Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa asua maassa, jossa ei ole EU-maiden sosiaaliturvaa.

Vierailija
05.12.2009 |

Ihan oikeasti, vuosien myota on tullut monestikin ajateltua, etta sosiaaliturva on eraanlainen taakka. Se saa ihmiset syyttelemaan toisiaan, valittamaan epatasa-arvoa, epailemaan elaman reiluutta, kateelliseksi ja valinpitamattomaksi. Epaluuloiseksi toisten motiiveista.

Onhan se hienoa, kun ei tarvitse huolehtia muista kanssaihmisista/laheisista, koska valtio huolehtii kuitenkin. Samalla jos joku tahan tilanteeseen joutuu, niin jo alkaa kateus nostaa paataan, koska "tuokin laiskimus vaan nostaa ilmaista rahaa, jonka MINA olen veroina maksanut". Puhumattakaan, etta kaikki maailman maahanmuuttajat tulevat vain sosiaaliturvan perassa jne.

Itse asun maassa, jossa ei ole ns. sosiaaliturvaa. Ja uskokaa tai alkaa olen ihan tyytyvainen. Toki taalla on ilmainen koulutus, vain opintotuki puuttuu. Myos terveydenhuolto, siis julkiset laakarit ja sairaalat ovat taysin ilmaisia. Mutta siihen se sitten loppuukin. Taman jalkeen jokainen on oman onnensa seppa.

Ihmiset huolehtivat toisistaan enemman, myos silloinkin kun elama hymyilee, koska koskaan ei tieda milloin itse tarvitsee apua. Ja jos joku on avun tarpeessa, avunantotalkoisiin lahdetaan koko porukan voimin.

Ja se miten ihmiset ovat luonteeltaan niin yritteliaita ja positiivisia on hammastyttavaa. Elama ikaankuin otetaan paljon vakavammin tai tosissaan, jokainen mahdollisuus kaytetaan hyvaksi.

Ehka suurin ero kuitenkin on se, etta valtiota/hallitusta ei syytella oman elaman ongelmista.

Kysymys kuuluukin. Valitatko itse korkeista veroista? Haluaisitko pienemmat verot, mutta kuitenkin yllapitaa nykyisen sosiaaliturvan? Vai olisitko tyytyvainen tilanteeseen, jossa palkka tulee sinulle melkein kokonaisuudessaan, mutta joutuisit itse huolehtimaan, etta tilanteen vaatiessa olet oman onnesi seppa?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on kai sulla ranskalainen näppäimistö... tréma pitäisi löytyä. Näin sivuhuomautuksena.

Koneeni on ostettu muualta. Mutta seuraava sitten on taalta ostettu :)

ap

Vierailija
62/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole kuitenkaan varaa palkata ihmisiä töihin. Vakituisia työpaikkoja ei löydy ja silti työttömyydestä syyllistetään. Tosiasia on että kansalaisia on edullisempaa pitää "reservissä" tukien varalla. En ihmettelisi jos 20 vuoden sisällä otetaan käyttöön kansalaispalkka.

Tuet ovat tulevaisuutta. Tulevaisuudessa kolmannenmaailman porukka tekee herraväen hommat ja loppuosa kuluttaa aikaansa tukien varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole kuitenkaan varaa palkata ihmisiä töihin. Vakituisia työpaikkoja ei löydy ja silti työttömyydestä syyllistetään.

Jos ihmisella ei ole toita ja ei saa tukia niin siina ajautuu vakisinkin siihen etta mita MINA voin tehda sen eteen etta saisin itseni tyollistettya.

Sen sijaan jos ihmisille tarjotaan rahaa niin se tarve saada jotain aikaiseksi pienenee.

Olen koulutukseltani BBA (vrt. liiketalouden kandi-tutkinto) ja olen kuullut tasta teoriasta jo opiskellessani.

Olen ollut nyt tyottomana reilun vuoden. Olen aina halunnut olla "itseni pomo" ja nyt olen sellaisessa tilanteessa etta yrittaminen on minulle se juttu jota kautta saattaisin tyollistya. En usko etta samanlainen tarve olisi jos olisin Suomessa nostamassa kuukausittaista tyottomyysturvaa. Toisaalta Suomessa en koskaan ollut tyoton joten asia on puhtaasti hypoteesi.

Vierailija
64/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja=piika, oikein kuulen halventavan aanensavyn.

Palveluammattilainen=orja!

Kylla mina tuntisin itseni enemman orjaksi jos pitaisi joka pennia valtiolta anoa ja odottaa. Siina sita vasta on toisen talutusnuorassa.

Vierailija
65/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oma perhe ei huolehdi, eikä sukulaiset, mitä sitten? Kadulle ja kerjuulle, todellako?

Itseriittoisuudessa ja yltäkyltäisyydessä on hyvä elää myös vanhana, kun on varaa maksaa palvelukotiasumisesta ämerikän dollareilla, ja paljon. Mitäpä sitä sitten murehtimaan, jos jossakin läävässä asuu liikuntakyvyttömiä mummoja, joilla ei ole denoista tietoakaan ja alkoholistipoika juo ne ruokarahatkin. Sosiaaliturva on yhteiskunnan sosiaalista vastuuta myös niille, joilla ei ole välittäviä omaisia, omaisuutta ja muuta turvaverkostoa ympärillä.

Vierailija
66/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on helppo tehdä. Kaikessa on riskinsä. Minä en lähtisi ottamaan riskejä. Parempi olla työttömänä kuin henkipattona.

Vierailija
67/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomalainen sosiaalidemokratia on todella syvältä ja poikittain. Allekirjoitan täysin sen, että monet eivät edes viitsi yrittää. Ja se taas maksaa aivan liikaa niille, jotka rohkenevat niin tehdä. Missään muussa maassa tuskin on näin vähän kotimaisia yhtiöitä, joista olisi tullut kunnolla kansainvälisiä (ja syy on se, ettei kukaan uskalla ottaa riskiä, kun siitä ei kuitenkaan palkita riittävästi). Ja kotimaiset yritykset puolestaan jäävät ylikansallisten yritysten jalkoihin, kun niin harvalla on VARAA ottaa sitä riskiä. Pääomatuloja pitäisi verottaa huomattavasti vähemmän, niin suomalaisille tulisi työpaikkoja. Tästä Suomesta on tullut todellinen tytäryhtiötalous.

Suomalainen sosiaaliturva on todellinen taakka.

Vierailija
68/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sosiaaliturva ole pois vaan pikemminkin käy halvemmaksi valtiolle ja veronmaksajille kuin pakkotyöllistys. Töitä ei vaan yksinkertaisesti ole(eikä niitä tyhjästä luoda). Sosiaaliturvalla on huono maine. Kansalaispalkka olisi paras ratkaisu niin kenenkään ei tarvitsisi syyllistää ketään tai hävetä mitään. Kansalaispalkka koskisi vain maan kansalaisia, ei muita.

Vierailija
69/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksiköhän elämänlaatu ei siellä kuitenkaan pääse listojen kärkeen? Siellä listojen kärjessä on aina samat maat, viimeksi taisi olla Tanska ykkösenä, seuraavana muut Pohjoismaat, Sveitsi ja Saksa ym.

Tuollaisessa yhteiskunnassa, jossa ap asuu on hyvä asua jos kuuluu ylimpään 10 %:iin. Eli se hyvä elämänlaatu on vain harvoille ja valituille ja usein määräytyy jo syntymässä kenelle se on mahdollista ja kenelle ei.

Vierailija
70/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisellä tasolla näin ei ole. On ihan tutkittu juttu että maissa, joissa on hyvä sosiaaliturva, kansalaiset arvostavat enemmän hyväntahtoisuutta ja lahjoittavat enemmän hyväntekeväisyyteen kuin maissa, joissa sosiaaliturva on heikompi.

Samaten pohjoismaissa on kaikkein todennäköistä päästä "ryysyistä rikkauteen" eli menestyä huonoista lähtökohdista huolimatta. Kaikkein epätodennäköisintä tämä on Britanniassa ja USA:ssa (huolimatta käsitteestä "amerikkalainen unelma").

Suomi on pelkkien narisijoiden maa, ja kaikki sellaisetkin asiat, joissa tarvittaisiin sydäntä ja rakkautta ja läheisyyttä, on ulkoistettu viranomaisille. Suomalaiset eivät halua ottaa vastuuta lähimmäisistään, vaan ulkoistavat sen jolleki kylmälle taholle, ja sitten itkevät, kun hoito onhuonoa ja ihmiset masentuu.

Ja muutenkin meno on just tuollaista mistä ap. puhuu.

Itse elän eri tavalla, pidän läheisistäni huolta, ja perheelläni on vahvat tukiverkot, olen myös itse osa läheisteni tukiverkkoja. ELämä näin on ihanaa.

Vierailija
71/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on korkea hintataso. Täällä rahalla ei saa oikein mitään. Kaupan keskusliikkeet vetävät välistä sen minkä pystyvät. Miksi pitäisi olla töitä ja saada palkkaa kun ei sillä rahalla kuitenkaan oikein mitään saa? Vrt. cappuccino Roomassa max. 1 eur, Suomessa 2,7 eur. Toinen asia on palveluammattien väheksyminen. Jossain etelässä siivooja suorittaa työtään ylpeästi. Täällä siivooja on yhteiskunnan pohjasakkaa. Noin niinkuin kärjistäen. Miksi meillä ei arvosteta työtä? Olisiko tämä jotenkin kytköksissä siihenkin mitä palkalla voi saada?

