Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUN HANIT marraskuu**

Kommentit (230)

Vierailija
221/230 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyysvapaat :)

Elikkäs juttu menee näin:

Isä saa aina 1-18 arkipäivää isyysrahakautta, tämä jakso voidaan pitää 1-4 jaksossa ja sen voi aloittaa aikaisintaan lapsen SYNTYMÄPÄIVÄNÄ ei aikaisemmin. Se saako siitä palkkaa vai päivärahan riippuu isän työnantajasta. Päivärahan määrä lasketaan samalla tavalla, kuin äidinkin, eli 2008 verotus tai jos tulot noussut 20 % niin 6kk tuloilla.

Isyysloma joka nyt siis muuttuu 1.1.2010 alkaen.

Äidin on lahjoitettava 12 arkipäivää isälle ja hän saa siis lisäpäiviä jolloin isyysloma on noin 6 viikkoa. Kaikkia noita päiviä ei ole halutessaan pakko pitää, mutta tuon jakson voi siis pitää vain yhdessä jaksossa.

Vierailija
222/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kantoliinoista: mulla oli esikoisen kanssa sellainen pitkä trikooliina (vaalea, joten ei kesällä kauhean kuuma) ja täytyy tunnustaa että olisin varmaan ollu jossain mielisairaalas ilman sitä. Nimittäin neiti ei viihtyny ekat jtn 3 kk ku sylissä. Eli sulloin ipanan liinaan ja näin pystyin mm. syömään, tekemään ruokaa ja tiskaamaan. Pyykinpesukoneen täyttäminen & tyhjentäminen oli vähän haastavampaa :-D Jos ei ollut sylissä/liinassa ni sit vaan huusi (esikoista odottavat: unohtakaa tämä!) En kyl osaa tehdä kuin yhden sidonnan, nimittäin kietaisuristikakkosen, joka ei ihan vastasyntyneen kanssa ole paras mahdollinen. Eli suosittelen kyllä kantoliinaa ja vaikka just tuollaista "itsesidottavaa", on monipuolinen kun saa (jos osaa eli viitsii perehtyä ohjeisiin) vaikka miten sen vauvan sinne.

Isyysvapaasta: esikoisen kanssa mies piti isäkuukauden, kun mä palasin kouluun. Se oli kyllä fiksua, niin molemmilla kokemusta päivistä kahdestaan lapsen kanssa.

Noomi: mä en joudu kuin yhteen sokerirasitukseen sit joskus? Vaikka siis läskiä löytyy vaikka muille jakaa, ikää rutosti ja molemmilla vanhemmilla 2-tyypin diabetes. Kuntakohtaisia eroja näköjään tässäkin!

Fantasy: elo ilman telkkua on ollu yllättävän helppoa! Ja nyt kun tämä uusi perheenjäsen on ollu meillä jotain 3 vkoa, niin olen valmis todellakin hylkäämään koko kapistuksen jälleen!

Omppulin äiti: voi kurjuus, jaksamista eloon epätietoisuuden kanssa! Toivotaan että oli ns. väärä hälytys eikä mitään vakavaa löydy.

Tipzuli: kiitos "työnteosta"! Mulla on pväraha niin hyvä, että ei kannata olla töissä niinä päivinä (kiitos aikoinaan paiskittujen ylitöiden). Mutta täytyy miettiä oman jaksamisen mukaan, että jos tekis pääsiäispyhinä vähän töitä. Paitsi jos on se nyytti jo silloin...

Tiedoista: jos listaan laitetaan, niin odotan toista. Esikoinen tyttö (tällä viikolla "täyttää" 1 v 11 kk). Ja MINÄ olen varmasti vanhin, ikää 37 (vielä muutaman kuukauden...). Ajattelin aloittaa tän lapsiperhe-elämän vähän tällain varttuneemmalla iällä... Että älkääs te muksut isotelko siel yhtään!

Omaa napaa: huomenna rakenneultra. Voi perskule ku hermostuttaa se. Jotenki sellainen olo, että mahtaako kaikki olla ok. Tunnen niin harvoin liikkeitäkään. Huoh, olis jo huominen iltapäivä! Vihaan epätietoisuutta (ja kyllä: sukupuoli kysytään jos näkyy).

Olin viime la yhden työnantajani pikkujouluissa. Vain kaksi tyyppiä kysyi, olenko raskaana. Ja yks kysyi miksen juo mitään. Hih, mulla oli kyl ihan sellainen piukka paita ja pötsi sen kokoinen ettei voi erehtyä. Mutta ne oli kaikki joko niin tuiskees tai sitten ei vaan kehdannu kysyä (koska voi olla että oisin vaan lihonnu...). Teen siis töitä ko. työpaikassa satunnaisesti vkonloppuisin, joten porukka ei näe mua kauhean usein.

