Mitä tämä äiti-ihminen ajattelee????
Veljeni on eroamassa vaimostaan. On löytänyt toisen naisen, johon rakastui. Tiedän, itsekin haukuin hänet selkärangattomaksi petturiksi. Muttamutta: veljen vaimo käyttää lapsia hyväkseen saadakseen miehensä jäämään! Hokee lapsille, että "Isä ei rakasta MEITÄ enää" ja "isä hylkää MEIDÄT huoran takia" jne... heillä on murrosikäinen tyttö, jolla on mielenterveyden kanssa ollut häikkää ja tyttö nyyhkii, että "isä älä jätä meitä", "miten me nyt pärjätään" jne.
Ei veljeni niitä lapsia ole jättämässä, kantaa vastuunsa kuten aina. Miten kukaan ÄITI voi tehdä noin lapsilleen??? Eikö normaalit ihmiset yrittäisi tehdä kriisistä lapsille mahdollisen kivuttoman eikä käyttää lapsia hyväkseen vain satuttaakseen ja manipuloidakseen toista???
Kommentit (165)
niin minulla on ikää 45v. Ja ymmärrän senkin, että asiat ei ole aina niin mustavalkoisia ja lasten kokema totuus on juuri heille se sen hetkinen totuus. Työskentelen ongelmanuorten parissa ja siellä näen paljon näiden eroperheiden lapsia. Ja lasten katkeruuden syynä ei todellakaan aina ole se äiti, joka olisi parjannut isää. Kyllä ne isät on monissa perheissä lähteneet siihen tyyliin, että pikailmoitus: olen löytänyt uuden ja nuoremman, olet paska-akka, en ole sinua koskaan rakastanut ja perään on turha vinkua. On saattanut pistää turpiin vaimoaan siinä lasten näkösillä. Monissa tapauksissa yrittänyt manipuloida lapsia puolelleen, että onhan äiti paska ja minullahan on oikeus lähteä toisen naisen matkaan. On monenlaisia tarinoita. Mutta jos lapsi kokee isän lähdön traumaattisena, en heti menisi syyttämään lasta läheisriippuvaiseski. Lapsi on lapsi ja lapsen kokema sen hetkinen tunne on todellisuutta hänelle. Ja hui 23v avioliitto ei ehkä ole sellainen kokemus, millä voisi mennä aliarvioimaan lapsen kokemaa tunnetta jos isä löytää uuden ja lähtee.
että välit isän ja poikien välillä menisivät poikki, vaikka kuinka kehuisin isää ja yrittäisin selittää, että isä lähti siksi, että me emme tule toimeen. Tämä jankkaaja taitaa olla joku nyxä, jonka miehen entiset lapset inhoaa häntä ja hän yrittää vierittää syyn exän niskaan. Ei tule mieleen, että ne lapset tekevät päätelmänsä itse siitä, kuinka huonosti isä on kohdellut äitiä. Sinulla on ilmeisesti oma lehmä ojassa kun yrität pyyhkiä pois lasten omat tuntemukset ja panna kaikki ex-vaimojen syyski.
uuden naisen ja muuttaisi pois, taitaisi meidän murkut olla niin lojaaleja minulle, että minun sanomiset ei paljoa auttaisi. Näin se vain useasti menee, että lapsilla on niin vahva side äitiin, että jos isä lähtee toisen naisen matkaan, lapset asettuu äidin puolelle, vaikka mikä olisi. Aika tietenkin hälventää, mutta alkutilanne on yleensä se, että ei ne lapset taputtele käsiään ja ajattele, että ei se haittaa, vaikka isä jättää äidin toisen naisen takia.
Mutta edelleen: jos sinä heittäytyisit hysteerikseksi, vatvoisit asiaa koko hereilläolosi ajan ja haukkuisit lapsien isää paskiaiseksi ja huoran matkaan lähtekeensi, voipi olla, että se ei ainakaan auttaisi asiaa...
En ole avioeroperheen lapsi. Olen yhä avioliitossa lasteni isän kanssa, ollaan oltu jo - hui - 23 vuotta! Mutta ikää on kertynyt jo 42 vuotta ja sitä myöden viisautta ymmärtää se, ettei aviokriiseissä kannata ottaa puolta. Ja että lapsilleen voi tehdä asioita helpoiksi ja toisaalta verisen vaikeiksikin. Tilanne on hyvin herkkä, ja ap:n vastuulla toki on yrittää itse olla puuttumatta siihen riitaan ja varsinkin olla panettelematta lapsille äitiään. En hyväksy kuitenkaan sitäkään, että teidän mielestänne on samantekevää, mitä äiti tekee. Mitäpä siitä, jos haukkuu miehensä ja esitää lapsilleen, että on uhri. Mitäpä siitä, jos väittää lapsilleen olevansa madonnasta seuraava ja mies on "pillun perään lähtenyt", joka viisveisaa lapsistaan... No juu, tuo viimeinen haukkuma oli jonkun palstan kuumapään tulkinta ap:n veljestä, toivon mukaan käly ei ole tuollaiseen sortunut. Tunteet ovat tosiaan tuossa vaiheessa kriisiä hyvin pinnalla. Mutta uskottekos: omia tunteitaankin VOI hillitä ja kanavoida, ja niin useimmat aikuiset ihmiset tekevätkin. Valittaa voi kohtalontovereille tai vaikka netissä anonyymisti toisille naisille. Mutta omien lasten vetäminen siihen on halpamaista ja keskenkasvuista. That's all. Olen kantani sanonut ja en enää jaksa jankata. -52-
SINÄ väitit, että lienen itse uusioperheen nyxä. Sanoin, että päinvastoin olen ollut ikäni saman miehen puolisona. Joten pieleen arvioit senkin.
Totta kai lapsien asemaa voi hankaloittaa avioerossa monin eri tavoin, ja ihan hyvin se isäkin. MISSÄ ihmeessä muka olen päinvastaista sanonut? Hä? Panehan äkkiä sitaatti.
Tässä nyt kumminkaan ei puhuta sinun asiakkaistasi tai muista huonoista eroisistä. Tässä EDELLEEN puhutaan siitä, miten äidin pitäisi suhtautua ja tarkemmin ottaen siitä, kannattaako lapsilleen haukkua lasten isää.
Anteeksi nyt, mutta sinulla on niin mustavalkoiset jutut, että toivon mukaan puhut puuta heinää, etkä ole ainakaan terapoinut noita ongelmanuoria.
-52-
On monenlaisia tarinoita. Mutta jos lapsi kokee isän lähdön traumaattisena, en heti menisi syyttämään lasta läheisriippuvaiseski. Lapsi on lapsi ja lapsen kokema sen hetkinen tunne on todellisuutta hänelle.
Totta kai mutta ei kai kukaan tosiaan vain lapsen reaktion pelossa huonoon suhteeseen jää? Aikuisilla on oikeus omaan elämään ja velvollisuus tehdä lapsen olo turvalliseksi, ei kuitenkaan niin että se lapsi määrittää perheen yhdessäolon ja missä kokoonpanossa, erotaanko vai ei!
Veljen vaimo oli käynyt viime yönä hakkaamassa veljen uuden naisen ikkunoita ja tiputtanut postilaatikosta revittynä veljelleni vanhaan osoitteeseen tulleita laskuja.
Apua... mitähän tästä vielä seuraa???
ap
Hyvä ap!
Ei veljen vaimo yritä manipuloida tai satuttaa käytöksellään veljeäsi.Hän on kokenut juuri suuren järkytyksen ja on keskellä elämänsä kenties suurinta kriisiä. Tässä tilanteessa ihminen ei aina toimi järkevästi.
Ikävää, ettei äidillä ole juuri nyt voimia tukea lapsiansa. Tue sinä tätä perhettä, ihan aidosti, kun kerta niin huolissasi tilanteesta olet. Voisitko todeta kälyllesi ihan ystävällisesti: "kamala tilanne teillä. kuinka jaksat? Haluaisitko mennä vaikka perheneuvolaan tmv. puhumaan tilanteesta?
Ideanahan on saada käly purkamaan vaikeita tunteitaan ammattiavun piiriin, että jaksaisi olla lasten kanssa vahva.
Voisitko ajatella näin?
Hyvä ap! Ei veljen vaimo yritä manipuloida tai satuttaa käytöksellään veljeäsi.Hän on kokenut juuri suuren järkytyksen ja on keskellä elämänsä kenties suurinta kriisiä. Tässä tilanteessa ihminen ei aina toimi järkevästi. Ikävää, ettei äidillä ole juuri nyt voimia tukea lapsiansa. Tue sinä tätä perhettä, ihan aidosti, kun kerta niin huolissasi tilanteesta olet. Voisitko todeta kälyllesi ihan ystävällisesti: "kamala tilanne teillä. kuinka jaksat? Haluaisitko mennä vaikka perheneuvolaan tmv. puhumaan tilanteesta? Ideanahan on saada käly purkamaan vaikeita tunteitaan ammattiavun piiriin, että jaksaisi olla lasten kanssa vahva. Voisitko ajatella näin?
Aika provolta nuo viimeisimmät tapahtumat alkaa kuulostaa. Mutta kun ei ole.
Tuskinpa veljeni vaimo kuitenkaan tuon pahempaa tekee... ehkä päästeli vain höyryjä? Veljen uusi oli uhannut vaimoa poliisilla, en usko, että enää uskaltaa häiriköidä.
Pelottaa vaan, että jos mieli on noin musta, niin miten pitkälle menee lasten käyttämisenä lyömäaseena. Huoh.
ap
Hyvä ap!
Ei veljen vaimo yritä manipuloida tai satuttaa käytöksellään veljeäsi.Hän on kokenut juuri suuren järkytyksen ja on keskellä elämänsä kenties suurinta kriisiä. Tässä tilanteessa ihminen ei aina toimi järkevästi.
Ikävää, ettei äidillä ole juuri nyt voimia tukea lapsiansa. Tue sinä tätä perhettä, ihan aidosti, kun kerta niin huolissasi tilanteesta olet. Voisitko todeta kälyllesi ihan ystävällisesti: "kamala tilanne teillä. kuinka jaksat? Haluaisitko mennä vaikka perheneuvolaan tmv. puhumaan tilanteesta?
Ideanahan on saada käly purkamaan vaikeita tunteitaan ammattiavun piiriin, että jaksaisi olla lasten kanssa vahva.
Voisitko ajatella näin?
ja tajuanhan minä, että iso kriisi se on. En hetkeäkään usko, että saisin hänet perheneuvolaan (stigma, ei sovi hyvinpärjäävälle perheelle tms.), mutta voisinkohan etsiä vaikka valmiiksi jonkun yksityisen psykologin? Vai meneekö liian pitkälle? Varmaankin keskustelee mieluummin jonkun "arvostetun ammattilaisen" kanssa...
ap
Ne ovat erilaista rakkautta ja kummankaan ei tarvitse syödä toista. Eihän toimivassa parisuhteessakaan lapset jää vaille rakkautta, jos aikuiset rakastavat toisiaan?
Toisaalta onko lapsille hyvä asua perheessä, jossa vanhemmat eivät rakasta ja kunnioita toisiaan? Minusta sekään ei ole hyvä malli lapsille parisuhteesta.
Minusta ap:n veljen vaimo taas toimii todella lapsellisesti ja vastuuttomasti, kun puhuu lapsilleen toisesta naisesta tuolla tavalla. Siinä ei voita kukaan ja lapset vain kärsivät.
Toki sekin on lapsellisuutta, että miehellä on jo uusi nainen ja vasta sitten uskaltaa erota. Tosin eikö tästä ole tehty ihan tutkimuksiakin, että miehellä on usein toinen nainen ennekuin saa aikaiseksi erota. Naisille on taas miehiä harvemmin uutta rakasta puoltamassa eropäätöstä.
Silti paheksun myös pahasti tuota lasten äidin käytöstä. Tapahtui mitä tahansa, niin lapsia kohtaan tulisi osata käyttäytyä aikuismaisesti.
Itse olen eronnut ja vaikka olisi ollut sen tuhat syytä haukkua isä lapselleen ja kertoa totuus, miksi ei taaskaan voi/ehdi tavata, niin aina olen puhunut asian niin, etten ole mustamaalannut lapselle isäänsä. Mitä minäkään sillä voittaisin? Ei lasta tarvitse yrittää voittaa puolelleen. Ja toisaalta olen varma, etä lapsi kunnioittaa äitiäänsäkin vähemmän, kun äitikään ei omalla esimerkillään osaa opettaa isän kunnioitusta.
Toivottavasti isä saisi lapset itselleen.
No, eihän se isä rakasta heitä enää (ainakaan niin paljoa kuin uutta naista)
Jos rakastaisi niin ei eroaisi vaimostaan ja rikkoisi lasten kotia jonkun uuden naisen takia.
Ei lasta tarvitse yrittää voittaa puolelleen. Ja toisaalta olen varma, etä lapsi kunnioittaa äitiäänsäkin vähemmän, kun äitikään ei omalla esimerkillään osaa opettaa isän kunnioitusta.
Minusta homma menee näin: käly on shokissa ja tuntee olonsa jätetyksi ja arvottomaksi. Siksi takertuu hädissään lapsiinsa ja yrittää kiinnittää heidän henkisesti mahdollisimman tiukasti itseensä hakemalla heistä liittolaisia.
Mutta se menee just noin kuin sanoit: haukkumalla exäänsä käly laskee ylipäänsä lapsiensa aikuisia ja vanhempiaan kohtaan tuntemaa arvostusta ja kunnioitusta.
Likasangon kun kaataa lasten eteen, tulee tahrituksi itsekin!!
Joku selvästi purkaa nyt avioerotraumojaan tässä. Ap halusi kuitenkin keskustella siitä, miten ÄIDIN pitäisi käyttäytyä eron yhteydessä, että ei lisää lastensa tuskaa. Avatkaa oma ketju, jossa ruoditte sitä, miten miesten pitäisi toimia. Jos mies ei pääse näkemään avioerossa lapsiaan kuin voudin avulla, niin paha siinä on minusta miestä syyttää. Ap kertoo, että kälyllä heittää iso pyörä ja lujaa. Te syytätte häntä provoksi, miksi sitten jatkatte kommentointia, jos tämä on "provo"? Siitä voi tosiaan tehdä vain yhden johtopäätöksen: puratte omia kaunojanne.
Onhan se niitä nähnyt ja ap:kin jos kerran tietävät niin hyvin mitä äiti heille puhuu.
että vanhemman rakkaus lapsiin ottaa pitkät heidän luotaan.
Ne ovat erilaista rakkautta ja kummankaan ei tarvitse syödä toista. Eihän toimivassa parisuhteessakaan lapset jää vaille rakkautta, jos aikuiset rakastavat toisiaan?
Joku selvästi purkaa nyt avioerotraumojaan tässä. Ap halusi kuitenkin keskustella siitä, miten ÄIDIN pitäisi käyttäytyä eron yhteydessä, että ei lisää lastensa tuskaa. Avatkaa oma ketju, jossa ruoditte sitä, miten miesten pitäisi toimia. Jos mies ei pääse näkemään avioerossa lapsiaan kuin voudin avulla, niin paha siinä on minusta miestä syyttää. Ap kertoo, että kälyllä heittää iso pyörä ja lujaa. Te syytätte häntä provoksi, miksi sitten jatkatte kommentointia, jos tämä on "provo"? Siitä voi tosiaan tehdä vain yhden johtopäätöksen: puratte omia kaunojanne.
Onhan se niitä nähnyt ja ap:kin jos kerran tietävät niin hyvin mitä äiti heille puhuu.
Joku - sinä? - haluaa haukkua läjässä kaikki eroavat miehet. Sanoin, että ei se ole yksinkertaista: joskus vika on vaimossa, yleensä molemmissa osapuolissa.
Veljeni pelkää, että jos hän hakee yksinhuoltajuutta ja lapset päätyvätkin äidilleen, äiti kostaa. Ei ole estänyt tapaamista ainakaan vielä.
ap
kunnioituksen arvoinen eikä jättäisi sitä kriisissä olevan exänsä murheeksi?
Erot voi hoitaa fiksustikin niin ettei järjestä mitään likasankoja lasten eteen kaadettavaksi.
Ei lasta tarvitse yrittää voittaa puolelleen. Ja toisaalta olen varma, etä lapsi kunnioittaa äitiäänsäkin vähemmän, kun äitikään ei omalla esimerkillään osaa opettaa isän kunnioitusta.
Minusta homma menee näin: käly on shokissa ja tuntee olonsa jätetyksi ja arvottomaksi. Siksi takertuu hädissään lapsiinsa ja yrittää kiinnittää heidän henkisesti mahdollisimman tiukasti itseensä hakemalla heistä liittolaisia. Mutta se menee just noin kuin sanoit: haukkumalla exäänsä käly laskee ylipäänsä lapsiensa aikuisia ja vanhempiaan kohtaan tuntemaa arvostusta ja kunnioitusta. Likasangon kun kaataa lasten eteen, tulee tahrituksi itsekin!!
No kyllä ne syö toisiaan jos rakkaus aikuiseen tarkoittaa sitä että vanhemman rakkaus lapsiin ottaa pitkät heidän luotaan.
jos liitto on tarpeeksi sairas ja riitainen. Eikä me tiedetä, millainen ap:n veljen avioliitto oli.
Eikä siitä edes tässä keskustella.
kunnioituksen arvoinen eikä jättäisi sitä kriisissä olevan exänsä murheeksi? Erot voi hoitaa fiksustikin niin ettei järjestä mitään likasankoja lasten eteen kaadettavaksi.
Minusta homma menee näin: käly on shokissa ja tuntee olonsa jätetyksi ja arvottomaksi. Siksi takertuu hädissään lapsiinsa ja yrittää kiinnittää heidän henkisesti mahdollisimman tiukasti itseensä hakemalla heistä liittolaisia. Mutta se menee just noin kuin sanoit: haukkumalla exäänsä käly laskee ylipäänsä lapsiensa aikuisia ja vanhempiaan kohtaan tuntemaa arvostusta ja kunnioitusta. Likasangon kun kaataa lasten eteen, tulee tahrituksi itsekin!!
Voisitko nyt vihdoin lakata jankuttamasta.
Tässä ei nyt puhuta ap:n veljestä, vaan siitä, miten äidin pitäisi käyttäyä.
Me kun olemme enemmistö naisia, siksi voitaisiin puhua asiasta, johon me itse voimme sen tilanteen sattuessa vaikuttaa.
haukkumalla exäänsä käly laskee ylipäänsä lapsiensa aikuisia ja vanhempiaan kohtaan tuntemaa arvostusta ja kunnioitusta. Likasangon kun kaataa lasten eteen, tulee tahrituksi itsekin!!
Hyvä ap! Ei veljen vaimo yritä manipuloida tai satuttaa käytöksellään veljeäsi.Hän on kokenut juuri suuren järkytyksen ja on keskellä elämänsä kenties suurinta kriisiä. Tässä tilanteessa ihminen ei aina toimi järkevästi. Ikävää, ettei äidillä ole juuri nyt voimia tukea lapsiansa. Tue sinä tätä perhettä, ihan aidosti, kun kerta niin huolissasi tilanteesta olet. Voisitko todeta kälyllesi ihan ystävällisesti: "kamala tilanne teillä. kuinka jaksat? Haluaisitko mennä vaikka perheneuvolaan tmv. puhumaan tilanteesta? Ideanahan on saada käly purkamaan vaikeita tunteitaan ammattiavun piiriin, että jaksaisi olla lasten kanssa vahva. Voisitko ajatella näin?
ja tajuanhan minä, että iso kriisi se on. En hetkeäkään usko, että saisin hänet perheneuvolaan (stigma, ei sovi hyvinpärjäävälle perheelle tms.), mutta voisinkohan etsiä vaikka valmiiksi jonkun yksityisen psykologin? Vai meneekö liian pitkälle? Varmaankin keskustelee mieluummin jonkun "arvostetun ammattilaisen" kanssa... ap
Välit menee helposti jos saat sen kuulostamaan kälyn korvissa siltä että olet ihan hullu mene psykologille.
kunnioituksen arvoinen eikä jättäisi sitä kriisissä olevan exänsä murheeksi? Erot voi hoitaa fiksustikin niin ettei järjestä mitään likasankoja lasten eteen kaadettavaksi.
Voisitko nyt vihdoin lakata jankuttamasta. Tässä ei nyt puhuta ap:n veljestä, vaan siitä, miten äidin pitäisi käyttäyä. Me kun olemme enemmistö naisia, siksi voitaisiin puhua asiasta, johon me itse voimme sen tilanteen sattuessa vaikuttaa.
Apkin oli ensireaktiostaan päätellen sitä mieltä että veli oli järjestänyt eronsa törkeästi.
Mutta ei mene kauaa ennen kuin kaikki on vain ja ainoastaan naisen vika.
Mikähän siinä on niin vaikeaa eroavan miehen ja naisenkin tajuta, että jos lapset osoittavat hänelle negatiivisia tunteita hänen lähtönsä johdosta niin se voi johtua siitä, että hän on lähdössä. Ei aina siitä, että exä on niin kauhea.
Ei tämmöisellä mustamaalauksella ainakaan yhtään helpoteta exän selviytymistä erokriisistään rakentavammille vesille. Päinvastoin.
niin minulla on ikää 45v. Ja ymmärrän senkin, että asiat ei ole aina niin mustavalkoisia ja lasten kokema totuus on juuri heille se sen hetkinen totuus.
Työskentelen ongelmanuorten parissa ja siellä näen paljon näiden eroperheiden lapsia. Ja lasten katkeruuden syynä ei todellakaan aina ole se äiti, joka olisi parjannut isää.
Kyllä ne isät on monissa perheissä lähteneet siihen tyyliin, että pikailmoitus: olen löytänyt uuden ja nuoremman, olet paska-akka, en ole sinua koskaan rakastanut ja perään on turha vinkua. On saattanut pistää turpiin vaimoaan siinä lasten näkösillä. Monissa tapauksissa yrittänyt manipuloida lapsia puolelleen, että onhan äiti paska ja minullahan on oikeus lähteä toisen naisen matkaan.
On monenlaisia tarinoita. Mutta jos lapsi kokee isän lähdön traumaattisena, en heti menisi syyttämään lasta läheisriippuvaiseski. Lapsi on lapsi ja lapsen kokema sen hetkinen tunne on todellisuutta hänelle.
Ja hui 23v avioliitto ei ehkä ole sellainen kokemus, millä voisi mennä aliarvioimaan lapsen kokemaa tunnetta jos isä löytää uuden ja lähtee.