Äidit istuttavat 7kk potalla
ja iloitsevat jos sinne vahingossa pissa tulee!Apua,toivottavasti tämä ei ole yleistä.
Kommentit (91)
vauvojen vessahätäviestinnäksi. Itse en ole tätä käyttänyt, mutta tiedän monia (esim. oma isäni), joka on soveltanut tätä metodia ainakin osittain.
Meidänkin vauvan sai pissamaan sanomalla psss. Täten vältettiin hoitopöydälle tulevat pissat.
ihanko 2kk lähtien, tää on päivän huippu.Tota hommaa ois kiva olla kärpäsenä katossa seuraamassa.
sillä säännöllisyys takaa asian perille menon lapselle, eli lapsi oppii siisteyskasvatuksen sanoman. Hänestä on luonoliista istahtaa potalle, onhan hän tottunut siihen ja joskus äiti on kehunut kun sinne potalle on tullut jotain.
Ei hassumpi ajatus pitää vauva potalla, kunhan ei ole liian kaun kerallaan, pieniä aikoja vaikka päivän ohjelmaan liittäen.
Aamulla vaikka vaippa olisi märkä, niin jossain vaiheessa aamulla istuttaminen tuottaa tulosta, ennen ulosähtöä, vaikka sinne ei ehkä mitään tule, niin joskus tulee eikä vauva vierasta pottaa.
Jos vauva menee 9kk ikäisenä esim. päiväkotiin, hän istuu siellä potalla ja jos ei ole tottunut kotona siihen, itkuhan siitä tulee.
Potalla aloittaessa olen lämmittänyt istuinreunan pitämällä sitä kuuman vesihanan alla, kuivanut ja vauvan on miellyttävä istua lämpimään reunaan.
Kun vauvani oli 5kk ikäinen ostin potan jo valmiiksi, siinä pystyi istumaan kun osasi puolivuotiaana jonkin verran istua itsekseen.
Pidin huolta ettei vauva istunut liian kauaa, vain totutteluun että pottailu tuntuu luonnolliselta asialta ja sitten pikku hiljaa siitä oli hyötyä.
Kun vouhotetaan maailman puolesta esim. kuinka vaippavuoria syntyy niin pottakulttuurilla tehdään palvelus maailman vaippajäteongelmaan, kuka sen puolesta vouhottaisi että menisi perille kuten kestovaipan osalta...
paljon hienompaa se on kun 3-4-vuotiaat vielä paskoo vaippaan, "kun ei ne ole vielä tarpeeksi kypsiä"...
sä tiedätkin asiasta enemmän kun asiaan perehtynyt erikoislääkäri? Se nyt vaan on fakta, että kaikki lapset eivät vaan opi kuivaksi keskiarvon mukaan! Lasta voi opastaa ja kannustaa, mutta ei opettaa (jos lapsi ei siihen fyysisesti valmis). piste.
ja nyt vaippaa vaihtamaan kun ei lavuaarille ehditty ;)
vaippaa, peffa sanomalehden yläpuolella ja ooteltiin josko paperille tipahtaisi kakkia, siinä säästi pyykkihommissakin, kun mummot ym. osasivat arvioida milloin vauva ähertää, esim. aina ruokailun jälkeen jne.
Miksi harjoitella kuukausi- tai vuositolkulla pottailua VAUVAN kanssa kun se on sitten TAAPERONA valmis omaksumaan pottailun parissa viikossa?? Tätä mä en tajua.
Että istutetaan 7-kuista siinä potalla ja treenataan ja treenataan... ja sitten se on 1,5 vuotiaana tai 2-vuotiaana päiväkuiva. No, niin ne monet 2-vuotiaat onkin! Meidänkin poika... ainoana erona, että kun vaipat jätettiin hiukan päälle 2-vuotiaana pois, niin oli viikossa kuiva.
Että ei tarvittu mitään 7 kuukauden harjoitusleiriä ja selostuksia pottailun teoriasta. Kun lapsi on valmis, se on valmis.
Tai no, jos joku haluaa päivänsä käyttää siihen, että juoksentelee vauvan kanssa pottailua treenaamassa niin käyttäköön, mä käytän aikana vauvan kanssa oleskeluun ja vauva-ajasta nauttimiseen. Pottailu on sitten taaperon homma.
vaan vauvan merkkeihin vastaamista... 7kk kanssa treenaaminen ilman lapsen viestejä on turhaa. Kannattaa siis aloittaa jo aikaisemmin eli heti synnäriltä asti voi kuunnella viestejä. Aika monella lapsi pissaa hoitopöydällä niin tästä voi oppia jotain.
Kannattaa siis aloittaa jo aikaisemmin eli heti synnäriltä asti voi kuunnella viestejä. Aika monella lapsi pissaa hoitopöydällä niin tästä voi oppia jotain.
Oppia mitä? Että se pissaa... ?
Että 2 vuotta juoksuttaisin lastani kuseksimassa omiin ja muiden lavuaareihin (meillä on muuten vessanpönttö niitä toimituksia varten)?
Ja sitten kun olisin sitä 2 vuotta kusettanut pitkin poikin lavuaareja niin tulisin tänne julistamaan, että "nonni, päiväkuiva on!" eikä vaatinut kuin 2 vuoden holtittoman ryntäilyn pitkin vessoja? No, jokainen tyylillään.
Minä siis olen av-laisten mukaan huono äiti, joka ei ole opettanut lastansa kuivaksi, kun poika ei yksinkertaisesti ala ilmoittamaan haluaan potalle/pöntölle, vaikka nyt osaakin jo ilmoittaa tarpeensa juuri sillä hetkellä, kun se on jo tulossa vaippaan. Jos saan houkuteltua tai hän harvoin itse ilmoittaa haluavansa pöntölle, tulee sinne jotakin. Tarrat ei houkuta niin paljon, että niiden voimalla poikaa saisi säännöllisesti pöntölle. Ikää on 2v8kk. Saatte vapaasti ampua mut, mutta olen samaa mieltä kuin alla oleva.
toski on hyvä jossain vaiheessa opetella mihin on tarkoitus pissata - muttaa kuivana pysyminen - siis se että itse kertoo milloin on hätä ja osaa pidättää - vaatii hormonaalista kehitystä ja kypsyyttä. Sitä ei voi opettaa. Se ei tarkoita, että on kuiva, jos aina tulee pissa kun äiti potalle laittaa. Se on sitä harjoittelua mihin sen pissan on tarkoitus tulla
TOimia niin, että liittää sen vaipattomuuden isona poikana olemiseen. Ei siis mitenkään nöyryyttävästi, vaan toteavasti ja kertoen, esim. että sitten kun ei enää käytä vaippoja, silloin on sen verran iso poika, että pääsee vaikka kummille yöksi/kattomaan dinosauruksia/ on tarpeeksi iso saamaan ekat pikkulegot, jokainen varmasti tietää, mikä omaan lapseen tehoaa.
Ja tämä siis tietysti vain silloin, kun itse tietää lapsensa olevan valmis asiaan.
Itse sanoin aikanaan 2-vuotiaalle, siis pikkuhiljaa aloin jutella, että kohta hän on niin iso poika, että hänen kokoiselleen ei enää tehdä vaippoja, Ja että sitten ne pissat ja kakat tehdään pottaan. Aina kun laitettiin vaippaa, näistä asioista juttelin, ja siis positiiviseen sävyyn, samalla kerroin myös noista "ison pojan jutuista". Näin asia tuli lapselle kuin faktana, eikä asiana, josta hänen pitäisi päättää, tai josta pitäisi tapella äidin kanssa. Hyvin onnistui.
Miksi harjoitella kuukausi- tai vuositolkulla pottailua VAUVAN kanssa kun se on sitten TAAPERONA valmis omaksumaan pottailun parissa viikossa?? Tätä mä en tajua.
Että istutetaan 7-kuista siinä potalla ja treenataan ja treenataan... ja sitten se on 1,5 vuotiaana tai 2-vuotiaana päiväkuiva. No, niin ne monet 2-vuotiaat onkin! Meidänkin poika... ainoana erona, että kun vaipat jätettiin hiukan päälle 2-vuotiaana pois, niin oli viikossa kuiva.
Että ei tarvittu mitään 7 kuukauden harjoitusleiriä ja selostuksia pottailun teoriasta. Kun lapsi on valmis, se on valmis.
Tai no, jos joku haluaa päivänsä käyttää siihen, että juoksentelee vauvan kanssa pottailua treenaamassa niin käyttäköön, mä käytän aikana vauvan kanssa oleskeluun ja vauva-ajasta nauttimiseen. Pottailu on sitten taaperon homma.
Miksi luet ja näet asian vain niin kuin itse haluat, etkä kuuntele mitä toiset sanovat?
EI vauvan kanssa tarvitse pitää mitään harjoitusleiriä. Vauva käy potalla silloin kun äiti käy vessassa. Jos ja kun pottaan tulee "saalista", se on aina pois vaipanvaihdosta, kenties pyykkivuoresta jne.
Miksi tästä pitää tapella? EIkö voi antaa toisten toimia kuten toimivat, ilman että täytyy yrittää väheksyä tai mustamaalata?
paljon hienompaa se on kun 3-4-vuotiaat vielä paskoo vaippaan, "kun ei ne ole vielä tarpeeksi kypsiä"...
sä tiedätkin asiasta enemmän kun asiaan perehtynyt erikoislääkäri? Se nyt vaan on fakta, että kaikki lapset eivät vaan opi kuivaksi keskiarvon mukaan! Lasta voi opastaa ja kannustaa, mutta ei opettaa (jos lapsi ei siihen fyysisesti valmis). piste.
Olla vajakin äiti. Piste.
Kokemus 1
Esikoiselle ostettiin potta varmaan 8 kuisena ja aloitettiin harjoittelu. Katsopa tässä on potta, tässä voi istua näin. Käytettiin potalla - ei ryppyotsaisesti, mutta jokseenkin säännöllisesti. Joskus jotain lirahti pottaan, kakkaa ei koskaan. Yksi kaverinikin teki näin jo ihan vauvasta ja ajattelin että näinhän sen kuuluu mennä.
Kaverin lapsi oli "päiväkuiva" rapian reilu 1-vuotiaana, mikä tarkoitti, että puistossa oli ilman vaippaa talvellakin ja äiti kysyi koko ajan "xx, onko pissahätä?". Viiden minuutin välein. Sitten juoksivat johonkin naapuriin, yleensä pöksyt olivat siinä vaiheessa jo märät. "Koska xx ei vaan malta lähteä pissille ajoissa" - siis 1-vuotias :)
No, oma esikoisemme ei tosiaan oppinut potalle aikaisin sinnikkäästä harjoittelusta huolimatta. Istui kyllä potalla, jonka jälkeen halusi vaipan ja meni sen kanssa kakalle nurkkaan. Masentavaa ;) Oppi sit viimein päiväkuivaksi n. 2-vuotiaana ja yökuivaksi muutama kuukausi myöhemmin.
Kokemus 2
Keskimmäistämme en enää samalla sinnikkyydellä potattanut, se vaan jäi. Meillä oli vessassa kaksi pottaa ja yhtäkkiä tajusin, että vauva kiipeää potalle istumaan aina kun sisko menee ja tajuaa selvästi mistä on kyse. Kun ekan kerran tapahtui niin, että tyttö meni vaatteet ja vaippa päällä istumaan potalle ja kakkasi siihen vaippaan tajusin, että hmm... Tämä lapsukainen oppikin sitten todella nuorena päiväkuivaksi
Kokemus 3
Nuorimmaisemme vihasi pottaa. Ai taivas miten potta lensi nurkkaan kun sitä vaan näyttikin. Koska meillä on 2 muuta pientä, pottia pyöri joka kylppärissä ja se oli taatusti tuttu kapistus. Lasta ei vaan saanut potalle ei millään. Nousi pois ja juoksenteli pitkin kämpää karkuun ja pissasi lopulta lattialle. Oppi sitten aivan ykskaks siihen potalle - siis viikossa tapahtui muutos joskus 2-vuotiaana. Vaati vain sen naksahduksen. Siitä asti potta olikin kiva kaveri.
Mun mielestä nää on äärettömän yksilöllisiä juttuja joita ei voi harjoittelulla oikeastaan edistää. Siis voi tehdä sitä pottaa tutuksi jne. mutta lapsi oppii kun on valmis. esim. esikoisellamme oli selvästi "anaalinen" vaihe päällä, kakkaaminen seisaallaan tuntui hyvälle.
potalle laittaminen vaatii nykyäidiltä liikaa
puhut puutaheinää. Jos se vaatisi nykyäidiltä liikoja, niin sitten lapset kulkisi vaipoissa vielä 10-vuotiaiksi asti.
Jos olette yhtään kirjoja lukeneet, niin tietäisitte, että lapsen pidättelykyky (fysiologisest+neurologiseti) kehittyy toisen ikävuoden tienoilla, tytöillä tosin hieman aiemmin.
Voihan sitä lasta sinne potalle laittaa aiemmin jotta pääsee toisille äideille elvistelemään kuinka minun kullannuppuni on jo niiiiiin etevä. Mutta tosiasia on, että se pissi tulee sinne koska on pissa-aika (unien jälkeen, ruoan jälkeen jne). Ei siksi että lapsi hoksaisi että hei, nyt se on tulossa, pidättelen kunnes kerkeän potalle.
Kun lapsi itse on valmis jättämään vaipan pois toisen ikävuoden korvilla, tapahtuu se usein lähes itsestään. Lapsi menee potalle _itse_ ja homma rullaa ilman suurempia vahinkoja. Miksi pitää väkisin yrittää pottailla ja saada ehkä enemmän vahinkoa aikaan jos lasta ei vielä vuoden iässä pottailu kiinnosta? Kyllä ne kaikki oppivat.
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että kyse ei ole äidin elvistelyn tarpeesta? Miksei se naapurin vauva saa nyt rauhassa istua siellä potalla satunaisesti, tuli sinne jotain tai ei? Miksi pitää heti olla sitä mieltä että äiti pakottaa lapsen potalle?
Onneksi mun lapsi vain kakkaa housuun eikä sillä ole sentään samaa älyllistä vajaavaisuutta kun esimerkiksi sulla!
Ihmettelen kovasti miten minun lapsuudessani kuivaksi opittiin siinä vuoden hujakoilla. Siis kaikki sukumme lapset, jotka on minun ikäluokkaani. Nuoremmat serkut oppivatkin myöhemmin.. (johtunee uusista vaipoista)
Uskon vahvasti, että tämä on myös jollain tapaa oppimisesta riippuva asia. Minun äidilläni oli aikamoinen urakka pestä vaippoja hirveitä määriä, kun vuoden ikäisen isot pissat kastelivat sen ajan vaipat niin, että se oli heti vaihdettava. Pottailua ei siis koettu kovinkaan "työllistävänä" juttuna verrattuna vaippojen pesut, silitykset jne..
Lapsikaan ei "viihtynyt" sellaisessa niin hyvin, kuin nyky superimuteho-vaipoissa. Lapsihan ei nykyvaipoissa juuri tunne epämukavaa TUNNETTA ja näin ollen kuivksi oppiminen väistämättä viivästyy. Minun lapsuudessa epämukavuus oli jo syy miksi potta houkutti huomattavasti enemmän, kuin nykylapsia.
Kuivaksi oppiminenkin lähtee lapsen opittua TUNNISTAMAAN pissa/kakkahätä, eli epämukava TUNNE. Se osaako pidättää ja kuinka pitkään johtuu sitten niistä hormonaalisista asioista, mutta kun lapselle SANOiTETAAN mikä tuo epämukava tunne on ja mitä silloin pitää tehdä, niin lapsi oppii vähitellen toimimaan sen mukaan. Ja vahinkoja voi sattua silloinkin, koska pidätyskyky on yksilöllinen.
Yleensäkin lapsen kehityksestä vastaavat vanhemmat, joiden ei ole tarkoitus pitkittää "vauva-aikaa", vaikka se lapsi niin söpö onkin tutti suussa, pullo kädessä ja vaipat jaloissa. Vanhempien tehtävä on tukea ja "kantaa" lapsi näiden kehitysvaiheiden yli, että lapsi voisi siirtyä seuraavaan kehitysvaiheeseen. Lapsi ei pysty ottamaan uusia kehitysaskeleita jos ei ole ohittanut vauvavaihettakaan.
Lapsen itsetunto muuten kärsii, kun vanhemmat eivät uskalla ottaa vastuuta lapsen kehityksestä ja tehdä lapsen puolesta tärkeitä päätöksiä, esim. tutit ja pullot. En minäkään silti suosittele pottapakkoa, mutta kun usein kuitenkin on pelkästä laiskuudesta kyse tai sitten vedotaan, "ettei meidän Nicopetterimme ole vielä tarpeeksi kypsä luopumaan vaipasta" tai "ei se vielä halua käydä potalla". En minäkään anna lasteni polttaa tupakkaa, vaikka ne haluaisikin. Minä olen se aikuinen ja vastaan heistä. (tiedän, että ne silti vetää sen kessun salaa =)).
pissahädästään äidille vai miten luulette että kiinassa ja intiassa pärjätään?
70:lle jos lapsi pissaa aina kun vaippa otetaan pois niin eikö se ole jokin viesti sinulle? Mikset silloin pissata? Ja en ole 2vuotta pissattanut lavuaariin ja sinne ja tänne. Kyllä meillä ollaan pissattu pottaan ja pönttöön. Ja nyt 1v 7kk käy kyllä ihan potalla ja pöntöllä...
Sen tein. Lapsi päiväkuiva 1 v 4 kk ikäisenä.
Olen varmaan tosi huono äiti.
Se kuivaksioppiminen ei kerro mitää siitä onko hyvä vai huono äiti. Itse olen hyvä äiti vaikka lapseni olisi ollut täysin kuiva "vasta" 4v.
ja ollaan käytetty vaippoja mutta ei siihen ole pakko tehdä jos ei halua.
Ja toki meilläkin sattuu vahinkoja ja ne ei haittaa yhtään...
Jos vauvasi itkee niin varmasti vastaat hänen itkuunsa? Jos lapsesi yrittää kertoa sinulle jotain muuta niin varmasti vastaat hänen viestiin? Jos lapsi kertoo, että nyt tulee pissa tai kakka niin miksi et veisi häntä vessaan? Ei kaiken kommunikoinnin tarvitse olla puhetta. Annathan lapselle maitokin jos hän itkee tai imee kättään nälkäisenä?