Vierailija
72/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä kannattaa olla mieluummin työtön kuin hakeutua videovuokraamon kassalle..

Vierailija
73/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kerran viikossa yksityisen ihmisen kodin? Onko han vahemman piika siivotessaan samaista palkkaa vastaan esim. toimiston?

Kaikki ihmiset eivat pida puutarhanhoidosta. Se on silloin hyva ulkoistaa ammattilaiselle, jalleen rahaa vastaan, ja nain tyollistaa.

Vessasiivooja voisi myos olla vain tyoton. Mutta pitamalla esim. huoltamon vessan puhtaana ja toiminnassa, han tyollistaa itsensa ja saa palkkaa. En nae tassa mitaan yhteista piikayhteiskunnan kanssa.

ap

eli elävätkö he työllään? Jos elävät ja pystyvät elättämään lapsensa, niin ettei lasten tarvitse osallistua perheen elatukseen ,niin eihän siinä silloin mitään pahaa olekaan.

Vierailija
74/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, vähätpä siitä että maailman metropoleissa, kulutuksen superkaupungeissa asuu ihmisiä viemäreissä. Sikäli mikäli katulapset, pitkäaikaistyöttömät, mielenterveysongelmaiset ovat ihmisiä. Eiväthän he meitä kosketa, koska eivät kosketa omaa edes valtiota. Naristaan me siitä montako cappucinoa saa missäkin ja millä rahalla.

Vierailija
75/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeilla jäljillä. Elämä pohjois-euroopan jne ulkopuolella on tiukempitahtista-intensiivisempää. Työtä kun on sitä arvostetaan ja perheenjäsenet tarvitsevat toisaan ja ovat tiiviitä yhteisöjä. Tämä sos-tuki-tyyli on ihan kieroutunut, kukaan ei "tarvitse" perhettään mihinkään, yksinkin selviää jos haluaa. Kun kaiken tarvittavan saa tekemättä mitään tai hyvin helposti, niin mikään ei enään tunnu miltään. Tätä mä oon yrittänyt selittää joillekin jo kymmenen vuotta, mutta eivät vaan ymmärrä, ehkä eivät halua edes.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
76/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi te haluatte sosiaalituen pois? Tuskin se lisäisi teidän rahapussia? Vai lisäisikö? Miksi ette ole tyytyväisiä elintasoonne kuten sosiaalituilla elävät?

Vierailija
77/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syypäinä kuvitellaan olevan sosiaalituet. Tukiin menee hyvin vähän verorahoja.

Puolustusvoimiin kuluu enemmän verorahoja.

Veronmaksajat ovat sokeita.

Vierailija
78/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä rahalla sinun ihannoimasi siivoojan lapset opiskelevat yliopistossa Onnelassasi missä kaikki on niin ihanasti?

Maksan ihan mieluusti veroni, saavathan lapseni koulutuksen, terveydenhoidon, mummoni eläkkeen ja kohtuu hintaisesti lääkkeensä.

Vierailija
79/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeilla jäljillä. Elämä pohjois-euroopan jne ulkopuolella on tiukempitahtista-intensiivisempää. Työtä kun on sitä arvostetaan ja perheenjäsenet tarvitsevat toisaan ja ovat tiiviitä yhteisöjä. Tämä sos-tuki-tyyli on ihan kieroutunut, kukaan ei "tarvitse" perhettään mihinkään, yksinkin selviää jos haluaa. Kun kaiken tarvittavan saa tekemättä mitään tai hyvin helposti, niin mikään ei enään tunnu miltään. Tätä mä oon yrittänyt selittää joillekin jo kymmenen vuotta, mutta eivät vaan ymmärrä, ehkä eivät halua edes.

t. ulkosuomalainen

jotka tekevät 20h työpäivää ja tuovat sukulaisetkin Turkista kebabin vääntöön 12h/päivässä 5€tunti palkalla, siinä sitä työnarvostusta, eihän sitä rahaa enempää tarvitsekaan kun ei ehdi kuluttakaan ja voi nukkua sohvalla kebabkioskin takahuoneessa.

Sitäkö olet yrittänyt selittää?

Vierailija
80/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat expat-sopimuslaisia, joille työpaikka maksaa asunnon, hyvän palkan, lasten koulutuksen yksityiskouluissa jne. Nämä expat-eläjät eivät kuitenkaan tiedä yhtään mitään ns. normaalielämästä kyseisessä maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän