Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit istuttavat 7kk potalla

Vierailija
20.11.2009 |

ja iloitsevat jos sinne vahingossa pissa tulee!Apua,toivottavasti tämä ei ole yleistä.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toski on hyvä jossain vaiheessa opetella mihin on tarkoitus pissata - muttaa kuivana pysyminen - siis se että itse kertoo milloin on hätä ja osaa pidättää - vaatii hormonaalista kehitystä ja kypsyyttä. Sitä ei voi opettaa. Se ei tarkoita, että on kuiva, jos aina tulee pissa kun äiti potalle laittaa. Se on sitä harjoittelua mihin sen pissan on tarkoitus tulla

Vierailija
22/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon hienompaa se on kun 3-4-vuotiaat vielä paskoo vaippaan, "kun ei ne ole vielä tarpeeksi kypsiä"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pottavastaisuus on iskostunut suomalaisiin. Kertisvaippoja ei kuitenkaan kovin kauaa ole ollut käytössä ja kehitysmaissa vauvojen pissattaminen arkipäivää, kun kertiksiä ei ole.

Ovat varmaan henkisesti ihan riekaleina nämä paljaspyllyiset pakanat siellä Afrikassa, kun eivät saa laskea alleen :(

Vierailija
24/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pottaan vai tarkotuksellisia. Homma on joka tapauksessa niin, että vaikka lapsi onkin alle 1-vuotias, pissat ja kakat tehdään pottaan niin usein kuin mahdollista, eli aina herättyä unilta sekä joka ruokailun jälkeen.

Ja lapsella on potalla aina kivaa :) Ja vessanpöntön vetäminen se vasta kohokohta onkin...

Olen minä saanut koiranpennunkin "kuivaksi" jo pienenä, ei se lapsi ainakaan vaikeempi ole...

Vierailija
25/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potta on aina saatavilla. Enkä pakota poikaa. Alkuun teki pissat sinne, mutta lopetti kuin seinään. Nyt 2v, ei ole päiväkuiva.Välillä suostuu pöntöllä käymään. Harjoitukset jatkuu :) Kyllä se joskus suostuu luopumaan kokonaan päivävaipasta :)

Vierailija
26/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä erään perheen 2 v 10 kk tekee AINA vaippaan. Vanhemmat eivät viitsi pissattaa pottaan vaan käytetään vaippaa vielä, kun on sillä tavoin helpompi. Minusta lapsen kannalta nöyryyttävää. Ja tämä lapsi puhuu ihan selkeästi, joten osaisi kyllä ilmaista tarpeensa päästä potalle. Vanhempien laiskuutta tämäkin asia.

Vierailija
27/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen ollut reilun vuoden ikäisenä kuiva. Nyt olen yli kolmekymppinen ja teen asiani pönttöön, aina. Housuuni en ole laskenut muutamia vahinkoja lukuunottamatta tuon kuivaksi oppimisen jälkeen. Ajatelkaa, äitini on minut pakottanut kuivaksi, ja vieläkin osaan tehdä asiani muualle kuin housuuni!

Voitte siis ns. vetää vessanpöntöstä nuo teorianne siitä, että varhain kuivaksi oppineet lapset paskovat housuun vielä kouluiässä. Myöntäkää nyt vain, että laiskottaa, ettekä jaksa istuttaa potalla ja tehdä siitä mukavaa kokemusta lapselle. Ei se mitään, ei kaikkea voi jaksaa.

Vierailija
28/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, jos nyt mietitään ihmistä historian kannalta, nykyvaipat on aika uusi juttu. JOs mietitään luonnonkansoja, siellä on aivan luonnollisena käytäntönä se mitä täällä kutsutaan vaipattomuudeksi, ja mitä länsimainen psykologia pitää ihan kamalana.

Mun mielestä jokainen järkevä ihminen taas kyseenalaistaa asiat, joiden ei yksinkertaisesti ihmistä biologisena olentona tarkasteltaessa ole mahdollista olla sisäänrakennettuja tärkeitä kehitysvaiheita. Kuten just vaippoihin tarpeiden tekeminen.

Itse olen laiska, enkä jaksa opettaa lapsia potalle ennen kuin 2-v iässä, jossa se meillä sujuu oikein mainiosti. Mutta en todellakaan lähde tuomitsemaan esim. vaipattomuutta tai varhaista potatusta tekeviä, koska muuten sitä pitäisi käydä hakemassa huostaan jokainen luonnonkansojen ja vähänkin alkeellisimmissa oloissa elävä lapsi.

Vierailija
29/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ilmaisi jo ihan vastasyntyneenä tekevänsä tarpeensa mieluummin hoitopöydälle kuin vaippaan - teki ne siis aina kun vaippa otettiin pois. Se oli tosi helppoa, ei tarvinnut juuri pestä kakkapyllyä, iho oli todella hyvä jne. Sit seitsenkuisena jotain tapahtui, ja lapsi alkoi kakata vaippaan mieluummin kuin pönttöön. Mä lopetin heti ton pöntöllä käyttämisen etten aiheuta mitään paineita pienelle, koska tein tuota ensisijaisesti siksi, että lapsi selkeästi niin halusi, en itseni vuoksi.

Nyt sit lapsi on reilun vuoden ja rakastaa pottaansa, muttei halua tehdä sinne mitään. Hakee sen siis aina iltakylvyn yhteydessä ja istuu siinä mielellään itsekseen rupatellen, mut pissaa sinne ei tule. Kun kylpy on valmis, hän nousee potalta ja pissaa siihen lattialle...:)

Kaverit, jotka on aloittaneet vuosikkaille pottailun, kertoo että heillä lapset tekee sinne jo päivittäin kakat ja pissat. Pikkasen mietityttää, et olenkohan aiheuttanut lapselle jonkun kammon kun en pakottanut tekemään kakkaa vaippaan.

Joten mä en ihannoi tuota kakattamista yhtään, jos se sitten viivästyttää kuivaksi oppimista muuten...kuten siis mun kaveripiirin perusteella näyttää tapahtuvan.

Vierailija
30/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karmea aika istua potalla, siis 7 kk. Mahtaa pehva olla kipeä... .:)

Vierailija
31/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pottavastaisuus on iskostunut suomalaisiin. Kertisvaippoja ei kuitenkaan kovin kauaa ole ollut käytössä ja kehitysmaissa vauvojen pissattaminen arkipäivää, kun kertiksiä ei ole.

Ovat varmaan henkisesti ihan riekaleina nämä paljaspyllyiset pakanat siellä Afrikassa, kun eivät saa laskea alleen :(

Erinomaisen hyvin kirjoitettu! Mielestäni on myös uskomatonta, että joku ihan vakavissaan esittää kuinka tärkeää on, että luontokappale saa nimenomaan laskea alleen. Miksei saman tien laiteta eläimille vaippoja? Vai siitäkö se eläinten heikompi älykkyys johtuukin, ne ei saa koskaan paskantaa vaippoihin?

Vierailija
32/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lelu ja alle vuoden ikäinen on liian nuori ja piste!

Vierailija
33/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toski on hyvä jossain vaiheessa opetella mihin on tarkoitus pissata - muttaa kuivana pysyminen - siis se että itse kertoo milloin on hätä ja osaa pidättää - vaatii hormonaalista kehitystä ja kypsyyttä. Sitä ei voi opettaa. Se ei tarkoita, että on kuiva, jos aina tulee pissa kun äiti potalle laittaa. Se on sitä harjoittelua mihin sen pissan on tarkoitus tulla

ollaan fysiologialtamme ja psykologialtamme niin kovin erilaisia kuin meitä huomasti alkeellisemmat kansat?

Kun varsin monissa maissa ja yhteisöissä lapsia aletaan pissattaa siinä vaiheessa kun se napanuora on järsitty poikki, ja nämä lapset oppivat tekemään tarpeensa "oikein" aika nopeasti, vuoden iässä suurin osa jo hallitsee hommat.

Vierailija
34/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

piste. mene sinä lukemaan sitä vauvankäyttöopastasi äläkä vaan anna vauvasi olla yksilö!

Vierailija
35/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei tuollaisilla älynlahjoilla varustetulta äidiltä voi kovin kyvykästä lastakaan syntyä. Ne on ne kuuluisat lusikka ja kauha...

Vierailija
36/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karmea aika istua potalla, siis 7 kk. Mahtaa pehva olla kipeä... .:)

Vierailija
37/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ilmaisi jo ihan vastasyntyneenä tekevänsä tarpeensa mieluummin hoitopöydälle kuin vaippaan - teki ne siis aina kun vaippa otettiin pois. Se oli tosi helppoa, ei tarvinnut juuri pestä kakkapyllyä, iho oli todella hyvä jne. Sit seitsenkuisena jotain tapahtui, ja lapsi alkoi kakata vaippaan mieluummin kuin pönttöön. Mä lopetin heti ton pöntöllä käyttämisen etten aiheuta mitään paineita pienelle, koska tein tuota ensisijaisesti siksi, että lapsi selkeästi niin halusi, en itseni vuoksi.

Nyt sit lapsi on reilun vuoden ja rakastaa pottaansa, muttei halua tehdä sinne mitään. Hakee sen siis aina iltakylvyn yhteydessä ja istuu siinä mielellään itsekseen rupatellen, mut pissaa sinne ei tule. Kun kylpy on valmis, hän nousee potalta ja pissaa siihen lattialle...:)

Kaverit, jotka on aloittaneet vuosikkaille pottailun, kertoo että heillä lapset tekee sinne jo päivittäin kakat ja pissat. Pikkasen mietityttää, et olenkohan aiheuttanut lapselle jonkun kammon kun en pakottanut tekemään kakkaa vaippaan.

Joten mä en ihannoi tuota kakattamista yhtään, jos se sitten viivästyttää kuivaksi oppimista muuten...kuten siis mun kaveripiirin perusteella näyttää tapahtuvan.

Sun lapsesi on reilun vuoden, ja sä murehdit tollasia? Ja ennen kaikkea sitä, että et PAKOTTANUT lasta paskomaan vaippaan, kun tämä mieluummin teki kakat ilman vaippaa?

Mieti nyt ihan vähän itsekin...

Vierailija
38/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä erään perheen 2 v 10 kk tekee AINA vaippaan. Vanhemmat eivät viitsi pissattaa pottaan vaan käytetään vaippaa vielä, kun on sillä tavoin helpompi. Minusta lapsen kannalta nöyryyttävää. Ja tämä lapsi puhuu ihan selkeästi, joten osaisi kyllä ilmaista tarpeensa päästä potalle. Vanhempien laiskuutta tämäkin asia.

Kun se on niin tärkeää että "lapsi saa ITSE vieroittaa itsensä" on sitten kyse vaipasta, tutista, rinnasta, perhepedistä, tuttipulloista yms.

Minne on hävinnyt aikuinen joka ottaa vastuun lapsen kehityksestä, itsenäistymisestä, oppimisesta? Eikä sysää kaikkea lapsen omalle vastuulle?

Edellä mainitusta ei kuulemma ole lapselle edun mukaista haittaa vaikka toiminnot jatkuisivat pidempäänkin..

Vierailija
39/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustui pottaan reilun 10kk iässä ja noin viikon jälkeen ei suostunut enää kakkaamaan vaippaan. Onhan se pottaan kakkaaminen helpompaa kuin pehvassa kiinni olevaan vaippaan. Reissussakin siis oikein pidätti vaikka nähtiin että hänellä on kakkahätä, vasta potalle päästyään suostui kakkaamaan. En ymmärrä miksi lasta pitäisi estää oppimasta helpompi / hygieenisempi tapa tehdä tarpeensa?

Vierailija
40/91 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on tenavat pienestä asti istubneet potalla ja alun vahinkopissat ja -kakat muuttuivat pianki tarkoitukselliseksi!! Mikä järki se on antaa lasten paskoa vaippaan jos pienellä vaivalla voit opettaa sen käymään potalla?? Ja miten lapsi - pienikin- iloitsee ku se pissa tai kakka sinne pottaan tulee :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä