Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyyh, me ei saatu sossusta rahaa :( En tiedä pystynkö enää

Vierailija
24.10.2009 |

säästämään missään. Asioin siis sossussa ja siellä oltiin sitä mieltä että ruokakuluissa (92,30 euroa kuukaudessa, jossa mukana myös vessapaperit joita säästeliäästi käytetään vain kun on vieraita ja halppishampoo) ainakin voisi vielä nipistää. Minä opiskelen päivät ja lapset ovat kokopäivähoidossa, joten lapset saa lämpimän ruoan hoidossa, itse otan itselleni evästä kouluun, yleensä tarjousleipää tms. edullista. Olen kuitenkin ostanut viikonlopuiksi tarjouslihaa ja hedelmiä sekä vihanneksia tarjousten ja muutenkin hintojen mukaan. Näistä pitänee karsia? Pelkkä ketsuppi ja spagetti ja kaurapuuro veteen ok 2v ja 4v lapsille? Myös vaatekulut (48,20 euroa syys-lokakuussa) olivat heistä liian isot. Tuohon sisältyy haalarit kahdelle lapselle, pakko oli ostaa kun esikoisen vanha hajosi jo niin pahasti että korjaaminen mahdotonta ja esikoiselle oma ja kuopukselle, käytettyinä, lisäksi talvikengät esikoiselle ja kumisaappaat sekä kura-asu ja muutama sisävaatekerta, kaikki kirpparilta, lisäksi alushousuja uutena esikoiselle ja sukkia ja 3 euron talvirukkaset Prismasta esikoiselle.

Muihin kuluihin ei oikein pysty vaikuttamaan. Käyn koulua Helsingissä, joten on pakko ostaa seutulippu opiskelijahintaan. Helsingissä ei olisi varaa asua, joten asumme yksiössä Itä-Vantaalla ja silti ei tuet riitä vuokraan, vaan maksettavaa jää. Lisäksi kotivakuutus joka lankesi maksuun juuri nyt uusimmasta opintotuesta ja sähkö, vesi joista yritetään säästää myös, mutta väkisin pikkusen kuluu.

Nyt meillä ei ole vessapaparia kuin pari rullaa ja sitä käytetään vain jos on vieraita. Muuten paperit on piilossa kaapissa ja huuhtastaan pyllyt ja pimpit ja pippelit vessakäynnin jälkeen ja kuivataan sitten pyyhkeeseen. Pesutupa on, mutta pesuaineet joutuu ostamaan itse, ostan Lidlista, kuten ruoatkin. Koulukirjat olen onnistunut lainaamaan ja jos en, niin sitten opiskelen vain muistiinpanojen ja vieruskaverin kirjan avulla. Kyniä ja paperia on silti pakko ostaa :( Kuopus käyttää vaippoja, olen itse ommellut kestovaippoja, mutta pesut maksaa ja niitä ei oikeasti saisi pestä pesutuvassa, pesen silti. Käytää niitä yöllä ja kakka tulee vielä vaippaan, päivällä pissaa onneksi pottaan jonka sai mummilta lahjaksi.

Ja silti ei rahat riitä. Mä en meikkaa, en juo, enkä hirveästi syökään, olen laihtunut kovasti tämän vuoksi kun säästän siinäkin, en käy koskaan missään ja hiukseni tasoitan itse, samoin lasteni hiukset.

Olen opiskeleva YH ja sossusta patistivat ottamaan lainaa. Lainan noston jälkeen saa kuulemma paremmin sossustakin rahaa. Viime kesänä en löytänyt töitä, joten opiskelin koko kesän ja sen jälkeen onkin rahatilanne ollut hirveä.

Onko ainoa keino nostaa opintolainaa? =( En millään haluaisi. Lasten isällä ei ole varaa auttaa, saan sen minimielarin, sekin opiskelee ja lapsiaan ei tahdo hoitaa ja sen takia tulikin ero.

Olen saanu joitain lastenvaatteita ilmaiseksi, mutta se ei juuri auta. Nyt ei varmaan tartte ostaa lapsille vaatteita kuin joskus keväällä. Luistimia en voi ostaa enkä suksia. Päiväkodissa eivät siis pääse luistelemaan eikä hiihtämään, eikä kotonakaan.

Äitini suuttui kun tulin 19v yllätysraskaaksi ja pidin lapsen. Ei auta rahallisesesti vaan sanoo että ite oot soppas keittänyt. Isäni antaa joskus salaa 20 euroa, mutta nyt ei ole antanut.

