ahdistaa tämä ulkovaate kilpailu!
Me asumme suh varakkaalla asuinalueella, mutta vuokralla. Kaikilla on lapsilla kalliita merkkivaatteita ja na puistossa vain keskustelevat niista. Itselläni ei olisi varaa ostaa lapsille moisia vaatteita. Markettien alennushaalaritkin tuntuvat kalliilta.
Kuitenkin koen olevani huono äiti kun lapsillani ei ole uusia hienoja pukuja. Niimpä ostin viimeviikolla viimisillä rahoillamme lapsille kalliit puvut. Nyt odotan lapsilisiä että saisin kotiin kunnon ruokaa.
Onko muut kokenut vastaavaa??
Kommentit (68)
Sitten voit vedota siihen, että haluat kierrättää ja että sinusta uusien ostaminen on luonnonvarojen tuhlaamista :)
kyetä laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen ettei anna tuollaisen asioiden vaikuttaa itseensä. Mieti nyt itsekin, kumpi on tärkeämpää, että lapsesi syövät hyvin vai päällään ovat merkkivaatteet?
Minulle on aivan yhdentekevää mitä kukakin äiti puistossa ajattelee lapseni tai minun vaatteista. Pukeudun kuten haluan ja lapseni puen niin, että hänellä on lämmin ja hyvä olla. Ostin hyväkuntoisen talvihaalarin kirpputorilta eurolla.
Ei meillä täällä Pirkanmaalla ainakaan mitään kilpailua ole näkynyt. En edes kiinnitä erityisesti huomiota, mitä milläkin lapsella on ulkona päällään. Minusta lasten ulkoiluvaatteet eivät muutenkaan ole mitään kauhean kauniita, kaikki aika saman näköisiä.
Älä hyvä ihminen laita viimeisiä rahojasi moiseen!
Me olemme ns. varakas perhe ja meidän lapsemme käyttävät arkena kirppiskamaa ja toisilta perittyä. On muutamat paremmat vaatteet, joita pidetään sitten kun mennään johonkin sellaiseen paikkaan, missä tarvitaan siistimpää. Tyhmät hassaavat rahansa johonkin lastenvaatteisiin.
Mammat vertailevat hiekkalaatikolla ulkoiluvarusteita, kun eivät muustakaan keksi jutella. Itsekin jaksan jutella vaikka kurahousuista puoli tuntia. Itsetuntoa pitää olla sen verran, että ostaa sitä mihin pystyy. Tärkeintä, että lapsi pysyy lämpimänä ja saa myös sitä ruokaa.
eteenpäin puolihintapäivä. Mm. Motionin tai Jonathanin, en muista kumpi, talvihaalari 19€. Ellen väärin muista.
Perheet ovat alueellamme jakautuneet kahtia. Ne, jotka hassaavat rahansa ja elävät velalla sitten joka tilanteessa, niin kyllä vaatteita piisaa. Golfataan, lasketellaan, matkustellaan ja vaihdetaan autoa koko ajan uudempaan. Sitten on ne perheet, joissa autot pidetään niin kauan kuin ne kulkevat kun se nyt toimii kuten pitääkin, jaetaan käytettyjä vaaatteita ja kierrätetään ja jutustellaan kuulumisia, että mitä todella toisen elämään kuuluu. Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä.
Älä lähde mukaan samaan rinkiin, jos se ei ole sinua varten. Onnellisuus lähtee siitä, että tietää omat arvonsa ja elää niiden mukaan. Iloa syksyyn!
on tällä hetkellä (en tiedä vaikuttaako talouden taantuma siihen) vähän noloa "kerskakuluttaa", ja aika varakkaatkin naapurit kerskuvat nimenomaan kirpparilöydöillään. En usko että ketään tuomittaisiin upouusista merkkihaalareista, mutta eivät ne täällä muotiakaan ole.
Omista lapsistani toisella on haalarit Elloksesta ja toisella Ticket to Heavenilta. Elloksen haalarit (vanhempi) lapsi valitsi itse värin mukaan, T2H tuli ostettua nuoremmalle siksi että oli kiire ja akuutti tarve, ja sattumalta jostain poistolaarista löytyi yksi kappale viime kauden (kai?) mallia -50%. Silti maksoivat enemmän kuin esikoisen uudet. Kummatkaan eivät mielestäni ole paremman näköiset kuin toiset, ja molemmat lapset myös vaikuttavat yhtä tyytyväisiltä.
Tosin mulla pikemminkin menee niin, että koska ollaan muuten niin köyhiä, niin lapsen vaatteiden (varsinkin ulkovaatteiden ja kenkien) pitää olla hyviä ja uusia. Kaikesta muusta voin tinkiä, mutten lapsen vaatteista (ja lapsen ruuasta). Ne on kuitenkin pieniä rahoja verrattuna esimerkiksi auton ylläpitoon yms, mitä moni pitää itsestäänselvyytenä, mut mihin meillä ei ole varaa.
on tällä hetkellä (en tiedä vaikuttaako talouden taantuma siihen) vähän noloa "kerskakuluttaa", ja aika varakkaatkin naapurit kerskuvat nimenomaan kirpparilöydöillään. En usko että ketään tuomittaisiin upouusista merkkihaalareista, mutta eivät ne täällä muotiakaan ole.
Kiva, että jossainpäin sitten vastaavasti katsotaan kieroon uusia laatuhaalareita, koska ainakin itse panostan sellaisiin mieluummin kuin viisiin kulahtaneisiin käytettyihin, jotka päästävät läpi kaiken, ovat valmiiksi liiskaantuneet vähemmän lämpimiksi, ovat kenties tahraisia, paikattuja tai melkein puhkikuluneita.
Haalarit eivät kestä ikuisesti uutena ostettuinakaan, mutta useita vuosia, kun taas "kirppislöytö" yleensä max. vuoden. Meilläpäin nimittäin on tapana kierrättää haalarit usealla lapsella omassa perheessä. Ja myös nuoremmille ostetaan uusia, jos sisarukselta tulevat ovat kirppiskunnossa, eli kauhtuneet.
Kukin ostaa sitä mitä tykkää ja mihin on varaa, ja kerskailua en ymmärrä. Sen sijaan ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin, miksi kannattaa ostaa laadukkaat vedenpitävät ja kulutuksenkestävät uudet haalarit. Muuten, niitäkin saa usein alennusmyynneistä, eli esim. sataa euroa on tuskin tarpeen koskaan haalareista maksaa, jo puolella siitä saa yleensä uudet laatuhaalarit.
saman ilmiön..menee nyt hiukan aiheen vierestä,mutta mua kävi mielessäni naurattamaan kamalasti tyttöä kerhoon viedessäni,kun kerhokaverilla ja tämän nuoremmalla sisaruksella oli yli-isot (kunnolla kasvunvaraa hintavissa haalareissa),turvallisen beige-pinkit/vaaleansiniset reimatecin haalarit,ja pois lähtiessään tuntui että äidistä oli haikeampaa jättää haalari jälkeensä kuin itse lasta,moneen kertaan muistutti hoitotätejä kuinka pikku-Maijalla on uudet haalarit joita se ei vielä itse tunnista =) Että ne on sitten meidän omat jos joku niitä havittelee..tästä mulle tuli vahva tunne,että tämän ko.äidin on oltava pesunkestävä AV-mamma :)
Näin minäkin olen ajan ilmapiirin aistinut. Kerskakulutus on "out". En ole hävennyt vauvaani, joka kulkee (kohta säiden kylmettyä) äitiyspakkauksen toppahaalarissa. Rahaa olis ostaa joku muukin haalari, mutta miksi ihmeessä tekisin niin?
Näin minäkin olen ajan ilmapiirin aistinut. Kerskakulutus on "out". En ole hävennyt vauvaani, joka kulkee (kohta säiden kylmettyä) äitiyspakkauksen toppahaalarissa. Rahaa olis ostaa joku muukin haalari, mutta miksi ihmeessä tekisin niin?
teknisiä haalareita. Ellei sitten aio makuuttaa vauvaparkaa lumihangessa/kuravellissä pitkiä aikoja.
Pikkuisen eri asia on, kun lapsi alkaa touhuta ulkona, jolloin vaatteen tarkoitus on paitsi lämmittää, myös suojata tuulelta ja vedeltä, ja mieluiten myös kestää ilman, että repeää ensimmäisestä nirhaumasta.
Joka kevät ja syksy nämä mammapalstat on täynnään ketjuja joissa vertaillaan pukuja ja linkitetään kuvia. Ei tämmöstä ollut vielä 10v. sitten kun mun lapset oli pieniä ja onneksi ei ollut! Mitähän tyhjiötä nykyäidit täyttää tällä kilpailulla?
saman ilmiön..menee nyt hiukan aiheen vierestä,mutta mua kävi mielessäni naurattamaan kamalasti tyttöä kerhoon viedessäni,kun kerhokaverilla ja tämän nuoremmalla sisaruksella oli yli-isot (kunnolla kasvunvaraa hintavissa haalareissa),turvallisen beige-pinkit/vaaleansiniset reimatecin haalarit,ja pois lähtiessään tuntui että äidistä oli haikeampaa jättää haalari jälkeensä kuin itse lasta,moneen kertaan muistutti hoitotätejä kuinka pikku-Maijalla on uudet haalarit joita se ei vielä itse tunnista =) Että ne on sitten meidän omat jos joku niitä havittelee..tästä mulle tuli vahva tunne,että tämän ko.äidin on oltava pesunkestävä AV-mamma :)
kun turvallisen beige-vaaleansiniset haalarit pitävät kerhokaverit lämpiminä ja kuivina talvimyrskyssä ilman kuravehkeitä, ja vieläpä kestävät monta vuotta lähes uudenveroisina.
Joka kevät ja syksy nämä mammapalstat on täynnään ketjuja joissa vertaillaan pukuja ja linkitetään kuvia. Ei tämmöstä ollut vielä 10v. sitten kun mun lapset oli pieniä ja onneksi ei ollut! Mitähän tyhjiötä nykyäidit täyttää tällä kilpailulla?
Toki on äitejä, jotka ostelevat niitä ihqdaa-vaatteita muksuilleen joistain ihan muista kuin käytännön syistä, mutta haluaisin huomauttaa, että suurin osa ostanee niitä siksi, että pitävät niitä erinomaisen toimivina lasten leikeissä. On mahtavaa, kun haalari toimii samalla kurapukuna, ja ulkopinnalta voi huuhdella kurat sisälletullessa. Kestävyys on myös hyvin tärkeä pointti.
Olen muuten kerran ostanut lapselle HM-halpisulkoilutakin, joka näytti ja tuntui päälisinpuolin fiksulta ja hyvältä, mutta kuinka ollakaan hajosi kuukauden kuluessa ostamisesta. Mahtava sijoitus!
teknisiä haalareita. Ellei sitten aio makuuttaa vauvaparkaa lumihangessa/kuravellissä pitkiä aikoja.
Pikkuisen eri asia on, kun lapsi alkaa touhuta ulkona, jolloin vaatteen tarkoitus on paitsi lämmittää, myös suojata tuulelta ja vedeltä, ja mieluiten myös kestää ilman, että repeää ensimmäisestä nirhaumasta.
jonkun ihmeen "julkisuuskuvan" ylläpitäminen lapsen kautta on jotenkin hirveän tärkeää, eivät käytä edes pakkauksen haalaria.
Tottahan sellaisiakin äitiejä on olemassa ja varmaan paljonkin. Sellainen kuitenkin kertoo jo jotain äidin itsensä maailmankatsomuksesta, jos vauvan (tai lapsen) vaatetus on joku statussymboli.
On ihmisiä joilla onvaraa ja haluja ostaa viimisen päälle uutta ja on kierrättäviä perheitä. Itse ostan yleensä jonkun käytetyn kakkoshaalariksi ja toisen uuden. Yleensä alennysmyynnistä.
Nyt ostin tänään T2H:n takin ihan vain sen takia kun ei tiedä mitä lapselle päälle pukisi. Toppahaalari on liian kuuma ja pelkkä kevätpuku kylmä. Ko takissa kun ol fleese kiinni ja näin varmaan näille ilmoille sopiva.
Vähän itsetuntoa kehiin, olen ihan varma että TIEDÄT ettei äitiyden hyvyyttä/huonoutta mitata vaatteiden merkillä! On ihan ymmärrettävää että tulee tuollainen tunne mutta älä anna sille valtaa!