Äidit istuttavat 7kk potalla
ja iloitsevat jos sinne vahingossa pissa tulee!Apua,toivottavasti tämä ei ole yleistä.
Kommentit (91)
Meillä kakkonen ei halunnut koskaan potalle.
Suoraan piti päästä pöntölle, alle vuoden ikäsenä. Ihmettelin aikani (pari kuukautta) kun ei halunnut istua potalle, ei hetkeksikään. Mutta pöntölle meni!
Kyllä lapsi voi myös VAATIA. Joko ettei halua tai haluaa pissata potan sijasta pöntölle.
Kakkosen vuotta vanhempi veli kävi tuolloin pöntöllä niin ei potta vaan ollut häntä varten.
Kyllä, aloin "istuttaa" 7kk-lasta potalla. Ei siin tarvinnut paljon istuttaa, kun istu ihan itse. Tiesin, että pissaa aina herättyään, ruoan jälkeen jne joten alkoi jo ihan tuon ikäisestä asti tekemään useat pissat päivässä pottaan. Esim öisin ei pissinyt ollenkaan, joten miksi en olisi saanut aamulla sitten napata pissoja pottaan? Näin säästimme jos emme nyt niitä kestovaippojamme, niin ainakin vettä ja pesuaineita! ;)
Lapsi alkoi siitä lähtien tekemään joka päivä ainakin yöunten ja päiväunten jälkeiset pissat pottaan. Kokonaan lapsi oppi sekä yö- että päiväkuivaksi 2-vuotiaana. Ei se mitenkään erityisen aikaisin ole, mutta eipähän ole koskaan tarvinnut tapella pottailun kanssa ja koen kyllä säästäneeni luontoakin omalta osaltani. Piste.
miten voitte sanoa että olet huono äiti jos lapsesi ei ole oppinut kuivaksi kun lapsi vuoden ikäinen????????? kysynpähän vaan!!!
taitaa meillä tulla kiire jo kun lapsi 10kk...
Taitaa minusta sitten tulla huono äiti...
LOL!!!!!!!!!!
Miten ihmeessä me länsimaiset ihmiset ollaan ja psykologialtamme niin kovin erilaisia kuin meitä huomasti alkeellisemmat kansat?
Ja miten kehittymisemme potta-asioissa on 30 vuodessa myöhentynyt vähintään vuodella. Lapsuudessani lähes kaikki olivat kuivia 2-vuotiaina, suuri osa varsinkin tytöistä jo 1,5-vuotiaina.
toisten mielestä on hienoa kun ollaan mukakuivia jo 2kuisena (mitä en missään nimessä usko) ja toisten mielestä on hienoa tosiaan, kun ollaan 3veenä vielä vaipoissa...
Missä on se kultainen keskitie? Ja tää "piste"-ihminen vois tosiaan pitää sen turpansa kiinni ja mennä takas jonnekkin mistä on tullutkin.. Lapset on yksilöitä, toiset oppii nopeammin kuin toiset.. Omaan tahtiin, kun annetaan mennä niin mitään traumoja ei varmasti kellekkään tule!
Relatkaa mammat ja lopettakaa se vitun päteminen, ette ole maailman parhaita ja jaksavaisia äitejä kumminkaan päin!
tyttäreni ei ole koskaan istunut potalla.. vaan hän suoraan halusi pöntölle, katseli äitiä pöntöllä ja halusi koettaa itse. Eikä häntä ole väkisin istutettu yhtään missään.
Samoin pikkuveikka, katseli äitiä ja siskoa pöntöllä, hän myöskään ei tee pottaan yhtään mitään vaan pönttöön, paitsi ne kakat vaippaan.
Et ole VAIPATTOMUUDESTA kuullut? :D
Jotkut "pystyy" sellaseenkin.
Mikäs siinä, jos opettelee katsomaan lapsesta milloin se meinaa pissata tai kakata.
Tällöinhän vaan mennään lavuaarille tai pöntölle, ei tule vaippaan!
Tuskin tollasestakaan mitään "traumoja" tulee.
Meillä on kaikki lapset pottaillu alle vuoden ikäsenä enkä pidä sitä minään erikoisuutena: se oli enempi että 3- vuotiaamme solmii kengän narunsa ja viikkaa vaatteitansa! :)
Ei tälläsiä asioita lapsen kanssa tehdäkään pipo kireänä..
84
Pikemminkin tällaisten urpojen kanssa... kerro nyt mikä siinä vaippaan paskomisessa on niin auvoista?
Meidän kuopus on aina ollut sellainen, ettei siedä yhtään kakkaa vaipassaan. Saa heti hepulit ja yrittää raastaa vaipan pois, vaikka mitään iho-ongelmia tms ei ole. Vaippa siis pitä vaihtaa aina HETI. Luulen, että hänelle olisi helpompi jos potta olisi ollut alusta asti mukana.
Mä kuulun niihin tyyppeihin, jotka kaivaa sen potan naftaliinista kun lapsi on n 2-v. Tai siis silloin aloitamme aktiivisesti, kyllä se potta on koko ajan saatavilla.
pakottaa pissaamaan ja kakkaamaan vaan vaippaan, kun tyttö 8kk selvästi inhosi sitä, ja teki asiansa mieluiten ilman housuja. Niinpä heti kun potalla pysyi, siinä istui hyvin mielellään ja teki asiansa. Ja päivä- sekä yökuiva 1v8kk. Suuri ero isoveljeen, jota vaippaan teko ei haitannut ollenkaan, eikä potallekaan ollut kiire opetella. Eli riippuu ihan lapsesta (ja vanhempien viitseliäisyydestä), kukin tyylillään!
Meillä on esikoisen kanssa potailtu 6kk ikäisestä ja aika nopeesti oppi sinne kakan tekemään niin ettei enään vaippaa sitä mielellään tehnyt. Kuten jo aikaisemmin tuolla mainitsi niin meilläkin pidätettiin niin kauan kun potta saatiin alle. Alle vuoden ikäisenä tekia pottaa aina pissat, mutta vasta 1v 9kk oppi täysin kuivaksi.
Nyt tulee se monia vielä enemmän järkyttävä kohta. Kuopuksen kanssa on pottailtu 4kk ikäisestä isoveika potalla niin että olen kannatellut siinä päällä. Vahigosta tai jostain muuta oikusta johtuen meillä tulee kuopuksella pissat joka aamu pottaan ja nyt kolmena aamuna on tullut myös kakka ja ikää on nyt 5kk 3vkoa. Kauaa ei siinä istuta ja pissa tuleekin ihan heti jos on tullakseen. Myös päivällä olen välillä kokeillut ja on pissanut silloinkin.
Mä en todellakaan usko että mä mitään pysyvää vauriota tolla aiheutan lapsilleni. Itsekkin olen ollut vuoden ikäisenä kuiva ja potalla olen pienestä istunut (omapa vielä ollut sama orthexin malli ;D ) Yksi syy ja iso selleinen pottailuun on se että halutaan oikeesti säästää luontoa. Sen lisäksi että noi vaippa vuoret on kaatopaikoilla hirveitä niin se vaipoissa oleva kakka tekee hirveitä päästöjä ilmastoon.
Ja eikö se järkikin jo sano että esim. 50 vuotta sitten ei mitään 3-4 vuotiaita huosuun tekijöitä varmaan ollut. Kävivät ne sillonkin potalla ja ihan terveeltä toi meidän vanhempien sukupolvi näyttää. En usko että mummoni maatalon emäntä oli katsellut viitä alle viisivuotiasta lastaan vaipoissa ja vaihdellut niitä päivät pitkät.
vaan johonkin hyödyllisempään.