OIKEASTI. Tissutteleeko täällä kukaan muu äiti koskaan?
Suomessa pitäisi olla hieman löyhähkö alkoholikulttuuri ja koskaan kukaan nainen, äiti, ei (ainakaan myönnä) tissuttelevansa iltaisin.
No minä myönnän.
Kommentit (127)
tissuttelua? jos on, niin olen tissuttelija. Mutta eiköhän tässä jo mennä alkoholihysterian puolelle.
3-4 annosta illassa, eikä se tunnu missään.
4 olutta tai 4 lasia viiniä on minusta aika paljon.
Mutta sietokykyhän nousee huomaamatta. Muutaman vuoden päästä pystytte juomaan pari pulloa viiniä ja sekään ei tunnu missään.
Vai kertooko se vain av-mammojen painoindekseistä? Minä olen kyllä neljästä annoksesta jo selvästi kännissä. Yhden puolen litran "sihijuomapullon" jälkeen olen humalassa. Jos vedän toisen, olen kunnolla humalassa. Yleensä juon vain yhden siiderin, koska minäkään en tykkää olla kännissä.
Kuitenkin suurin osa Eurooppaa tekee juuri nain koko aikuisikansa
että Etelä-Euroopassa viini juodan ruoan kanssa ja seurustelujuomana. Ruoka jo sinänsä vähentää humaltumisen tunteen lähes olemattomaksi, jos juodaan tosiaan vain lasi viiniä. Suomalainen ottaa viininsä yksin, humaltumistarkoituksessa, usein kun lapset on menneet nukkumaan, eikä siis osana normaalia arkea. Alkoholilla on siis tarkoitus lieventää ahdistusta tai pettymystä arkeen tms. Vai juotteko te sen viininne miehenne kanssa pöydän ääressä keskustellen? Vai vähän niin kuin itseksenne, tässä koneen tai television ääressä istuen tms.?
Usein meillä on siinä myös jotain pientä naposteltavaa ja seurapelejä :) Ja jos istutaan siinä neljäkin tuntia niin kyllä siinä välillä saattaa ihan koko pullo mennä. Mutta en kyllä koskaan huomannut näissä tilanteissa "humaltuvani". Korkeintaan poskia rupee kuumottaa. Silloin kun juon humalahakuisesti, juon koko pullon itse alle kahdessa tunnissa, ja siihen pääle vielä viihteelle :D
Kuitenkin suurin osa Eurooppaa tekee juuri nain koko aikuisikansa
että Etelä-Euroopassa viini juodan ruoan kanssa ja seurustelujuomana. Ruoka jo sinänsä vähentää humaltumisen tunteen lähes olemattomaksi, jos juodaan tosiaan vain lasi viiniä. Suomalainen ottaa viininsä yksin, humaltumistarkoituksessa, usein kun lapset on menneet nukkumaan, eikä siis osana normaalia arkea. Alkoholilla on siis tarkoitus lieventää ahdistusta tai pettymystä arkeen tms. Vai juotteko te sen viininne miehenne kanssa pöydän ääressä keskustellen? Vai vähän niin kuin itseksenne, tässä koneen tai television ääressä istuen tms.?
Olen keskieurooppalaisen kanssa naimisissa ja asumme toisessa K-E maassa, ystavia useasta maasta taaltapain, eli jonkinlaista otantaa olen paassyt nakemaan. Eli kylla, se lasi viinia tai pullo olutta otetaan monesti ruuan kanssa, mutta toisaalta sen voi ottaa myos esim. illalla ennen nukkumaanmenoa kun katsellaan tv:ta. Yleensa tietenkin seurassa, joko ruokapoydassa tai sitten yhdessa katsellaa tv:ta tms, mutta jos toinen on jossain niin tiedan etta mieheni voi silti juoda sen oluensa tms. Minusta suurin ero on se, etta a) juodaan hitaanpuoleisesti, oltiin yksin tai ryhmassa, ja b) tarkoitus EI ole humaltua, eika edes tulla hiprakkaan (karmea sana muuten, kuten tissuttelukin ;-)) ja c) se juominen todellakin jaa siihen yhteen, korkeintaan kahteen annokseen. Humaltuminen etenkin on suurimmasta osasta ihmisista aivan hirvittavan noloa ja valtettavaa, oli seura mika tahansa, ja jos he tuntevat humaltuvansa, he lopettavat juomisen. Humalatilalla ei myoskaan voi selittaa huonoa kaytosta, kuten muistelen, etta Suomessa voi, vaan se on ehka jopa viela havettavampaa ja saalittavampaa, jos on menettanyt kontrollin siina maarin etta on ollut humalassa, ja viela kayttaytynytkin huonosti... Taalla tuskin koskaan nakee kadulla humalaisia tms, ja toisaalta esim ruokakaupassa voi olla viineja maisteltavana ihan itsepalvelullakin, eika kukaan kay tyhjentamassa niita pulloja... ;-) Tietysti taallakin on surullisia poikkeuksia, mutta puhun siis nyt valtaosasta vaestoa.
Vai kertooko se vain av-mammojen painoindekseistä? Minä olen kyllä neljästä annoksesta jo selvästi kännissä. Yhden puolen litran "sihijuomapullon" jälkeen olen humalassa. Jos vedän toisen, olen kunnolla humalassa. Yleensä juon vain yhden siiderin, koska minäkään en tykkää olla kännissä.
Se on se lihasmassa :p
Tunnen pari tissuttelija äitiä, toinen avaa punkkupullon kolmisen kertaa viikossa kun "haluaa tunnelmoida takan ääressä hyvää musiikkia" mainostaa tätä aina tuttavilleen parhaana rentoutuskeinona ja on kuulemma harrastanut tätä "tunnelmointia" jo 10vuotta, lasten syntymästä lähtien. Toinen tuntemani äiti lipittää siideriä ja kaljaa, saunakaljat pitää aina juoda ja saunahan lämpeää heillä joka ilta, tämäkin jatkunut yli kymmenen vuotta. Molemmista naisista näkee nykyään selvästi päällepäin että alko on maistunut, vaikka tukka on hyvin ja vaatteet siistit niin kyllä se pöhöttynyt olemus, ajatuskatkokset ja seisahtunut katse kertoo mitä tuhoja tissuttelukin aiheuttaa:(
ja kärsinyt siitä koko ikäni. Haluan itse antaa lapsilleni terveen elämäntavan esimerkin, siksi en eikä mieheni juo koskaan humalahakuisesti. Joskus illalla voimme juoda puoli lasia viiniä.
En halua olla humalassa, jos illalla sattuisi jotain ja pitäisi vaikka lähteä päivystykseen. Lapset ansaitsevat selvät vanhemmat myös nukkuessaan!
sitten riippuu ihan puhujasta. Itse olen ollut tekemisissä sen verran aika reippaasti alkoholia käyttävien piirien kanssa, että tosiaan siellä tuo sana "tissuttelu" ja "maailman parantaminen" ja jopa "illan istuminen" tarkoittaa todellakin dokaamista.
Nämä sanonnat ovat sitten sellaisia, joita käytetään kaunistellakseen asian todellista laitaa muille ja jopa itselleen.
Näistäkin vastauskista täällä ilmenee, että moni tosiaan pitää tissuttelua sellaisena sivistyneenä hörppimisenä, ja sehän meidän juoppojen tarkoitus onkin, antaa sellainen käsitys! :)
T: Se joka tuossa aiemmin pohdiskeli sanan merkitystä
Meillä taitaa mennä viikossa miehen kanssa yhdessä 1-2 viinipulloa, 4-6 olutta/siideriä, joista jälkimmäisistä mies juo suurimman osan. Kausittaista vaihtelua on paljon. Kesällä ei niinkään viini maistu (en oikein tykkää valkoviinistä), mutta nyt joulun lähestyessä punaviini on mitä mainiointa.
Meillä siis yhteistuumin avataan pullo joko lasten mentyä nukkumaan (= aikuisten iltapala, jossa napostellaan jotain herkkujuustoa tmv. samalla) tai jo aiemmin päivällä ruuan kanssa aloitellaan. Tuosta vajaasta 4 dl en tule humalaan, en edes hiprakkaan. Tällainen nautiskeluilta voi olla ihan mikä päivä vaan viikosta.
Humalahakuiset juomiset on sitten erikseen ja näitä tilaisuuksia on 0-4 vuodessa. Tällöin aina jompikumpi vanhemmista on lasten kanssa kotona selvänä kuin vesi.
Tuosta vajaasta 4 dl en tule humalaan, en edes hiprakkaan. Tällainen nautiskeluilta voi olla ihan mikä päivä vaan viikosta.
vähättelevä. Ensinnäkin, joko painat 100+ kiloa (miksiköhän, jos illat litkitään viiniä ja syödään juustoa) tai sitten elimistösi on jo niin tottunut viinaan, ettei melkein puoli litraa viiniä tunnu enää missään. Ei muka edes hiprakkaa? Sori vaan, en usko. Ja jos viinilla ei muka ole mitään vaikutusta, niin miksi ihmeessä sitten juot sitä tuollasia määriä? Maun vuoksi? Just joo. Olisko jo aika tunnustaa, että olisi aika miettiä oman alkonkulutuksen kohtuullisuutta.
Ja jos viinilla ei muka ole mitään vaikutusta, niin miksi ihmeessä sitten juot sitä tuollasia määriä? Maun vuoksi? Just joo.
En ole tämä kirjoittaja, jolta tätä kysyit mutta pisti niin silmään tuo ihmettelysi että pakko vastata munkin. Eli kyllä, minä juon viiniä ihan pelkästään sen maun vuoksi yhden lasillisen illalla. Suomalaisille tämä nyt vain tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää, koska kaikki muut juo sen humaltumisen takia.
Eli kyllä, minä juon viiniä ihan pelkästään sen maun vuoksi yhden lasillisen illalla. .
No, sinähän voit sitten aivan mainiosti juoda viinisi alkoholittomana.
ovat kotona. Kunnon av-mamma on aina ajokunnossa, jos lasta täytyy keskellä yötä vaikka lähteä korvakivun takia viemään Mehiläiseen.
Kirjoitin tämän ihan leikilläni, mutta läpi meni täysillä.
Tuosta vajaasta 4 dl en tule humalaan, en edes hiprakkaan. Tällainen nautiskeluilta voi olla ihan mikä päivä vaan viikosta.
vähättelevä. Ensinnäkin, joko painat 100+ kiloa (miksiköhän, jos illat litkitään viiniä ja syödään juustoa) tai sitten elimistösi on jo niin tottunut viinaan, ettei melkein puoli litraa viiniä tunnu enää missään. Ei muka edes hiprakkaa? Sori vaan, en usko. Ja jos viinilla ei muka ole mitään vaikutusta, niin miksi ihmeessä sitten juot sitä tuollasia määriä? Maun vuoksi? Just joo. Olisko jo aika tunnustaa, että olisi aika miettiä oman alkonkulutuksen kohtuullisuutta.
a) Juominen jakautuu pitkälle aikavälille
b) En juo alun alkaenkaan tyhjään mahaan ja syön vielä juomisen ohessa
Pienellä yhteenlaskulla saat minun viikkoannoksekseni noin pullollisen viiniä. Onko se liikaa? Päivässä se tekee n. 1-1.5 dl viiniä eli noin yhden alkoholiannoksen.
Olisikohan sinun aika keskittyä suurempiin ongelmiin, esim. nälänhätään jne.?
Minä pystyn juomaan kaksi tai kolme annosta ilman että yhtään nousee päähän. En juo usein, painoindeksini on normaali.
Tähän liittyy se, että itse juon viinin ruoan kanssa. Ja jos juon useamman, juon ne hitaasti, meillä alkoholi on seurustelujuoma, jota nautitaan siinä oleskelun lomassa, ei kaadeta kaksin käsin kurkkuun.
Eli kyllä, minä juon viiniä ihan pelkästään sen maun vuoksi yhden lasillisen illalla. .
No just. Tällä kommentilla osoitat, että et tiedä viineistä ja niiden mausta mitään. Alkohoiton viini eli rypälemehu ei todellakaan maistu samalta kuin ihan oikea alkoholillinen laadukas punkku.
Av-mamma on nyt oppinut juomaan sivistyneesti. Hän pitää viinin ihastuttavasta mausta NIIN paljon, että litkaisee miehensä kanssa sitä puoli pulloa illassa huomaamatta mitään eroa normaaliin olotilaan. Juomin-- anteeksi viinin ihanasta mausta nauttiminen aloitetaan jo ruoka-aikaan, joten sitten onkin koko pitkä ilta aikaa nautiskella aromeista!
En ole tuo edellinen, mutta et taida tietää paljoakaan viineistä? Itse en ole vielä hyvää alkoholitonta viiniä saanut maistaa (suosituksia otan mielellään vastaan), vasta viime vuonna löysin yhden saksalaisen alkoholittoman oluen jota on oikeasti ilo juoda (ja siispä juonkin sitä). Kyllä ne hyvät viinit yleensä ovat ihan alkoholillisia, viinit joista on alkoholi poistettu (ja Suomessa vielä on niin onneton valikoima ja alkoholimonopoli) maistuvat ikävä kyllä aika kököiltä...
Suomessa kotiäidit käyttävät keskimäärin alkoa melko paljon. Ehkä suht pieniä määriä kerrallaan, mutta viikollakin ja toistuvasti.
Tätä on mielestäni "tissuttelu". Eli ehkä on jopa pullojemmat keittiönkaapissa ja sieltä otetaan kotona yksikseen. Mun mielestä siis tissuttelu on
- toistuvaa
- kotona ja yksin tapahtuvaa
- peiteltyä juomista.