Eikö teitä helsinkiläisiä hävetä kaupungin "metro"?
Miten ilkeätte sitä edes metroksi kutsua? Eihän siinä ole kuin yksi vaivainen linja, joka haarautuu hetkeksi kahtia. Voin kertoa että esimerkiksi ulkomaalaiset aina naureskellen matkustavat tuolla "metrolla". Muistelevat sitten matkaa tähän tyyliin: "Taitaa ne helsinkiläiset olla sen verran yksinkertaisia, että metrostakin piti tehdä yksilinjainen etteivät vaan sekoa linjoissa."
Vaunutkin on niin ruman näköisiä ja epämukavat penkit kaiken lisäksi, suoraan 1970-luvulta koko sisustus yms. Aikamoinen saavutus kun tuo metro avattiin vasta 1982.
P.S. Metron ajatus on kulkea maan alla, ei maan päällä kuten suurimman osan ajasta se kulkee Helsingissä
Kommentit (67)
nyttemmin lontoolaistuneen ole vaikea käsittää sitä, että jokien ali voidaan metro rakentaa, mutta pystytkö sinä maalaisjuntti ymmärtämään, että se ei ole kannattavaa välillä Suomenlinna - Kauppatori, koska lautatkin kulkevat. Sitten kun vielä suhteutat sen matkustajamäärään.
Ja sinun mielestäsi Espoon Isossa omenassa on PALJON ihmisiä :D ja Ikeassa? Heh, maalainen mikä maalainen.
maalaisena vaikea käsittää miksi metro ei kulje sinne, missä on paljon ihmisiä! Mulle on ihan sama missä kuntien rajat menevät (en edes halua tietää, EVVK), mutta olen hyvinkin kiinnostunut siitä, miten pääsen paikasta A paikkaan B.
Suomenlinnan on saari, NO ÄLÄ! Kuule, tiedätkö Thames Lontoossa on JOKI, ja kyllä senkin ali parit metrolinjat kulkee... Mitä lienee helsinkiläisen on vaikea käsittää. Juna kulkee jopa Englannin ja Ranskan välisen kanaalin ali. Tietääkseni vedenalainen matka on jonkin verran pitempi, mitä tämä matka kauppatorilta Suomenlinnaan...
Tässä maalainen.
Kyllä saa olla TYHMÄ jos luulee, että joku tosissaan ehdottaa metroa SUOMENLINNAAN, heeeheeehee!
Et ole tainnut reppana olla ensimmäisten joukossa kun huumorintajua jaettiin...
Mulle on ihan sama, olen ajatellut sitä lähinnä liikennevälineenä. Ihan kuten bussiakin.
etsä huomannut kuinka monta repeämishymiöö mun viestissä oli?
nyttemmin lontoolaistuneen ole vaikea käsittää sitä, että jokien ali voidaan metro rakentaa, mutta pystytkö sinä maalaisjuntti ymmärtämään, että se ei ole kannattavaa välillä Suomenlinna - Kauppatori, koska lautatkin kulkevat. Sitten kun vielä suhteutat sen matkustajamäärään.
Ja sinun mielestäsi Espoon Isossa omenassa on PALJON ihmisiä :D ja Ikeassa? Heh, maalainen mikä maalainen.
maalaisena vaikea käsittää miksi metro ei kulje sinne, missä on paljon ihmisiä! Mulle on ihan sama missä kuntien rajat menevät (en edes halua tietää, EVVK), mutta olen hyvinkin kiinnostunut siitä, miten pääsen paikasta A paikkaan B.
Suomenlinnan on saari, NO ÄLÄ! Kuule, tiedätkö Thames Lontoossa on JOKI, ja kyllä senkin ali parit metrolinjat kulkee... Mitä lienee helsinkiläisen on vaikea käsittää. Juna kulkee jopa Englannin ja Ranskan välisen kanaalin ali. Tietääkseni vedenalainen matka on jonkin verran pitempi, mitä tämä matka kauppatorilta Suomenlinnaan...Tässä maalainen.
Kyllä saa olla TYHMÄ jos luulee, että joku tosissaan ehdottaa metroa SUOMENLINNAAN, heeeheeehee!
etsä huomannut kuinka monta repeämishymiöö mun viestissä oli?
Suomenlinnan on saari, NO ÄLÄ! Kuule, tiedätkö Thames Lontoossa on JOKI, ja kyllä senkin ali parit metrolinjat kulkee... Mitä lienee helsinkiläisen on vaikea käsittää. Juna kulkee jopa Englannin ja Ranskan välisen kanaalin ali. Tietääkseni vedenalainen matka on jonkin verran pitempi, mitä tämä matka kauppatorilta Suomenlinnaan...Tässä maalainen.
Aina kun liikun keskustassa ja satun näkemään metron sisäänkäynnin, olen ihan nolona. Usein tosiaan katselen myös häpeissäni ympärilleni ja toivon ettei vain kukaan _ulkomaalainen_ ole menossa meidän metroomme. Ihan hirveä ajatus: mitä ne ajattelisivatkaan meistä suomalaisista?! Koko maassa vain yksi ainoa metrolinja yhdessä kaupungissa, ja sekin vasta 1982 avattu!
Koko asia on mulle niin hirvittävän nolo ja vaikea, etten oikein edes voi elää sen kanssa. Musta tuntuu nyt tosi pahalta, kun sä tällä tavalla vielä nostat tätä meille kaikille niin kipeää asiaa täällä.
Miten ilkeätte sitä edes metroksi kutsua? Eihän siinä ole kuin yksi vaivainen linja, joka haarautuu hetkeksi kahtia. Voin kertoa että esimerkiksi ulkomaalaiset aina naureskellen matkustavat tuolla "metrolla". Muistelevat sitten matkaa tähän tyyliin: "Taitaa ne helsinkiläiset olla sen verran yksinkertaisia, että metrostakin piti tehdä yksilinjainen etteivät vaan sekoa linjoissa."
Vaunutkin on niin ruman näköisiä ja epämukavat penkit kaiken lisäksi, suoraan 1970-luvulta koko sisustus yms. Aikamoinen saavutus kun tuo metro avattiin vasta 1982.
P.S. Metron ajatus on kulkea maan alla, ei maan päällä kuten suurimman osan ajasta se kulkee Helsingissä
en asu helsingissä enää, ja ainoat asiat joita toivon että olisin saanut mukaan on metro, paulig ja jälkiuunileipä. Ap:lle muuten Frankfurtin metro vasta kumma onkin koska maan alla se on metro, sitten kun se tulee ulos tunnelista, se onkin ratikka. Ja Frankfurt on sentään suurkaupunki, eli mikä ongelma siinä maanpäälisyydessä on?
Ap:lle muuten Frankfurtin metro vasta kumma onkin koska maan alla se on metro, sitten kun se tulee ulos tunnelista, se onkin ratikka. Ja Frankfurt on sentään suurkaupunki, eli mikä ongelma siinä maanpäälisyydessä on?
kulkea maan päällä myös keskustassa. Vesivahingon takia metro ei kuukausiin voi pysähtyä Rautatientorilla, jossa normaalisti jää pois iso osa matkustajista.
Mutta sitten kun käyttää nii en henk.koht. ite häpeile sitä oranssia vaunua. En vain enää pidä metrosta, kun siellä on sattunu ja tapahtunu jo kaikenlaista. Istun aina niin että näen kaikki ympärillä olevani enkä jää oven vieree, koska mielikuvitukseni tekee hurjia kepposia, siitä kun se mies riehui kirveen kanssa. Onneksi on auto nii, ei tarvi poikaa ottaa metroo, pari kertaa oon jättäny pojan isän kanssa ja lähteny käymää liikeenteessä.
"Suomen ainoa metro on vuonna 1982 avattu Helsingin metro, joka on rakennettu pitkälti rautatiestandardin mukaan. Vaikka järjestelmää kutsutaankin metroksi, sen tekninen vertailukohta on lähinnä Berliinin S-Bahn."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metro
"Berliinin S-Bahn on raskas kaupunkirautatie, joka on erillään muusta rautatieverkosta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Berliinin_S-Bahn
Helsingin metro (kyllä sitä kaikki metroksi sanovat, vaikka "vertailukohtana olisi lähinnä Berliinin S-Bahn") on hyvä, luotettava, turvallinen ja nopea kulkuväline täällä asuville ihmisille. Lisäksi ulkopaikkakuntalaisten ja ulkomaalaisten on helppo liikkua metrolla ja heille on helppoa selittää missä nousta kyytiin ja jäädä pois.
Työmatkalla on kiva katsella eri kaupunginosiin matkaavia ihmisiä ja metrolla pääsee vaikka uimarannalle. Talvella ja kun sataa räntää metro on aivan ykkönen, ei juuri tarvitse poistua sisätiloista hytisemään. Toivottavasti saadaan pian metrolinja länteenkin..
Ei mitään valittamista, käytänkin metroa lähes päivittäin :) Mikä on ollut mielestäni hassua, on se että tuttavani, jotka ovat muualta kotoisin, usein kammoavat metroa ja ovat ihmeissään siitä ja jopa pelkäävät metron käyttämistä. Jos Helsingin söpö metro pelottaa, miltähän heistä tuntuu isommissa kaupungeissa...
samanlainen lippusysteemi kuin muuallakin maailmassa, niin pummilla ei nistit matkaisi Sörnäisiin. Olen käyttänyt metroa Lontoossa, Tukholmassa, Barcelonassa ja Tokiossa, Helsingin metro ei hirveästi eroa, ihan ok liikkumispeli jota ei edes tule arvostaneeksi arkisuudessaan.
joka päivä menen siis metrolla. Ei minua siellä mikään sisustus häiritse sehän on vaan metro. Penkit on ok tosin en uskalla istua jos on päällä jotain vaaleaa (teinit pitää jalkoja penkeillä). Miksi jotakuta hävettäisi metro? pitäisikö siitä sitten olla jotenkin ylpeä? huoh.. joku jutellut parin mamunkaa jotka yrittävät pönkitää oman maansa egoa "meil on jopa metrot parempii" voi jestas, onneks mun kaverit ei oo sellasia.
Ja metroihin mahtuu enempi porukkaa kuin esim. busseihin. Ite en briteissä asuessani tykännyt heidän likaisista metroistaan ja siitä ahtaudesta.
En asu Helsingissä, mutta ei ole itsekään muualla matkustella. Kyllä ne muuallakin kulkee pitkiäkin matkoja maan päällä =D
Ja ideahan on ohittaa ruuhkat
ihan jees peli metro on, mutta vois tosiaan lentokentälle olla yhteys. Samoin lippusysteemi erilainen, kunnon portit sisäänkäynneille ja vaan lipulla sisään, ehkä se vähän vähentäis sitä sekalaista seurakuntaa.
Kampin ja Itiksen välillä ei ole mitään syytä jäädä pysäkillä pois, jollei satu asumaan seudulla. Olenko oikeassa?
ei tietenkään sijaitse yhtään päärautatieasemaa, yliopistoa, korkeakoulua, kirjastoa, virastoa, pääpostia, toria, toimistoa, kauppahallia, terveyskeskusta, sosiaaliasemaa, ravintolaa, kauppakeskusta, ulkoilumaastoa tai urheilutilaa.
Kampin ja Itiksen välillä ei ole mitään syytä jäädä pysäkillä pois, jollei satu asumaan seudulla. Olenko oikeassa?
... ei tosiaan oo tehty tsadin söpöä appelsiinmetroa niille urpoille, jotka tulee Helsinkiin kun haaveilee Ison Omenan markettiparatiisiin tarjoustuulipuvuista. Tossa Itiksen ja Kampin välillä taitaa asua sellainen Turullinen tai Tampereellinen väkeä, jotka metro vie moneen mestaan, alkaen noista alla luetelluista.
ei tietenkään sijaitse yhtään päärautatieasemaa, yliopistoa, korkeakoulua, kirjastoa, virastoa, pääpostia, toria, toimistoa, kauppahallia, terveyskeskusta, sosiaaliasemaa, ravintolaa, kauppakeskusta, ulkoilumaastoa tai urheilutilaa.
itsetunto johtuu. Kertokaa mulle? Joka ainut asia pääkaupunkiseudulla pitää ottaa suurennuslasin alle ja ilkkua, että jossakin muualla on paremmin. Pysykää sitten siellä jossain muualla, älkää tulko tänne!
Ihan sama onko kyse talvesta, liikenteestä, ihmisistä, nähtävyyksistä, koiranpaskasta, asunnoista jnejnejne. niin aina maalaiset jaksaa ilkkua.
se on paras liikenneväline, mitä voi vain olla. Pystyt arvioimaan saapumisajan minuutilleen. Minua ei haittaa väri eikä se, että voi katsella ulos.
Paras kulkuväline ehdottomasti Helsingissä :) ja verrattuna isompien kaupunkien metro sekamelskiin Helsingin metro on turistillekkin super simppeli :)
Kovin on musta siistimmän näköisiä kuin monen muun kaupungin junat...