OIKEASTI. Tissutteleeko täällä kukaan muu äiti koskaan?
Suomessa pitäisi olla hieman löyhähkö alkoholikulttuuri ja koskaan kukaan nainen, äiti, ei (ainakaan myönnä) tissuttelevansa iltaisin.
No minä myönnän.
Kommentit (127)
Mieluummin sit reilusti kerta viikossa känni päälle!
No mieluiten ei kerta viikossa, vaan vaan vaikka kerta kuukaudessa.
ja kyllä, minä ainakin toisinaan tissuttelen. Siideri, max kaksi tai pari lasia viiniä. Jos enemmän niin en ole kotona vaan rehdisti bilettämässä. Miksi Suomessa tehdään alkoholista niin tabu, ettei siihen pääse lapsilla ja nuorilla syntymään tervettä suhdetta? Miksi pitäisi piilottaa se viinipullo johonkin kaapin perälle ja salaa muiluttaa se takaisin Alkoon tyhjänä? Kun lapsi sen sattuu sieltä Elovena-paketin takaa löytämään niin eiköhän hälle tule mieleen, että jotain outoa tuossakin on... (no ei näin suoraan, välttämättä...)Haluan antaa mallin, että alkoholia voi ottaa vaikka vain lasillisen ja homma ei repeä käsistä. Eli:alkoholin käyttö ei tarkoita perskännejä.Eli: viinilasillinen jää aivan hyvin siihen yhteen. Eli: lapsi ei opi yhdistämään alkoholi+aikuinen=tolkuton humala.
Tupsahti mieleeni vaan, kun täällä noita hyvän viinin asiantuntijoita on aikas paljon, jotka ei sitten siiderin ja oluen litkuja juo eikä pahoja viinoja eikä pahoja viinejä. Että kuka sen sitten määrittelee, mikä on hyvä ja mikä huonoa. Toinen tykkää oluesta, toinen viinistä ja toinen sitten siitä siideristä. Makueroja on huisin haisin paljon. Ja viinoissakin on niitä eroja, on konjakkii, vodkaa, kossuu, viskii, on liköörii siis vaikka mitä. Että vaikka kuinka olette NIIN erinomaisia viinin asiantuntijoita ja asutte sitten siellä ulkosmailla asti, niin makuasia on makuasia. Aina ei esimerkiksi hinta-laatu kulje käsi kädessä, kallis ei ole aina paras, eikä halpa myöskään litkua maultaan.
Ja noista, joilla on sitten näiden viininasiantuntijoiden mielestä "sairas" asenne alkoholin maisteluun... On sitä meilläkin äitee maistellut viinejä. Aloitti silloin, kun isä aloitti perjantaijuoksut ja toi äidille aina hyvää viiniä iltaseuraksi, ettei ihan yksin tarvitse olla. Ja siitäkö se ura urkesi, nyt "tissuttelee" perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Ja ongelmaahan ei todellakaan hänen mielestään ole, kun hän kerran työssä käy arkisin. Ja arvata saatatte, millaisia ovat lomat, joulunpyhät, kesät, hiihtikset jne. No tietysti sitä tissuttelua pitkät pätkät. Ja jos tuollaista on itse lapsesta katsellut, niin on se ja sama, jos joku perhanan viininlipittelijä tulee vääntämään itkua siitä, että miksi ei lapsille näytetä sitä kohtuukäytön mallia, niin ihan siksi, että suvussa on alkkiksia aivan tarpeeksi ja meillä sanotaan, että juominen ei tuo mitään muuta kuin ongelmia ja siitä on paree pysytellä erossa ja PISTE.
Että enpä minäkään ymmärrä sitä, miksi minun pitäisi väen vängällä alkaa tissutella, että ne lapset ei sitten vaan nyrpistele viinalle haisevia ihmisiä...
Niin kauan kun lapsille ei näytetä alkoholin kohtuukäytön mallia, niin kauan tässä maassa jengi vetää perseet olalle perjantaipullosta tai vaihtoehtoisesti nyrpistelee alkoholille kaikissa tilanteissa.
Äläkä viitsi olla noin typerä, että kuvittelet äitisi perusteella, että kukaan mukaan ei osaisi juoda kohtuudella.
Kun itse sanon tissutteluksi 2 siiderin juomista, se tarkoittaa 2 siiderin juomista. Miksi sinä yrität kehittää jokaiselle, joka alkoholiin koskaan koskee, jonkin sortin alkoholiongelmaa?
Ja muuten, jos suhteesi alkoholiin on todella noin ongelmallinen (on vain 2 vaihtoehtoa, joko olet absolutisti tai alkoholisti) suosittelen hankkimaan apua...
Tupsahti mieleeni vaan, kun täällä noita hyvän viinin asiantuntijoita on aikas paljon, jotka ei sitten siiderin ja oluen litkuja juo eikä pahoja viinoja eikä pahoja viinejä. Että kuka sen sitten määrittelee, mikä on hyvä ja mikä huonoa. Toinen tykkää oluesta, toinen viinistä ja toinen sitten siitä siideristä. Makueroja on huisin haisin paljon. Ja viinoissakin on niitä eroja, on konjakkii, vodkaa, kossuu, viskii, on liköörii siis vaikka mitä. Että vaikka kuinka olette NIIN erinomaisia viinin asiantuntijoita ja asutte sitten siellä ulkosmailla asti, niin makuasia on makuasia. Aina ei esimerkiksi hinta-laatu kulje käsi kädessä, kallis ei ole aina paras, eikä halpa myöskään litkua maultaan.
Ja noista, joilla on sitten näiden viininasiantuntijoiden mielestä "sairas" asenne alkoholin maisteluun... On sitä meilläkin äitee maistellut viinejä. Aloitti silloin, kun isä aloitti perjantaijuoksut ja toi äidille aina hyvää viiniä iltaseuraksi, ettei ihan yksin tarvitse olla. Ja siitäkö se ura urkesi, nyt "tissuttelee" perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Ja ongelmaahan ei todellakaan hänen mielestään ole, kun hän kerran työssä käy arkisin. Ja arvata saatatte, millaisia ovat lomat, joulunpyhät, kesät, hiihtikset jne. No tietysti sitä tissuttelua pitkät pätkät. Ja jos tuollaista on itse lapsesta katsellut, niin on se ja sama, jos joku perhanan viininlipittelijä tulee vääntämään itkua siitä, että miksi ei lapsille näytetä sitä kohtuukäytön mallia, niin ihan siksi, että suvussa on alkkiksia aivan tarpeeksi ja meillä sanotaan, että juominen ei tuo mitään muuta kuin ongelmia ja siitä on paree pysytellä erossa ja PISTE.
Että enpä minäkään ymmärrä sitä, miksi minun pitäisi väen vängällä alkaa tissutella, että ne lapset ei sitten vaan nyrpistele viinalle haisevia ihmisiä...
Meilläkin tissutellaan lähes joka ilta. en koe olevani huono äiti tämän takia. monesti olemme keskustelleet asiasta mieheni kanssa ja aina päätyneet tulokseen että tissuttelu on ihan ok, ilman että pitää vetää ihan kauheet kännit.
kyllä oma kaverini jaksaa mollata toisten, lapsettomien, normaalia alkoholinkäyttöä. Itse kun eivät mitään käytä. Omat lapset sitten ovat niin kauhuissaan jo siitä jos näkevät alkoholipakkauksia, että selvästi ahdistuvat esimerkiksi juhlissa, joissa viiniä tarjolla. Kieroutunutta alkoholikasvatusta sekin on!!!!