No, en taida tällä toisellakaan työnantajalla edelleenkään mikään kullanarvoinen puurtaja olla, koska taas roikun tääl palstoilla... Eli nyt hop hommiin.......

T: Miukkis rv 20 taitaa olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äitiä haluaisin vielä kannustaa, että luin juuri perheestä, jossa kromosomipoikkeavuutta epäiltiin, mutta "normaali" lapsi tuli. Toisen lapsen kohdalla taas testit näyttivät tervettä, mutta down-lapsi tuli. Molemmat olivat omia persoonallisuuksiaan ja varmasti yhtä rakkaita.

Odotuksen edetessä olen joutunut kyseenalaistamaan omia käsityksiäni paljonkin. Nyt tuntuu, etten edes haluaisi tietää edessä olevasta, vaan yritän ottaa sen sellaisena kuin se tulee. Kaikessa, odottamattomassakin, on sekä hyvät että huonot puolensa.

Hienoa Tipzuli, että meillä on keskustelussa oma kela-asiantuntija! Isyysvapaa-asiakin selkeni, kiitos.

Joulun odotusta,

Pomppu rv 21 + Kengu

Vierailija
224/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vaikkakin olis kommentoitavaa monellekin, mutta nyt vaan ärsyttää.. :/

Tulin just neuvolasta ja kaikkien 2-3 jumppaa per viikko + lenkit siihen päälle sekä "tarkastettu" ruokavalio jälkeen painon nousu oli sitten VAIVAISET 750g/viikko.. Mä en kestä. Iltaisin nälkäisenä popsin vaan porkkanaa ja ihan turhaa näköjään.. Sokerirasitukseen menen 2 viikon päästä. Tulihan pojiltakin ne 25 kiloa/poika ja lähtihän ne aikanaan pois, mutta sillon en es yrittänyt mitään niin kuin nyt. Mikään testiin meno ja muu ei mua haittaa, mutta kun kerrankin on yrittänyt tosissaan katsoa onko liikunnalla ja ruokavaliolla merkitystä lihomiseen raskaudessa niin ei näytä olevan mun kohdalla.. Turhauttaa niin!!

Onneks muuten kaikki oli ok, hb 132 ja sydänäänet selvät ja kirkkaat kuulema viikkoihin nähden! =)

Ihana on ollut lukea muiden kommentteja kaikesta ja kaikki pääasiassa niin positiivista. Eikö kellään muulla oo keskiraskauden tunnekuohua? Mä en kyllä muista, että pojilta olis tälläistä ollut. Joululaulut itkettää vaikka kyseessä olis Petteri Punakuono.. =) Sit oon tosi äreällä tuulella, voi mies parka.. Itkua pukkaa vähän joka päivä jostain pienestä. Voihan se olla osittain väsymystä ja tätä NÄLKÄÄ.. taidan siis rueta syömään ja kunnolla!!!

Fantasy: Onnea synttäreiden johdosta, täällä ollaan jo pari vuotta oltu yli 3-kympin vaikka tuntuukin, että olis edelleen 25 vee!

Ja mulle voi laittaa listaan, että kolmas tulossa ja sukupuoltahan me ei tiedetä!

Voikaa hyvin!

Aurinko ja tyyppi 22+1 ja ne ihanat 8 kiloa

Vierailija
225/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIUKKIS - luovutan suosiolla ikänestorin paikan sinulle :-D Eikös ole hassua, kun työelämässä ei 35-v ole vielä tarpeeksi vanha ja sitten näissä vauva-asioissa alkaa tuntua ikälopulta kun nuorimmat odottajat voisivat melkein olla omia lapsia ikänsä puolesta...

Mutta tämmöistä tämä maailma nyt on, kaikilla ei vain ole se oikea aika silloin kun luonnon mielestä olisi. Ihanaa, että tätä aikaa kuitenkin on yllättävän monta vuosikymmentä, vaikka vähän myöhemmin liikkeelle lähteekin. Josko meillekin sitten vielä tänkin jälkeen...

AURINKO77 - ei me ikinä kukaan saada sitä painoa nousemaan terkkareille sopivalla tavalla! Mä sain viime raskaudessa painonnousua just sopivat 6-7 kg (ylipainoiselle) mutta arvaa kuuluiko siitä yhtään positiivista sanaa!!! Ainoat kommentit muistan siitä, kun yhdellä käynnillä loppuraskaudessa oli tullut yli suositusten lisää.

Jotenkin toisaalta naurattaa, kun eihän sitä omaa painoa kukaan käy vahtimassa milloinkaan muulloin paitsi sitten raskausaikana lasketaan viikottaiset nousut ja ollaan niin niin huolissaan, jos hiukan tulee ylimääräistä. Mulla on tullut ylimääräistä enemmän silloin kun EN ole ollut raskaana kuin nyt. Ja se myös huvittaa, kun neuvolakorttiin lasketaan grammojen tarkkuudella viikottaista painonnousua ja sitten ei varmisteta, että olis samanlaiset vaatteet päällä tms. Tällä menolla se viikottainen painonnousu voi hyvinkin olla TALVISAAPPAAT... jos edellisellä kerralla olit sukkasilteen... (näin mulla kävi kun neuvolassa käydään sukkasillaan ja äitipolilla kengät jalassa). Tai farkut ja paksu neule vs. ohkaiset suorat housut ja paitapusero. Tosi tieteellistä toimintaa juu.

SOKERIRASITUS: mä jouduin jo alussa, vk 13 olisko ollut, kun BMI on korkea ja esikoisen raskaudessa oli raskausdiabetes (tosin nykyisten raja-arvojen mukaan ei olisi ollut, ovat muuttuneet). Olisin joutunut ilman sitä aiempaa raskausdiabetestakin käsittääkseni BMI:n ja sukurasituksen perusteella. Siitä on olemasssa jotkut kansalliset ohjeetkin, mutta näköjään joka paikkakunnalla mennään vähän eri lailla. Mulla on paastosokeri hiukan koholla, ja tammikuussa on kohtalon hetket, saattaapi tämä piikkikammoinen joutua insuliinille... pelkän paastoarvon ei tosin pitäisi lasta kasvattaa jättiläiseksi mutta kai se on mulle ittelleni sitten haitaksi.

Ja sitten ehkä taas kaks sekuntia työntekoa.

t

Sinisini rv 20+5

Vierailija
226/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista Aurinko ja mimmuli =)

Omppulin äidille lisää zemppiä :D

Laitoin noita tietoja nyt, niin voisitte tarkistaa että menivät oikein! Ja onko halukkaita Joulukuun pinon avaajia?? Mä voi kyllä myös avaa, kun oon tota meidän alotuslistaa päivitellyt niin se sujuu jo helpommin ;D ?? Ei nimittäin todellakaan ole niin helppoa mitä kuvitella voi...

Omaa napaa, että JEE vihdoin oli se maaginen toinen neuvola!! Ja tietenkin mun tuurilla, siellä oli joku opiskelija harjottelija, joka sen piti ja oikea neuvolatäti seurasi sivusta - huoh! Noh ei siinä mitään, toivottavasti oppi jotain ;D! Ei ollut sokerirasituksesta puhetta, joten en sitten kai siihen joudu... Hemoglobiini otetaan vasta labrassa, joka on vajaan 2vkon päästä... Vauvan syke oli 150-155 ja mun verenpaine oli 121/70 - aika paljon noussut ekasta kerrasta 107/63... Mutta eivät sanoneet mitään?! Mulla on normaalisti matala, mut toivottavasti ei nouse enää... Turvotusta on ja paino noussut 440g/viikko siitä ekasta neuvolasta... Yhteensä on noussut 8kg! Eivät siitäkään mitään sanoneet... Kohdunpohjan korkeus oli 22cm! Kelan laput sain myös palkanlaskijalle vietäväksi!

Aion ottaa kyl varmaan äitiyspakkauksen, mutta mikä se rahallinen korvaus siitä olikaan??

fantasy&hope rv22+4/rv23+4

Vierailija
227/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äiti, voimia sinne teille! :)

Täällä odotellaan innolla ja jännityksellä huomista rakenneultraa. Ihanaa nähdä taas meidän pikkunen. :) silti mieltä vaivaa, että entä jos kaikki ei ole kunnossa.. Liikkeitä kyllä olen tuntevinani, mutta entä jos eivät olekaan. Ääh, no luultavasti kaikki kuitenkin on hyvin. Huomenna heti sitten tänne päivittämään kuulumisia kunhan ollaan ultrassa käyty (:

Täällä kun monella on ollut synttäreitä, tai on ollut puhetta iästä, niin olenkohan minä sitten nuorin tai ainakin nuorimmasta päästä. Itsellä kun siis on ikää 19 vuotta, pari kuukautta ennen vauvan laskettua aikaa tulee 20 täyteen.

Tänään käytiin vähän kaupoissa kiertelemässä ja voi kun kaikkialla olis kaikkea ihanaa meidän pienelle. Mitään ei kyllä oikein vielä olla ostettu. Katsellaan sit huomisen ultran jälkeen, jos jotain pientä ostais. Itselle pitäisi jossain vaiheessa hankkia pari mamivaatetta.

Hih, vointeja kaikille!

Me ja murmeli rv 19+6

Muoks. Vielä pikku lisäys. Tuosta sokerirasituksesta on puhuttu. Oma bmi on tasan 25, enkä kyllä ainakaan vielä ole kuullut mitään, että kyseiseen juttuun joutuisin? Saa nähdä, seuraava neuvola on reilun kahden viikon kuluttua. Itse kun siis muistan joskus lukeneeni, et siihen joutuisi, jos bmi on 25 tai sen yli.

Vierailija
228/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantasy: Minusta se korvaus on rahana 140€.

Joo, kyllä tää ketutus alkaa helpottamaan. En lähtenyt lenkille vaan keitin kahvit ja otin uhalla joulutortun! =) Ja joo, sokerirasituksesta oon kuullut, ettö jos bmi menee yli 25 niin sit testiin, mulla bmi kuitenkin 22, mutta mennään nyt kerran tää paino vaan nyt nousee samaa tahtia kuin ennen liikunnasta ja muusta huolimatta!

Voidaanhan paksusti ;)

Aurinko ja pikkupotkuttelija joka lähettää ilmeisesti terkkuja teille! =)

Vierailija
229/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huomenna aamuvarhaisella ylimääräinen lääkärineuvola noiden supistelujen takia ja sitten keskiviikkona 'oikea' neuvola, jossa sitten pääsee fantasyn tavoin papereita täytteleen, jee :D.

Mua vähän kans hirvittää tuo painonnousu, saas nähdä tuleeko nyrpeää ilmettä niinkuin viime kerralla :/. Liikkunut olen ja syönyt terveellisesti mut painoa vain tulee, joten sympatiat Aurinko77:lle :).

Aurinko77:lle vielä, että u go girl! Joulutorttu vaan naamaan, ei niistä porkkanoista kerran hyötyä ole :D. Mäkin meinaan melko hyvällä omallatunnolla popsia herkkuja, silloin tällöin ;) (en siis ole mikään suurherkuttelija vaikka mieli tekis).

Luna85, onkos mitään uutta sun supistelu/kipurintamalle?

Joku kyseli 4D-ultrasta, jotenkin viime päivinä on alkanut tuntumaan siltä, että olis kiva mennä siihen, mut sit taas alkaa ajtttelemaan sitä rahakysymystä...äh. Voi kun olis huomattavasti edullisempi niin ei tarvis pohtia!

Pakkauksen meinaan minäkin ottaa :)

fantasy, jatka sinä vaan listan avauksia/päivityksiä jos jaksat! Kiitos jo etukäteen, ei varmasti kyllä ole ihan helppo homma. Mulle voi iäksi laittaa 29v. Tämä mahamöyriäinen tupsahtanee aika lähelle kolmikymppisiä sitten keväällä :).

Pitihän mun jotain muutakin sanoa, mut enpäs muista taas mitä. Jatkan joulukuun puolella sit!

Mutta, jaiks kun on nälkä! Syömään vain sit.

Pampa rv 22+3 luulisin

Vierailija
230/230 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti tämän päivän ultrakuulumiset: Kaikki oli hyvin, mutta kovin hankalasti antoi pikkuinen itseään mittailla yms. Sukupuolta nyt sitten tällä kertaa kysyimme. Ei näkynyt asennon ja liikumisen takia kunnolla, mutta ei ainakaan selvästi poikaa näkynyt, joten kätilön arvaus olisi kuulemma enempi tyttö. Sopisi kyllä kaikkiin oireisiinikin, samalla lailla on oksennus lentänyt aamusta iltaan, naama kukkinut yms kuin aiemmissakin raskauksissa. Ja sikäli olisi tietysti helppoa, että kaikki tavarat yms olisi jo tyttöä varten valmiina.

Iästä on puhuttu.. itse olen jo 33v, ehdin ennen vauvan syntymää täyttää 34v.

En tiedä joutuvatko täällä kaikki sokerirasitukseen, itse jouduin ainakin jo silä perusteella, että isälläni on diabetes ja itsellä noita kiloja liikaa. Ja koska arvot olivat hyvät, otetaan kuulemma uusi rasitus viikoilla 24-26. Aiemmissa raskauksissa ei tuota uusintaa ole ollut, tosin kuntakin oli silloin eri.

Kiva jos viitsit fantasy jatkaa hommaa, jonka olet hienosti aloittanut. Kiitos jo etukäteen!

Nyt täyttelemään lapsille vielä aamuksi kalenteria... Hyvät yöt!

Mindis ja maha 20+2