OIKEASTI. Tissutteleeko täällä kukaan muu äiti koskaan?
Suomessa pitäisi olla hieman löyhähkö alkoholikulttuuri ja koskaan kukaan nainen, äiti, ei (ainakaan myönnä) tissuttelevansa iltaisin.
No minä myönnän.
Kommentit (127)
En. Viikonloppuisin muutama lasi viiniä joskus, mutta en pidä sitä minään "tissutteuna".
Muutenkin, se sana on niin vastenmielinen. Tissutelu. Yök!
Perjantaisin yleensä otan olutta tai pari paukkua viskiä saunan jälkeen.
Itse saatan ottaa jonain iltana lasillisen punaviiniä tai näin joulunlähestyessä juoda illan ratoksi mukillisen terästettyä glögiä. Lasten siis jo nukkuessa.
Mieheni saattaa tehdä samoin. Jos tuollainen maistelu yhtenä iltana viikossa on tissuttelua niin sitten meillä tissutellaan.
Itse kuitenkin miellän tissuttelun sellaiseksi, että nautiskelee alkoholia päivän mittaan pikkuhiljaa... ja se on kyllä lapsiperheessä täysin poissuljettu vaihtoehto.
kiva ottaa 1-2 lasia ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Miehellä taas jos alkaa juomaan, niin hän juo paljon (sixpackin olutta, koko pullon viiniä jne) -> lopputuloksena on siis ollu se että mies juo 3-5 kertana viikossa tuon 6 annosta per ilta. Tästä on meillä jatkuvasti riitaa kun mun mielestä se on ehdottomasti liikaa. Ainoa tapa on kai sitten se ettei kukaan joisi mitään kun mies ei vaan osaa lopettaa siihen yhteen tai kahteen lasiin...No, miehen mielestä ei ole mitään ongelmaa:(
ole mitään tissuttelua. Maalaisjärki hoi! Sen sijaan lasi tai pari joka ilta on.
mutta joka perjantai tulee kyllä juotua useampikin olut/siideri vaikka muksut ois kotonakin.
Jos on lapsi kotona. Olen itse saanut lapsena katsoa ihan tarpeeksi "tissuttelevia" aikuisia ja totesin, että oma lapseni ei tule koskaan näkemään moista. Tosin isäni on valitettavan usein ollut humalassa kun sinne ollaan kylään menty. Siksi siellä ei niin usein käydäkään ja silloinkin ollaan kovin vähän aikaa, kun joskus sitten mennään.
Sanalla on monta merkitystä, pääasiassa sillä tarkoitetaan ryyppäämistä. Sanavalinnalla yritetään vähätellä juodun alkoholin määrää.
Esimerkkilauseita:
"Kirstin kanssa siinä istuttiin iltaa ja vähä tissuteltiin" = "Oltiin Kirstin kanssa ryyppäämässä"
"Tuli eilen vähän tissuteltua viiniä niin nyt vähäsen väsyttää" = "Vedin eilen perseet ja nyt on krapula"
Eli kärjistäen sanalla "tissuttelu" halutaan kaunistella ja vähätellä juodun alkoholin määrää.
Kun sanoo että on vaan vähän tissutellut, siihen sisältyy toive, että muut jotenkin ajattelisivat että ihan parit hörpyt tai pikku lasilliset sitä vaan sivistyneesti otettiin ja parannettiin maailmaa..... Vaikka siis ihan kunnolla on tullut otettua jos tarkemmin laskisi annoksia.
Siinäpä muuten toinen synonyymi dokaamiselle, "parannetaan maailmaa" :D
Viikonloppuisin meillä tehdään ajan kanssa ruokaa, ja ruoan kanssa avataan usein viinipullo. Pullo tulee sitten illan aikana juotua miehen kanssa (muutaman tunnin aikana) pois. Joskus juon saunaoluen. Kesällä siideri on kiva iltajuoma. Harvoin juon hiprakkaan itseäni, minulle tulee niin helposti päänsärkykrapula.
Sanalla on monta merkitystä, pääasiassa sillä tarkoitetaan ryyppäämistä. Sanavalinnalla yritetään vähätellä juodun alkoholin määrää.
Esimerkkilauseita:
"Kirstin kanssa siinä istuttiin iltaa ja vähä tissuteltiin" = "Oltiin Kirstin kanssa ryyppäämässä""Tuli eilen vähän tissuteltua viiniä niin nyt vähäsen väsyttää" = "Vedin eilen perseet ja nyt on krapula"
Eli kärjistäen sanalla "tissuttelu" halutaan kaunistella ja vähätellä juodun alkoholin määrää.
Kun sanoo että on vaan vähän tissutellut, siihen sisältyy toive, että muut jotenkin ajattelisivat että ihan parit hörpyt tai pikku lasilliset sitä vaan sivistyneesti otettiin ja parannettiin maailmaa..... Vaikka siis ihan kunnolla on tullut otettua jos tarkemmin laskisi annoksia.Siinäpä muuten toinen synonyymi dokaamiselle, "parannetaan maailmaa" :D
Mutta miten selitat sen, etta aika suuri osa tuossa aikaisemmin vastanneista tuntuu ymmartaneen tissuttelun siten, etta kaikki alkoholin nauttiminen, jota tapahtuu useammin kuin noin kerran viikossa, on tissuttelua? Edelleenkin tulee sellainen kuva, etta jos ihminen juo vaikkapa neljana paivana viikossa lasin viinia, se on tissuttelua (ja tuomittavaa, etenkin jos lapset ovat kotona, ja etta seuraava askel on taysimittainen alkoholismi)? Kuitenkin suurin osa Eurooppaa tekee juuri nain koko aikuisikansa, eika siita aukene taivas, juodun alkoholin maarat eivat kasva ajan kanssa, lapset eivat jarkyty jne. jne. Edelleenkin tuntuu, etta sellainen normaali ja arkipaivainen suhde alkoholiin on aivan kadoksissa Suomessa...
T: se ulkosuomalainen
joka ilta tulee tissuteltua pieni hiprakka, kun muksut nukkuu. ennen otin tölkin pari, nyt muutama. no ei krapuloita tms.
harmittaa, kai tää menee kohta alkoholisoitumisen puolelle ellei jo sitä ole :(
aina vannon etten huomenna kaupasta juomista osta, ja kuitenkin tulee ostettua.
ovat kotona. Kunnon av-mamma on aina ajokunnossa, jos lasta täytyy keskellä yötä vaikka lähteä korvakivun takia viemään Mehiläiseen.
Voi tissutella ihan rauhassa :D
samanlaista sanahelinää, mitä nämä "käytiin viinillä ja salaatilla tyttöjen kanssa". Tosiasiassa näin näitä viinillä kävijöitä nuorempana loppuillasta hameet korvissa yökerhon penkillä miesten kopeloitavina ja eivät enää tajuneet mistään mitään.
Yleensä juuri alkoholin suurkuluttajat sievistelevät kulutustaan näillä vähättelevillä määreillä.
Muutenkin ihmisillä on tapana kertoa juovansa vähemmän kuin juovat. Ystäväni on sydänteholla töissä ja on kertonut surullisia tarinoita nuorista perheenäideistä, jotka tulevat sinne pumppu huonossa kunnossa juuri "tissuttelun" takia. Tutut ovat olleet ihmeissään kun eihän tämän naisen ollut tapana kuin ottaa lasi viiniä vain ruoan kanssa ja joskus sihijuomaa saunan päälle.
Nämä kaikki sihijuomat ja muut on vain keino saada oma alkoholinkäyttä näyttämään hienommalta ja viattomalta.
Jos on asiat reilassa, ei tarvitse käyttää tällaisia "otan vain vähän sihijuomaa" yms. väittämiä. Voi reilusti sanoa, että juon joskus pari siideriä saunan jälkeen.
Esimerkkilauseita:
"Kirstin kanssa siinä istuttiin iltaa ja vähä tissuteltiin" = "Oltiin Kirstin kanssa ryyppäämässä""Tuli eilen vähän tissuteltua viiniä niin nyt vähäsen väsyttää" = "Vedin eilen perseet ja nyt on krapula"
Kun sanoo että on vaan vähän tissutellut, siihen sisältyy toive, että muut jotenkin ajattelisivat että ihan parit hörpyt tai pikku lasilliset sitä vaan sivistyneesti otettiin ja parannettiin maailmaa..... Vaikka siis ihan kunnolla on tullut otettua jos tarkemmin laskisi annoksia.Siinäpä muuten toinen synonyymi dokaamiselle, "parannetaan maailmaa" :D
Minulla on kyllä tapana sanoa että olin kaljottelemassa/ryyppäämässä/dokaamassa/juomassa kun olen juonut itseni humalatilaan. Tissuttelusta puhun kun olen juonut max. 4 annosta hitaasti (esim 3 annosta/3h) josta en edes tule "hiprakkaan" :)
Kuitenkin suurin osa Eurooppaa tekee juuri nain koko aikuisikansa
että Etelä-Euroopassa viini juodan ruoan kanssa ja seurustelujuomana. Ruoka jo sinänsä vähentää humaltumisen tunteen lähes olemattomaksi, jos juodaan tosiaan vain lasi viiniä. Suomalainen ottaa viininsä yksin, humaltumistarkoituksessa, usein kun lapset on menneet nukkumaan, eikä siis osana normaalia arkea. Alkoholilla on siis tarkoitus lieventää ahdistusta tai pettymystä arkeen tms. Vai juotteko te sen viininne miehenne kanssa pöydän ääressä keskustellen? Vai vähän niin kuin itseksenne, tässä koneen tai television ääressä istuen tms.?
Eli juon joka ilta (!) yhden tölkin olutta tai lasillisen viiniä ruoan kanssa. Ja juominen todellakin jää siihen yhteen, joten mitään edes pientä humalaa ei ole havaittavissa. Koskaan en juo enempää kuin neljä annosta alkoholia illassa. En tykkää olla kännissä :(
Näin minä sen itse ymmärrän. Muutama annos, hitaasti juotuna. Yksi tai kaksi ei ole tissuttelua, mielestäni.
Minulla on kyllä tapana sanoa että olin kaljottelemassa/ryyppäämässä/dokaamassa/juomassa kun olen juonut itseni humalatilaan. Tissuttelusta puhun kun olen juonut max. 4 annosta hitaasti (esim 3 annosta/3h) josta en edes tule "hiprakkaan" :)
tissuttelen perjantaisin. Aika jolloin mä olen perseet olalle juonut on mennyt vuosia sitten ;)
Reilu parikymppisenä ei tarvinnut mistään tissuttelusta puhua, kyllä silloin lähdettiin dokaamaan, ei tissuttelemaan. Ja useamman kerran viikossa :p
otan muutaman siiderin joka ilta.