Nyyh, me ei saatu sossusta rahaa :( En tiedä pystynkö enää
säästämään missään. Asioin siis sossussa ja siellä oltiin sitä mieltä että ruokakuluissa (92,30 euroa kuukaudessa, jossa mukana myös vessapaperit joita säästeliäästi käytetään vain kun on vieraita ja halppishampoo) ainakin voisi vielä nipistää. Minä opiskelen päivät ja lapset ovat kokopäivähoidossa, joten lapset saa lämpimän ruoan hoidossa, itse otan itselleni evästä kouluun, yleensä tarjousleipää tms. edullista. Olen kuitenkin ostanut viikonlopuiksi tarjouslihaa ja hedelmiä sekä vihanneksia tarjousten ja muutenkin hintojen mukaan. Näistä pitänee karsia? Pelkkä ketsuppi ja spagetti ja kaurapuuro veteen ok 2v ja 4v lapsille? Myös vaatekulut (48,20 euroa syys-lokakuussa) olivat heistä liian isot. Tuohon sisältyy haalarit kahdelle lapselle, pakko oli ostaa kun esikoisen vanha hajosi jo niin pahasti että korjaaminen mahdotonta ja esikoiselle oma ja kuopukselle, käytettyinä, lisäksi talvikengät esikoiselle ja kumisaappaat sekä kura-asu ja muutama sisävaatekerta, kaikki kirpparilta, lisäksi alushousuja uutena esikoiselle ja sukkia ja 3 euron talvirukkaset Prismasta esikoiselle.
Muihin kuluihin ei oikein pysty vaikuttamaan. Käyn koulua Helsingissä, joten on pakko ostaa seutulippu opiskelijahintaan. Helsingissä ei olisi varaa asua, joten asumme yksiössä Itä-Vantaalla ja silti ei tuet riitä vuokraan, vaan maksettavaa jää. Lisäksi kotivakuutus joka lankesi maksuun juuri nyt uusimmasta opintotuesta ja sähkö, vesi joista yritetään säästää myös, mutta väkisin pikkusen kuluu.
Nyt meillä ei ole vessapaparia kuin pari rullaa ja sitä käytetään vain jos on vieraita. Muuten paperit on piilossa kaapissa ja huuhtastaan pyllyt ja pimpit ja pippelit vessakäynnin jälkeen ja kuivataan sitten pyyhkeeseen. Pesutupa on, mutta pesuaineet joutuu ostamaan itse, ostan Lidlista, kuten ruoatkin. Koulukirjat olen onnistunut lainaamaan ja jos en, niin sitten opiskelen vain muistiinpanojen ja vieruskaverin kirjan avulla. Kyniä ja paperia on silti pakko ostaa :( Kuopus käyttää vaippoja, olen itse ommellut kestovaippoja, mutta pesut maksaa ja niitä ei oikeasti saisi pestä pesutuvassa, pesen silti. Käytää niitä yöllä ja kakka tulee vielä vaippaan, päivällä pissaa onneksi pottaan jonka sai mummilta lahjaksi.
Ja silti ei rahat riitä. Mä en meikkaa, en juo, enkä hirveästi syökään, olen laihtunut kovasti tämän vuoksi kun säästän siinäkin, en käy koskaan missään ja hiukseni tasoitan itse, samoin lasteni hiukset.
Olen opiskeleva YH ja sossusta patistivat ottamaan lainaa. Lainan noston jälkeen saa kuulemma paremmin sossustakin rahaa. Viime kesänä en löytänyt töitä, joten opiskelin koko kesän ja sen jälkeen onkin rahatilanne ollut hirveä.
Onko ainoa keino nostaa opintolainaa? =( En millään haluaisi. Lasten isällä ei ole varaa auttaa, saan sen minimielarin, sekin opiskelee ja lapsiaan ei tahdo hoitaa ja sen takia tulikin ero.
Olen saanu joitain lastenvaatteita ilmaiseksi, mutta se ei juuri auta. Nyt ei varmaan tartte ostaa lapsille vaatteita kuin joskus keväällä. Luistimia en voi ostaa enkä suksia. Päiväkodissa eivät siis pääse luistelemaan eikä hiihtämään, eikä kotonakaan.
Äitini suuttui kun tulin 19v yllätysraskaaksi ja pidin lapsen. Ei auta rahallisesesti vaan sanoo että ite oot soppas keittänyt. Isäni antaa joskus salaa 20 euroa, mutta nyt ei ole antanut.
Pelkään hirveästi, että tulee asiaan terveyskeskukseen tai hammaslääkäriin. Nyt on rahat loppu, vaikka tuli juuri lapsilisät. Oli pakko maksaa vuokra joka oli jo melkein kuukauden myöhässä ja siihen se menikin ja sitten vähän ruokaa sain. Nyt en tiedä millä me pärjätään opintotukeen asti. Bussikortti pitäisi ladata ennen sitä.
Kommentit (152)
olen töissä kaupan kassalla, tiiän kuinka paljon ihmiset hakevat ruokatarvikkeitä seurakunnan avustuksella. niitä näyttää saavan kuka tahansa sieltä! on narkkareita, alkoholisteja ja sellasia joilla on hienot kampsut päällä ja ajetaan hienoilla autoilla ja ei välttämättä oo pula rahasta! käy ihmeessä kysymässä seurakunnalta apua!
Ap kituttaa...ei saatana!
Älkääkä please jatkako enää samaa laulua, että laina vaan, "kyllä sen maksaa kun on töissä".
Hahhah.
Terveisin työssään köyhyyttä nähnyt.
Opiskelijan asema on suomessa surkea
jos ei saa apuja vanhemmilta. Tulot alittavat reilusti kaikki viralliset köyhyysrajat ja se on ihan ok kun kerran opiskelee.että päinvastoin. Missään muualla eivät koulut ole ilmaisia ja sitä lystiä, että opiskelusta maksetaan reilu 400e/kk ei ole muualla. Täällä keskellä Eurooppaa ihmiset ajattelevat suomalaisten olevan tosi onnellisia, kun noin heitä autetaan ja kannustetaan opiskelemaan.
Täällä Ranskassa koulutus maksaa ja *huonotuloisten vanhempien* lapsi voi saada vajaa pari sataa euroa kuussa maksimissaan rahallista apua. yliopisto-opinnotkin maksavat satoja euroja vuodessa. Yliopisto-opintoja ei edes arvosteta julkisen puolen takia. Yksityiskoulut ovat suosittuja mutta maksavat lukuvuodelta 3000-5000e (ja usein täällä luetaan itsensä masteriksi yksityiskoulussa, eli x5 vuotta). Siihen päälle asumiskulut toisessa kaupungissa ilman asumistukea, ruokakulut, kirjakulut, puhelimet jne niin lasku oppivuodelta on suolainen. Vanhemmat ovat lain mukaan elatusvelvollisia sinne 25 ikävuoden korville. Toisilla vaan ei yksinkertaisesti ole noin paljoa ylimääräistä säästössä ja toiset opiskelijat tekevätkin töitä iltaisin esim mäkkärissä. Jotkut onnekkaat (tai heidän vanhempansa) saavat nostettua pankkilainan. Toiset taas ovat säästäneet koko elämänsä lapsille opiskelurahoja. Eli palatakseni tuohon lauseeseen "opiskelijan asema on suomessa surkea", niin opiskelijan asema on muualla maailmassa paljon surkeampi.
"lapsellinen" opiskelija kuuluu yleisen asumistuen piiriin, joka on huomattavasti suurempi, eli opintotuen ja asumistuen yhteenlaskettu summa on perheellisellä suurempi?
Taalla jenkeissa OK-tasoinen yliopisto on 20'000 dollaria vuodessa, hyvatasoinen on 50'000.
Ei todellakaan sossusta tarjota rahaa opintoihin. Jos menee paskaan ylipostoon, ei tule koskaan paasemaan kunnon duuniin.
Lastenhoito maksaa 20'000 vuodessa vaikka kayttaisi pimeaa tyovoimaa.
Etta kehtaatte valittaa suomalaisesta muumilaaksosta, jossa opiskelu on ilmaista ja lainat nollakorkoisia.
Havetkaa. Onko teilla mitaan tajua siita, miten asiat toimivat 98%:ssa maailmaa? Taalla jos ei ole rahaa, niin lapset tuomitaan koyhyysloukkuun loppuelamaksi. Ilman yliopistoa taalla on palkka kaytannossa 14 taalaa tunti.
Jos esikoinen oli vahinko niin mistä se toinen tupsahti? Oliko hänkin vahinko?
Opiskelijoilla on oma terveydenhuolto.
Lainalla kaikki muutkin opiskelee...
iltalinjalla. Itse tein nain. Ja paivisin kavin toissa. Kahden vuoden rutistuksella sain paperit. Ekan vuoden olin makkarissa toissa ja toisen toimistotoissa. Eiko makkariin paase enaa toihin? Esim hertsikassa oli silloin aikoinaan 24h ravintola, jossa voi tehda melkein mita vuoroja vaan. Ei saa olla turhan nirso, vai eiko makkarikaan palkaa enaa? .. Noh, kuitenkin ehdotan siis sita iltalinjalle siirtymista. Sama tutkinto, sama kesto ja 6h vahemman koulua per paiva.
iltalinjalla. Itse tein nain. Ja paivisin kavin toissa. Kahden vuoden rutistuksella sain paperit. Ekan vuoden olin makkarissa toissa ja toisen toimistotoissa. Eiko makkariin paase enaa toihin? Esim hertsikassa oli silloin aikoinaan 24h ravintola, jossa voi tehda melkein mita vuoroja vaan. Ei saa olla turhan nirso, vai eiko makkarikaan palkaa enaa? .. Noh, kuitenkin ehdotan siis sita iltalinjalle siirtymista. Sama tutkinto, sama kesto ja 6h vahemman koulua per paiva.
käyttää ennen kuin saa opiskeluun tukea sossusta. Eli nostat sen opintolainan niin pärjäätte paremmin.
Joku tuossa jutussa haiskahtaa myös provolta. Kuopus sai potan lahjaksi mummilta. Missäs esikoisen vanhapotta oli. Miksi ei käyttänyt sitä?
Usa:ssa (tai edes Britanniassa) ei varmaankaan makseta perheen 140 000 taalan ansioista veroja ja muita vähennyksiä suoraan valtiolle 50.000 vuodessa?
Näin tehtiin Suomessa ainakin vuonna 2008 kun viimeksi veropapereita selailin. Siksi sosiaaliturva on Suomessa hiukan erilainen ja meillä pullasorsilla on mielestäni oikeus vaatia että kerätyillä rahoilla lapset saavat opiskella ja köyhistä pidetään huolta.
Se Suomen sosiaaliturvasta vaahdonnut
voi teita suomalaisia pullasorsia
Taalla jenkeissa OK-tasoinen yliopisto on 20'000 dollaria vuodessa, hyvatasoinen on 50'000. Ei todellakaan sossusta tarjota rahaa opintoihin. Jos menee paskaan ylipostoon, ei tule koskaan paasemaan kunnon duuniin. Lastenhoito maksaa 20'000 vuodessa vaikka kayttaisi pimeaa tyovoimaa. Etta kehtaatte valittaa suomalaisesta muumilaaksosta, jossa opiskelu on ilmaista ja lainat nollakorkoisia. Havetkaa. Onko teilla mitaan tajua siita, miten asiat toimivat 98%:ssa maailmaa? Taalla jos ei ole rahaa, niin lapset tuomitaan koyhyysloukkuun loppuelamaksi. Ilman yliopistoa taalla on palkka kaytannossa 14 taalaa tunti.
[/quote]
Alkoholismi on todettu sairaus, sen sijaan opiskelua ei vielä sairaudeksi voi sanoa.
Sossun päätös perustuu sanamuotoon joka menee suunnilleen näin: tuloina otetaan huomioon tulot jotka asiakas saa tai voisi saada. Eli jos asiakas on oikeutettu opintolainaan mutta ei hae sitä sossu ei toimeentulotukea myönnä. Mikäli luottoa ei tipu, toimeentulotuen saa.
Opintolaina kannattaa ehdottomasti hakea, vaikka tuntuisikin oudolta hakea lainaa elämiseen. Lainan jälkeenkin elantomenosi ovat todennäköisesti niin alhaiset että tuen tulisit saamaan. Yksinhuoltajan osuus n. 417e ja lapset noin 260e/lapsi sekä vuokra ja muut mahdolliset kulut kuten lääkkeet ja hammashuolto
ei ole nostettu. Eli opiskelija ei saa sossusta mitään ennen kuin laina on nostettu ja käytetty.
kokemusta on.. ei opiskelija saa sossusta mitään. jos ja kun otat lainan vetavat siihen että onhan sulla rahaa. ota se laina.
tuli kyllä sääli ap:ta
ei ole nostettu. Eli opiskelija ei saa sossusta mitään ennen kuin laina on nostettu ja käytetty.
kokemusta on.. ei opiskelija saa sossusta mitään. jos ja kun otat lainan vetavat siihen että onhan sulla rahaa. ota se laina. tuli kyllä sääli ap:ta
että sossusta saa apua lääkkeiden ja laskujen maksuun, itsellä maksoivat sähkölaskun, ja lääkelaskut..
ja ihmettelen edelleen tätä keskustelua. Kukaan ei mainitse lasten isää!!! Äitiä kehotetaan ottamaan lainaa / tekemään yksinhuoltajana töitä opiskelujen ohessa / olemaan valittamatta.
Eikö kenellekään tule mieleen, että näillä lapsilla siis ilmeisesti on elossa oleva isä ja tämän miehen tulisi myös osaltaan huolehita siitä, että lapsillansa on kelvolliset elinolot? HÄH???
Opiskelijan asema on suomessa surkea jos ei saa apuja vanhemmilta.
Britanniassa yliopistojen lukukausimaksut ovat yli 3000 puntaa vuodessa ja mitään ilmaist rahaa ei tule, vaan lainalla kaikki opiskelevat, elleivät vanhemmat kustanna.
Ranskastakin joku antoi jo esimerkin.
Suomessa koulut ovat ilmaisia ja opiskelijoille tupsahtaa tilille joka kuukaus 470 euroa rahaa, jota ei tarvitse koskaan maksaa takaisin!
jaetaan leipäjonossa. Myllypuurossa näen joka tiistai, kun ihmiset kantavat kasseittain ruokaa kotiin. Niitä jakelupisteitä on varmaan muitakin. Musta tuntuu, että kirjoitus oli provo, sori vaan.
ja hyvin pystyin maksamaan pätkätöistä sen. Pienet erät ja maksut pystyi sovittelemaan.