Pelkään hirveästi, että tulee asiaan terveyskeskukseen tai hammaslääkäriin. Nyt on rahat loppu, vaikka tuli juuri lapsilisät. Oli pakko maksaa vuokra joka oli jo melkein kuukauden myöhässä ja siihen se menikin ja sitten vähän ruokaa sain. Nyt en tiedä millä me pärjätään opintotukeen asti. Bussikortti pitäisi ladata ennen sitä.

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole ihan älyllistenkään mahdollisuuksien takia mahdollisuutta opiskella mitään huippualaa.

Kaikki eivät ole niin piinkovia, kylmiä, itsekkäitä ja parhaimmat jyräämistaidot omaviia kuin te! Kaikki eivät menesty ja nosta jumalatonta palkkaa. On onnea ja epäonnea. Mutta paskaakos siitä. Haukutaan ja sätitään vaan.

Ihan syyt jo saattavat olla siinä, että olet herkkä ja haavoittuva, ettet jaksa tapella työpaikoista. Mulla työpaikan saaminen on tyssännyt pieniin lapsiin..

Eli siis lapset otetaan huostaan, jos huoltaja ei pysty elättämään? Tosi huvittavaa. Se huostaanotto kuitenkin maksaa pirusti veronmaksajille, joten...

ET OTA LAINAA!

Vierailija
2/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan totuutta ja sitten paisuttelee sitä...;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä opintolainaa on nostanut ihan duunaritkin, jos ei ole pärjännyt ilman. Kukaan ei tietenkään voi pakottaa lainaa nostamaan, se vain tarkoittaa sitten muista asioista luopumista.

Vierailija
4/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä opintolainaa on nostanut ihan duunaritkin, jos ei ole pärjännyt ilman. Kukaan ei tietenkään voi pakottaa lainaa nostamaan, se vain tarkoittaa sitten muista asioista luopumista.

ja nykyään ei voi sanoa töiden jatkumisesta mitään! Se on onnellinen, joka ei pätkätyöhelvettiä ole kokenut.

Vierailija
5/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei saa ilmaiseksi, ei edes sossusta rajattomasti. Opintolaina on edullinen laina ja sen takaisinmaksun saa sovittua joustavasti. Jos ei ole valmis ottamaan pieniäkään riskejä, sitten kannattaa

a)hakea töitä opiskelun ohelle (lehtienjakoa tms), mutta perhe kärsii.

b)elää sillä mitä on. Suomessa kukaan ei kuole tahattomasti nälkään, ruoka-apua saa seurakunnilta ja leipäjonoista.

Vierailija
6/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei saa ilmaiseksi, ei edes sossusta rajattomasti. Opintolaina on edullinen laina ja sen takaisinmaksun saa sovittua joustavasti. Jos ei ole valmis ottamaan pieniäkään riskejä, sitten kannattaa a)hakea töitä opiskelun ohelle (lehtienjakoa tms), mutta perhe kärsii. b)elää sillä mitä on. Suomessa kukaan ei kuole tahattomasti nälkään, ruoka-apua saa seurakunnilta ja leipäjonoista.

työnsaannin ja lainanmaksun kanssa niin pidä turpas kiinni!

Vierailija
7/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei saa ilmaiseksi, ei edes sossusta rajattomasti. Opintolaina on edullinen laina ja sen takaisinmaksun saa sovittua joustavasti. Jos ei ole valmis ottamaan pieniäkään riskejä, sitten kannattaa a)hakea töitä opiskelun ohelle (lehtienjakoa tms), mutta perhe kärsii. b)elää sillä mitä on. Suomessa kukaan ei kuole tahattomasti nälkään, ruoka-apua saa seurakunnilta ja leipäjonoista.

Joten saanen kommentoida. Tälläkin hetkellä olen työtön, lisäksi kolmen kuukauden karenssi, joten rahaa en saa työkkäristä enkä kassasta. Opiskeluajat kitkuttelin minibudjetilla, mutta oli pakko ottaa lainaa. Opintotukimätkyjä makselin hammasta purren pienissä erissä, lainan sitten kahden vuoden jälkeen valmistumisesta. Sitä onkin sitten makseltu pitkään ja hartaasti, mutta en ole katunut.

Asuntolaina ja muut isot lainat on sitten aivan toinen juttu, sitä ei ole eikä tule, ellen jostain saa muhkeaa alkupääomaa.

Vierailija
8/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asenteella se työnsaanti voikin olla hiukkasen vaikeaa.

Vierailija
9/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot

Opintoraha : 200

Asumislisä: 200

Opintolaina: 200 ( Näistä tuloista mulla ei mitään hajua mut muuta ittelees sopivammiksi)

Elatusmaksu: 2* 137 = 274 ( Tämä on minimi)

Lapsilisä: 210+ 100 (yh-korotu= 310

Tulot yhteensä: 1184

Menot :

Vuokra 400 e

Äitin normi: 400

Lasten normi: 500

Menot yhteensä 1300 euroa.

Joten tämän mukaan saisit yli sata euroa sossusta joka kuukausi, sen lisäksi lääkemaksut, sähkö, vesi jne..

Kokeile nyt laskee sun oikeilla tuloilla ja menoilla.

Vierailija
10/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha : 200

APhän sanoi opiskelevansa tradenomiksi, jolloin hän saa 298 euroa (-verot, joka on 10% eli 29,80). + Tuohon saa taatusti yleistä asumislisää, koska on perheellinen + opintolainan, joka on 300e/kk.

Vierailija
11/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksoin sitä ensimmäiset 6 vuotta valmistumisen jälkeen takaisin. Eikä minulle edes ollut lapsia, ja vanhempanikin auttoivat jonkin verran ostamalla mm. ruokaa ja vaatetta. Ei olisi tullut mieleenkään elää pelkästään ehidän tai yhteiskunnan tuella. Lainaa nostat ja maksat sitten takaisin!!

Vierailija
12/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikoinaan otin jopa kaksiin opintoihin.En olisi kyllä muuten tullut toimeen millään ja olin kans muutamia vuosia yh:na. Maksoin kahta opintolainaa pois yhteensä 10 vuotta!Mutta sain "tiukimpina aikoina" maksuvapautusta siten, että maksoin vain lainan korkoja yhden vuoden ajan.Oli helppo sopia pankin kanssa tämäkin.

Ja olin koko lainanmaksuajan vain "määräaikaisissa työsuhteissa" pienillä palkoilla ja välillä jopa työttömänäkin. Ja selvisin ihan hyvin, eikä nälkääkään ole tarvinnut nähdä.

Vierailija
13/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö kannattais eka hoitaa asiat kuntoon ja sitten tehdä lapsia??

Lastensuojeluun tekisin susta ilmoituksen jos pystyisin.

Odotatko, että sossu maksaa sun kaiken elämisen?

Ota laina ja hoida raha asiasi kuntoon.

Vierailija
14/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla ei ole mitään tuloja, pakkohan sun on lainat nostaa.

Onko sun käsitys se kun opiskelet, yhteiskunnan pitää elättää sut ja lapsesi ?

Kyllähän opiskelu on ilmaista.

Ota nyt se laina, kun sulla on nähtävästi aivan liian tiukkaa.

Kumma sun vanhemmat, ei 19 v ole mikään vauva vaan ihan ok ikä tulla äidiksi.

He tulevat jälkikäteen vaan katumaan kun eivät olleet enemmän läsnä lapsenlapsilleen.

Vierailija
15/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töidenkin tekeminen voi olla liian raskasta, jos ei lasten isä aio osallistua lastenhoitoon mitenkään.

Oikeastaan opintolaina taitaa olla ainoa vaihtoehto.

Vierailija
16/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsit kun me asutaan niin kaukana Varsinais-Suomessa, etten voi kutsua teitä tänne meille leikkimään ja syömään. Omat lapset on 7v, 5v ja 4v, olen vielä kotiäitinä ja eletään miehen palkalla, mutta noin tiukkaa ei ole koskaan ollut.

Mun tuli sua sääli. Ja lapsiasi. Voisinpa lähettää teille edes Lauantai-makkarapötkön, jos se ilahduttaisi lapsia!

Vierailija
17/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiltä voit saada ainakin ruoka-apua, mahdollisesti auttavat myös muutoin.

Vierailija
18/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on pakko olla provo, onhan?

Vierailija
19/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten kun itse opiskelin, kaikki opiskelijat ottivat lainan kun opintotuet oli niin pienet.

Nykyään nuoret odottavat, että yhteiskunta elättää heidät kun he opiskelevat.

Vierailija
20/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ei olis tuollaiseen elämään. Kyllä olet sitkeä nainen! Varmaan se laina kuitenkin kannattaisi ottaa, kuulostaa varsin kamalalta ja tuntuu itselle pienenä piikkinä kuinka hirmuisesti itse kulutankaan, vaikka olen vain tavallinen duunari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi