Ihanaa asua maassa, jossa ei ole EU-maiden sosiaaliturvaa.
Ihan oikeasti, vuosien myota on tullut monestikin ajateltua, etta sosiaaliturva on eraanlainen taakka. Se saa ihmiset syyttelemaan toisiaan, valittamaan epatasa-arvoa, epailemaan elaman reiluutta, kateelliseksi ja valinpitamattomaksi. Epaluuloiseksi toisten motiiveista.
Onhan se hienoa, kun ei tarvitse huolehtia muista kanssaihmisista/laheisista, koska valtio huolehtii kuitenkin. Samalla jos joku tahan tilanteeseen joutuu, niin jo alkaa kateus nostaa paataan, koska "tuokin laiskimus vaan nostaa ilmaista rahaa, jonka MINA olen veroina maksanut". Puhumattakaan, etta kaikki maailman maahanmuuttajat tulevat vain sosiaaliturvan perassa jne.
Itse asun maassa, jossa ei ole ns. sosiaaliturvaa. Ja uskokaa tai alkaa olen ihan tyytyvainen. Toki taalla on ilmainen koulutus, vain opintotuki puuttuu. Myos terveydenhuolto, siis julkiset laakarit ja sairaalat ovat taysin ilmaisia. Mutta siihen se sitten loppuukin. Taman jalkeen jokainen on oman onnensa seppa.
Ihmiset huolehtivat toisistaan enemman, myos silloinkin kun elama hymyilee, koska koskaan ei tieda milloin itse tarvitsee apua. Ja jos joku on avun tarpeessa, avunantotalkoisiin lahdetaan koko porukan voimin.
Ja se miten ihmiset ovat luonteeltaan niin yritteliaita ja positiivisia on hammastyttavaa. Elama ikaankuin otetaan paljon vakavammin tai tosissaan, jokainen mahdollisuus kaytetaan hyvaksi.
Ehka suurin ero kuitenkin on se, etta valtiota/hallitusta ei syytella oman elaman ongelmista.
Kysymys kuuluukin. Valitatko itse korkeista veroista? Haluaisitko pienemmat verot, mutta kuitenkin yllapitaa nykyisen sosiaaliturvan? Vai olisitko tyytyvainen tilanteeseen, jossa palkka tulee sinulle melkein kokonaisuudessaan, mutta joutuisit itse huolehtimaan, etta tilanteen vaatiessa olet oman onnesi seppa?
Kommentit (93)
ovat expat-sopimuslaisia, joille työpaikka maksaa asunnon, hyvän palkan, lasten koulutuksen yksityiskouluissa jne. Nämä expat-eläjät eivät kuitenkaan tiedä yhtään mitään ns. normaalielämästä kyseisessä maassa.
Ihan itse olemme perheemme elintason ansainneet ilman mitaan tukia tai muita kainalokeppeja. Tassa maassa on mahdollista menna eteenpain niin korkealle kuin haluaa.
pitaisi paasta toisen omaisuuteen kasiksi? Taidan tulla teille katsomaan mita sielta voisin vieda mukaani.
Raha kuuluisi myös tyhmille ja vajaaälyisille.
Nykyinen yhteiskunta tarjoaa menestystä vain niille jotka läpäisee testit kouluissa. Se tuntuu väärältä meitä tyhmempiä kohtaan. Tyhmällä on vain mahdollista saada onnenpotku lotossa tms..
Minäkin asun maassa, jossa ei ole sosiaaliturvaa ja enemmän taakkana minä tällaista mallia pidän.
Jos täällä joudut työttömäksi, olet täysin sukulaisten armoilla. Ja kyllä, täälläkin löytyy sukkien silittäjiä, ojankaivajia ym. pilvin pimein, mutta työtä ei tosiaan riitä kaikille siitä huolimatta. Ne taas, jotka ovat onnistuneet löytämään itselleen työpaikan, ovat lujilla, kun joutuvat tukemaan taloudellisesti sukulaisia ja tuttavia.
Ammattiin opiskelu ei onnistu ilman rahaa. Ojankaivaja ei pysty kouluttamaan lapsia. Vanhukset, vammaiset ja orvot on pakko hoitaa itse, löytyy siihen resursseja tai ei.
Ilmainen terveydenhuolto on surkeaa, samoin ilmainen (perus)koulutus.
Toki sillä varakkaimmalla kansanosalla on asiat paljon paremmin, toisaalta suurista tuloeroista (joita sosiaaliturvajärjestelmä tasaa) joutuu maksamaan mm. turvallisuudella. Ihminen, jolla ei ole mitään, pystyy monenlaisiin tekoihin...
että kyllä täällä ainakin arvostellaan hallitusta siitä, ettei se tee mitään ihmisten auttamiseksi. Ihmiset ovat yritteliäitä kyllä ja toki köyhäkin voi olla iloinen ja onnellinen, mutta... tälläkin hetkellä tässä maassa kuolee ihmisiä nälkään.
Mutta kiva, että ap:lla on omassa maassaan asiat hyvin. Kyllä mullekin hymyilee aina se mies, joka käy tonkimassa meidän roskikset.
Minäkin asun maassa, jossa ei ole sosiaaliturvaa ja enemmän taakkana minä tällaista mallia pidän.
Jos täällä joudut työttömäksi, olet täysin sukulaisten armoilla. Ja kyllä, täälläkin löytyy sukkien silittäjiä, ojankaivajia ym. pilvin pimein, mutta työtä ei tosiaan riitä kaikille siitä huolimatta. Ne taas, jotka ovat onnistuneet löytämään itselleen työpaikan, ovat lujilla, kun joutuvat tukemaan taloudellisesti sukulaisia ja tuttavia.
Ammattiin opiskelu ei onnistu ilman rahaa. Ojankaivaja ei pysty kouluttamaan lapsia. Vanhukset, vammaiset ja orvot on pakko hoitaa itse, löytyy siihen resursseja tai ei.
Ilmainen terveydenhuolto on surkeaa, samoin ilmainen (perus)koulutus.Toki sillä varakkaimmalla kansanosalla on asiat paljon paremmin, toisaalta suurista tuloeroista (joita sosiaaliturvajärjestelmä tasaa) joutuu maksamaan mm. turvallisuudella. Ihminen, jolla ei ole mitään, pystyy monenlaisiin tekoihin...
Mellakoita ei juurikaan ole. Ilmeisesti sosiaaliturva ehkäisee köyhän väestön agressioita ja rikollisuutta kohtuullisen hyvin. Kun ei täälä nuorten tarvitse hankkia koulutukseen rahaa kräkkiä myymällä.
Suomessa on korkea verotus lähinnä sen vuoksi, että pidetään tärkeänä, että koko maa on asuttu. Julkiset palveluthan ovat Suomessa korkeíntaan eurooppalaista keskitasoa. Tuossahan on toinen ketju lääkkeiden hinnoista ja terveydenhuollon maksuista. Esimerkiksi Ranskassa on laadukkaampi ja maksuton terveydenhuolto.
Suomessa ihmisillä olisi paremmat julkiset palvelut ja enemmän rahaa käytössä jos voitaisiin ajatella, että koko maan ei tarvitse olla asuttu.
Nimittain iso kartano ja autot on halvempia taala. Minullakin on 7 autoa. Jos firma kaatuu niin onneksi voi palata kotiin sosiaalituille. Tanne en tosiaankaan jaisi alottamaan alusta.. heh heh
Isa amerikka ja aiti suomineito.
"Ihanaa asua maassa, jossa ei ole EU-maiden sosiaaliturvaa."
EU-maissa ei ole yhtenäistä sosiaaliturvaa.
Käsittääkseni Pohjoismaissa on suht yhtenäinen ja kattava sosiaaliturva, mutta muissa EU-maissa se on huomattavasti vähäisempi ellei joissakin peräti olematon.
Asiasta paremmin tietävä voisi oikaista.
mikäli en väärin muista. kyllä muissa maissa on korkeammat sos.tuet
Tuo sijoitus 7 lienee pelkästään eläkkeitä koskeva.
Mitäs tästä pääteltävissä:
Suomalainen sosiaaliturva on euroina mitattuna selkeästi avokätisempää ja kalliimpaa kuin EU:ssa keskimäärin. Stakesin[4] mukaan v. 2005 sosiaalimenojen keskiarvot asukasta kohden olivat:
* Suomi 8005 euroa,
* EU15 (Länsi-Eurooppa) 7391 euroa,
* EU27 (koko EU) 6087 euroa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaaliturva
80
Ihannoisitko tallaista sosiaaliturvan puuttumista myos siina tapauksessa jos itse olisit onnettomammassa asemassa, siella pohjalla?
Onhan se mukavaa etta esim. nama kodittomat liimariepuja haistelevat lapset saavat "toita" myymalla nenaliinalaatikoita liikennevaloissa, oikein OMAN ONNENSA SEPPIA??!! Eiko totta?!
Tutustuppas vaikka Baytin toimintaan. Saattaa avartaa vahan silmia...
Tahtoisin päästä heidän omaisuuksiin käsiksi koska minusta ne on hankittu väärin perustein. Etenkin ne joilla on kaksi autoa ärsyttää eniten. Auto kuuluisi sellaiselle jolla ei ole autoa. Minusta auto tulisi luovuttaa välittömästi sellaiselle jolla ei ole autoa. Mitä yksi perhe tekee kahdella autolla????!