää mainita koeaika."



Kyllä koeaikana on oikeus purkaa työsopimus välittömästi, irtisanomisaikaa ei ole. Mutta syyksi ei minunkaan mielestäni riitä "koeaika", vaikka MLL niin meille vakuuttaa. Mutta henkilön ammattitaito, sopivuus työhön jne ovat hyväksyttäviä syitä.



Tiesittekö muuten, että työntekijäkään ei saa esim koeajalla jäädä vain töistä pois, kun löytää paremman paikan, tästä on oikein korkeimman oikeuden tuomio (

Vierailija
2/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että työntekijäkään ei saa esim koeajalla jäädä vain töistä pois, kun löytää paremman paikan, tästä on oikein korkeimman oikeuden tuomio (

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki löytyy helposti ja kätevästi osoitteesta www.finlex.fi. Kirjoittakaa hakukentään "työsopimuslaki" tai mikä milloinkin kiinnostaa, niin voitte itse lukea. Finlexistä voi etsiä myös vanhentuneita lainkohtia, mutta se vaatii jo hieman yritystä. Simppeli ja hyödyllinen sivusto kaiken kaikkiaan, suosittelen.



Ensin se kohta, jota täälläkin on siteerattu, eli työsopimuslain ensimmäisen luvun neljäs pykälä:



4 §

Koeaika



Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.



Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta. Jos työntekijä vuokratyösuhteen päätyttyä palkataan 1 luvun 7 §:n 3 momentissa tarkoitetun käyttäjäyrityksen palvelukseen samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, tämän pykälän 1 momentin mukaisesta koeajan enimmäispituudesta vähennetään se aika, jonka työntekijä oli vuokrattuna käyttäjäyritykseen. (14.11.2008/707)



Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.



Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.



Ja tässä se kohta, johon yllä viitataan:



2 §

Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu



Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)



Koeajalla työsuhteen saa siis kumpi osapuoli tahansa purkaa työsuhteen, kunhan syy on "koeajan tarkoitukseen nähden asiallinen" eikä siihen sisälly syrjintää. Jos jommallakummalla osapuolella on siis artikuloitavissa oleva epäilys työhön soveltuvuudesta tai koeaikajärjestely jostakin systä epäonnistuu, työsopimus voidaan purkaa, kunhan tuo epäily ei ole syrjivää sorttia.

Vierailija
4/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kysymys?Muistaako kukaan mikä se oli?

Oliko kysyjä edes ihmeissään miksi näin kävi?

Kukaan ei vielä tätä kirjoittaessani ole siihen vastannut, yksi sivusi asiaa...

Tämä palsta se ei muutu vaikka vuodet vierivät... :)

Ap täällä. Kylläpä olette taistelun saaneet aikaiseksi. :O Enhän mä edes viestissäni ihmetellyt että miksi "potkut" sain. Eli siis työsopimukseni puretaan koeajalla. Töissä olin 2 ½ kuuukautta, kunnes sairastuin. Isoin syy sairastumiselle oli työpaikan huono ilmapiiri ja kaoottinen tilanne.

Nyt vaan mietin, että mitä kannattaa tehdä. Sairauslomalle jatkoa vai työkkäriin. Pitääkö työkkäriin joka tapauksessa heti ilmoittautua, vaikkei vielä päivärahoja hae, kun on sairauslomalla? Tietääkö kukaan?

ap

Vierailija
5/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikan ilmapiiri on osoittautunut huonoksi ja tilanne kaoottiseksi. Siinähän juuri hyvät syyt työntekijän puolelta purkaa työsopimus. Koeaikahan on molemmin puolista arviointia ja asiahan on selvä, jos työpaikka ei sinulle sovellu. Turha siinä on saikkua hakea.

Vierailija
6/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hassua, että ap hakee sairaslomaa, jos työpaikan ilmapiiri on osoittautunut huonoksi ja tilanne kaoottiseksi. Siinähän juuri hyvät syyt työntekijän puolelta purkaa työsopimus. Koeaikahan on molemmin puolista arviointia ja asiahan on selvä, jos työpaikka ei sinulle sovellu. Turha siinä on hakea.

No kiva että mun elämä on hassua sun mielestäsi. Mä olen sairauslomalla masennuksen takia. Siihen on johtaneet muutkin syyt kuin mitä tuolla työpaikalla tapahtui. Kokeile itse etsiä uutta työpaikkaa masentuneena.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeajan perusteella. Oikea syy oli erittäin vittumainen pomo, mutta tietenkin ilmoitin työsuhteen purkamisen perusteeksi koeajan.



Koeajalla työsuhteen saa purkaa (huom. eri asia kuin irtisanominen) kumpi vain, ilmoittamatta muuta syytä kun koeajan. Syyn saa ilmoittaa halutessaan, mutta se ei kuitenkaan saa olla laiton (rotu, sairaus, sukupuoli jne).

Vierailija
8/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa lukea vai etkö tajua? Työsuhdetta ei saa kumpikaan osapuoli purkaa ilman syytä ja syyn on oltava hyväksyttävä. Ja jotta voi tietää onko syy hyväksyttävä, se täytyy kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman liittoni sivuilta:



"Koeajan tarkoituksena on varata työsuhteen osapuolille harkinta-aika työsuhteen jatkamiselle. Tämän vuoksi koeaikana työsuhde voidaan purkaa ilman irtisanomisperustetta. Tämä oikeus purkaa työsopimus on molemmilla sopimusosapuolilla. Työsuhteen päättäminen koeaikana ei myöskään edellytä irtisanomisajan noudattamista, vaan työsuhde päättyy välittömästi samana päivänä, jolloin työnantaja tai työntekijä ilmoittaa käyttävänsä koeaikaehtoa työsuhteen päättymisperusteena.



Työnantaja ei kuitenkaan saa purkaa työsopimusta koeaikana syrjivin tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Tällaisia syitä ovat muun muassa työntekijän sukupuoli, ikä, terveydentila, kansallinen tai etninen alkuperä, sukupuolinen suuntautuneisuus, kieli, uskonto, mielipiteet, perhesuhteet, ammattiyhdistystoiminta, poliittinen toiminta tai muut näihin verrattavat seikat. Myös työntekijän raskaus on epäasiallinen peruste. Muutoin epäasiallisina perusteina pidetään kaikkia sellaisia syitä, jotka eivät mitenkään liity työsuhteeseen.



Työnantajan ei työsopimuksen päättämisen yhteydessä tarvitse ilmoittaa työntekijälle muuta perustetta työsuhteen purkamisperusteeksi kuin koeajan olemassaolon. Jos työntekijä katsoo, että hänen työsopimuksensa on purettu koeaikana epäasiallisin perustein, tulee työntekijän näyttää tällainen peruste toteen."

Vierailija
10/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään hassua ole, mutta onhan se niin, ettet sinä ole syystä tai toisesta työkykyinen ja lienee paras tosiaan purkaa se työsopimus heti alkuunsa. Itse kyllä kirjoitit syyksi tosiaan ikävän ilmapiirin ja kaoottiset työolot, ja siksi olet masennussaikulla. Työ ei liene tosiaan sopiva, jos ilmapiiri laukaisee sairauden.



--



i] No kiva että mun elämä on hassua sun mielestäsi. Mä olen sairauslomalla masennuksen takia. Siihen on johtaneet muutkin syyt kuin mitä tuolla työpaikalla tapahtui. Kokeile itse etsiä uutta työpaikkaa masentuneena. ap

[/quote]


Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TARVITSE OLLA SYYTÄ,KUMMALLAKAAN !

Vierailija
12/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennuksen takia.... no kuka tuollaista pipipäätä haluaisi palkata???

ihme porukkaa,kun ei pää pysy kasassa.täällä on paljon "masentuneita"

Helppo se on täällä nimettömänä huudella. Sanoisitko noin ystävälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin luonnevikaisia. Masennuksesta näet voi myös parantua...

Vierailija
14/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TARVITSE OLLA SYYTÄ,KUMMALLAKAAN !

Nimittäin siihen TYÖSUHTEESEEN liittyvä syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennuksen takia.... no kuka tuollaista pipipäätä haluaisi palkata???

ihme porukkaa,kun ei pää pysy kasassa.täällä on paljon "masentuneita"

Helppo se on täällä nimettömänä huudella. Sanoisitko noin ystävälle?

Vierailija
16/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta harmittavan useat näköjään uskovat ammattiyhdistyksiään ennemmin kuin Suomen lakia.

Vierailija
17/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joskus itse satut sairastumaan.

Sen luonnevikasi lisäksi näet.

Vierailija
18/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lain mukaan se syy on oltava.

Vierailija
19/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman syytä eli ei tarvitse mainita syytä!

Koeaikanakin pitää olla syy työsuhteen purkamiseen ja sairaus ei kelpaa syyksi.

Vierailija
20/87 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja LAIN mukaan siihen on oltava syy. Se ei kenenkään mamman jankutuksesta muuksi muutu.