ahdistaa tämä ulkovaate kilpailu!
Me asumme suh varakkaalla asuinalueella, mutta vuokralla. Kaikilla on lapsilla kalliita merkkivaatteita ja na puistossa vain keskustelevat niista. Itselläni ei olisi varaa ostaa lapsille moisia vaatteita. Markettien alennushaalaritkin tuntuvat kalliilta.
Kuitenkin koen olevani huono äiti kun lapsillani ei ole uusia hienoja pukuja. Niimpä ostin viimeviikolla viimisillä rahoillamme lapsille kalliit puvut. Nyt odotan lapsilisiä että saisin kotiin kunnon ruokaa.
Onko muut kokenut vastaavaa??
Kommentit (68)
Minusta on aika köyhää jos pitää jollain lasten haalareilla leveillä. En vaan jaksa tollasta teatteria. Omalla lapsella on viisi haalaria käytössä eikä mikään niistä ole tunnistettavaa merkkiä.
joilla on pokkaa olla ostamatta viimeistä huutoa olevaa tavaraa, esim vaunut ja haalarit. Toki edelleen myymällä saa omansa pois, sillä verukkeella mekin lasten tavarat hankimme. Minusta on hienoa että ihmiset uskaltaa tehdä toisinkin.
Minusta tuntuu esim. tän ketjun perusteella, että toisin päin. Eli rispektiä niille, jotka kehtaa mennä uusissa Reimateceissään puistoon, kun muilla on päällä 90-luvun puuvillakankaiset paikka paikan päällä-haalarit.
että pysyvät kuivina ja lämpiminä. Ihan sama ovatko uudet, kierrätetyt, kirppikseltä, merkkiä tai ei-merkkiä.
Keskity mielummin siihen, ettet siirrä lapsiisi tuota hätääsi äitien ulkovaatekilpailusta! Meidän lapsilla varmaan "huonommat" vaatteet kuin joillakin heidän kavereillaan, mutta eiväthän lapset sitä ajattele, heillä on omat hommansa ja leikkinsä. Jos joku lapsi alkaa dissata toista vaatteesta, niin ihan varmasti dissaaja on oppinut sen vanhemmiltaan. Eihän lapsille mitkään merkit mitään merkitse! Anna lapsillesi hyvä itsetunto, se on tärkeintä.
(Olenpas vuolas, sorry!)
kateellisuudesta vihreä. Kun kerran jakaa ihmiset "pröystäilijöihin" ja "sympaattisiin kierrättäjiin". Ja vieläpä kommentoi että "Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä." Olet siis niin kateellinen ettet kykene edes normaaliin kanssakäymiseen ihmisen kanssa jonka lapsella on Reimatecin uusi haalari yllään? Todella sivistymätöntä suvaitsemattomuutta! Mitä väliä sillä oikeesti on minkä hintainen auto tai haalari kenelläkin on? Jokainen eläköön tyylillään. Se on vain pintaa!
Perheet ovat alueellamme jakautuneet kahtia. Ne, jotka hassaavat rahansa ja elävät velalla sitten joka tilanteessa, niin kyllä vaatteita piisaa. Golfataan, lasketellaan, matkustellaan ja vaihdetaan autoa koko ajan uudempaan. Sitten on ne perheet, joissa autot pidetään niin kauan kuin ne kulkevat kun se nyt toimii kuten pitääkin, jaetaan käytettyjä vaaatteita ja kierrätetään ja jutustellaan kuulumisia, että mitä todella toisen elämään kuuluu. Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä. Älä lähde mukaan samaan rinkiin, jos se ei ole sinua varten. Onnellisuus lähtee siitä, että tietää omat arvonsa ja elää niiden mukaan. Iloa syksyyn!
Eihän se, että jollakin sattuu olemaan rahaa (ja joillain sitä oikeasti on, ilman velkaa!) tarkoita automaattisesti pröystäilyä. Tietysti jos koko ajan kehuskellaan tms. niin se on eri juttu, mutta esim. laadukkaista ulkovaatteista tai mainistsemistasi harrastuksista EI VOI PÄÄTELLÄ että kyseessä olisi joku leuhka idiootti.
Meillä muuten harrastetaan noita em. asioita, siksi että niistä tykkäämme ja niissä saa liikuntaa ja raikasta ulkoilmaa, ja ulkovaatteet yleensä ostan laatumerkkejä niiden ominaisuuksien ja kestävyyden takia. Ihan kiva, että meillä on tähän nyt varaa, aina ei ole ollut ja tiedän kyllä mitä sekin on. Siksi annan nuo meidän "kalliit" vaatteet niitä tarvitseville. Kierrätämme muutenkin kaiken käyttökelpoisen eteenpäin.
Autoista muuten sen verran, että meillä on hybridiautot käytössä ekologisuussyistä. Juu, ovat uudet, mutta huomattavasti luontoystävällisemmät kuin joku vanha loppuun ajettava auto. Ystäväpiirimme kuuluu kaikenlaisia ihmisiä, emme ole muuttuneet miksikään dorkiksi vaikka taloudellinen tilanteemme onkin nyt hyvä.
Joo, pahoittelen jos tämä meni aiheen vierestä, mutta ärsyyynnyin tuosta ao. kirjoituksesta jonkun verran..
Meillä ainakin Pirkanmaalla sama näkyy. Perheet ovat alueellamme jakautuneet kahtia. Ne, jotka hassaavat rahansa ja elävät velalla sitten joka tilanteessa, niin kyllä vaatteita piisaa. Golfataan, lasketellaan, matkustellaan ja vaihdetaan autoa koko ajan uudempaan. Sitten on ne perheet, joissa autot pidetään niin kauan kuin ne kulkevat kun se nyt toimii kuten pitääkin, jaetaan käytettyjä vaaatteita ja kierrätetään ja jutustellaan kuulumisia, että mitä todella toisen elämään kuuluu. Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä. Älä lähde mukaan samaan rinkiin, jos se ei ole sinua varten. Onnellisuus lähtee siitä, että tietää omat arvonsa ja elää niiden mukaan. Iloa syksyyn!
OMG tätä keskustelua.. Uskaltaankhan sitä enään Remujakaan käydä ostamassa Travallen tehtaanmyymälän alesta, ettei leimaannu ties miksikä.
Minusta on aika köyhää jos pitää jollain lasten haalareilla leveillä. En vaan jaksa tollasta teatteria. Omalla lapsella on viisi haalaria käytössä eikä mikään niistä ole tunnistettavaa merkkiä.
joilla on pokkaa olla ostamatta viimeistä huutoa olevaa tavaraa, esim vaunut ja haalarit. Toki edelleen myymällä saa omansa pois, sillä verukkeella mekin lasten tavarat hankimme. Minusta on hienoa että ihmiset uskaltaa tehdä toisinkin.
Minusta tuntuu esim. tän ketjun perusteella, että toisin päin. Eli rispektiä niille, jotka kehtaa mennä uusissa Reimateceissään puistoon, kun muilla on päällä 90-luvun puuvillakankaiset paikka paikan päällä-haalarit.
tiesittekö, että monilla vanhemmilla ei edes ole mitään tietoa siitä, että jotkut pitävät esim. Reimateciä jonain pröystäily-ökyily-idioottimerkkinä!
Kertokaapa nyt miksi olisi pahempi ostaa Reimatec kuin vaikkapa Jonathan? Muuttuuko siitä huonommaksi äidiksi tai isäksi?
Aikasemmin oli isompi. Kuten joku sanoi niin se haalari ei pidä vettä ollenkaan. sitä voi kyllä käyttää vaunuhaalarina.
ei sinun tarvitse osallistu varustelukilpailuun. Kylmä sota on jo ohi.
t. Kauniaisissa lastaan ihan h&m / anttila ym vaatteissa pitävä.
Lapsille on ihan yvä opettaa, ettei aina tarvitse olla samaa kuin kaverilla. Ja sekin, että hyvän ulkopuvun ei tarvitse maksaa paljon. Ja että on ihan hölmöä tuhlata rahaa pukuihin, kun halvemmallakin saa ihan hyvät vaatteet.
Meillä (maalla) ei ole moista kilpailua ja en kyllä siihen lähtisi mukaan vaikka olisikin.
kateellisuudesta vihreä. Kun kerran jakaa ihmiset "pröystäilijöihin" ja "sympaattisiin kierrättäjiin". Ja vieläpä kommentoi että "Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä." Olet siis niin kateellinen ettet kykene edes normaaliin kanssakäymiseen ihmisen kanssa jonka lapsella on Reimatecin uusi haalari yllään? Todella sivistymätöntä suvaitsemattomuutta! Mitä väliä sillä oikeesti on minkä hintainen auto tai haalari kenelläkin on? Jokainen eläköön tyylillään. Se on vain pintaa!
Perheet ovat alueellamme jakautuneet kahtia. Ne, jotka hassaavat rahansa ja elävät velalla sitten joka tilanteessa, niin kyllä vaatteita piisaa. Golfataan, lasketellaan, matkustellaan ja vaihdetaan autoa koko ajan uudempaan. Sitten on ne perheet, joissa autot pidetään niin kauan kuin ne kulkevat kun se nyt toimii kuten pitääkin, jaetaan käytettyjä vaaatteita ja kierrätetään ja jutustellaan kuulumisia, että mitä todella toisen elämään kuuluu. Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä. Älä lähde mukaan samaan rinkiin, jos se ei ole sinua varten. Onnellisuus lähtee siitä, että tietää omat arvonsa ja elää niiden mukaan. Iloa syksyyn!
Meinasinpa vastata melkein samallalailla. Haloo!!! Jos kukaan ei osta niita uusia ja ehka sitten kalliita haalareita, niin ei niita kaytettyjakaan kirppareille tule.
Mita merkitysta silla on, mihin toinen ihminen rahansa laittaa? Itse olen tata ketjua lukiessa onnellinen, etta meilla ei haalareita tarvita ;-), kun saisi edes jotain vaatetta paalle, ettei lapsi ihan alasti kulje ulkona, paikalliset varmaan jarkyttyisivat ;-)
silloin kun olin lasten kanssa kotona ja köyhä opiskelija. Olin tosi happy kun äitini kustansi "kunnon" haalarit lapsille.
Nyt kun olen töissä ja voin ostaa minkälaiset haalarit huvittaa, ja olenkin hankkinut ne hemmetin "tec" haalarit (helppo ja nopea ostaa) asialla ei enää olekaan merkitystä. Pääasia että lapsilla on hyvä olla, minua ei kiinnosta mitä heidän vaattensa minusta äitinä mahdollisesti kertovat joillekin. Kirpparivaatteita käytetään myös ja kun lapset saavat itse pukea, yhdistelmät ovat melko erikoisia.
ja kaikki vaatteet jotka esikoiselta ovat ehjänä ja käyttökelpoisina pienemmille periytyneet on myös heille siirtyneet. Myös tytölle, väreistä huolimatta. Etenkin tämä on toteutunut ns kalliimpien vaatteiden (esim juuri talvihaalareiden) kohdalla. Jos puku on ollut ehjä ja toimiva, toiset ovat käyttäneet sitä niin pitkään kuin on kestänyt. Osa vaatteista on ehkä ollut kalliimpaa ja parempaa merkkiä, osa ei mutta suoraan sanottuna en ole huomannut että esim kestävyydessä olisi ollut eroja Reimatecin, Remun, Ticketin, Jonathanin tai Lassien välillä.
Ehkä joku on joskus katsonut että "voi tyttörukkaa kun kulkee isoveljen tummansinisessä haalarissa" tai että "tuo Reima on kyllä vähintään kolmen vuotta vanha värimalli" mutta siinähän sitten katsoo. Asumme ns hyvällä alueella ja täällä kyllä kulkee muidenkin lapset ties minkälaisissa haalareissa, mutta kaikilla on silti ehjät ja toimivat vaatteet.
Päiväkodissa naurahtivatkin (siis oikeasti hyvää tarkoittaen) että meidän pienimmän pojan ei tarvitse ostaa paitaa jossa lukee "pikkuveli"- kaikki näkee sen vaatteista muutenkin :-)
Haluaako joku oikeasti kahvitella ja olla ystäviä noin pinnallisten ihmisten kanssa?
Itse en jaksaisi nähdä tuota vaivaa, että teen niinkuin joku mammaporukka odottaa, jotta vain pääsisin piireihin ja kahville heidän kanssaan.
Minun kaveripiirissä ei vertailla vaatteiden hintoja, eikä vaatteisiin oikeastaan kiinnitetä huomiota. Meillä myös kierrätetään vaatteita hyvin tehokkaasti ja ilman mitään rahanvaihtoa. Pakko ei tietenkään ole kenenkään antaa. Vaatteet ei kyllä ikinä ole olleet se asia, joka on meitä kavereita yhdistänyt, vaan enemmänkin muut asiat itse henkilöissä.
Meidän hiekkalaatikolla kyllä kaikki tietää minkä vuoden reima-tec puku lapsella on päällä. Ääneen sitä ei sanota, mutta kyllä sen huomaa jos uusi mamma tulee kirpparilöydöllä, ei taida kahvikutsua heti tulla.
..ostetaan laatuhaalareita ja aina uusina. Tiedän että halvemmallakin pääsisi mutta en tahdo ottaa lisästressiä siitä, pitääkö joku halppishaalari yhtään kylmää/märkää jne. ja mielestäni minulla on siihen oikeus. En kuitenkaan väheksy yhtään, jos joku muu tahtoo ostaa käytettyjä tai halvempia haalareita, en todellakaan! Miksi siis minua saa haukkua ja valintojani arvostella??
vaikka olen kyllä keskustellut "äitikaverien" kanssa haalarien ominaisuuksista ja hinnoista. Yleensä ne keskustelut ovat liittyneet alennusmyynteihin eli on annettu ja saatu vinkkejä siitä mistä saa hyväksi todetun haalarin edullisella hinnalla, mistä kannattaa maksaa ja mistä ei. Miksi tällainen keskustelu on jotenkin "pinnallinen"? Eihän se todellakaan tarkoita, etteikö tärkeämmistäkin asioista puhuttaisi.
Kyllä meillä toki haalareita kierrätetäänkin, mutta aika välillä jonkun on pakko uusiakin ostaa tai kohta ei ole kierrätettävää..
Perheet ovat alueellamme jakautuneet kahtia. Ne, jotka hassaavat rahansa ja elävät velalla sitten joka tilanteessa, niin kyllä vaatteita piisaa. Golfataan, lasketellaan, matkustellaan ja vaihdetaan autoa koko ajan uudempaan. Sitten on ne perheet, joissa autot pidetään niin kauan kuin ne kulkevat kun se nyt toimii kuten pitääkin, jaetaan käytettyjä vaaatteita ja kierrätetään ja jutustellaan kuulumisia, että mitä todella toisen elämään kuuluu. Pröystäilijöiden seuraa harva kaipaa, ellei sitten pysty itse olemaan se paras pröystäilijä.
Älä lähde mukaan samaan rinkiin, jos se ei ole sinua varten. Onnellisuus lähtee siitä, että tietää omat arvonsa ja elää niiden mukaan. Iloa syksyyn!
Meillä matkustellaan, golfataan, lasketellaan ja autotkin vaihdettiin uudempiin, mutta ei sitä velaksi tehdä ja ihmettelen miten meidän harrastukset ovat jonkun mielestä huonot? Ja ihan samalla tavalla meilläkin on ystäviä, joiden kanssa jaetaan käytettyjä vaatteita kiertoon ja jutustellaan kuulumisia; miten nämä asiat nyt edes vaikuttaisivat toisiinsa? Ja vaikka hyvin tullaan toimeen, niin en todellakaan osta lapsille niitä vimpan päälle olevia kamppeita, kun edullisenmpiakin, asiansa ajavia kamppeita kaupoista löytyy. Ei kannata yleistää tai laittaa ihmisiä johonkin muottiin vaikka pelkän varakkuuden perusteella.
Meidän lapsilla on reimatecceja ja ihan useammat / poika. Hui sentään! :)
Me satumme asumaan niin, että Reiman tehtaanmyymälä on suht lähellä, jossa vierailen pari kertaa vuodessa. Tai autollinen äitejä lähtee poistopäivien aikaan sinne ostoksille.
Ei hävetä yhtään!
Meillä kierratetään perheen sisällä vaatteet isommalta pienemmälle ja joskus ostetaan jokaiselle uuttakin.
Vaatteet ovat käytännöllisiä. Väitän, että olen säästänyt todella paljon rahaa, kun en osta halpiksia kaupasta aina silloin, kun uusi sesonki alkaa.
Mielestäni tämä ikuinen ulkovaatteista meuhkaaminen saisi loppua. Tälläisestä puheesta ei paista mikään muu kuin kateus, jos pitää arvostella toisten varusteita!
Enkä tietenkään ostaisi kallista haalaria, jos siitä olis perheen ruokailu kiinni. Hyvänen aika. Miettikää nyt hiukan, ihan järjellä.
Möin yhden talven käytetyn Ticketin haalarin 100 eurolla, eli itselleni jäi siitä maksuksi 50 euroa. Ja oli kuin uusi edelleen, seuraavallekin käyttäjälle hyvä. Ekologisempaakin, kuin ostaa 50 euron haalari, joka kestää talven. Reimojen ostamista en kyllä ymmärrä, mielestäni huono laatu-hintasuhde, mutta ihan sama mulle mitä muut ostaa ja pitää lapsillaan, itse käytän sellaista minkä olen kestäväksi ja hyväksi havainnut. Ja myös mikä miellyttää omaa silmää ja on lapsen iloksi, koska talvihaalari on varmasti vuoden eniten päällä pidetty vaate, vaikkapa käyttötunneissa laskettuna :-)
Ainakin Tampereen Tahmela/Pispala puistoissa tuota kilpavarustelua - lähes ökyilyä - esiintyy... Vaikka alueella asuukin monenlaista sukankuluttajaa, niin kyllä jotkut mammat pyörittelee silmiään varsin merkittävästi, jos puistoon uskaltautuu ilman reimateccejä/tickettejä/jonathaneita.
"Siis mä käytän näitä meidän venlalla/joakimilla, kun nämä on vaan parhaat, ja mä VÄLITÄN lapsistani"
tyhjäpää-mammojen kahvikutsut;) Kuolisin ikävystymiseen heti alkuunsa. Hengenelämä varmaan todella korkealentoista. Jos haluan puhua vihanneksille niin niitä löytyy jääkaapistanikin;)