Nyyh, me ei saatu sossusta rahaa :( En tiedä pystynkö enää
säästämään missään. Asioin siis sossussa ja siellä oltiin sitä mieltä että ruokakuluissa (92,30 euroa kuukaudessa, jossa mukana myös vessapaperit joita säästeliäästi käytetään vain kun on vieraita ja halppishampoo) ainakin voisi vielä nipistää. Minä opiskelen päivät ja lapset ovat kokopäivähoidossa, joten lapset saa lämpimän ruoan hoidossa, itse otan itselleni evästä kouluun, yleensä tarjousleipää tms. edullista. Olen kuitenkin ostanut viikonlopuiksi tarjouslihaa ja hedelmiä sekä vihanneksia tarjousten ja muutenkin hintojen mukaan. Näistä pitänee karsia? Pelkkä ketsuppi ja spagetti ja kaurapuuro veteen ok 2v ja 4v lapsille? Myös vaatekulut (48,20 euroa syys-lokakuussa) olivat heistä liian isot. Tuohon sisältyy haalarit kahdelle lapselle, pakko oli ostaa kun esikoisen vanha hajosi jo niin pahasti että korjaaminen mahdotonta ja esikoiselle oma ja kuopukselle, käytettyinä, lisäksi talvikengät esikoiselle ja kumisaappaat sekä kura-asu ja muutama sisävaatekerta, kaikki kirpparilta, lisäksi alushousuja uutena esikoiselle ja sukkia ja 3 euron talvirukkaset Prismasta esikoiselle.
Muihin kuluihin ei oikein pysty vaikuttamaan. Käyn koulua Helsingissä, joten on pakko ostaa seutulippu opiskelijahintaan. Helsingissä ei olisi varaa asua, joten asumme yksiössä Itä-Vantaalla ja silti ei tuet riitä vuokraan, vaan maksettavaa jää. Lisäksi kotivakuutus joka lankesi maksuun juuri nyt uusimmasta opintotuesta ja sähkö, vesi joista yritetään säästää myös, mutta väkisin pikkusen kuluu.
Nyt meillä ei ole vessapaparia kuin pari rullaa ja sitä käytetään vain jos on vieraita. Muuten paperit on piilossa kaapissa ja huuhtastaan pyllyt ja pimpit ja pippelit vessakäynnin jälkeen ja kuivataan sitten pyyhkeeseen. Pesutupa on, mutta pesuaineet joutuu ostamaan itse, ostan Lidlista, kuten ruoatkin. Koulukirjat olen onnistunut lainaamaan ja jos en, niin sitten opiskelen vain muistiinpanojen ja vieruskaverin kirjan avulla. Kyniä ja paperia on silti pakko ostaa :( Kuopus käyttää vaippoja, olen itse ommellut kestovaippoja, mutta pesut maksaa ja niitä ei oikeasti saisi pestä pesutuvassa, pesen silti. Käytää niitä yöllä ja kakka tulee vielä vaippaan, päivällä pissaa onneksi pottaan jonka sai mummilta lahjaksi.
Ja silti ei rahat riitä. Mä en meikkaa, en juo, enkä hirveästi syökään, olen laihtunut kovasti tämän vuoksi kun säästän siinäkin, en käy koskaan missään ja hiukseni tasoitan itse, samoin lasteni hiukset.
Olen opiskeleva YH ja sossusta patistivat ottamaan lainaa. Lainan noston jälkeen saa kuulemma paremmin sossustakin rahaa. Viime kesänä en löytänyt töitä, joten opiskelin koko kesän ja sen jälkeen onkin rahatilanne ollut hirveä.
Onko ainoa keino nostaa opintolainaa? =( En millään haluaisi. Lasten isällä ei ole varaa auttaa, saan sen minimielarin, sekin opiskelee ja lapsiaan ei tahdo hoitaa ja sen takia tulikin ero.
Olen saanu joitain lastenvaatteita ilmaiseksi, mutta se ei juuri auta. Nyt ei varmaan tartte ostaa lapsille vaatteita kuin joskus keväällä. Luistimia en voi ostaa enkä suksia. Päiväkodissa eivät siis pääse luistelemaan eikä hiihtämään, eikä kotonakaan.
Äitini suuttui kun tulin 19v yllätysraskaaksi ja pidin lapsen. Ei auta rahallisesesti vaan sanoo että ite oot soppas keittänyt. Isäni antaa joskus salaa 20 euroa, mutta nyt ei ole antanut.
Pelkään hirveästi, että tulee asiaan terveyskeskukseen tai hammaslääkäriin. Nyt on rahat loppu, vaikka tuli juuri lapsilisät. Oli pakko maksaa vuokra joka oli jo melkein kuukauden myöhässä ja siihen se menikin ja sitten vähän ruokaa sain. Nyt en tiedä millä me pärjätään opintotukeen asti. Bussikortti pitäisi ladata ennen sitä.
Kommentit (152)
siinä velkaantuu nopsasti vielä lisää ja kuluttaa vaikkei rahaa oikein olisikaan!
elokuussa. Lainalla maksoin kesän vuokrat, koska kesällä ei tule opintotukea. Raha ei riitä ei. Kuinka pitkällä olet opinnoissasi, oletko ammattikorkeassa tai yliopistossa? Jos sulla on noissa 90 opintopistettä voit hankkia Visan...
lainaahan saat maks. 1000€ verran joka on todella pieni summa sitten kun olet töissä. Uskon että pystyt maksamaan lainan takaisin muutamasta tilistä jos niin haluat.
on hyvä keino säästää rahaa, mutta turhaan siitä vedestä pihtaat. Ei kai kerrostalossa (oletan itä-vantaalaisen yksiön olevan sellaisessa) vedestä makseta kulutuksen mukaan?
haluaa sossusta rahaa.
Vuokran jälkeen sossun pitäisi antaa 350 euroa aikuinen per kuukausi ja lapsi yli 200 euroa per kuukausi eli jos yksi aikuinen ja kaksi lasta, niin summa olisi noin 800 euroa.
Lisäksi sähkölasku ja lääkekulut.
paitsi ei vuokraan ja omat tulosi vähentää sitä maksettavaa summaa, myös lapsilisä.
hiukan vanhempana palstailijana neuvoisin kyllä nostamaan sen lainan. Elämäsi helpottuu huomattavasti ja olet sitten myös oikeutettu samaan tuota toimeentulotukea myöskin. Lainanottoa ei mielestäni kannata arkailla, käyttää sen lainan sitten vain järkevästi:) Takaisinmaksu aikaa on kyllä ja varmasti työtäkin jatkossa vielä koulutetulle, fiksulle ihmiselle, kuten sinä olet, löytyy.
Kuulostat järkevältä ja sitkeältä naiselta, kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!
opiskelijoiden nostettava ensin lainaa ja sitten vasta tultava ruikuttamaan apua sossusta. Sinuna tekisin niin, että nostaisin koko vuoden satsin lainaa ja nostaisin sen parin kk aikana sopivissa erissä käteisenä jemmaan (esim 100-200€ /vk). Jos joku tuttava/kaveri ostaa uusia huonekaluja tms pyytäisin saada kuitin itselleni.
Sitten tammikuussa kun joulukin sopivasti on ohi (joulunahan saa kuluttaa enemmän rahaa ruokaan ja lahjoihin jopa sossun näkövinkkelistä) menisin uudelleen sossuun ja pyytäisin rahaa. Ihan varmasti silloin sitä saisit.
Hakisin samanaikaisesti myös seurakunnan ruoka-avustusta. Rahat säästäisin pahan päivän varalle ja käyttäisin vain ihan pakollisiin menoihin. Sitten kun tilanne helpottaa aikanaan, ne voisi tallettaa jälleen pankkiin ja maksaa ainakin osan lainasta pois. Rankin homma on tietenkin säilyttää rahat mahdollisimman koskemattomina.
Käteisen kulutukseen selitykset: Minusta 2 lasta + 1 aikuinen voi ihan hyvällä omalla tunnolla kuluttaa ruokaan 300€/kk ja kun maksat käteisellä etkä pankkikortilla, ei sossu vaadi sulta mitään ruokakuitteja. Ja vaatteitakin on pakko tuon ikäisille ostaa, talvivaatteisiin voi varata helposti 200€ ihan kirppikseltäkin/huutiksesta ostettuina, jolloin ei kuitteja kaupasta ole aina esittää. Pesukone voi hajota ja uusi on saatava vaikka huutiksesta 200€lla jne. Lahjoihin ja jouluruokiin menee 200€ vaikka köyhäilisikin. Siinä sinulle selitys Sossulle jo 1200€lle (2kk).
on ruoka-apu joka perjantai klo 11 Koivukylän vanhassa postissa Hakokujalla, käy siellä hakemassa kassi. Mä oon käynyt, olen työtön yh. Sinne kannattaa mennä jo ennen 10 jos vaan voi, koska lähtöjärjestys vaikuttaa numeroon, jonka perusteella saa kassiin. Omat isot kassit mukaan, mielummin 2.
Siellä on myös sosiaalityöntekijöitä ja diakoneja. Hae sitä ennen jo seurakunnalta diakonia-apua.
Onko mitään myytävää huuto.netissä?
en usko joutuvani koskaan kokemaan enää rankempaa. Jouduin leipomaan kaiken itse, ostin "laputettuja" ruokia. Katsoin, että varmasti saimme syötyä monipuolisesti. Kuitenkin lopulta tuli tilanne, että kaapissa ei ollut enää ihan mitään, ei edes jauhoa josta tehdä ruskea kastike.
Soitin seurakuntaa, siellä oltiin ihania. Pääsin samantien juttelemaan tilanteestani ja sain 40€ ruokakupongin. Ostin vaippoja, lastenruokaa ja peruselintarvikkeita. Minulla oli jo niin nälkä, että meinasin pyörtyä kaupassa montakertaa. Imetin lastani, jotta hän saa jostakin edes tarvittavat hivenaineet.
Olin ajatellut, että olisin jotenkin ansioitunut, jos voisin opiskella ilman opintolainaa. Onneksi kasvoin tässsä asiassa ja onnistuin nippanappa säilyttämään mielenterveyteni ja hain lainaa. Elämän laatu nousi niin paljon, ettette usko!!
HAE LAINA! Ei sinulle kuulu muuten muutkaan etuudet, koska jos et "tarvitse" lainaa, ei sinun katsota tarvitsevan muitakaan etuuksia
ja ei kukaan nykymaailmassa nälkään kuole...jos elää nuukasti niin varmasti pärjää pienilläkin tuloilla. Vaatteet ym. voi ostaa kirppiksiltä, ruuat tarjouksista jne.
T: Sossun täti
Nostaa lainan ja tallettaa sen piiloon.
Sen voisit oikeastaan sijoittaa ja sitten valmistuttuasi sinulla olisi jo pieni pääoma. Maksaisit lainan pois ja käteen jäisi rahaa ja yhteiskunta olisi elättänyt sinun ja lapsesi.
Mitä kivoja keinoja sitä keksitäänkin, ettei tarvitse itse ottaa vastuuta elämästä. Jalat kyllä levitetään ilman ehkäisyä keveästi, mutta elannosta ei haluta ottaa vastuuta.
Oletko jo suunnitellut, miten yhteiskunta elättää sinut kun valmistut. Saat humputtaa palkkasi kaikkeen kivaan ja sossu maksaisi vuokrasi ja elämäsi. Palkka olis vähän niin kuin kiva viikkoraha, millä vois ostaa meikkejä ja bilettää ja yhteiskunta maksaisi lapsen elatuksen ja kaiken muun.
1. Nosta opintolaina. Sosku tosiaan laskee sen sun tuloksi joka tapauksesas. Käytät siitä sen verran kuin haluat ja säästät myöhemmäksi kotona loput.
2. Varaa uusi aika soskuun tai laita kirjallinen hakemus toimeentulotuesta. Kotivakuutus otetaan toimeentulotuessa huomioon =et tartte itse maksaa, samoin jos tulee lääkäri/hammaslääkäri/lääkekuluja, älä turhaan niitä huolehdi etukäteen. Sähkölasku kanssa. Eli kerää kaikki laskut ja mene juttelemaan uudelleen.
3. Mene käymään seurakunnan (evankelisluterilaisen, siis tämä meidän tavallinen kirkko) diakoniatyöntekijän luona/varaa puhelimella aika. Et tartte edes kuulua seurakuntaan. Juttele, voivat antaa rahaa, vaatteita, ruokaa.
4. Juttele seurakunnan diakonin tai soskun sosiaalityöntekijän kanssa mitä muita auttajia paikkakunnallasi on.
5. Kannattasko sun kuitenkin syödä koulussa? Siellä ruoka on halpaa (2-3e?) ja saisit monipuolisesti salaatit ym. ja jaksamista ravinnosta itsellesi.
6. Voitteko kyläillä sukulaisilla ja saada vaikka yhden viikonlopun aterioista siellä?
Voimia sinulle, selviätte kyllä vaikka nyt on tiukkaa!
siis se laina lasketaan joka tapauksessa opiskelijalla toimeentulotukilaskelmaan, oli sen ottanut tai ei.
ottanut opintolainaa. Tiliotteesta katsovat kuukausittain että se on käytetty ja sitten esim. aikuiselle täytyy jäädä oliko 416€ vai 614€ kuukaudessa vuokran maksun jälkeen elämiseen, johon kuuluu puhtaus, syömisen lisäksi jne. Kesälläkin saat opiskelijana toimeentulotulea kun olet opiskeluajan käyttänyt opintolainan.
Yksin asuva opiskelija saa toimeentulotukea ja isommat lääkemenot kesällä, jos ei ole työtä saanut. Ilman opintolainan ottoa ei saa toimeentulotukea ainakaan helposti. Tosiaan yhdelle opiskelijalle katsotaan toimeentulossa kuuluvaksi jäädä tuo reilut 400€ tai 600€ vuokranmaksun jälkeen. Kokemusta on, ja täytyy olla käytetty se laina, tiliotteesta katsovat.
Jos saat joltain lainaksi rahaa niin ei sitten saa näkyä tiliuotteessa toimeentulohakemusta tehdessäsi. Vaikka kuinka selität että lainasit ja näkyy että maksat pois niin tulo on tuloa ja se vähennetään toimeentulotuestasi. Kokemusta on siten, että kaveri maksoi kimpasssa tilatut tuotteensa pankin tilille ja tiliotteessa näkyi summa, vaikka oikeasti sehän meni niihin maksuihin joita hän tilasi kanssani samalla kertaa.
Ei auttanut selitykset, 20€ vähennettiin. Kaikki mitä saat vaikka isovanhemmilta lasten hyväksikin, vaikka lapsen syntymäpäivälahjaksi, ei kannata antaa tilinumeroa, vaan käteen tms. Sinä et saa saada mistään "tuloja".
Siis saatko opitotuen, asumistuen, lapsilisät ja elatuavun?
Paljonko on vuokra, entä tuo bussilippu?
Toisaalta ystävällä oli samankaltainen tilenne ja sossusta sanoivat, ettei saa mitään ennenkuin nostaa lainan. Ystävä etsi sossun lakipykälästä jonkun kohdan, koska taloudesta vain yksi opiskelee ja muut menettävät tukimahdollisuuden sen vuoksi.
Eli teidänkin tapauksessa 1/3 perheestä opiskelee ja 2/3 ei. Joten vähintään nämä 2/3 on oikeutettu tukeen. Opintolainahan on vain sinun menoihin tarkoitettu, ei siinä ole mitään lapsikorotuksia. Minusta siis sossu tekee lainvastaisen päätöksen.
Toisaalta olisiko mahdollista ottaa lainaa? Itse otin vain sen verran kuin oli pakko. Silloin olin yhden lapsen yh. mitään tukia ei silti saatu sossusta, koska laina kattoi sen tuen osuuden tai ehkä jotain pientä oltais saatu, mutta en enää jaksanut rampata siellä sossussa ruinaamassa. Sehän toki on sossun tavoite, ettei jaksa.
Voimia ja jaksamista sinulle!
Kävin yliopiston viidessä vuodessa ja pystyin silti tekemään parhaimmillaan kolmea työtä ja hoitaa sen opiskelun..lasta ei silloin ollut, jos olisi ollut, olisin varmaan halunnut viettää aikaa hänen kanssaan, joiten laina olisi ollut se seuraavaksi paras vaihtoehto. Harva sinkkukaan pärjää opiskeluaikaa tekemättä työtä tai ottamatta lainaa. Valitse toinen näistä vaihtoehdoista!
Täällä toinen yh-opiskelija, eikä tulis mieleenkään mennä sossuun kerjuulle ennen kuin laina on nostettu kullekin kuukaudelle. Ei se sossu edes saa tukea teitä ellet nosta lainaasi, rikkois heidän sääntöjä. Sitäpaitsi opintolaina on halpakorkoisinta kulutusluottoa mitä on, kyllä sen sitten työssä ollessa takaisin maksaa helposti jos vain halua on tehdä töitä.
Sekä ulko- että sisävaatteita
Haluatko?
niin mulla olisi just vähän sun lapsiasi vanhemmat lapset ja voisin antaa vaatteita.
että opiskelijalle opintolaina on ensisijaista tuloa - osa opintotukea, opintorahan ja asumislisän lisäksi.
Lainaa on kurja ottaa, mutta sun on ajateltava omaa ja lastesi selviytymistä. Noin tiukasti eläen kulutat ainakin itsesi loppuun. Totta on, että kun nostat tuon lainan on sossunkin suhtautuminen erilaista (olen itse aikaisemmin toiminut sossuna).
Toivon todella, että vanhempasi lämpenisivät ja tukisivat mahdollisuuksiensa mukaan sinua ka perhettäsi, miten lasten isä ja hänen perheensä?
Hienoa, että opiskelet ja hankit ammatin, tsemppiä opintoihin ja pidä huolta omasta ja lasten hyvinvoinnista! Ja usko tai älä - kyllä se lainan maksaa takaisin!