Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit istuttavat 7kk potalla

Vierailija
20.11.2009 |

ja iloitsevat jos sinne vahingossa pissa tulee!Apua,toivottavasti tämä ei ole yleistä.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haittaakaan ole, jos lasta ei potalle pakoteta.

Tämä on todella huono argumentti, mutta sanonpa nyt kuitenkin: minäkin olen tuon ikäisenä istunut potalla ja ihan järkevä aikuinen minustakin tuli. Meidän lapsemme eivät vielä tuossa iässä tutustuneet pottaan, sillä eivät osanneet vielä istua tarpeeksi tukevasti.

Vierailija
42/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan sen takia että naamasta näki milloin neljän päivän lasti on tulossa -> potalle. Kyllä mä ennemmin sen sieltä siivosin kun pesin kainalokakat :) Ei se tuosta paljoakaan oppinut mutta molemmat osapuolet pääsi helpommalla.

Tosissaan ruvetttiin istuttamaan joskus puolentoista vuoden iässä, silloinkaan ei kylläkään seitsemää kuukautta kuten ap tuossa aloituksessaan murehtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei meillä pottailusta vauvana aktiivisesti on alotettu 6kk:n ikäisenä, ole ollut MITÄÄN haitta!! Taitaa laiskuus olla ja muutenki nykyäidit lukee oppaita ja maalaisjärki ja näppituntuma on kadonnu.. haloo!

Vierailija
44/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyyhän se vaippakin kuivempana ja niitä menee vähemmän, jos vaikka joku "vahinkopissa" tai jopa isompi asia tulee pottaan! Ja kyllä kai se tuhat kertaa helpompaa kakata pottaan - mietipä ite vääntäväsi torttua pytyllä, jossa on kansi kiinni...

Tsiisus teitä. Meillä on pottailtu siitä asti, kun lapset oppi istumaan. Eli 6kk-iästä. Eikä ole traumoja kellään, ei vanhemmilla eikä lapsilla.

Vierailija
45/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tääkin voi sua nyppiä?

Vierailija
46/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se ole lapsista sen aikaisemmin kuivia tehnyt, eikä se ollut tarkoituskaan. vähemmän meni vaippoja ja lapsella oli mukavampaa ilman paskaa housuissa.

mutta paljon se vaatii, helpompaa se on vaippojen vaihtaminen.

Vierailija
47/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut jokaisen lapsen kanssa pottailut 7kk iässä. Siellä potalla ei kökötetä kauaa, vain sen aikaa kun äiti itse käy pissalla tms.

Melkein aina on lirahtanut pisut alusta alkaen. Pottarytmimme nyt nuorimmaisen tytön kanssa(9kk) on tämä:

aamulla kun herätään mennään potalle -heti pisuu

lounaan jälkeen käydään potalla -usein tulee kakka

päikkäreiltä kun herätään -heti pisuu

päivällisen jälkeen -pisu

ennen yöunille menoa -tulee kakkakin jos päivällä ei ole tullut

Esikoinen on 10v, eikä mitään ongelmia ole ollut. Hän oli täyskuiva 1,5 iässä. Alle vuoden vanhana ei enää suostunut kakkaamaan vaippaan.

En ymmärrä miksi jotkut näkevät tästä vaivaa? Aikaa siihen ei mene, eli ei voida selittää sitäkään että ei meillä ole aikaa istua potalla ja odottaa jos tulisi..

Nla-lääkäri sanoi esikoisen kohdalla että hienoa että potta on jo arjessa noi säännöllisesti kun esikoinen oli vuoden. Olin yllättynyt silloin kun sanoi että valitettavasti nykyään äideillä ei ole viitsimystä potattaa lapsiaan siitä lähtien kun lapsi istuu kunnolla ja sitten pähkäillään kun 3v ei suostu edes kokeilemaan pottaa.

Olen tosi ihmeissäni mitä vaivoja voi lapselle tulla jos pissa ja kakka tuleekin pottaan? Miten ihminen on saattanut koskaan kehittyä terveenä kun ajatellaan kuinka vähän aikaa historiassamme on ollut kunnon vaippoja...

Tiedän että lapsi ei ainoastaan opi kuivaksi, vaan se vaatii myös hormonitason kehityksen tietylle tasolle.

Väitän kuitenkin vahvasti, että jos on kaksi lasta, toista aletaan potattelemaan 7kk iässä ja toiselle sitä ehdotetaan ekaa kertaa 2vuotiaana. Hmm kumman kanssa se sujuisi paremmin.. hmm..

Toki vauvan potatuksenkin voi sössiä, esim. pakottamalla tai istuttamalla kauan. Mutta järki käteen daamit. Iloista mieltä!

Vierailija
48/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis olen av-laisten mukaan huono äiti, joka ei ole opettanut lastansa kuivaksi, kun poika ei yksinkertaisesti ala ilmoittamaan haluaan potalle/pöntölle, vaikka nyt osaakin jo ilmoittaa tarpeensa juuri sillä hetkellä, kun se on jo tulossa vaippaan. Jos saan houkuteltua tai hän harvoin itse ilmoittaa haluavansa pöntölle, tulee sinne jotakin. Tarrat ei houkuta niin paljon, että niiden voimalla poikaa saisi säännöllisesti pöntölle. Ikää on 2v8kk. Saatte vapaasti ampua mut, mutta olen samaa mieltä kuin alla oleva.

toski on hyvä jossain vaiheessa opetella mihin on tarkoitus pissata - muttaa kuivana pysyminen - siis se että itse kertoo milloin on hätä ja osaa pidättää - vaatii hormonaalista kehitystä ja kypsyyttä. Sitä ei voi opettaa. Se ei tarkoita, että on kuiva, jos aina tulee pissa kun äiti potalle laittaa. Se on sitä harjoittelua mihin sen pissan on tarkoitus tulla

Vierailija
49/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo aikaisemmin. Lapseni oli päiväkuiva 1 v 4 kk iässä ELI osasi kertoa haluavansa potalle ja pärjäsi ilman vaippaa niin ettei vahinkoja juurikaan tullut. Nyt 2-vuotiaana käyttää vielä yövaippaa.

toski on hyvä jossain vaiheessa opetella mihin on tarkoitus pissata - muttaa kuivana pysyminen - siis se että itse kertoo milloin on hätä ja osaa pidättää - vaatii hormonaalista kehitystä ja kypsyyttä. Sitä ei voi opettaa. Se ei tarkoita, että on kuiva, jos aina tulee pissa kun äiti potalle laittaa. Se on sitä harjoittelua mihin sen pissan on tarkoitus tulla

Vierailija
50/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalle laittaminen vaatii nykyäidiltä liikaa

Vierailija
51/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalle siinä vaiheessa kun ovat oppineet istumaan. En siksi että lapsi oppisi kuivaksi, en edes siksi että lapsi tekisi pottaan jotain. Jos jotain tulee, hyvä niin. Jos ei, niin ei sitten. Syynä tähän on, että kun kuivaksi opettelun aika tulee, potta on lapselle tuttu juttu. Lapsi ei enää ala pelkäämään ja vastustelemaan potalle menoa, koska se on kuulunut hänen elämäänsä käytännössä aina.

Esikoinen teki 9kk iässä vahingossa kakat potaan ja alkoi siitä lähtien pyytää pääsyä potalle. Vahinkoja kävi tietenkin ja tuli housuun useammankin kerran. Päiväkuivaksi oppi joskus reilu 2v. Kakkosen kanssa sama juttu, paitsi että oppi päiväkuivaksi jo 1v 8kk iässä. Kolmonen on nyt kaksi ja pyytää pissalle, harvoin on vaippa märkä. Kakat tekee vielä vaippaan. Nelonen on 8 kk ja istuu potalla, joskus vahingossa tulee pissa pottaan.

Pointtini on että ei se potalla istuminen sinänsä lasta mitenkään haittaa, vaan lähinnä se jos siihen liitetään vaatimuksia. Jos lapsi on aina käynyt potalla ilman että asiasta tehdään sen kummempaa numeroa eikä pakoteta istumaan yhtään jos lapsi ei halua, kuivaksi opettelu sujuu iloisesti ja ainakin meillä tosi helposti. Ja pitää tietysti muistaa myös että vaippaan tekemisestä ei saa tehdä sen kummempaa numeroa tai torua tms.

Vierailija
52/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... näitä "meidän Nico-Petteri-Jannica saa traumoja jos sen laittaa potalle alle 3v". Meidän poika on käynyt potalla 9kk alkaen, ja rutiinit ovat muodostuneet selväksi: heti aamulla noustessa, ja aina jokaisen aterian jälkeen. Ikinä ei olla pakotettu, vaan välillä istutaan hetki, ja välillä jopa 0,5 tuntia kirjaa katsoen. Ellei viitsi, niin rankkaahan se on :-) Tavoitteena ei ole opettaa väkisin kuivaksi, mutta nyt (1,5 v) osaa jo ilmaista kun on tarve potalle (vaikka "kakka" tosin useimmiten on pissa). Välillä unohtuu, mutta sittenpähän vaihdetaan vaippa. Kakka tulee todella harvoin vaippaan, mutta jos tulee, ei sekään ongelma ole. Oudompaa se minusta on jos 3v ei ikinä käy potalla / WC:ssä...

Vierailija
53/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan osaa vaatia pottaa.Voi lapsiraukkoja sanon minä!

Vierailija
54/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Selitin vauvalle mikä potta on... SIIS 7KK IKÄISELLE!! Että oikein selitit... Luuletko, että paljonkin ymmärsi sun selityksistä...

Vierailija
55/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketju täynnä.

Terveisin äiti jonka lapsi on käynyt vessassa 2kk ikäisestä asti ja ihan lapsen oman tahdon mukaan. En todellakaan ole pakottanut lastani paskomaan housuun niin kuin 98% täällä olevista muista äideistä on.

Näkeehän sen nyt naamastakin kun vauva kakkaa. Miks tarttee vaippaan kakata kun voi kakata vessaan?!?!?!

Vierailija
56/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitä vauvallesi mitään? En ole se, jonka juttua kommentoit, mutta kyllä minäkin jo ihan vastasyntyneestä asti olen selittänyt vauvalle, mitä milloinkin tehdään ja esitellyt kodin esineitä. Millä tavalla sinä sitten tuet vauvasi puhumaanoppimista ja päivittäisten toimenpiteiden nimien opettelua?

Että oikein selitit... Luuletko, että paljonkin ymmärsi sun selityksistä...

Vierailija
57/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko 2kk lähtien, tää on päivän huippu.Tota hommaa ois kiva olla kärpäsenä katossa seuraamassa.

Vierailija
58/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mulle on yksi hailee millon kukakin käy potalla. Jos jollakin on aikaa käyttää siihen monta kuukautta niin käyttäköön!

Vierailija
59/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on vauva. Se ei nimittäin ole mitään pitkäämatikkaa vaan ihan luonnollista vaistoa :)

Harmi kun oma lapsi on jo niin iso että osaa itse käydä potalla niin ei ole sulle hyötyä tulla kärpäseks meidän kattoon :D

Vierailija
60/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mun pienokainen ihan luvan kanssa pissaa ja kakkaa vaippaan eikä ole ikinä vielä pottaa nähnytkään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi