Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö perheellenne samoja ruokia, mitä oli teidän lapsuudessa?

Vierailija
21.01.2025 |

Miten on?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Nykyään asun yksin, mutta en tehnyt sillonkaan ku lapset oli kotona. Mä kasvoin mummolassa ja muuta ruokaa ei ollu ku peeunoita ja sianlihakastiketta. Niitä en omilleni kokkaillut. 

Vierailija
2/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiruokaa pääasiassa. Juhlapyhinä parempaa.

On samanlaista ruokaa ja on paljon omaakin. 

En tee hilloja, vaan käytän marjat sellaisenaan. Syödään vähemmän suolaa ja sokeria, eikä ollenkaan kevyt-tuotteita (niitä oli lapsuuskodissa usein).

T: Tuntematon 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joitain on, mutta enimmäkseen ihan erilaista ruokaa. Kalakeiton äitini teki aina seistä. Itse käytän lohta. Itse teen paljon sellaista, jota ei kotona tehty. Äitini ei koskaan tehnyt mitään kiusauksia eikä muuta pasta ruokaa kuin makaronilaatikkoa, mitä en itse taas tee koskaan. Lihakeitto, hernekeitto, karjalanpaisti ja kaalilaatikko on ainakin samaa. Makkarakeiton teen aina nakeista, äiti käytti hk sinistä. Ei nyt muuta tule mieleen. 

Vierailija
4/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Meillä oli etupäässä keitettyä perunaa ja jotain kastiketta.

Vierailija
5/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muutamia, en todellakaan kaikkia. Omassa lapsuudessani oli aika vähän valinnanvaraa ruoka-aineiden suhteen ja siitä ajasta on kaikki muuttunut.

Vierailija
6/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teemme

Vierailija
7/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tein omalla tvistillä. Tein myös lapsilleni kun asuivat vielä kotona.

Pikkuisen teininä ne nipisi siitä. Kuinkas ollakaan, he tekevät samoja ruokia nyt omissa kodeissaan.

Vierailija
8/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Meillä oli 1970- ja 1980-luvulla maailman tylsimmät ruoat. Aina lihaa ja perunaa. Peruna oli arkena keitettyä kuoriperunaa, viikonloppuna joskus muusia. Lihan arkiversio oli lihapaloja ruskeassa sossissa. Viikonloppuna saattoi olla lihapullia tai sunnuntaina joskus joku leike. Kasviksia ei tunnettu kuin kurkku ja tomaatti, joita piti ottaa muutama viipale näön vuoksi lautasen reunalle. Eksoottisuuden huippu oli, kun äiti joskus teki kuivaa kanaa ja riisiä. Curryäkin siihen oli laitettu, ja isä päivitteli, ettei istu suomalaisen suuhun tuommoiset mausteet.

Mä aloin 16-vuotiaana kasvissyöjäksi, ja sen myötä ruokavalio muuttui luonnostaan hyvin erilaiseksi kuin vanhempieni liha+peruna -ruokavalio. Olen myös aina rakastanut todella tulista ja mausteista ruokaa. Ja perunaa en syö, en missään muodossa. Yliannostus lapsena.

Vierailija
9/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa söin melkoisen litkua valmiskeittoa. Panin sekaan näkkäripaloja. Muistin, että joskus mutsi teki leipäkeiton näkkäristä ja maidosta. Sitä en tehnyt omille lapsille.

Vierailija
10/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran. 

On lapsuus meni veganiperheessä (ei ollut kovin suosittua 90 luvulla)

Oma perhe on sekasyöjiä.

Vierailija
11/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Söin lapsena pääosin perunaa ja ruskeaa kastiketta. Äiti oli umpisurkea kokki. 

Vierailija
12/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan, jos koskaan. Olen ihan viime aikoina tuumannut, pitäisikö vähän yksinkertaistaa ruokavaliota ja aloittaa niiden tekeminen. Syön yleensä kaikkea muuta kuin lapsuudesta tuttua perusruokaa.

Vierailija
13/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kasarilla pahemmin kokkailtu.

Vanhemmat olivat koko ajan töissä, eikä heitä kumpaakaan kiinnostanut ruuanlaitto. Niinpä me lapset elimme pitkälti silloin yleistyneillä valmisruuilla eli saarioisten valmisruuilla lähinnä. Oli Saarioisten makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, jauhelihapizzaa, lihapiirakoita sun muuta, jauhelihapihvejä. Valmishernekeittoa.

Ainut, mitä vanhempani lähinnä tekivät oli, että perunaa keitettiin joka julmetun päivä.

Salaatti oli yksinkertaisesti kurkku ja tomaatti.

Vierailija
14/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tämän päivän ruokalautasellisen hinnaksi tuli 0,65 euroa.

Silloin syötiin halvasti mun lapsuudessa.

Vierailija
15/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli mahdollista syödä halvasti, kun kaupassa ruoka oli edullista. Nykyhinnoilla ei 0,65 eurolla saa edes makaroonipussia monista kaupoista. 

Vierailija
16/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, että lapsuudessa ja vielä omilleni muutettuanikin söin paljon yksinkertaisemmin kuin syön nykyään. Se, että on kauppalaskut nykyään niin kalliita, ei siis johdu pelkästään hintojen noususta, vaan siitä, että syön nykyään arkena siten kuin ennen syötiin vain juhlatilanteissa ja ravintoloissa.

Vierailija
17/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli mahdollista syödä halvasti, kun kaupassa ruoka oli edullista. Nykyhinnoilla ei 0,65 eurolla saa edes makaroonipussia monista kaupoista. 

Niin oli halvempaa ruokaa. Syötiin myös halvemmasta päästä makkaroita ja lihoja. Kasarilla oli vastakirja ruokakauppaan. Lasku maksettiin kerran kuussa.

Kuukauden ruokaostokset maksoi 750-850 markkaa, 2 aikuista ja 4 lasta (koululaisia) perheessä. Ei ollut lisäksi työpaikkalounasta, kun toinen otti eväät kotoa ja toinen oli kotona.

Vierailija
18/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
19/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvita tehdä. Teen vaan eineksiä.

Vierailija
20/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muutamaa samaa, mutta 70- ja 80-l ruoat oli aika ankeita. Ei niitä voi sellaisina tehdä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä