Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamala, kun sitä h1n1-sairasta tyttöä ei otettu hoitoon. Tässä aamulehdestä:

Vierailija
05.11.2009 |

Viranomaiset eivät kerro sikainfluenssan seurauksena menehtyneen 8-vuotiaan tytön tapauksen yksityiskohdasta.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin mukaan sairastunut tyttö oli vanhempineen käynyt tai ainakin ollut yhteydessä Tornion terveyskeskukseen.

Torstain Ilta-Sanomien mukaan tyttö olisi yritetty saada sairaalahoitoon. Se ei kuitenkaan onnistunut.

Lehden tietojen mukaan tytön vanhemmat olisivat käyneet useamman kerran Länsi-Pohjan keskussairaalan piiriin kuuluvan Tornion terveyskeskuksen päivystyksessä korkean kuumeen vuoksi.

Infektiolääkäri Ulla Kaukoniemi kertoi keskiviikkona Ylen uutisille, että tytön tilaa on kartoitettu myös laboratoriokokein.

Menehtynyt 8-vuotias tyttö oli perusterve.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan tyttö oli saanut sikainfluenssan komplikaationa keuhkokuumeen. THL:n tutkimusprofessorin Petri Ruudun mukaan tyttö sairasti alle viikon.

Aamulehti

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/alueet/perameri/2009/11/quotvaaran_merkkeja_ei_osattu_tun…

"Vaaran merkkejä ei osattu tunnistaa ajoissa"

julkaistu tänään klo 14:54, päivitetty tänään klo 15:18

Torniolaistytön sikainfluenssakuolema ei aiheuta muutoksia terveydenhuollon toimintaohjeisiin. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin infektiolääkäri Ulla Kaukoniemen mukaan niin terveyskeskuksessa kuin päivystyksessäkin toimittiin ohjeiden mukaisesti ja ohjeet ovat ajan tasalla.

Länsi-Pohjan keskussairaalan päivystysosaston ylilääkäri Tapio Åmanin mukaan maanantaina kuolleen tytön vanhemmat käyttivät lastaan Tornion terveyskeskuksen vastaanotolla, mistä hänet lähetettiin takaisin kotihoitoon. Tämän jälkeen vanhemmat olivat yhteydessä yhteispäivystykseen kahteen eri otteeseen.

Puhelinneuvontaa antaneet hoitaja ja lääkäri tekivät päätöksen olla ottamatta tyttöä sairaalahoitoon omien toimintaohjeidensa pohjalta tekemänsä tilannearvion perusteella.

- Tytön vanhemmat toimivat asianmukaisesti ja olivat yhteydessä terveyskeskukseen ja yhteispäivystykseen. Myös puhelinneuvontaa antaneet henkilöt toimivat ohjeiden mukaisesti. Nyt jälkikäteen asiaa arvioiden olisi tietysti pitänyt toimia toisin ja ottaa hänet sairaalahoitoon, Åman sanoo.

Åmanin mukaan toimintaohjeet niin henkilökunnalle kuin potilaillekin ovat silti ajan tasalla.

- Tässä tapauksessa taudinkuva oli vaikea, eikä vaaran merkkejä osattu tunnistaa riittävän hyvin. Lääkärit ja hoitajat eivät kuitenkaan voi ryhtyä ennustajiksi, infektiolääkäri Ulla Kaukoniemi sanoo.

Länsi-Pohjan keskussairaalan lastentautien ylilääkärin Pentti Vuolukan mukaan tyttö kuoli erittäin vaikeaan yleistulehdukseen, joka romahdutti hänen tilansa erittäin nopeasti. Sitä, olisiko tyttö voitu pelastaa sairaalahoidossa, ei Vuolukka halua arvioida.

Länsi-Pohjan keskussairaalassa on tällä hetkellä jo toistakymmentä potilasta sikainfluenssan vuoksi. Yksi potilas on tehohoidossa. Infektiolääkäri Ulla Kaukoniemen mukaan hänen tilansa on vakaa.

YLE Perämeri

Vierailija
82/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ohjeistuksen mukaan jos mennään niin kotona podetaan ja sinne myös kuollaan.

Vanhemmat kuitenkin ovat olleet kolme kertaa yhteydessä terveydehuoltoon, luulisi että siitä voi jo ottaa onkeensa että ehkä ne ei huvin vuoksi käy ja soittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan oikeasti ei voida ottaa sairaalaan sisälle kaikkia, jotka mahdollisesti sairastuvat vielä pahemmin. Siihen eivät resurssit yksinkertaisesti riitä. Jos tytön vointi on ollut hyvä (ei sairaalahoitoa vaativaa) vielä muutama tunti ennen kuolemaa, ei voi todellakaan tietää että vointi romahtaa hetkenä minä hyvänsä.

Suurin osa meistä kuitenkin selviää influessoista ihan kotihoidolla. Ja aika iso osa täälläkin tuntuu todellakin käyvän ihan turhaan siellä lääkärillä, sikainfluenssahysterian villitsemänä.

Huono kohtelu on ikävä kyllä joskus arkipäivää niin yksityisellä puolella kuin julkisellakin. Mutta se joka kirjoitti lapsen liian aikaisesta kotiuttamisesta, on todellakin voinut joutua vähäisten resurssien vuoksi kotiin, ei suinkaan henkilökunnan asenneongelman vuoksi. Kun sairaalaan osastot pullistelevat potilaita, ja uusia on tulossa jonossa, on valitettavasti joskus kotiutettava hiukan puolikuntoisiakin potilaita, jotta saadaan uusia sisään. Ikävää, mutta totta.

Vierailija
84/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joudutte jonottamaan? Tai kuinka moni teistä raivoaa aamulla bussikuskille jos bussi on myöhässä? Entä kommunikoitteko lastenne päiväkodin hoitajien tai opettajien kanssa huutamalla?

Se on kumma juttu, että kun tullaan sairaalaan tai terveyskeskukseen, niin voi unohtaa alkeellisemmatkin käytöstavat. Minulle ei ole " siviilissä " kukaan ikinä haistatellut päin naamaa. Kummasti olen työssäni sairaanhoitajana joutunut kuulemaan mitä hirveinpiä kamaluuksia omaisten suusta. Ihan siis tavallisten ihmisten. Nykyään jo onneksi uskallan kutsua vartijat paikalle. Että jos minun eteeni tulette raivopäinä huutamaan ja vaatimaan hoitoa, niin vartijan saatte vastaanne. Ihan kaikkea ei meidän hoitajienkaan tarvitse sietää.

Ja jos oikeasti on sairas ja välitöntä hoitoa vailla, niin silloin ei kyllä jaksa raivota. Ne raivoajat on yleensä just niitä, jotka tulevat päivystykseen, vaikka itsekin tietävät tulevansa turhaan.

Tämän tytön tilanne puolestaan on aivan kammottava ja todellakin huolellinen tilanteen selvittely paikallaan. Tyttöä ei saada takaisin vaikka " syyllinen " löytyisikin, mutta ehkä vastaavilta vältyttäisiin. Tiedossa kuitenkin on että Suomessakin tulee ihmisiä kuolemaan tähän tautiin.

Vierailija
85/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan malli näivettäisi julkisen hoidon täysin, kun sitä käyttäisivät vain huono-osaiset. Tällöin varakkaat päättäjät eivät enää kehittäisi sitä, kun itse kävisivät muualla.

Minusta on paras, että kaikki saavat samantasoista hoitoa tuloista riippumatta.

Kamalaa olisi sekin, että olisi julkiset sairaalat, mutta omaisuuttakin katsottaisiin, eli hoitoa saat, jos myyt talosi. Jos ei ole taloa, niin sitten saat ilmaiseksi. Huono sekin. Tasapuolisuus on tärkeää.

Vierailija
86/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa työtäsi.

Ja kyllä ihminen nimenomaan raivoaa äärimmäisessä hädässä. Varsinkin jos vastassa on ihminen, joka ei auta edes hädän tullen.

Vierailija
87/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tälläisiin tilanteisiin olen urani aikana muutaman kerran joutunut. Yleensä palaute sangen positiivista, joten vielä niitä oikeasti tyytyväisiä, oikeasti sairaitakin ihmisiä löytyy.

Vierailija
88/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että tämä torniolaistyttökään ei sitten ollut oikeasti sairas, vanhemmat vain luulivat niin.

Ja joku lähärin töissäkahvittelu ei ole mikään URA. Salli mun nauraa.

Vierailija
89/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee, että terveydenhuollossa asioidessa osa ihmisistä taantuu täysin sinne uhmaikäisen tasolle "minä minä". Enemmän olen huolissani niistä hiljaisista jotka eivät jaksa vaatia, räyhääjät eivät ole ainakaan juuri sillä hetkellä kuolemassa.

En muuten ole hoitaja:)

Vierailija
90/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, olet kusipäinen lääkäri. Mitäs vitsiä siinä on?

Jos jatkuvasti kaikki lähelläsi taantuu ja huutaa, katso peiliin. Et osaa alkeellisimpiakaan tapoja kohdata potilaita. Huimaako siellä norsunluutornissa liikaa?

Vierailija
91/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

räyhätä. Minä, joka olinkin ihan terve, enkä muuta väittänytkään, räyhäsin, että viime tipassa sain lapsen hengityskoneeseen. Jos olisin kohteliaasti vaan jatkanut sitä älytöntä keskustelua sen vastaanoton hoitajan kanssa, niin lapsi olis kuollut mun syliin. Ja tämä tuli tehon lääkäreiltä - "tässä oli todella viimeset hetket käsillä".

Kaupan kassalle mun ei tarvi räyhätä, kun siellä ei ole kyse ihmishengistä. Meen vaan toiseen kauppaan asioimaan. Mutta sepä se, kun näissä sairausasioissa me ollaan teidän hoitajien ja lääkäreiden armoilla ja rupeaa todella ahdistamaan, kun kohtelu töykeää ja ei kuunnella. Vaikka miten nätisti ensin koettaa asiansa esittää.

Vierailija
92/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että te kohtelette asiakkaitanne kuin kaupan kassa hernepussia.

Heittelette ja paiskotte ja pidätte tunteettomana ja valmiiksi elottomana.

Ja jos se hernepussi sattuu lojumaan liian kauan hoteissanne, nakkaatte pilaantuneena roskiin.

Vierailija
93/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetyttää myös, että lasta oli samana aamupäivänä käytetty lääkärillä ja ei määrätty hoitoon ja illalla kuoli.

ap

Vierailija
94/94 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täti siinä sairaalapäivystyksen ilmoittautumistiskillä meinasi lähettää mut kotiin, kun menin illalla valittamaan sinne hänen mielestään turhaa mahakipua.

Onneksi räyhäsin.

Lääkärille kun pääsin, niin diagnoosi oli umpisuolentulehdus. Taksilla Meikkuun ja punasella koodilla leikkaukseen.

Jos en olisi räyhännyt niin se olisi puhjennut ja mä olisin ollut hengenvaarassa verenmyrkytyksen kanssa.

Että todellakin kannattaa räyhätä näille portinvartijoille!