Kamala, kun sitä h1n1-sairasta tyttöä ei otettu hoitoon. Tässä aamulehdestä:
Viranomaiset eivät kerro sikainfluenssan seurauksena menehtyneen 8-vuotiaan tytön tapauksen yksityiskohdasta.
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin mukaan sairastunut tyttö oli vanhempineen käynyt tai ainakin ollut yhteydessä Tornion terveyskeskukseen.
Torstain Ilta-Sanomien mukaan tyttö olisi yritetty saada sairaalahoitoon. Se ei kuitenkaan onnistunut.
Lehden tietojen mukaan tytön vanhemmat olisivat käyneet useamman kerran Länsi-Pohjan keskussairaalan piiriin kuuluvan Tornion terveyskeskuksen päivystyksessä korkean kuumeen vuoksi.
Infektiolääkäri Ulla Kaukoniemi kertoi keskiviikkona Ylen uutisille, että tytön tilaa on kartoitettu myös laboratoriokokein.
Menehtynyt 8-vuotias tyttö oli perusterve.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan tyttö oli saanut sikainfluenssan komplikaationa keuhkokuumeen. THL:n tutkimusprofessorin Petri Ruudun mukaan tyttö sairasti alle viikon.
Aamulehti
Kommentit (94)
Mutta ei ihmisille kuulu puhua räyhäämällä tai huutamalla - se on asiatonta käytöstä. Aina.
on tullut tilanne että tiedät tarvitsevasi hoitoa ja päivystyksestä sanotaan että lähde kotiin. Mä luulen että viiden minuutin väittelyn jälkeen alkaa äänensävy muuttua ;)
Eikä ole tarvinnut räyhäämisen tasolle vajota. Mulla on tosin työelämästä harjoitusta asioiden puskemisesta ilman räyhäämistä hankalissa tilanteissa.
Mutta ei ihmisille kuulu puhua räyhäämällä tai huutamalla - se on asiatonta käytöstä. Aina.
on tullut tilanne että tiedät tarvitsevasi hoitoa ja päivystyksestä sanotaan että lähde kotiin. Mä luulen että viiden minuutin väittelyn jälkeen alkaa äänensävy muuttua ;)
Eikä ole tarvinnut räyhäämisen tasolle vajota. Mulla on tosin työelämästä harjoitusta asioiden puskemisesta ilman räyhäämistä hankalissa tilanteissa.
hoitoon kun hoitohenkilöt sanovat että mene kotiin. Tuskin sä kuitenkaan näillä taikasanoilla, jonka vain töistä näemmä oppii olet aikeissa alkaa rahaa vuolemaan...
Kuulin juuri tapauksesta, jossa huonokuntoinen potilas oli ensimmäisellä päivystys-yrittämällä passitettu lääkärin toimesta kotiin ohjeena tulla takaisin heti, jos vointi huononee. No, vointi huononi ja potilas palasi samaan sairaalaan, mutta tällä kertaa vastassa oliki triage-hoitaja joka toimivallallaan ohitti lääkärin ohjeet ja määräsi potilaan takaisin kotiin syömään kipulääkkeitä ja odottamaan omalääkärin vastaanottoaikaa. Sitkeän taistelun jälkeen potilas saatiin kuin saatiikin livautettua vielä saman päivänä triage-hoitajan vartion ohi uudestaan lääkärin pakeille, joka sitten lähettikin potilaan kiireellisenä leikkauspöydälle. Mikäli potilas olisi noudattanut lääkärin määräyksen ohittanutta hoitajaa, niin hän ei olisi enää kertomassa tarinaansa varoittavana esimerkkinä muille. Ja tämä kaikki siis tapahtui yliopistosairaalassa. Joku mättää ja pahasti, kun nykyään hoitajat diagnosoivat potilaat päivystyksen ilmoittautumisluukulla ja vielä lääkäreiden ohjeita kuuntelematta.
tappoivat lapsensa menemällä väärälle alalle töihin?
Okei...
hoitoon kun hoitohenkilöt sanovat että mene kotiin. Tuskin sä kuitenkaan näillä taikasanoilla, jonka vain töistä näemmä oppii olet aikeissa alkaa rahaa vuolemaan...
Sitkeä voi olla räyhäämättäkin. Ja vaatia voi huutamattakin.
Eikä sitä pelkästään töissä opi. Kyllä kotikasvatuksella on suuri osa - sen huomaa siellä työelämässäkin niistä ihmisistä, joilla ei riittävää sellaista ole.
Sitkeä voi olla räyhäämättäkin. Ja vaatia voi huutamattakin. Eikä sitä pelkästään töissä opi. Kyllä kotikasvatuksella on suuri osa - sen huomaa siellä työelämässäkin niistä ihmisistä, joilla ei riittävää sellaista ole.
mitkä ne taikasanat ovat kun mä olen tuo tähän keskusteluun jo aikaisemminkin osallistunut tyyppi jonka miestä ei työterveyshuollon lähetteellä meinattu päivystykseen ottaa. Mutta ehkä meitä ei ole kotona kasvateettu ollenkaan ja ollaan muutenkin luusereita... :D Tosin se ainakin opittiin että hoitoon pääsy ei todellakaan ole itsestään selvää ja puoliaan saa pitää jos vastassa on tyyppi joka ei vaan tajua homman vakavuutta.
mitkä ne taikasanat ovat kun mä olen tuo tähän keskusteluun jo aikaisemminkin osallistunut tyyppi jonka miestä ei työterveyshuollon lähetteellä meinattu päivystykseen ottaa. Mutta ehkä meitä ei ole kotona kasvateettu ollenkaan ja ollaan muutenkin luusereita... :D Tosin se ainakin opittiin että hoitoon pääsy ei todellakaan ole itsestään selvää ja puoliaan saa pitää jos vastassa on tyyppi joka ei vaan tajua homman vakavuutta.
Puoliani minäkin pidän :), ja niin pitääkin tehdä silloin kun vastassa on tyyppi, joka ei hahmota tilanteen vakavuutta. Meilläkin niitä on tosiaan vastaan tullut.
Yritin/yritän vaan sanoa, että räyhääminen sinällään on turhaa - kun sitä täällä selitettiin ratkaisuksi. Tosin ehkä määrittemme "räyhäämisen" eri lailla :). Minusta voi, edelleenkin, pitää puolensa ja vaatia asiallista kohtelua itselleen ja läheisilleen myös ilman räyhäämistä tai muuten epäasiallista käytöstä omalta puolelta.
Tosin tämä nyt ei ole tämän keskustelun varsinaisen asian kannalta mitenkään merkittävää tai edes mielenkiintoista =). Vaan ihan erillinen threadi.
Mun lapsi meinas kuolla käsiin päivystysjonossa, kun hoitaja vaan intti ja intti. 2- vuotiaalla lapsella oli - mikäpä muu kuin just viruskeuhkokuume - ja oli jo ollut kaks kertaa lekurilla, jotka vaan kanssa vähätteli ja lähetti kotiin hoitamaan.
Sitten tilanne huononi ihan katstrofaalista tahtia, kotoa kun lähdin ajamaan, aattelin, ettei vielä hengenhätä, 15 minuutin ajomatkan aikana hengitys lamaantu ihan täysin. Ja kun pääsen sairaalaan, niin joku mulkkuhoitaja vaan siinä vänää ja inisee. Todellakin huusin ja räyhäsin ja TUNGIN lapseni kanssa lääkärin eteen ja johan alko tapahtua. Lapsi oli 10 minuutin päästä teholla hengityskoneessa ja lääkäreitä ja hoitaja lauma ympärillä.
Sitä on hyvä lässytellä jämäkkyydestä ennen kuin on tosi hätä kyseessä ja sattuu joku idiottihoitaja tai lääkäri vastaan. Ja noita idiootteja, jotka tekee itseään tärkeäksi potilaiden vähättelyllä ja pompottelulla on TKt ja sairaalat täynnä.
Tarinoita olisi paljon muitakin ihan oman lähiperheen sairaan"hoitoon" liittyen, mutta tämä on kaikista pahin. Tuo hoitsu ei viitsinyt edes vilkaista velttona sylissäni makaavaa lasta vaan jumputti vaan jotain omaa litaniaansa.
Samoin syletti ne lekurit, jotka lapsen olivat alunperin kotiuttaneet, vaikka jämäkästi pyysin, että olis otettu osastolla, kun hengitys vaan meni huonommaksi vaikka Ventolinea pumpaattiin hirveitä määriä. Kysy oli kuitenkin vasta 2- vuotiaasta lapsesta.
Ja tuliko nämä lääkärit pyytämään anteeksi, kun lapsi makasi parin päivän päästä hengityskoneessa? Ei tietenkään, koska lääkärit ei ole vastuussa yhtään mistään verukkeella "virheitä aina sattuu".
Sattuu joo, mutta ehkäpä virheet vois kuitenkin tunnustaa, pyytää anteeksi ja OTTAA OPIKSEEN eikä jatkaa samalla ylimielisellä linjalla eteenpäin. Ja ei, suurin ongelma ei ole resursseissa vaan sairaanhoitohenkilöstön asennevammassa.
Olen itse päätynyt vastaamaan kaikille osastolle soittaville vanhemmille (juu, monet soittavat lastenosastolle kysyäkseen neuvoja miten toimia sairaan lapsen kanssa) että "Minun on mahdoton puhelimessa arvioida lapsenne hoidontarvetta. Jos teitä tuntuu että olette kovin huolissaan hänen voinnistaan, lähtekää näytille TK:n päivystykseen".
Todellakin pesen käteni kaikista mahdollisista tilanteista, joissa tullaan käräjille haastamaan kun en ottanut perheen hätää tosissani. Itselleni se tosin on helppoa, enhän ole päivystyksessä sitten vastaanottamassa näitä mahdollisesti ihan täysin turhaan sinne työntyviä perheitä (lapsella ollut vuorokauden "kuumetta" 38 astetta ja vähän nuhaa, sillä on varmaan nyt vähintään joku kamalan vakava tauti). Mutta puhelimessa todellakin voi joskus olla mahdotonta tietää miten sairas se lapsi siellä langan toisessa päässä on. Kohtalainen yleisvointi tarkoittaa toiselle sitä, että lapsi jaksaa leikkiä ja syödä normaalisti, toiselle sitä että juuri ja juuri jaksaa silmäänsä raottaa silloin tällöin, syömisiä ei ole mennyt koko päivänä...
Eli koittakaa ymmärtää, että se on sille hoitajalle aika haastavaa puhelimessa arvioida hoidon tarvetta. Huolimatta siitä miten ammattitaitoinen onkaan. Se vika voi olla myös vanhempien ulosannissa ja kuvailuissa, jollei kaikki info mene perille.
sh
Puhelimeen vastaava sairaanhoitaja suhtautui kysymykseeni ja minuun "annat vaan lääkkeet väkisin" tyylillä (kun siis kysymykseni oli, että tuntuu ettei astman avaava vaikuta kunnolla, pitäisikö mennä spiraan). Loppujen lopuksi vastasi sitten "soitin kysyäkseni, tulemmeko sinne teille sairaalaan vai menemmekö terveyskeskukseen spiraan" kysymykseeni "ei tänne kannata tulla". Olin siis kertonut lapsen saaneet keuhkokuumediagnoosin jne kaikki taustatiedot.
Vietimme 5 päivää sairaalassa, niistä lapsi ensimmäiset 3 päivää erittäin huonossa kunnossa.
Sanomattakin on selvää, että tein jälkikäteen valituksen kys sairaanhoitajan toiminnasta. Hänen olisi pitänyt terveysalan ammattilaisena tajuta, missä mennään, siinä vaiheessa kun soitin.
Kyllä ei-ammattilaisvanhempien pitäisi pystyä luottamaan terveydenhoitoalan ihmisten neuvoihin.
Olen saanut sillä hoitoa/apua aina heti.
Ja kyllä siinä on kotikasvatuksessa ja koulutuksessa enemmänkin mäihää, jos ei työtään osaa hoitaa.
Vihaisena vanhempana (luonnollisesti jokainen pitää lapsensa puolta leijonaemon raivolla - niin kuuluu ollakin) et varmasti näe muuta kuin sen, että teitä on kohdeltu kaltoin ja kukaan ei ole ollut teidän lapsen hyvinvoinnista kiinnostuneita.
Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Jos pääsisit katsomaan tilannetta sieltä "mulkkuhoitajan" puolelta, voisi raivosi hieman laantua.
nim. lastensh jonka työnlaatua heikentää oikeasti resurssit, ei asennevamma
Ja ei, suurin ongelma ei ole resursseissa vaan sairaanhoitohenkilöstön asennevammassa.
ei pakota käyttäytymään ylimielisesti, paskamaisesti, epäkohteliaasti, epäasiallisesti, epäkohteliaasti, asiattomasti ja veemäisesti.
Se resurssipula on vain tekosyy käyttäytyä huonosti.
Suomessa on todella typerää, että pienten lasten normiseuranta on neuvolassa ja sitten sairaat lapset menee toiseen systeemin. Sitten tulee just tätä, että ei tiedetä, onko tosi kyseessä vai ei.
Kun hoitajat/lääkäri ei tunne lasta eikä vanhempaa entuudestaan.
Asun muualla ja täällä valitaan lapselle lastenlääkäri, joka tulee jo laitokselle tekemään ekan tarkastuksen ja sitten kaikki seuranta tämän lääkärin kanssa. Näin lääkäri tutustuu sekä lapseen ja vanhempaan ja pystyy sitten paremmin arvioimaan, millaisia vanhemmat ovat eli mitä "huonokuntoinen" heille tarkoittaa.
Samoin lääkäri tuntee lapsen aiemman sairastamishistorian ja osaa sitä vasten arvioida, miten nopeasti asioihin pitää reagoida jne. Suomalainen systeemi, jossa käydään milloin kenenkin "hoidettavana" tuottaa just tälläisiä virhearviointeja.
enkä kuvailemaasi kohtelua ole koskaan saanut osakseni. Myös tuttavani ovat saaneet aina asiallista hoitoa.
-79
ei pakota käyttäytymään ylimielisesti, paskamaisesti, epäkohteliaasti, epäasiallisesti, epäkohteliaasti, asiattomasti ja veemäisesti.
Se resurssipula on vain tekosyy käyttäytyä huonosti.
sairaanhoitajien työskentelyä monellakin eri osastolla. Ja työnlaatua heikentää eniten asennevamma ei todellakaan se, etteikö olisi tarpeeksi aikaa esimerkiksi. Ihan sama miten paljon sitä aikaa on, jos ei osata kuunnella potilasta.
Vastaan on tullut hyviäkin hoitajia. Ihan samat resurssit ne heitäkin kai koskee? Ja onnistuvat tekemään työnsä huolella ja inhimillisesti.
sinä oletkin itse hoitaja. Saat eri tason palvelua kuin muut.
Valtaosa vain on tuollaisia kuuroja kuin tuo yllä. Hän ei edes kuule eikä näe epäkohtia ja aina ongelma on potilaan.
Tämän uutisen mukaan kaikki ovat toimineet ohjeiden mukaan ja oikein. Miten on mahdollista että tyttö menehtyi? Pitäisikö näitä ohjeistuksia muutta ennen kuin tulee udeampia kuolemia ohjeiden vuoksi?
Torniolaistyttö kuoli viidessä päivässä
STT
Sikainfluenssaan menehtynyt torniolaistyttö kuoli viiden päivän kuluttua sairastumisesta.
Hän sairastui torstaina ja kuoli maanantaina 2. marraskuuta. Sunnuntai-illan ja maanantain aikana hänen tilanteensa oli vähitellen kääntynyt huonompaan suuntaan.
Länsi-Pohjan keskussairaalan infektiolääkärin mukaan tytön yleistila heikkeni maanantai-iltana hyvin nopeasti. Ensihoidon tultua paikalle tyttöä ei voitu enää pelastaa.
Infektiolääkärin mukaan tyttö menehtyi sikainfluenssan aiheuttamaan vakavaan yleistulehdukseen. Tyttöä käytettiin maanantaiaamuna Tornion terveyskeskuksen päivystyksessä, ja sen lisäksi vanhemmat ottivat kaksi kertaa puhelimitse yhteyttä keskussairaalan päivystykseen.
Länsi-Pohjan keskussairaalan mukaan tapauksessa on toimittu yleisen ohjeistuksen mukaan. Myös vanhemmat ovat toimineet oikein.
http://www.aamulehti.fi/teema/sikainfluenssa/torniolaistytto-kuoli-viid…
Meidän terveydenhuolto (joka kyllä OIKEASTI on maailmanlaajuisessa vertailussa ihan huippua, ja johon suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä) on ihan kuralla. Ja me kaikki hoitajat ollaan ihan kamalia ja asennevammaisia. Sillä kukapa sitä muuta jaksaisi ollakaan, kun hoidettavien mielipide meistä ihmisinä ja ammattiryhmänä on valitettavan selvä.
Sori jos yritin puolustella kanssasiskojani joiden uskon pohjimmiltaan tekevän hyvää työtä ja hoitavansa teitä sydämestään. Kuurojahan me ollaan, ja sokeita epäkohdille. (vai voisiko sitä sittenkin kutsua realismiksi?)
Valtaosa vain on tuollaisia kuuroja kuin tuo yllä. Hän ei edes kuule eikä näe epäkohtia ja aina ongelma on potilaan.