te jotka OIKEASTI pihejä, miten kestätte itsenne kanssa??
kyllä ärsyttää kuunnella teitä joilla on niin tarkkaa rahan kanssa vaikkei olis syytäkään, ja KAIKESSA mietitte rahaa, ruokaostoksissa, työlisissä(hamstraatte niitä tunteja lisien toivossa jatkuvasti, nuolette pomon persettä...jne.
Tarkoitan siis IHAN ÄLYTÖNTÄ pihistämistä.
Myöskin te jotka poltatte muovit yms.uunissa että kaikki lämpö saadaan talteen, jessus!!
Ärsyttääkö ketään muuta?
Kommentit (71)
osti esimerkiksi lihat ja sellaiset sieltä lemmikkieläimille tarkoitetusta alelaarista. Ja kaikki muutenkin halvinta mahdollista. Ei siinä mitään, mutta kun sitten otti asiakseen "ohjailla mun kulutustottumuksia". Esimerkiksi kaupassa kovaan ääneen:D Lisäksi, hän ei koskaan muka halunnut tai raskinut syödä vaikka hampurilaisravintolassa tai käydä pitsalla mutta jos mä ehdotin, että tarjoan niin se kyllä passasi. Lisäksi, ilmestyi aina luokseni viikonloppuisin ruoka-aikaan, laitoin monesti ruokaa enemmän kerralla, että voisin syödä useamman päivän. Söi ihan innokkaasti monta isoa annosta eikä KOSKAAN tarjoutunut maksamaan omista ruuistaan. Ei varmaan kannata ihmetellä miksi on eksä....=)Seurustelimme noin vuoden verran.
Ai niin. Kerran hän oli jollain konserttireissulla Saksassa. Hän toi mulle tuliaisiksi jotain ällöttävää ja pahaa halpissuklaata ja käyttäytyi niinkuin se olisi ollut joku maailman hienoin lahja ja varmaan kuukauden ajan mainitsi siitä joka välissä... Puuh...:D
jos ollaan lähdössä bilettään niin taxilla ei tosiaan mennä vaan on käveltävä. Matkaa 3-4km.
Me mennään kyl miehen kans taxilla, ne kävelee perässä..sit baariin ne nostaa 20e rahaa ja sillä ostetaa molemmille illan juomat :-P Ruokaa ei haeta baarireissun jälkeen, koska kotona on vielä keskiviikkoista makaroonilaatikkoa, tai jos ei ole, pakastimesta voi sulattaa ruokaa.
Sit mitään pleikkapelejä ym ei voi ostaa hetken mielijohteesta, vaan niitä mietitään ensjouluun,että jos nyt alettais säästämään niin sit ois ehkä varaa ostaa yks peli.
Tiskirätit pestään, uusia ei osteta koskaan, elleivät rikki mene.
Voi jestas..mä en ymmärrä tämmöstä ku mä ja mies ollaa molemmat..tai mä ainakin, semmonen että jos jotain haluan, ostan sen samantien..viime viikolla "heräteostoksiin" meni 150e ja mä oon liiton rahalla, että ehkä ei olis kauheen järkevää..mut sou...ja koskaan ei olla ilman ruokaa jääty. Kyllä ois surkeeta elää ku joutuis koko ajan tekemään laskutoimituksia
Ehkä käytin vähän liian vahvaa sanaa puhuessani ahdistumisesta, olisi varmaan pitänyt sanoa että harmittaa jos joskus joutuu tekemään ostokset niin suppeasta valikoimasta ettei sieltä pysty valikoimaan ostoksia mm. tarjousten ja hinnan perusteella.
Hae apua!! Ei tuo ole ollenkaan normaalia! Että ahdistaa jos joutuu joskus vähän kalliimmalla ostamaan...
Mielummin pikkuisen pihi kuin kaikki rahansa tuhlaava. Sinulla ei taatusti jää mitään säästöön. Mitä teet sitten, kun tarvitsisit rahaa eikä sinulla sitä ole, kun olet kaiken tuhlannut?
jos ollaan lähdössä bilettään niin taxilla ei tosiaan mennä vaan on käveltävä. Matkaa 3-4km.
Me mennään kyl miehen kans taxilla, ne kävelee perässä..sit baariin ne nostaa 20e rahaa ja sillä ostetaa molemmille illan juomat :-P Ruokaa ei haeta baarireissun jälkeen, koska kotona on vielä keskiviikkoista makaroonilaatikkoa, tai jos ei ole, pakastimesta voi sulattaa ruokaa.Sit mitään pleikkapelejä ym ei voi ostaa hetken mielijohteesta, vaan niitä mietitään ensjouluun,että jos nyt alettais säästämään niin sit ois ehkä varaa ostaa yks peli.
Voi jestas..mä en ymmärrä tämmöstä ku mä ja mies ollaa molemmat..tai mä ainakin, semmonen että jos jotain haluan, ostan sen samantien..viime viikolla "heräteostoksiin" meni 150e ja mä oon liiton rahalla, että ehkä ei olis kauheen järkevää..mut sou...ja koskaan ei olla ilman ruokaa jääty. Kyllä ois surkeeta elää ku joutuis koko ajan tekemään laskutoimituksia
niin pihit ihmiset itse saavat tyydytystä pihiydestään :-) Muut siitä vain kärsivät.
pyysi muuttoavuksi kun satuin omistamaan pakettiauton. Muuttomatkaa oli sata kilometriä suuntaansa. Maksoi minulle auton käytöstä tasan sen verran kun autoni kulutti dieseliä sadalla kilometrillä. Tosin vähensi ensin kuluista hänen luonaan syömäni ruuan hinnan (makaronilaatikkoa, ketsupista ei tarvinnut erikseen maksaa, mutta laski juomani maitolasillisetkin) eli sain vaivanpalkkaa jonkun pari euroa ja osallistuin sentään tavaroiden pakkaamiseen, kantamiseen ja purkamiseen perillä.
Ei sitten ottanut huomioon sitäkään, että minun piti ajaa vielä sieltä takaisin kotipaikkakunnalleni, josta hän oli muuttamassa pois. Hän kun ei tullut kyydissäni takaisin, niin ei tarvinnut enää palveluksiani takaisintullessa.
Siinä kohtaa kun "palkkioni" maksettiin kymmenen ja viiden sentin kolikoilla, oli lähellä päästä paha sana. Olen siitä asti vältellyt ko. ystävän seuraa tehokkaasti.
pyysi muuttoavuksi kun satuin omistamaan pakettiauton. Muuttomatkaa oli sata kilometriä suuntaansa. Maksoi minulle auton käytöstä tasan sen verran kun autoni kulutti dieseliä sadalla kilometrillä. Tosin vähensi ensin kuluista hänen luonaan syömäni ruuan hinnan (makaronilaatikkoa, ketsupista ei tarvinnut erikseen maksaa, mutta laski juomani maitolasillisetkin) eli sain vaivanpalkkaa jonkun pari euroa ja osallistuin sentään tavaroiden pakkaamiseen, kantamiseen ja purkamiseen perillä. Ei sitten ottanut huomioon sitäkään, että minun piti ajaa vielä sieltä takaisin kotipaikkakunnalleni, josta hän oli muuttamassa pois. Hän kun ei tullut kyydissäni takaisin, niin ei tarvinnut enää palveluksiani takaisintullessa. Siinä kohtaa kun "palkkioni" maksettiin kymmenen ja viiden sentin kolikoilla, oli lähellä päästä paha sana. Olen siitä asti vältellyt ko. ystävän seuraa tehokkaasti.
kyllä meillä on säästössä yli 2500e ja autosta on tulossa rahaa vielä 700e..laitan ensin rahaa säästöön, lopuilla voin tehdä sit mitä mieli tekee :)
T. Se joka ostaa heti jos jotain haluaa :)
Välillä todella suututtaa mieheni leväperäisempi suhtautuminen kulutukseen.
Meidän tuttavapariskunta myös aivan sairaan oihejä,rahaa on kuin roskaa kaikenlaisten perintöjen jälkeen mutta silti pihistellään ja lasketaan centtejä.Käyvät pari kertaa vuodessa ulkomailla reissussa ja siihen säästävät koko vuoden,eli koko vuosi nuukaillaan että vuodessa saadaan pari viikkoa lomailla,onko järkee?Joululahjaksi lapseni sai heiltä kirppikseltä ostetun kirjan ja ilmaisena tilaaja kylkiäisenä tulleet housut,yes!
On se helkutin vaikeeta!
Itse olen taas ihminen joka nauttii elämisen ihanuudesta ja en todellakaan laskeskele rahojani muuta kuin siten että varmasti piisaa kuun loppupuolelle...kaupasta ostan lempituotteitani (eli tuttua ja turvallista) hinnasta riippumatta
Siis siitä huolimatta että olen suurituloinen. Mulle vain on jotenkin niin luontevaa esim. valita aina halvin merkki tai punaisen lapun aletuotteet ja suunnitella päivän ateriat vasta kaupassa kun näen mikä on sillä kertaa tarjouksessa ja esim. paljonko mikäkin vihannes sinä päivänä maksaa. En mä koe sitä mitenkään vaikeaksi tai epämiellyttäväksi. Pikemminkin mua alkaa ahdistaa jos olen joskus jossain missä ei ole mahdollista näitä valintoja tehdä (esim. syrjäseudun ainoan pikku lähikaupan armoilla). Kai tämä on jollain lailla pienen ihmisen yritys hallita elämäänsä...
"muka-rikkaita".
Eletään yli varojen, ensi kuun tili on jo käytetty pöytälaatikossa odottavaan Visa-laskuun. Matkustetaan luotolla, otetaan pikavippiä lomamatkaan, hankitaan Vepsäläiseltä Artekit osamaksuilla ja rakennetaan 500 000 euron talo, jonka takaajana ovat vanhemmat ja siltikin maksetaan vain korkoja, koska enempään ei ole varaa.
Sitten esitetään lisäksi, että perhe on yltiöonnellinen vaikka velat rassaa ja niitä itketään salaa.
Miksi jotkut siis elävät tällaisen huojuvassa korttitalossa, kun tollokin tajuaa, että se luhistuu hetkenä minä hyvänsä?
Tunnen monta tällaista perhettä, mutta onneksi en edusta itse sellaista.
"muka-rikkaita". Eletään yli varojen, ensi kuun tili on jo käytetty pöytälaatikossa odottavaan Visa-laskuun. Matkustetaan luotolla, otetaan pikavippiä lomamatkaan, hankitaan Vepsäläiseltä Artekit osamaksuilla ja rakennetaan 500 000 euron talo, jonka takaajana ovat vanhemmat ja siltikin maksetaan vain korkoja, koska enempään ei ole varaa. Sitten esitetään lisäksi, että perhe on yltiöonnellinen vaikka velat rassaa ja niitä itketään salaa. Miksi jotkut siis elävät tällaisen huojuvassa korttitalossa, kun tollokin tajuaa, että se luhistuu hetkenä minä hyvänsä? Tunnen monta tällaista perhettä, mutta onneksi en edusta itse sellaista.
vaikka kyllä luulen sen olevan yleistä nykyään. Miten muuten jokaisella perheellä olisi nykyään uusi talo, kaksi hienoa autoa, varaa matkustella ja lapsilla Reiman vaatteet ja Eccon kengät?
Tietenkään en tiedä kenenkään ikää, mutta hurjan lapsellista on ärsyyntyä siitä, jos muut ovat rahankäytössään erilaisia.
Mitä ihmettä se ketään kaivelee, onko toinen pihi/tuhlaavainen?
Eri juttu tietysti on, jos toinen on ahne ja hyväksikäyttää muita. Mutta se EI VÄLTTÄMÄTTÄ liity mitenkään siihen pihiyteen. Voi olla visu omassa rahankäytössään ja silti ottaa osaa yhteisiin menoihin jne.
Onko siinä taustalla jotain alitajuista kateutta, kun itse salaa haluaisi saada enemmän rahaa säästöön/suhtautuaa rahaan rennommin?
Omaa elämäähän siinä itse kukin säätelee haluamakseen. Jollekulle on luksusta se, että voi ostaa kaupasta mitä juolahtaa. Toiselle on luksusta se, että osaa valita halpoja vaihtoehtoja ja tilille kertyy vähitelleen pesämunaa - siitäkin voi ihminen nauttia.
PS: itse olen rahankäytöltäni enemmän tuhlaavainen, mutta annan kanssaihmisteni olla omanlaisiaan. Hyväksikäytettäväksi en antaudu kuitenkaan.
Vanhempani olivat tuollaisia ylipihejä, elämästä nauttiminen huipentui johonkin tarjousvanukkaaseen joka sitten syötiin "nautiskellen" suoraan purkista kuin se olisi ollut Jumalten nektaria :DDD. Ennen ostivat esim. lihat parhaana laatuna, mutta vanhemmiten söivät vain purkkitonnaria ja B-luokan makkaraa....jepjep. Oma talo oli komea, tontti iso (mutta sinne ei raaskittu istuttaa juuri mitään, kun ne taimethan MAKSOIVAT IHAN RAHAA), 100km päässä oleva mökki Kesäjärvellä hulppea...silti piti vaan pihistellä, miksi? Lopputulos oli että kuolivat molemmat sairauksiin, joiden puhkeamista olisi voinut aikaistaa siinä 10-15 vuotta syömällä edes vähän fiksummin. Ai juu, mutta lääkäriin eivät menneet oireidensa takia sillä SEHÄN OLISI MAKSANUT!!
vaikka kyllä luulen sen olevan yleistä nykyään. Miten muuten jokaisella perheellä olisi nykyään uusi talo, kaksi hienoa autoa, varaa matkustella ja lapsilla Reiman vaatteet ja Eccon kengät?
velkarahalla eläminen on.
Elelen mieluummin ei niin leveästi varojeni mukaisesti ilman suurta huolta siitä kykenenkö lainani maksamaan. Kiitos ei, isot velat ja luotolla eläminen. Kyllä meiltäkin löytyy omakotitalo ja kaksi autoa yms. Mutta kaiken ei tarvitse aina olla uusinta uutta ja viimeisintä mallia.
että rahaa ei todellakaan ollut, mutta sitä en viitsinyt kaikille paljastaa niin kenties luulivat pihiksi. Miehen sairastamisen takia vaan menot olivat jatkuvasti melkein suuremmat kuin tulot, niin säästin sitten kaikessa missä pystyin.
Eikä joku 3km ole vielä edes pitkä matka, alkuillasta en taksia viitsisi ottaa, baarista kotiinpäin kyllä kun siinä vaiheessa ei se kävely enää niin houkuta
Me mennään kyl miehen kans taxilla, ne kävelee perässä..sit baariin ne nostaa 20e rahaa ja sillä ostetaa molemmille illan juomat :-P Ruokaa ei haeta baarireissun jälkeen, koska kotona on vielä keskiviikkoista makaroonilaatikkoa, tai jos ei ole, pakastimesta voi sulattaa ruokaa.Sit mitään pleikkapelejä ym ei voi ostaa hetken mielijohteesta, vaan niitä mietitään ensjouluun,että jos nyt alettais säästämään niin sit ois ehkä varaa ostaa yks peli.
Tietenkään en tiedä kenenkään ikää, mutta hurjan lapsellista on ärsyyntyä siitä, jos muut ovat rahankäytössään erilaisia. Mitä ihmettä se ketään kaivelee, onko toinen pihi/tuhlaavainen? Eri juttu tietysti on, jos toinen on ahne ja hyväksikäyttää muita. Mutta se EI VÄLTTÄMÄTTÄ liity mitenkään siihen pihiyteen. Voi olla visu omassa rahankäytössään ja silti ottaa osaa yhteisiin menoihin jne. Onko siinä taustalla jotain alitajuista kateutta, kun itse salaa haluaisi saada enemmän rahaa säästöön/suhtautuaa rahaan rennommin? Omaa elämäähän siinä itse kukin säätelee haluamakseen. Jollekulle on luksusta se, että voi ostaa kaupasta mitä juolahtaa. Toiselle on luksusta se, että osaa valita halpoja vaihtoehtoja ja tilille kertyy vähitelleen pesämunaa - siitäkin voi ihminen nauttia. PS: itse olen rahankäytöltäni enemmän tuhlaavainen, mutta annan kanssaihmisteni olla omanlaisiaan. Hyväksikäytettäväksi en antaudu kuitenkaan.
Ap ainakin kuulostaa tosi omituiselta. Oletko jotenkin laiska evvk-lortti, kun sinua niin kaivelee se, jos joku tekee rahapulassa hankalia työvuoroja? Luulisi sen olevan sinulle vain hyvä asia, niin saat vetää ööliä ja maata sohvalla.
Esim. eräs tuttavaperhe, joka ei voi viedä lastaan yksityiselle lääkärille. Valittavat vaan että voi voi kun on puolen vuoden jonot johonkin pikkuleikkaukseen kunnallisella puolella ja yksityisellä se maksaisi melkein tuhat euroa. Lapsi sitten kärsii tuon puoli vuotta (ja koko perhe sen myötä). Mutta tonnia ei makseta, kun kerran ilmaiseksikin voi saada.
Ja tämä siis perheessä, jossa tuhat euroa ei todellakaan ole ongelma. Ovat niin h***tin pihejä, että rahaa on notkuen.