Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyyh, me ei saatu sossusta rahaa :( En tiedä pystynkö enää

Vierailija
24.10.2009 |

säästämään missään. Asioin siis sossussa ja siellä oltiin sitä mieltä että ruokakuluissa (92,30 euroa kuukaudessa, jossa mukana myös vessapaperit joita säästeliäästi käytetään vain kun on vieraita ja halppishampoo) ainakin voisi vielä nipistää. Minä opiskelen päivät ja lapset ovat kokopäivähoidossa, joten lapset saa lämpimän ruoan hoidossa, itse otan itselleni evästä kouluun, yleensä tarjousleipää tms. edullista. Olen kuitenkin ostanut viikonlopuiksi tarjouslihaa ja hedelmiä sekä vihanneksia tarjousten ja muutenkin hintojen mukaan. Näistä pitänee karsia? Pelkkä ketsuppi ja spagetti ja kaurapuuro veteen ok 2v ja 4v lapsille? Myös vaatekulut (48,20 euroa syys-lokakuussa) olivat heistä liian isot. Tuohon sisältyy haalarit kahdelle lapselle, pakko oli ostaa kun esikoisen vanha hajosi jo niin pahasti että korjaaminen mahdotonta ja esikoiselle oma ja kuopukselle, käytettyinä, lisäksi talvikengät esikoiselle ja kumisaappaat sekä kura-asu ja muutama sisävaatekerta, kaikki kirpparilta, lisäksi alushousuja uutena esikoiselle ja sukkia ja 3 euron talvirukkaset Prismasta esikoiselle.

Muihin kuluihin ei oikein pysty vaikuttamaan. Käyn koulua Helsingissä, joten on pakko ostaa seutulippu opiskelijahintaan. Helsingissä ei olisi varaa asua, joten asumme yksiössä Itä-Vantaalla ja silti ei tuet riitä vuokraan, vaan maksettavaa jää. Lisäksi kotivakuutus joka lankesi maksuun juuri nyt uusimmasta opintotuesta ja sähkö, vesi joista yritetään säästää myös, mutta väkisin pikkusen kuluu.

Nyt meillä ei ole vessapaparia kuin pari rullaa ja sitä käytetään vain jos on vieraita. Muuten paperit on piilossa kaapissa ja huuhtastaan pyllyt ja pimpit ja pippelit vessakäynnin jälkeen ja kuivataan sitten pyyhkeeseen. Pesutupa on, mutta pesuaineet joutuu ostamaan itse, ostan Lidlista, kuten ruoatkin. Koulukirjat olen onnistunut lainaamaan ja jos en, niin sitten opiskelen vain muistiinpanojen ja vieruskaverin kirjan avulla. Kyniä ja paperia on silti pakko ostaa :( Kuopus käyttää vaippoja, olen itse ommellut kestovaippoja, mutta pesut maksaa ja niitä ei oikeasti saisi pestä pesutuvassa, pesen silti. Käytää niitä yöllä ja kakka tulee vielä vaippaan, päivällä pissaa onneksi pottaan jonka sai mummilta lahjaksi.

Ja silti ei rahat riitä. Mä en meikkaa, en juo, enkä hirveästi syökään, olen laihtunut kovasti tämän vuoksi kun säästän siinäkin, en käy koskaan missään ja hiukseni tasoitan itse, samoin lasteni hiukset.

Olen opiskeleva YH ja sossusta patistivat ottamaan lainaa. Lainan noston jälkeen saa kuulemma paremmin sossustakin rahaa. Viime kesänä en löytänyt töitä, joten opiskelin koko kesän ja sen jälkeen onkin rahatilanne ollut hirveä.

Onko ainoa keino nostaa opintolainaa? =( En millään haluaisi. Lasten isällä ei ole varaa auttaa, saan sen minimielarin, sekin opiskelee ja lapsiaan ei tahdo hoitaa ja sen takia tulikin ero.

Olen saanu joitain lastenvaatteita ilmaiseksi, mutta se ei juuri auta. Nyt ei varmaan tartte ostaa lapsille vaatteita kuin joskus keväällä. Luistimia en voi ostaa enkä suksia. Päiväkodissa eivät siis pääse luistelemaan eikä hiihtämään, eikä kotonakaan.

Äitini suuttui kun tulin 19v yllätysraskaaksi ja pidin lapsen. Ei auta rahallisesesti vaan sanoo että ite oot soppas keittänyt. Isäni antaa joskus salaa 20 euroa, mutta nyt ei ole antanut.

Pelkään hirveästi, että tulee asiaan terveyskeskukseen tai hammaslääkäriin. Nyt on rahat loppu, vaikka tuli juuri lapsilisät. Oli pakko maksaa vuokra joka oli jo melkein kuukauden myöhässä ja siihen se menikin ja sitten vähän ruokaa sain. Nyt en tiedä millä me pärjätään opintotukeen asti. Bussikortti pitäisi ladata ennen sitä.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa kituuttamisessa ole mitään järkeä. Sun lapset on tuolla menolla aliravittuja hyvin pian. Ei ole ok jos lapset syö kotona vain makaroonia ja puuroa. Ei sillä elä!

Vierailija
22/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL jakaa, selvitä onko teidän paikkakunnalla jakoa. Soita myös seurakuntaan ja kerro tilanne, auttavat varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole nostettu. Eli opiskelija ei saa sossusta mitään ennen kuin laina on nostettu ja käytetty.

Vierailija
24/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on kaksi vaihtoehtoa:

a) nostat sitä lainaa, etkä kärsi enää

b) olet nostamatta sitä lainaa, et saa rahaa yhtään enempää mistään -> kuihdut pois

minäkin opiskeleva yh, lainaa on ollut pakko ottaa, ettei tarvi kituuttaa.

Vierailija
25/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ihan pakko nostaa lainaa, nykyään vaan ei haluta, kun oletetaan, että muut elättää. Joo, ja kyllä sitä ennenkin urputettiin, ettei muitten kuin opiskelijoitten tarvi ottaa lainaa elääkseen, mutta silti sitä otettiin ja elettiin eikä tarvinnut soppalaan mennä. Lainat saa maksettua aikanaan pienistäkin tuloista.

Vierailija
26/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä lainaa ei voi ottaa? Itsekin olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja asumme Helsingissä. Viimeiset viisi vuotta olen ollut opiskelija. Isä maksaa minimielatuksen ja vanhemmilta en ole koskaan saanut ylimääräistä. Lainan olen ottanut täysimääräisenä koko opiskelun ajan. Koskaan ei ole täytynyt kituuttaa niin kuin ap kuvaili ja sossussa en ole vieraillut kertaakaan opiskelun aikana.

Vierailija
27/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-olikohan nyt ensisijainen- tulonlähde ja sen jälkeen vasta katsotaan tukiasioista :(

Ikävää, koska mulla on tarkoitus opiskella vielä pitkään ja olen jo hirveän velkaantunut sitten kun valmistun :( ja eihän ole tietoa mikä on työtilanne silloin. Opiskelen nyt tradenomiksi ja olisi motivaatiota jatkaa siitä vielä pidemmällekin. Opinnot sujuu hyvin ja lapsianikin rakastan joten muuten kaikki olisi ihan ok jos vaan rahatilanne ei olisi tälläinen. Moni ottaa lainaa, tiedän, mutta se pelottaa aika pahasti. Pistänkö itseni sillä liemeen loppuiäkseni?

ap

Vierailija
28/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lainaa. Sun tuloihin lasketaan sen lainan osuus, vaikka et sitä olisi nostanutkaan. Julmaa että se on näin mutta jos et nosta sitä lainaa et tule tulevaisuudessakaan saamaan tukia sossusta.

Vierailija
29/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintolainahan on kaikista joustavin laina. lyhentään alat 2v valmistumisesta ja juuri sen verran mitä ite pystyt maksaan. mä maksoin tiukempina aikoina 20-30 e kuussa ja 2 kertaa vuodessa korot päälle...

Vierailija
30/152 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla väärin, mutta näin se nyt vaan on. Ei ne sossussa omasta päästään noita asioita keksi, ne tulee lainsäädännöstä.

Mä opiskelin aikoinaan opintolainalla, jota olen nyt 14 vuoden ajan maksanut takaisin.

Vierailija
31/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laina on otettava. Tai sitten lopetat opiskelun ja menet töihin.

Opiskelu on kuitenkin extraa, ja Suomessa jopa ilmaista - ei se ole niin itsestäänselvää, että olisi kaikkien oikeus opiskella vaikka miten korkealle.

Jos opiskelet, niin oletat kai että saat sille jotain hyötyäkin, eli tulevista palkkatuloista maksat lainan pois.

Sen voi maksaa nopeassakin tahdissa pois.

Niin minäkin tein - oli pakko ottaa lainaa jonkin verran kun opiskelin tradenomiksi, oli 2 lasta. (Tosin myös mies.)

Vierailija
32/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makselet sitä sitten pois, kun olet työelämässä.

Ihan oikeasti, ota järki käteen. Olet kahden lapsen ÄITI, jolla on vastuu lapsista. Nyt otat sen lainan ja loppuu valitus.

Mäkään en tajua, että miksei nuoret ota opintolainaa???? Itse kun opiskelin, oli itsestään selvyys, että laina nostetaan ja sitten maksetaan takaisin, kun ollaan työelämässä.

Vierailija
33/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elokuussa. Lainalla maksoin kesän vuokrat, koska kesällä ei tule opintotukea. Raha ei riitä ei.

Kuinka pitkällä olet opinnoissasi, oletko ammattikorkeassa tai yliopistossa? Jos sulla on noissa 90 opintopistettä voit hankkia Visan...

Vierailija
34/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt ilta-, enkä viikonlopputöitä, vaikka etsinyt olen ja hakemuksia pistänyt. Täytyy toivoa, jos vaikka en joka vuosi joutuisi koko lainasummaa nostamaan :(

ap

Vierailija
35/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty aiemminkin. Ei tullut kuuloonkaan mennä sossuun,vaan nostaa laina ensin. Ymmärrän kyllä että sinulla on tiukkaa, mutta opiskelu vetää talouden tiukalle. Hae ruoka-apua seurakunnalta!! Ei ole järkeä saattaa itseäsi ja lapsia huonoon jamaan nälkää näkemällä. Laitat itsesi liemeen loppuiäksi kituuttumalla, tsemppiä elämään. Äitisi ratkaisua en ymmärrä.

Vierailija
36/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tulot jää ehkä siltikin alle toimeentulotukierajojen (ne rajathan löytyy netistä, paljonko teillä pitäisi olla vuokran lisäksi käyttörahaa). Eli sitten alat varmaan saamaan myös toimeentulotukea.

Teidän rahatilanne siis helpottuu kummasti!

Ja jos pelkää velkaantumista, niin voithan tehdä näin: otat lainan, nostat sitä tililtlä automaatilla pienissä erissä, jos sossu pyytää tiliotteet nähtävksi, etteivät ihmettele isoja kertanostoja.

Ja nuo nostamasi rahat laitat "sukanvarteen" eli säilytät kotona piilossa. Näitä säästöjä voit sitten käyttää aikanaa vaikka lainan takaisinmaksuun tai mihin haluat. Saisit kuitenkin siis ehkä sossusta vähän.

(Mutta laske ensin, paljonko - etsi netistä nuo toimeentulotukinormit.)

Noin me tehtiin joskus kaaauan sitten kun saatiin jonkun aikaa sossusta rahaa, että pantiin kotiin piiloon. Ärsyttää meinaan se, että jos tilillä on rahaa, ne pitää käyttää heti, eli elää ihan kädestä suuhun.

Itse halusimme tinkiä kuukausimenoista, ja sitten säästää vähän rahaa kun halusimme hankkia pari huonekalua ja tehdä pienen matkan yms. Eli säästimme rahaa tällaisia tarkoituksia varten kotiin jemmaan.

Tässä toki se riski, että jos tulee varas tai tulipalo niin rahat meni siinä - kotivakuutuskin korvaa yleensä vain pienne summan käteistä rahaa. (jos ap:llä on edes kotivakuutusta)

Vierailija
37/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ihmeessä se laina!! Sehän on edellytys kaikille tuille, tai sitten lopetat opiskelut ja menet töihin.

Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Joskus kun valmistut niin makselet pikkuhiljaa pois..

Vierailija
38/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin jouduin tekemään, vaikka olen naimisissa. Tai ehkä juuri sen takia...

Opintotuki koostuu sekä lainasta että opintorahasta, se laina kuuluu nostaa,jos haluaa pitää perheensä hengissä. Ei ole sossun asia elättää, jos ei käytä koko opintotukimahdollisuutta.

Älä ruikuta, vaan nosta se laina. Käytä sitä harkiten.

Vierailija
39/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis opiskeluaikana ei muistaakseni enää toimeentulotukea nostettu, vaan ennen sitä. Tuo toimeentulotuen hakeminen just havahdutti siihen, että jotain on tehtävä, ja ratkaisu oli lisäkoulutus jotta saa kunnon työn

ja on kannattanut! :) Nykyään bruttotulot 3200 + auto ja känny.

17,22

Vierailija
40/152 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa olet mokannut: et saa lainaa enää niin paljoa kuin olisit saanut vielä elokuussa! Olisit vaan nostanut lainan heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä