Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa asua maassa, jossa ei ole EU-maiden sosiaaliturvaa.

Vierailija
05.12.2009 |

Ihan oikeasti, vuosien myota on tullut monestikin ajateltua, etta sosiaaliturva on eraanlainen taakka. Se saa ihmiset syyttelemaan toisiaan, valittamaan epatasa-arvoa, epailemaan elaman reiluutta, kateelliseksi ja valinpitamattomaksi. Epaluuloiseksi toisten motiiveista.

Onhan se hienoa, kun ei tarvitse huolehtia muista kanssaihmisista/laheisista, koska valtio huolehtii kuitenkin. Samalla jos joku tahan tilanteeseen joutuu, niin jo alkaa kateus nostaa paataan, koska "tuokin laiskimus vaan nostaa ilmaista rahaa, jonka MINA olen veroina maksanut". Puhumattakaan, etta kaikki maailman maahanmuuttajat tulevat vain sosiaaliturvan perassa jne.

Itse asun maassa, jossa ei ole ns. sosiaaliturvaa. Ja uskokaa tai alkaa olen ihan tyytyvainen. Toki taalla on ilmainen koulutus, vain opintotuki puuttuu. Myos terveydenhuolto, siis julkiset laakarit ja sairaalat ovat taysin ilmaisia. Mutta siihen se sitten loppuukin. Taman jalkeen jokainen on oman onnensa seppa.

Ihmiset huolehtivat toisistaan enemman, myos silloinkin kun elama hymyilee, koska koskaan ei tieda milloin itse tarvitsee apua. Ja jos joku on avun tarpeessa, avunantotalkoisiin lahdetaan koko porukan voimin.

Ja se miten ihmiset ovat luonteeltaan niin yritteliaita ja positiivisia on hammastyttavaa. Elama ikaankuin otetaan paljon vakavammin tai tosissaan, jokainen mahdollisuus kaytetaan hyvaksi.

Ehka suurin ero kuitenkin on se, etta valtiota/hallitusta ei syytella oman elaman ongelmista.

Kysymys kuuluukin. Valitatko itse korkeista veroista? Haluaisitko pienemmat verot, mutta kuitenkin yllapitaa nykyisen sosiaaliturvan? Vai olisitko tyytyvainen tilanteeseen, jossa palkka tulee sinulle melkein kokonaisuudessaan, mutta joutuisit itse huolehtimaan, etta tilanteen vaatiessa olet oman onnesi seppa?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on työttömänä tekemättä mitään, kuin riistettävänä mitättömällä palkalla. Onhan työttömällä sentään se vapaus ilonaan.

Vierailija
42/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että sitten maksetaan työttömyyskorvausta, jos ei riitä parempipalkkaisia töitä kaikille.

Isovanhemmillani oli 2 piikaa. Toinen hoiti lapsia ja toinen keittiötä. Asuivat yhdessä yläkerran rappusten alla olevassa pienessä tilassa. Nykyään ehkä olisivat olleet työttömyyskortistossa. Hakisivat ehkä keittiötöitä tai päiväkodin työntekijän paikkaa. Ehkä eivät saisi niitä. Nykyään heillä olisi kumminkin varaa omaan asuntoon ja omaan vapaa-aikaan.

Enpä tiedä. Piikayhteiskunta ei ole reilu.

He siis kayvat vain tyossa. Eivat siis ole piikoja, kuten ennen vanhaan. Ymmartaako kukaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostu enää piikomaan lähes ilmaiseksi. Peruskoulu pitäisi ensin lakkauttaa. Sitten olisi jokin nelivuotinen kaikille ilmainen koulutus ja pidemmälle opiskelusta saisi maksaa paljon.

Näin saadaan piikayhteiskunta. Olisi todellakin taaksepäin tehdä näin.

Nykyinen on hyvä.

Vierailija
44/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

murjussa, kun piikayhteiskunnan tarjoama palkka ei riitä kuin ihan välttämättömään.

Amerikassahan on kahta työtäkin tekevillä toimentulo-ongelmia.

Vierailija
45/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n pointin, mutta kyllä silti pitäisi joku turvaverkko olla yhteiskunnan taholtakin. Mutta kyllä Suomessa on etuudet jo liiankin hyvät, kun kaikesta nuristaan. Ja samaten suomalaisten koulutusvouhotus on ihan älytöntä. Siivoushommia olen joskus tehnyt, ja mua meinasi väkisinkin alkaa naurattaa, kun ohjaajani kertoi polleana tehneensä TUTKIELMAN mikrokuituräteistä. Kaikella kunnioituksella alaa kohtaan, mutta nykyisin on kaikissa käytännöllisissä hommissakin mukana jotain ns. tieteellistä.

Minä olisin ollut nuorena tyytyväinen, jos olisi ollut tarjolla jotain perustoimistotyötä, muitakin ns. hanttihommia kuin siivous jne. Mutta silloin ainakin piti kaikkiin hommiin olla just räätälöity koulutus ja ennen kaikkea suhteita. Olin arka nuori, ja kaikki tuntui vaikealta. Olisin ihan oikeasti ollut valmis tekemään työtä, mutta Suomessa oli kaikki tehty mahdollisimman hankalaksi.

Vierailija
46/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on työttömänä tekemättä mitään, kuin riistettävänä mitättömällä palkalla. Onhan työttömällä sentään se vapaus ilonaan.

Ihminen lakkaa yrittamasta. Koska se ei kannata. Rahallisesti. Eli kaikkien pitaisi saada hyvaa palkkaa, tai olla yhta hyvassa ammatissa tai olla yhta varakas. Muuten ei kannata.

Mutta kuten on Suomessakin huomattu, kaikki eivat voi olla taloudellisesti tasa-arvoisia. Aina on "parempia" ammatteja ja huonompia ammatteja. Ja kun kaikki pyrkii siihen mahdottomaan huippuammattiin ja tuloihin, tulee paljon pettymyksia. Koska kaikki eivat voi olla huipulla. Edes Suomessa. Sitten lakataan yrittamasta ja aletaan syyttamaan yhteiskuntaa, sen sijaan, etta yritettaisiin edes jotain.

ap

Vierailija
47/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut eivät juuri tainneet.. En valita korkeista veroista. En halua pienempiä veroja. Olisin vaikka valmis maksamaan enemmän jos niillä saataisiin esim. vanhusten hoito inhimilliselle tasolle. En olisi tyytyväinen ap:n kuvaamaan tilanteeseen. Yhteiskunnan sivistys mitataan sillä, kuinka se huolehtii heikoimmista jäsenistään. Eikä se Suomessa niin hääviä ole. Esim. USA:ta pidän ihan banaanivaltiona sen järjettömän terveydenhuoltosysteemin vuoksi.

Mita tiedat USA:n terveydenhoitosysteemista? Selita.

Vierailija
48/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on vanha juttu, että köyhyyttä romantisoidaan ja pidetään vähempiosaisia jotenkin "aitoina" ihmisinä. Mut mitkään tutkimukset ei tue sitä, että köyhyys ja epätasa-arvo jotenkin lisäis ihmisten auttamishalua. Päin vastoin, korkean sosiaaliturvan maissa ihmiset tekevät paljon vapaaehtoistyötä (ja HUOM. Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna eniten yhdistyksiä, ja täällä tehdään määrällisesti ENITEN vapaaehtoistyötä koko läntisessä maailmassa)

Joten ihan kukkua väittää, että jos lakattais esimerkiksi maksamasta omaishoidontukea, niin se puolisoaan hoitava mummu tulis siitä jotenkin onnellisemmaksi, tai jos mulle lakattais maksamasta kotihoidontukea niin hoitaisin lapseni paremmin (koska munhan pitäisi mennä piikomaan jonkun parempiosaisen kotiin saadakseni meille leipää pöytään, ja mun lasta hoitais se kuka siihen suostuis, koska kunnallista päivähoitoakaan ei olisi.) Sitten on vielä tietenkin se pikku juttu, että näillä leveysasteilla ei voi tehdä itselleen vaan jonkinlaista asumusta ja elää siinä (koska yhteiskunta ei tukis rakentamista ja asumista) tai kuolis pois ekana pakkasyönä.

Mä en ole koskaan valittanut veroista, koska mä koen, että tällä sosiaaliturvalla on inhimillisen hyvän lisäksi lunastettu myös se yhteiskuntarauha ja turvallisuus, joka mm. Etelä-Afrikasta taitaa tällä hetkellä aika pitkälle puuttua. Minusta on tärkeää, että saan elää niin, ettei minun tarvitse pelätä kanssaihmisiä. Sen lisäksi tulen aidosti hyvälle päälle siitä, että esimerkiksi bussipysäkillä mun on mahdotonta kertoa ihmisten vaatteista, hampaiden kunnosta ym. meneekö heillä nyt keskiverrosti, keskivertoa paremmin tai huonommin. Kaikilla on varaa siisteihin vaatteisiin, hammashuoltoon ja terveydenhuoltoon.

Vierailija
49/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostu enää piikomaan lähes ilmaiseksi. Peruskoulu pitäisi ensin lakkauttaa. Sitten olisi jokin nelivuotinen kaikille ilmainen koulutus ja pidemmälle opiskelusta saisi maksaa paljon.

Näin saadaan piikayhteiskunta. Olisi todellakin taaksepäin tehdä näin.

Nykyinen on hyvä.

Peruskoulu alkaa tosin 5-vuotiaana. Peruskoulu, lukio ja yliopistot ovat ilmaisia. Mutta jalleen tulee esiin se luonteen erilaisuus. Taalla koulutettukin ihminen suostuu tekemaan tyota kuin tyota, eika ala ajattelemaan, etta on "liian koulutettu tai liian hyva". Suomessa arvostetaan vain uraihmisia. Omasta mielestani ne on juuri ne alemmissa ammateissa olevat, jotka tata maailmaa pitkalti pyorittaa.

Suomessa kaikki on liian hyvaa. Ihmisesta tulee nirppanokkainen tyon ym. suhteen. Ja valtio maksaa.

ap

Vierailija
50/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maansa vähemmistöä, joita syrjitään kaikilla yhteiskunnan tasoilla.

Vierailija
51/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa on tilanne, että edes koulutetulle ei löydy työtä, silloin on pakko olla töissä vaikka orjapalkalla. On ihan turha väittää että nuo piiat tekevät mielellään työtänsä. Helppohan sinun on siellä länsimaisena rouvana olla. Silittääkö piika sukkasikin?

esim. kerran viikossa yksityisen ihmisen kodin? Onko han vahemman piika siivotessaan samaista palkkaa vastaan esim. toimiston?

Kaikki ihmiset eivat pida puutarhanhoidosta. Se on silloin hyva ulkoistaa ammattilaiselle, jalleen rahaa vastaan, ja nain tyollistaa.

Vessasiivooja voisi myos olla vain tyoton. Mutta pitamalla esim. huoltamon vessan puhtaana ja toiminnassa, han tyollistaa itsensa ja saa palkkaa. En nae tassa mitaan yhteista piikayhteiskunnan kanssa.

ap

Vierailija
52/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös ei-ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia pitäisi nostaa huomattavasti. Se on työssäkäyvien korvaus siitä, että ovat "vieneet" työttömältä työpaikan, kun niitä ei riitä kaikille.

(Vaihtoehto olisi, että kukin ilmoittaisi muutamia ammatteja, joihin haluaisi ja asiantuntijat arvioisivat soveltuvuuden sellaisiin. Sitten vuoroteltaisiin: työttömät saisivat mennä oikeisiin töihin ja niitä tekevät lomautettaisiin. Kaikki saisivat tehdä töitä tasapuolisesti ja saman ajan.)

Vierailija
53/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on vanha juttu, että köyhyyttä romantisoidaan ja pidetään vähempiosaisia jotenkin "aitoina" ihmisinä. Mut mitkään tutkimukset ei tue sitä, että köyhyys ja epätasa-arvo jotenkin lisäis ihmisten auttamishalua. Päin vastoin, korkean sosiaaliturvan maissa ihmiset tekevät paljon vapaaehtoistyötä (ja HUOM. Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna eniten yhdistyksiä, ja täällä tehdään määrällisesti ENITEN vapaaehtoistyötä koko läntisessä maailmassa)

Joten ihan kukkua väittää, että jos lakattais esimerkiksi maksamasta omaishoidontukea, niin se puolisoaan hoitava mummu tulis siitä jotenkin onnellisemmaksi, tai jos mulle lakattais maksamasta kotihoidontukea niin hoitaisin lapseni paremmin (koska munhan pitäisi mennä piikomaan jonkun parempiosaisen kotiin saadakseni meille leipää pöytään, ja mun lasta hoitais se kuka siihen suostuis, koska kunnallista päivähoitoakaan ei olisi.) Sitten on vielä tietenkin se pikku juttu, että näillä leveysasteilla ei voi tehdä itselleen vaan jonkinlaista asumusta ja elää siinä (koska yhteiskunta ei tukis rakentamista ja asumista) tai kuolis pois ekana pakkasyönä.

Mä en ole koskaan valittanut veroista, koska mä koen, että tällä sosiaaliturvalla on inhimillisen hyvän lisäksi lunastettu myös se yhteiskuntarauha ja turvallisuus, joka mm. Etelä-Afrikasta taitaa tällä hetkellä aika pitkälle puuttua. Minusta on tärkeää, että saan elää niin, ettei minun tarvitse pelätä kanssaihmisiä. Sen lisäksi tulen aidosti hyvälle päälle siitä, että esimerkiksi bussipysäkillä mun on mahdotonta kertoa ihmisten vaatteista, hampaiden kunnosta ym. meneekö heillä nyt keskiverrosti, keskivertoa paremmin tai huonommin. Kaikilla on varaa siisteihin vaatteisiin, hammashuoltoon ja terveydenhuoltoon.

Olen saanut tahan ketjuun vastauksia vain teilta, jotka olette tyytyvaisia systeemiin, etteka valita verojen maarasta. Se on kiva kuulla.

Mutta missa ovat kaikki ne, jotka valittavat kuinka valtio riistaa? Tai ne kateelliset, jotka eivat soisi kenenkaan olevan sosiaalituella, koska se on "ilmaista rahaa"?

ap

Vierailija
54/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa on tilanne, että edes koulutetulle ei löydy työtä, silloin on pakko olla töissä vaikka orjapalkalla. On ihan turha väittää että nuo piiat tekevät mielellään työtänsä. Helppohan sinun on siellä länsimaisena rouvana olla. Silittääkö piika sukkasikin?

esim. kerran viikossa yksityisen ihmisen kodin? Onko han vahemman piika siivotessaan samaista palkkaa vastaan esim. toimiston?

Kaikki ihmiset eivat pida puutarhanhoidosta. Se on silloin hyva ulkoistaa ammattilaiselle, jalleen rahaa vastaan, ja nain tyollistaa.

Vessasiivooja voisi myos olla vain tyoton. Mutta pitamalla esim. huoltamon vessan puhtaana ja toiminnassa, han tyollistaa itsensa ja saa palkkaa. En nae tassa mitaan yhteista piikayhteiskunnan kanssa.

ap

Sen alle ei menna.

Toisekseen ei tarvitse alkaa ilkeaksi. Silitan itse vaatteemme. Ja olet varmasti ihan oikeassa, etta esim. siivooja mieluummin tekisi jotain muuta. Mutta niin on Suomessakin paljon ihmisia, jotka tekisivat mieluummin jotain muuta. Itselleni siivooja on siivooja, ei piika, sama se siivoaako yksityisen vai yrityksen tiloja. Arvostan siivoojia erittain paljon, arvokasta tyota tekevat.

ap

Vierailija
55/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että koko elämän joutuu kituuttamaan surkealla työttömyyskorvauksella tai sairaseläkkeellä.

Vierailija
56/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee valtiolle halvemmaksi kustantaa pieniä tukia kansalaisille kuin maksaa työstä palkkaa.

ken tahtoo voi kouluttautua. Toisekseen vaikka taalla koulutusta arvostetaankin, niin ilman sitakin loytaa tyota ja parjaa. Esimerkiksi palvelukulttuuri on edelleen arvossaan. Jopa bensa-asemalla on autontankkaajat. Ihmiset siis luovat tyopaikkoja itselleen, sen sijaan, etta vahentaisivat niita.

Kuten sanoin ihmiset valittavat ihan eritavalla toisistaan, melko varmasti jokaisella on joku, joka tukee. Sina et sita usko, mutta jopa nama kuvailemasi ihmiset ovat taalla paljon onnellisempia kuin siella. Ihmisten odotukset elaman suhteen ovat pienemmat, jos ymmarrat mita tarkoitan.

Pointtini kuitenkin oli se, etta valilla tuntuu ja kuulostaa silta kuin sosiaaliturva olisi enemman taakka kuin onni. Taakka ihmisille, jotka niita veroja maksavat pienista/suurista tuloistaan (ainakin valittamisen volyymin perusteella). Tai niille, jotka sita hyodyntavat ja nain saavat kokea "parempiosaisten" halveksunnan. Tai silloin kun sita vaarinkaytetaan, johtuen siita, etta "kaikilla" on siihen oikeus, tarvittiinpa sita tai ei.

Mita yritan sanoa on se, etta elaman nakee erivalossa, ehkapa sita osaa arvostaa enemman kun kaikki ei ole ilmaista. Esimerkiksi Suomessa kaiken jarjen mukaan ihmisilla pitaisi olla loistavat elinolot, silti ihmiset ovat tyytymattomia ja valittavat paljon.

Ap vastaus kakkoselle

Tekstiäsi on mukava lukea mutta voisitko käyttää ä-kirjaimia jookosta :)

Vierailija
57/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missa ovat kaikki ne, jotka valittavat kuinka valtio riistaa?

muutin pois Suomesta mm. siksi kun arsytti monet noista mainitsemistasi asioista. Nyt parempi.

t.#4

Vierailija
58/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naippaimistoni ei ole Suomi-aakkosilla :/

Vierailija
59/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ala copy pastella lisaamaan a kirjaimia tekstiin. Vain suomi/ruotsi-nappiksessa on noi kirjaimet

- ei ap, mutta toinen aakkostaja

Vierailija
60/93 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on kai sulla ranskalainen näppäimistö... tréma pitäisi löytyä. Näin sivuhuomautuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan