Kamala, kun sitä h1n1-sairasta tyttöä ei otettu hoitoon. Tässä aamulehdestä:
Viranomaiset eivät kerro sikainfluenssan seurauksena menehtyneen 8-vuotiaan tytön tapauksen yksityiskohdasta.
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin mukaan sairastunut tyttö oli vanhempineen käynyt tai ainakin ollut yhteydessä Tornion terveyskeskukseen.
Torstain Ilta-Sanomien mukaan tyttö olisi yritetty saada sairaalahoitoon. Se ei kuitenkaan onnistunut.
Lehden tietojen mukaan tytön vanhemmat olisivat käyneet useamman kerran Länsi-Pohjan keskussairaalan piiriin kuuluvan Tornion terveyskeskuksen päivystyksessä korkean kuumeen vuoksi.
Infektiolääkäri Ulla Kaukoniemi kertoi keskiviikkona Ylen uutisille, että tytön tilaa on kartoitettu myös laboratoriokokein.
Menehtynyt 8-vuotias tyttö oli perusterve.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan tyttö oli saanut sikainfluenssan komplikaationa keuhkokuumeen. THL:n tutkimusprofessorin Petri Ruudun mukaan tyttö sairasti alle viikon.
Aamulehti
Kommentit (94)
Munkin lapsi olis kuollu verenmyrkytykseen jos en olis istunu siellä ensiavussa väkisin. terveyskeskuksesta ja yksityiseltä lähettivät kotiin. Ja sitten oli tipassa monta päivää:(((
kolme kertaa tekemisissä julkisen terveydenhuollon kanssa:
1) terveyskeskus hoiti kuopustani, eikä tunnistanut vakavaa astmaa
2) terveyskeskus hoiti minua, eikä tunnistanut influenssan jälkitautia
3) sairaala hoiti minua, eikä tunnistanut selkärangan murtumaa. Samainen sairaala jätti tunnistamatta enoni sydänkohtauksen, johon eno sitten menehtyi.
Että vähän vaikea on hahmottaa, missä kohtaa se pääosin toimii hyvin...
Useimmiten Suomessa julkinen terveydenhoito toimii hyvin ja asiallisesti. Tyytyväiset potilaat eivät vain pidä meteliä asiasta:) Hyvä muistaa, että terveydenhuollossa sattuu virheitä väistämättä.
Minulla on lista yksityisen lääkäriasemmamme lääkäreistä, joille en tasan mene tai vie lapsiani.
Ei yksítyisyys (lue: maksullisuus) tee lääkäristä sen pätevämpää. Samat lääkärit molemmilla vastaanotoilla on.
Samoin tosiaan esim. leikkauksissa yksityiseltä puolelta potkitaan ulos heti kun tolpillaan pysyy. Julkisella hoidetaan rauhassa kunnolla kuntoon. Esim. lapsen kitarisaleikkauksessa huonointa palvelua saimme kyllä Mehiläisessä (yksityinen). Hyvää Turussa Korvaklinikalla (yksityinen) ja Espoossa Jorvissa (julkinen).
passitettu kotiin sieltä Malmin sairaalasta. Selkärangassa murtuma.
Että voi voi sentään, kun olinkin hävytön ja kehtasin vaatia hoitoa maattuani siellä hoidotta kivuissa kahdeksan tuntia.
Saako kysyä, missä päin näin huonoa hoitoa?
Lähinnä taitaa olla niin, että Suomessa alueelliset erot ovat huimia ja tietyissä kunnissa julkinen puoli on luvattoman huono.
kolme kertaa tekemisissä julkisen terveydenhuollon kanssa:
1) terveyskeskus hoiti kuopustani, eikä tunnistanut vakavaa astmaa
2) terveyskeskus hoiti minua, eikä tunnistanut influenssan jälkitautia
3) sairaala hoiti minua, eikä tunnistanut selkärangan murtumaa. Samainen sairaala jätti tunnistamatta enoni sydänkohtauksen, johon eno sitten menehtyi.
Että vähän vaikea on hahmottaa, missä kohtaa se pääosin toimii hyvin...
Ehkä tilanne olisi todettu jo aiemmin, jos et olisi alun alkaen räyhännyt? Oliko mahdollisesti alkoholilla vaikutusta asiaan.
ei 46 mutta oli pakko kommentoida
Hyvä muistaa, että terveydenhuollossa sattuu virheitä väistämättä. Usein tuo räyhäävä käytös muuten altistaa niille. Vaikka ei saisikaan.. Eli potilaaan huono käytös käy ärsyttämään niin paljon, että hänen oireitaan ei oteta todesta.
kuunnellaan niin miten voi tulla räyhäävää käytöstä potilaan puolelta? Melkein toivon että tämän pikkutytön vanhemmat olisivat räyhäämiseen taipuvaista sakkia niin ehkä tyttö olisi hengissä. Torniossa kun ei näemmä edes epidemia-aikana oteta ihmisiä vakavasti.
Vein lapseni yksityiselle, tiesi heti että on astmaa.
Menin jälkitaudin kanssa yksityiselle, sain heti hoidon ja lääkityksen.
Ja selkärangan murtuman olisi huomannut kuka tahansa, joka olisi vaivautunut ottamaan röntgen-kuvan. Malmin sairaalassa annettiin vain jumppaohjeet - tilanteessa, jossa halvaantumisvaaran takia selkää ei olisi saanut liikuttaa.
Ensin makasin kahdeksan tuntia ilman hoitoa, sitten sain jumppaohjeet ja käskyn lähteä kotiin.
Selkäranka murtuneena, märissä vaatteissa.
Kun sitten kahdeksan tunnin odottmamisen jälkeen räyhäsin, pääsin toiseen sairaalaan, jossa selkä viimein kuvattiin.
Sitä en tiedä, olivatko hoitajat tai lääkärit humalassa. Harkintakyky ainakin oli humalaisen tasoa.
Melkein toivon että tämän pikkutytön vanhemmat olisivat räyhäämiseen taipuvaista sakkia niin ehkä tyttö olisi hengissä.
Ei räyhäämistä olisi välttämättä tarvittu. Sinnikäs oikeuksien vaatiminen ja räyhääminen eivät ole sama asia.
Minäkin olen ajoittain joutunut "tappelemaan", jotta lapset ovat saaneet asianmukaista hoitoa. Räyhäämään tai vastaavaa ei ole tarvinnut. Sinnikäs, mutta kohtelias vaatiminen tuottaa paremmin tulosta.
Sitä en tiedä, olivatko hoitajat tai lääkärit humalassa. Harkintakyky ainakin oli humalaisen tasoa.
Eivätköhän olleet poskettomassa kiireessä, liian pitkää vuoroa tehneenä jne - eli tosiaan varmaan harkintakyvyltään enää humalaisen tasoa. Ja tämä ihan kaikella rakkaudella.
Kannattaa muistaa, että päivystyksen ruuhkat ja mahdollinen huono hoito, tai esim. se ettei Torniossa pääse lääkäriin, heijastavat ennen kaikkea rahallista panostusta.
Se, että Jorvissa on megajonot päivystyksessä ja yksi-kaksi nääntynyttä lääkäriä, samoin kuin se, että Jorvin lastenpolilla on yksi (1) lääkäri, joka juoksee osastojen, synnytysten ja polin väliä ilman taukoja, kertoo MÄÄRÄRAHOISTA. Ja niiden jakamiseen voimme ihan itsekin vaikuttaa ÄÄNESTÄMÄLLÄ. Kuulostelemalla, mitä puolueet tekevät (tai väittävät tekevänsä) terveydenhuollon eteen.
Melkein toivon että tämän pikkutytön vanhemmat olisivat räyhäämiseen taipuvaista sakkia niin ehkä tyttö olisi hengissä.
Ei räyhäämistä olisi välttämättä tarvittu. Sinnikäs oikeuksien vaatiminen ja räyhääminen eivät ole sama asia. Minäkin olen ajoittain joutunut "tappelemaan", jotta lapset ovat saaneet asianmukaista hoitoa. Räyhäämään tai vastaavaa ei ole tarvinnut. Sinnikäs, mutta kohtelias vaatiminen tuottaa paremmin tulosta.
jotkut ymmärtää puhetta toiset eivät.
Miksi pitää olla loputtoman kohtelias, jos kohdellaan kuin sontaa?
Ja minun tapauksessani minä makasin paareilla nurkkaan unohdettuna, eikä mikään muu kuin huutaminen olisi edes kuulunut mihinkään. Hoitajia tai lääkäriä kun ei näkynyt kahdeksaan tuntiin yhtään missään.
Miksi pitää olla loputtoman kohtelias, jos kohdellaan kuin sontaa? Ja minun tapauksessani minä makasin paareilla nurkkaan unohdettuna, eikä mikään muu kuin huutaminen olisi edes kuulunut mihinkään. Hoitajia tai lääkäriä kun ei näkynyt kahdeksaan tuntiin yhtään missään.
Ihan jo nettikeskustelun "lässyti lää" kertoo ihmisestä sekin jotain :-).
Mä olen ollut äitini mukana varmistamassa asiallista kohteluaan. Samoin lasten. Ja vaatinut itsellenkin palvelua. Tosin en selkäranka katkenneena paareilla. Joten en osaa sanoa, menisikö räyhäämiseksi tuossa kohtaa.
Kyllähän sitä voi huutaa, että saa jonkun paikalle. Mutta ei ihmisille kuulu puhua räyhäämällä tai huutamalla - se on asiatonta käytöstä. Aina.
huikea ero jo ihan julkisen terveyden huollonkin saralla, riippuen paikasta. Terveyskeskuksissa hoito on vähän sitä ja tätä, ja toisaalta, riippuu niin paljon lääkäristä, osa on elämäänsä niin kyllästyneitä, että mikään ei kiinnosta, osa kuuntelee, ja oikeasti välittää siitä, mitä asiakas sanoo.
Sairaalassa olen taas joka kerta saanut asiantuntevaa ja hyvää hoitoa, kaikki sukulaisenikin on hoidettu hyvin, ja huolella, kun sairaalaan asti on jounut menemään. Sielläkin on tosin se ongelma, että juuri ne vastaanottavat hoitajat on osa aivan järkyttävän tylyjä ja epäkohteliaita, eivätkä ota lainkaan tosissaan. Lääkärille asti kun pääsee, hoito on yleensä hyvää.
Esim. viime talvena voimakkaan mahataudin aikana vein 1v kuopuksen lääkärille kun meni selvästi väsyneeksi, eikä suostunut väkisinkään juomaan mitään. Lääkäri oli sitä mieltä, että otetaan heti sisään nesteytykseen, kun tilanne ei ole vielä paha, vaan alkanut kuivuminen, eli ei siis edes harkinnut, että laittaisi kotiin, ja käskisi juottamaan väkisin (ilmeisesti tämä nuori lääkäri ymmärsi, että lasta ei voi väkisin pakottaa juomaan sellasia määriä).
Mutta, kuten edellä on mainittu, itse sitä hoitoa täytyy vaatia, tiukasti ja jämäkästi, lapsistakin kyllä omat vanhemmat pystyy näkemään, milloin lapsi on tosiaan sairas, ja vaatii hoitoa.
niin, se kertoo sen että keskustelukumppani on typerä.
niin, se kertoo sen että keskustelukumppani on typerä.
Hyvä tietää :). I now stand corrected ja tiedostan olevani typerä. Tosin elän edelleen siinä uskossa, että aikuiset ihmiset eivät sorru nimittelyyn keskustelussa.
Kaikkea hyvää sinulle jatkossa. Minä lopetan osaltani "keskustelun" tähän, koska tätä ei enää keskusteluksi voi kutsua :-).
te sinne sairaalaan menette edes jos kaikki on niin paskaa ja huonoa. Olkaa sitten kotona.
Useimmiten Suomessa julkinen terveydenhoito toimii hyvin ja asiallisesti. Tyytyväiset potilaat eivät vain pidä meteliä asiasta:)
Hyvä muistaa, että terveydenhuollossa sattuu virheitä väistämättä. Usein tuo räyhäävä käytös muuten altistaa niille. Vaikka ei saisikaan.. Eli potilaaan huono käytös käy ärsyttämään niin paljon, että hänen oireitaan ei oteta todesta.