~KESÄHELMET VKO 43~
Uusi viikko uusi pino! Huomenta kesähelmille.
Iso halaus helmensä alkutaipaleella menettäneille. Jaksamista ja plussatuulia tietysti!
Täällä pyörähti vko 6 käyntiin. Kirjoittelen lisää myöhemmin.
Peipposka rv 6+0 (kai?)
Kommentit (67)
päätin tulla tänne linjoille pyörimään etten oo miehen jalois päällepäsmärinä koko ajan ku aloitettiin pienimuotoinen vessaremppa tänään...
aie, kovasti tsemppiä venaamiseen, toivotaan, että ultraaja olis ollu vaan täys tumpelo ja parin viikon päästä olis iloisempia uutisia. ymmärrän kyl täysin sun tunteet, toi on piinaa odotella kaksi viikkoa varsinkin jos pelko on kova:(.
omaan napaan ei mitään ihmeellistä, olo on ollu koko päivän ihan hyvä. kohta iltapalalle ja sit telkun ääreen, ei mitään sen kummosempaa.
kivaa illanjatkoa kaikille!
bleeder tasan 8
Lilium candidum: Tänään itseasiassa neuvola varattu, ja nyt ymmärrään, miksi on hyötyä soitella ajoissa. Hyviä aikoja ei nimittäin ollut enää tarjolla. Joudun sen kuitenkin huomenna siirtämään, koska tuli pakollinen palaveri töissä juuri silloin. Ihan mahdotonta. Luultavasti mun neuvola-aika menee samoihin aikoihin kuin sun, eli siirtyy n. viikolla.
Onko yleistä, että neuvolassa ultrattaisiin jo ensimmäisellä kerralla? Silloin menisin n. vkoa 8, alkavaa vkoa 9. Ei sitten välttämättä tarttis mennä varhaisultraan. Täytyy yrittää kysyä huomenna, kun siirrän aikaa. Töissä vaan pitää niin salaisesti puhua, ettei kukaan kuule. En mielelläni kyselisi "ylimääräisiä". Oih mitä stressiä :).
Mä oon yllättävän oireeton, mahassa välillä tuntuu kuin menkat alkaisivat ja rinnat vähän arat, mutta ei mitään suuremmpia. Aika paljon tulee herkkuja syötyä, mutta se voi enemmänkin liittyä syksyyn ja pimeyteen.
Lumileopardi vähän alle 5.
on jo joka paikassa kirjoiteltu ja pohdittu aihe, mutta haluaisin kysyä "samassa jamassa" olevien mielipidettä. Nimittäin sikainfluenssarokotteesta. Kysyin alkuraskaudenultrassa lääkäriltä hänen mielipidettään ja hän vain sanoi "kai sitä pitäisi luottaa asiantuntijoihin, mutta itse en halua antaa suositusta puolesta tai vastaan". Eli sieltä ei irronnut mitään. Äsken luin KTL:n sivuilta (jossa on todella hyvää tietoa asiasta), että useissa maissa on ehdotettu ettei ensimmäisen kolmanneksen aikana rokotettaisi adjuvanteilla rokotteilla (juuri sellainen on Suomessa).
Oletteko te ajatelleet ottaa rokotetta?
Kun mistään ei tunnu saatavan selkeää suositusta juuri tähän raskauden aikaan. Viimeisellä kolmanneksella se on kuulemma todella oleellinen rokote raskaana oleville.
Aihe on ajankohtainen minulle, sillä työnantajani haluaa rokottaa koko firman jossain vaiheessa.
Pöpö
ps.taisin olla hieman liian innokas näihin ei-oireellisiin-päiviin , nimittäin tämä aamu oli ensimmäistä kertaa todella kuvottava, siis fyysisesti. Jatkuvalla pienellä syömisellä se kuitenkin pysyi suht kurissa. Hmm...
Nirppa: Mä en oikeastaan osaa sanoa. Se hoitsu vain sano puhelimessa, että neuvola tuona päivä, ja että silloin vähän haastatellaan ja sitten EKA ultra tuona päivänä. Ei se mitään eritellyt, eikä ainakaan puhunut mistään niskapoimuista... Olisi ollut vain kivempi saada tietää vähän aikaisemmin, että pomppaileeko sillä jokin vai ei... :)
mäkin oon miettinyt pääni puhki. Mun työpaikka kuuluu rokotusryhmä ykköseen eli rokotusaika tullee aika piankin. Mä teen töitä hyvin vähän, vain tunteja nykyisin, mutta silti pyörittelen tätä ajatusta jatkuvasti. En mäkään oo saanut mitään järkevää vastausta, että onko vaarallisempaa saada rokote nyt vai mahdollisesti sairastua. Ehkä toi viimeinen on vaarallisempi vaihtoehto kuitenkin, mutta mikä mahtaa olla todennäköisyys sairastua sitten? En haluaisi ottaa pienintäkään riskiä, että sikiölle / vauvalle aiheutuu jotain. Rokotteestahan ei varmuudella tiedetä, mutta toisaalta sairastuminenkin voi olla kohtalokasta.
- Susamaria ja pikkunelonen 4+4
Tänään kävin yksityisellä ultrassa ja sikiötä ei ollut, eikä oikein muutakaan. Jotain raskausmateriaalia oli aivan kohdunsuulla, mutta hyvin on tyhjentymässä. Illalla alkoi sitten kunnon vuoto ja tietokonehiiren kokoisia möykkyjä on tullut muutamia. Onneksi ei ollut kyse esikoisesta vaan kolmannesta ja ensimmäinen yrityskierto. Hassua ettei masenna tän enempää. Ehkä se on sitä, kun ei oikein ollut oireita, niin oli vaikeeta uskoa, että olisin oikeesti raskaana. Eli tyhjentyy nyt jo niin hyvin ettei kuulemma tarvita jälkitarkastuksia.
Mut voi poistaa listoilta (myös Multiplyn puolelta). Nyt keskityn poikiini ja eilen alkaneeseen uuteen työhön.
Rontsukka
Toivotaan, että kyseessä olisi myöhemmin tapahtunut hedelmöittyminen. Tietty vähän pahaltahan tuo kuulostaa, kun oot oviksen tikuttanut. Tosin munasolujahan voi irrota eri aikoina eri puolilta ja lisäksi oviksenhan voi testeillä bongata vain n. 1-2 päivän tarkkuudella. Varsinkin ne ei-digitaaliset testit on aika hankalia tulkita. Mutta rohkeutta seuraavaan ultraan!
kahvista oli jotain puhetta... Hmmm... Mulla ei töki yhtään. Just tässä aamukahvea juon. Ilman en osaa olla. Mua pistää lähinnä pahoinvoimaan syömättömyys.
Muuten oireista ei oikein voi täällä puhua. Tissit on ehkä aavistuksen kasvaneet (?) ja maha on turvoksissa. Siinä ne oireet.
Neuvolaan sitä varmaan pitäisi soittaa viimeistään ensi ma kun on 7+0. Jännää! Tosin hieman ahdistaa taas se painon kyttääminen. Tosin onneksi tällä kertaa lähtöpaino on normaali eikä lievä ylipaino. Ekasta olin siis jo alussa yli 10 kiloa painavampi kuin nyt. Minusta se painon kyttääminen oli silloin koko raskauden kauhein asia. Tsemppiä siis erityisesti teille kesäkuun odottajille, joilla on muutama lisäkilo päässyt kertymään.
Sikaflunssarokotteesta oma mielipiteeni on ei kiitos. Ehkä ottaisin, jos viikkoja olisi se 20-30, mutta näin alussa en taida uskaltaa ottaa. Mutta jokainen tekee tietty omat päätöksensä ja asiantuntijoita kannattaa kuunnella. Toki omia ajatuksia myös. Oliko linkkiä tuohon KTL:n artikkeliin?
Muuten tähän omaan napaan ei juuri mitään ihmeempää kuulu. Mukavaa päivää kaikille!
peipposka rv 6+2
Rontsukalle voimia ja jaksamista! Onneksi sulla on lapset ja uusi työ, joihin keskittyä, ei tuu mietittyä niin hirveästi asioita!
Mulla on alkanu kans mietityttään, että entä jos siellä ultrassa ei löydetäkään mitään :/ Onneksi ei oo enää montaa päivää, ja loppuviikko mullaki työntäyteinen, joten ei toivottavasti ehdi murehtimaan.
Ootteko muuten syöny mitään vitamiineja/ravintolisiä nyt raskausaikana tai jo ennen raskautumista?
Oon kans yrittäny miettiä tuota sikainfluenssarokotetta, jostaki keskustelupalstoilta luin ku jotku ihan tosissaan luulee, että rokote aiheuttaa keskenmenon ja on siten Suomen valtion tapa säädellä syntyvyyttä! Huoh! Ite en usko tuommosiin salaliittoteorioihin ja varmastikin sen rokotteen otan jos joku lääkäri pystyy sitä suosittelemaan. Mutta kyllähän se pelottaa ja epäilyttää. Mietin vaan sitä, että ilmeisesti on kuitenki vaarallisempaa sitte se, jos sairastuu, joten parempi se olis kait ottaa... Tää on just tätä jahkailua!
Mulla on nyt ollu aamuisin se ongelma, ettei haluta syödä mitään, ja vähän äklöttävää oloa pukkaa, mutta vielä en oo kuitenkaan edes meinannu oksentaa. Saa nähdä mihin se tästä kehittyy!
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Veka
6+3
Mä olen kanssa pääni puhki miettinyt otanko rokotteen ja jos otan, niin milloin otan. Koska sairastan myös astmaa, olisi tuohon tautiin sairastuminen todellakin kohtalokasta. 2,5 vuotta sitten tavallisen kausi-influenssan sairastaminenkin otti todella koville.
Tän hetkiset mietteet mulla on, et odottelisin et tuleeko tänne meidän alueelle keski-suomeen tuota tautia ollenkaan ja jos näyttää et tapauksia alkaa pukata, niin sit menis kiiruusti rokotteen hakemaan. Ja tuon kausi-influenssarokotteen ottamista venytän kans tuonne joulukuun puoliväliin, silloin olen joskus aiemminkin ottanut ja hyvin on vielä ehtinyt.
Kamalaa on, kun kahdesta pahasta joutuu toisen valitsemaan :( Mut tiedän et jos epidemia tulis niin suurella tod.näköisyydellä siihen sairastuisin, kun työskentelen lasten parissa ja omatkin lapset päiväkodista kaikenmaailman pöpöt kantavat.
Mansikkamarja10 rv 5+4
Minunkin työpaikkani kuuluu ensimmäisinä rokotettaviin (terveydenhuoltoala) ja kysely siitä ketkä ottavat rokotteen ja ketkä eivät tuli juuri samaisena päivänä, kun illalla tein raskaustestin ja plussasin. Rokotteet ilmeisesti tulevat työpaikalleni lokakuun lopussa - marraskuun alussa ja ilmoittautuminen oli sitova, sillä yhtään rokotetta ei saa mennä hukkaan.
Koko ekan viikon tätä asiaa pähkäilin, tutustuin nettimateriaaliin yms. Meille ei ole töihin saatu sen enempää tietoa kyseisestä rokotteesta, kuin julkisuudessakaan on. Vietin jopa muutaman unettoman yön asiaa pohtiessani. Sitten päätin, etten ota rokotetta ainakaan nyt työpaikkani rokotusten aikaan. Katson tilannetta sitten uudestaan, kun näen miten tää Lapissa (muka) alkanut epidemia pahenee ja kun neuvolassa raskaanaoleville annettavat rokotteet tulevat ajankohtaisiksi.
Ja todennäköisesti tällöinkin aion odottaa niin kauan että ensimmäinen raskauskolmannes on ohi, ennen kuin rokotteen otan. Neuvoloiden täytyy kuitenkin ilmeisesti jonkilaista varastoa kyseisestä rokotteesta pitää, sillä raskaanaoleviahan ilmoittautuu koko ajan lisää.
Tämä on siis minun päätökseni tuntikausien pähkäilyjen jälkeen. Päätökseni ei siis ole mitenkään varmasti "se oikea", jokainen tehkööt omat päätöksensä.
-Marimekko rv 6+3-
Tuntuu hirmu pahalta toisten huonojen kokemusten puolesta. Luonto osaa olla välillä tosi julma, mutta ei kannata ikinä luovuttaa! Tässä itseäkin jännättää, pysyykö kaveri matkassa vai ei...
Tutkiskelin vähän ei keskusteluja ja tajusin, että se varhaisultra ei siis kuulu näihin kunnallisiin tutkimuksiin. Hetki siinä meni, ennen kuin hokasin, mutta uusiahan nämä asiat minulle on! :) Ihanaa, että on tämä keskustelupalsta! Vertaistuki on aivan korvaamatonta! Kiitos kaikille!
Rokotteesta on henkilökohtaisesti sitä mieltä, etten uskaltaisi itse sitä ottaa, ellen kuuluisi pahimpaan riskiryhmään tai omaisi normaalia alhaisempaa vastustuskykyä. Musta tuntuu, että mediassa on tehty koko influenssasta niin kauhea rutto, että se menee jo ihan pelleilyksi. Lisäksi rokotetta on tutkittu niin vähän, ettei sen sivuvaikutuksia voi täysin ennustaa. Ymmärrän, että jos on normaalia alttiimpi tällaisille taudeille tai potee taudit hyvin voimakkaina, niin rokote on kohdallaan. Itse en ajatellut rokotetta ottaa. Paljon mustikkaa ja valkosipulia, niin taudit ei uskalla lähestyä! :D
blitza rv 5+6
Olen pähkäillyt tätä asiaa ja päätynyt ainakin toistaiseksi samaan kuin Marimekko. Mulla ei ole enää kauaa (4 viikkoa), kun olen jo ylittänyt sen maagisen 12 viikkoa, joten katsotaan missä vaiheessa pandemia on silloin.
Peipposka kyseli sitä linkkiä, tässä tämä Sinulle ja muillekin joita kiinnostaa. Itse löysin ne surffaamalla netissä.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/p…
Pöpö 8+0
Luin tuon läpi ja taidan pysyä osittain kannassani. Eli jos harkitsisi tämän ensimmäisen kolmanneksen jälkeen? Koskas se loppuukaan? Vko 14 eli 13+0 vai? Onko se jo toista kolmannesta?
Mutta varmaan tätä tulee vielä ekalla neuvolakäynnillä pohdittua.
Peipposka 6+2
Syke löytyi,ihan paniikissa menin aamulla sinne. Onneksi uutiset olivat hyviä:)
Pahoitteluni surullisia uutisia saaneille! Niitä minäkin pelkäsin saavani kun oireita niin vähän ja viimeksi näin kävi kun ei oireita ollut. Koittakaa jaksaa,rankkaa on, tiedän :(
Kyselin myös sikarokotteesta, ymmärsin että hoitohenkilökunta ei saa omaa kantaansa esittää vaan harkinta on täysin meillä potilailla. Itse olen myös sen kannalla että en sitä ainakaan vielä ota. Kyselin riskeistä jos sairastuu moiseen, niin ne on kuulemma se et jos tulee joku jälkitauti(keuhkokuume tms.) niin sen lääkehoito voi sitten olla vahingoittavaa vauvalle. Itse ajattelin että kumpi on pahempi: Rokote josta ei ole kunnolla tietoa vai antibioottikuuri? En aio lapsillekaan rokotetta ottaa. Kun kysyin rokotetaanko koululaiset koulussa niin sain vastauksen että ei koska tarvitaan vanhempien suostumus siihen. Tästäkin tuli heti sellainen olo että pestään kädet mahdollisilta haitoilta ja vastuu on sitten vanhemmilla jos jotain harmia rokotuksesta koituu. Nämä siis mun mielipiteitäni, enkä ole mikään alan ihminen edes mutta näin mä sen aattelin :)
valkosipuli ja pikku salamatkustaja rv 7+6
Varovasti ilmoittaudun tänne odotuspuolelle, plussasin tänään :) . Kiva lukea teidän juttuja kun osa nikeistä on jo tuttuja vauvakuumepuolelta. Viikkoja nyt 4+3 eli ihan todella alussa mennään. L.a. näyttää eri kiekoissa vähän eri päiviä, mut mun oman kiekon mukaan ois 26.6. eli juhannuspäivä. Toista lasta meille odotetaan, esikoinen on nyt 1,5 -vuotias.
Oon jotenkin vielä ihan pöpperössä tästä ilo-uutisesta, hassu hymy ollut naamalla koko päivän :) . Meille tulee juhannusvauva, ihanaa!
Ekan neuvolan varasin jo, kun tiedän että meidän alueella ajat on tosi täynnä.. ja niinhän ne olikin. Suunnilleen taitaa olla rv 8 se aika, sillä viikolla sillä oli enää 2 vapaata aikaa jäljellä :) . Muuten en olis aikaa vielä varannutkaan aikoihin, jos siis vain itseäni ajattelisin, enkä sitä yli-työllistettyä th:aa.. Inhottavaa vaan sitten perua aika jos ei pikkunen pysykään kyydissä...
Oireita ei juurikaan vielä ole, rinnat kasvanut vähän. Niin ja merkillinen yöjano alkoi jo viikko sitten, se onkin ihan tuttu juttu esikoisen raskausajasta.
-pöllämystyneen onnellinen Vanilja rv 4+3
Vanilijalle onnittelut Plussasta ja valkosipulille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Kiva kun on hyviäkin uutisia!
Tuossa eilen unohdin mainita yhden selvimmän raskausoireen, joka itseäni 'piinaa'. VALTAVA VÄSYMYS! Nukkumaan tuli eilenkin mentyä jo puoli ysi...
Peipposka 6+3
Rontsukalle suuren suuret pahoittelut! :( Tiedän niin tasan miltä susta tuntuu. Onneksi sulla on pojat ja työ, niin todellakin on myös positiivista sun elämässä. Hyvää talven odotusta teidän perheelle!
Ja valkosipulille onnittelut sykkeestä :)
ON: vielä tuomiota odotellaan. Viikko seuraavaan ultraan, mutta tiedänhän minä, että tämä on tuulimuna. Raskaushormonit on mitä luultavammin laskeneet aika huimasti, kun kaikki oireet ovat kadonneet.
Ärsyttää vaan tämä odottelu. Olen surrut ja itkenyt tätä asiaa ja varmaan tulen vielä suremaan enemmänkin, nyt vaan päällimäisenä ajatuksena olisi päästä asiassa eteenpäin. Onneksi ei ole enää kuin viikko odottelua. Haluan mahdollisimman pian takaisin yritykseen, kun ei koskaan tiedä, että kauanko siinä seuraavassa tärpissä menee.
Mutta on tämä luonto ihmeellinen asia. Vaikka maailma on epäreilu paikka koen, että tämän tuulimunan tarkoitus oli minun opetus ja kasvatus. Nyt on ihmeen paljon rauhallisempi olo kun ajattelen seuraava tärppiä. En missään nimessä luovu oviksen testailusta, mutta silti on seesteisempi olo. Oikeastaan vois sanoa, että mulla on aktiivistakin aktiivisempi yritys vaihtunut (aktiiviseen) tjottailuun. Ei oo enää sellaista "paniikkia" tulla raskaaksi, kuin vielä about kuukausi sitten. Jotenkin sitä joutuu aina nöyrtymään tuon luontoäidin edessä. Sitä voi suunnitella ja tehdä parhaansa, mutta jos mun suunnitelmat ei sovi hänen suunnitelmiin, hän kyllä muistuttaa siitä. :) Filosofista pohdintaa ehkä, mutta näin ainakin minä näen jonkun tarkoituksen tässäkin tuulimunassa.
Käväsen sitten viikon päästä ilmoilemassa vielä tuomiosta, mutta eiköhän tämä ollut aikalailla mun osalta tässä. Hyvää loppuviikkoa muille ja koittakaa kestää oireittenne kanssa! :D
... ja voimia. Ja jos toivoa vielä on niin toivotaan parasta. Olen kanssasi samaa mieltä tuosta luontoäidin opetuksesta.... itse koin myös oman km:n juuri opetuksena ja kasvatuksena minulle. Hyvää viikonloppua kaikille!
Niin ja odottajat: ne raskausoireethan on "ihania" kertoo siitä että kaikki voisi olla kunnossa ja hyvin... :)
Sunnuntaina herkällä testilllä haaleanvaalea plussa, ja tänään halvalla perustestillä ihan jo selkeä:)
Ollaan kyllä miehen kans oltu jo viikon verran ihan varmoja raskaudesta koska vahvat oireet alkoi jo viikon päästä oviksesta!!! Onko muilla vastaavaa? Mulla kolme edellistä raskautta oikeestaan oireettomia tuonne 5. viikolle asti, ja haamujakin oon saanu vasta kun menkat olleet reippaasti myöhässä. Oviksen bongasin kp 14, joten sekään ei oo voinu olla mitenkään erityisen ajoissa.
No, viime viikko oli kyllä rankka, ja väsymys pahentaa mulla heti oloa. Nyt taas parempi kun on saanu ottaa syyslomalla vähän rennommin. Saapas nähdä, miten sitä jaksaa seuraavan kuukauden, se mulla ollu pahin. Jos siis nuppunen pysyy kyydissä!! Kuukauden päästä töissä onneksi helpottaa.
OnnellinenMamma & Nuppu 4+0
ps. OYS, neljättä odotellaan