Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsiajassa hirveintä: kun perheen aikuiset ovat sairaana

Vierailija
17.01.2023 |

Ei tarvitse tulla tähän ketjuun länkyttämään, että mitäs hankit lapsia ja sellaista se nyt vaan on. Kaikissa elämäntilanteissa on omat hyvät ja huonot puolensa, oli lapsia tai ei. Tässä on nyt tarkoitus keskustella pikkulapsiaikana sairastamisesta, saada vertaistukea ja vinkkejä.

Olisinpa osannut nuorena yksin eläessä nauttia siitä, kun sai sairastaa rauhassa. Jos oli kipeänä, niin saattoi vaan maata sängyssä ja nukkua silloin kun halusi. Ruoaksi riitti se, että keitti jotain nuudeleita ja joi kuppikaupalla teetä. Pikkulapsiaikana sairastaminen on todella nihkeää, jos perheen aikuiset ovat kipeänä. Lapsen asioista on pakko huolehtia: ruoat, pyykinpesut ja muut on pakko hoitaa, oli itse missä kunnossa tahansa. Siltikin riittää työtä, vaikka söisi valmisruokaa ja pidentäisi pyykinpesuväliä.

Jos lapsi on samaan aikaan kipeänä, niin sairas lapsi kaipaa erityisen paljon hoivaa ja heräilee lukuisia kertoja yössä. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen seuraa ja valvontaa ihan eri tavalla kuin iso koululainen. Neljän seinän sisällä pitää pahimmillaan keksiä päiväkausiksi tekemistä ja ruutuaikaakin joutuu antamaan, vaikka normaalisti lastenohjelmia ei (paljon) katsottaisi. Meillä on kotona 1 v, jolla riittää valtavasti energiaa sairaanakin. Juoksee pitkin asuntoa, hyppii ja kaipaa tekemistä. Lapsen kanssa ei voi lähteä ulkoilemaan, kun itse on sairaana ja kuumeisen lapsen nenästä valuu jatkuvasti räkää.

Pahimmillaan sairastamisen lisäksi joutuu tekemään sairaana töitä etänä/murehtimaan rästiin kertyviä töitä (jos töihin ei lainkaan kykene) tai sitä, että työkavereiden niskaan kaatuvat sinun työsi. Töihin palatessa odottavat rästiin jääneet työt tai ärtyneet työkaverit, jotka ovat joutuneet tekemään työsi poissa ollessasi. Ja ennen kuin joku valittaa, että lapsiperheellisten saikut on ärsyttäviä, niin kyllä sairauslomia on lähes kaikilla perhetilanteesta riippumatta.

Mitkä ovat sinun parhaita vinkkejäsi pikkulapsiperheessä aikuisten sairastamiseen liittyen?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä on kaksi aikuista, niin toinen saakoon nukkua kokonaisen yön ja toinen hoitaa heräilyt, turha molemmilla valvoa

Vierailija
2/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastaminen ärsyttää, mutta olen yrittänyt varautua muutamalla kikalla:

-kaapeissa on varalla helposti valmistettavia ruokia/kuivamuonaa/mehua ja muuta, mitä saa kipeänä helposti ruoaksi

-lapselle on varattuna jemmassa uutta värityskirjaa ja muuta mukavaa tekemistä, jos joudutaan olemaan monta päivää kotona

-kotona on sairastumisen varalta lääkkeitä ja muuta tarvittavaa valmiina niin, ettei tarvitse lähteä apteekkiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiajassa vielä hirveämpää on se, jos itse olet sairaana ja miehesi ei ole ja silti sinä olet se, joka joutuu hoitamaan lapsen asiat.

Vierailija
4/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noista työkaverien reaktioista pitää stressata?

Jokainen sairastaa joskus. Ja jos sinun sairauslomat ärsyttää, niin mitä sitten? 

Vierailija
5/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmista ruokaa, kotiinkuljetus, anna lapsen katsoa lasten ohjelmia, leikkiä kännykällä ilman rajoituksia, rajaa pienelle lapselle leikki tilaa saamaan huoneeseen missä itse olet (turvaportti on pienten lasten kanssa kätevä keksintö), keksi leikkimistä sisällä (kylpyhuone on hyvä leikkipaikka sotkuisille leileille siellä voi maalata tai kylvettää leluja), pese pyykkiä vasta kuin pakko, pyydä apua jos sitä on tarjolla, vaikka lapsi on kipeä mutta jaksaa silti liikkua, hän voi hyvin mennä hetkeksi ulos hoitajan kanssa (maski aikuiselle estää tartuntoja ja hyvä käsihygienia).

Vierailija
6/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, oma kauhein hetkeni vanhempana oli terveiden 6kk ja 2-vuotiaiden kanssa kahdestaan kotona kun mies oli viikon duunimatkalla, olin vatsataudissa. 

Vierailija
7/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työkyvytön olet saikulla.

Vierailija
8/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia tein töitä hoitoalalla ja kyllä töihin piti vaan mennä vaikka oli kuumeessa, ohjeet oli, että ota buranaa ja mene töihin... Nuha ja yskä ei ole ollut kun korona rajoitusten aikana este mennä työhön/kouluun/päiväkotiin. Edes korona tartunta ei missään vaiheessa ole ollut este ulkoiluun, vaan muita ihmisiä on pitänyt välttää, enää ei tarvitse toimia näin, kun rajoitukset ovat purettu kokonaan.

Vierailija
9/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vie koiran ulos?

Vierailija
10/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen joskus miettinyt, mitä sitten tehdään jos ei yksinkertaisesti pysty huolehtimaan lapsistaan? Varsinkin, jos on perheen ainut aikuinen. Kerran olen ollut niin huonossa kunnossa, onneksi isovanhemmat tulivat avuksi silläkin uhalla, että itse ottivat riskin sairastua myös.

Vierailija
11/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmista ruokaa, kotiinkuljetus, anna lapsen katsoa lasten ohjelmia, leikkiä kännykällä ilman rajoituksia, rajaa pienelle lapselle leikki tilaa saamaan huoneeseen missä itse olet (turvaportti on pienten lasten kanssa kätevä keksintö), keksi leikkimistä sisällä (kylpyhuone on hyvä leikkipaikka sotkuisille leileille siellä voi maalata tai kylvettää leluja), pese pyykkiä vasta kuin pakko, pyydä apua jos sitä on tarjolla, vaikka lapsi on kipeä mutta jaksaa silti liikkua, hän voi hyvin mennä hetkeksi ulos hoitajan kanssa (maski aikuiselle estää tartuntoja ja hyvä käsihygienia).

Harva saa lastenhoitajaa, jos lapsi on sairaana:

-monissa lastenvahtifirmoissa on ehtona, että hoitavat vain terveitä lapsia

-monien isovanhemmat eivät tule avuksi, jos perheessä sairastetaan (eivät halua tartuntaa ja ymmärrän tämän, voi olla kohtalokas iäkkäälle ihmiselle)

Ei näissä tilanteissa oikein voi saada apua ulkopuolelta, on vain pärjättävä itse.

Vierailija
12/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele että on ihmisiä joilla on joku vakava sairaus esim syöpä ja silti heillä saattaa olla pieniä lapsia. Tuollaiset pikku flunssat on hetkessä ohi.

Vierailija
13/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On raskasta viihdyttää päivätolkulla taaperoa, joka ei vielä osaa/jaksa leikkiä pitkiä aikoja itsekseen ja kaipaa paljon tekemistä/liikuntaa. Joku 4 v on jo ihan eri asia, kun lapsi voi rakentaa tyynyistä jonkun majan aikuisen köllötellessä lattialla.

Vierailija
14/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työkyvytön olet saikulla.

Monissa työpaikoissa oletetaan, että sairauslomalta hoidetaan myös töitä. Tietyissä asiantuntija-ammateissa on ihan normaalia, että sairaslomalaiselle soitetaan perään, odotetaan sähköposteihin vastaamista tai pyydetään osallistumaan etänä Teams-palaveriin, koska taudit ei sitä kautta tartu.

Vierailija
15/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noista työkaverien reaktioista pitää stressata?

Jokainen sairastaa joskus. Ja jos sinun sairauslomat ärsyttää, niin mitä sitten? 

no kun aika moni mammoista on vähintään sen viikon per kuukausi pois loka-huhtikuun välillä. Siinä saattaa työkavereita vähän kypsyttää. Erityisesti jos sama mamma pistää uhrautumiset pystyyn että hänen kaikki lomatoiveet ei mene sellaisenaan läpi kun heidän tärkeä ydinperhe.

Vierailija
16/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana norossa 2-vuotiaan kanssa on ollut se kamalin kokemus. Itse ihan kanttuvei ja siinä sitten arvioit, tarvitseeko lapsi lääkäriä. Exän kanssa oli huonot välit, mutta sentään tällaisessa tilanteessa hän auttoi sen verran, että toi ruokaa ja muuta tarpeellista oven taakse.

Muuten olen aika lailla rennosti ottanut. Sata tuntia ruutuaikaa ja kaikki ruoat kotiin tilaamalla. Lapsesta oli kivaa kun sairastaessa avattiin aina sohva ja köllöteltiin siinä aamusta iltaan. Hän sai kantaa kaikki lelunsakin siihen. Oi aikoja (juu, ei ole ikävä).

Nyt osaan jo "nauttia", kun 9v. kyselee että saatko äiti levättyä ja kertoo toivovansa minulle pikaista paranemista.

Vierailija
17/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva saa lastenhoitajaa, jos lapsi on sairaana:

-monissa lastenvahtifirmoissa on ehtona, että hoitavat vain terveitä lapsia

-monien isovanhemmat eivät tule avuksi, jos perheessä sairastetaan (eivät halua tartuntaa ja ymmärrän tämän, voi olla kohtalokas iäkkäälle ihmiselle)

Ei näissä tilanteissa oikein voi saada apua ulkopuolelta, on vain pärjättävä itse.

https://www.hoivanet.fi/perheille/hoitaja-sairastuneelle-lapselle/

Kyllä hoitaja saa palkattua vaikka sairaalle lapselle

Monella on myös perhe ja ystävät tukena. Räkatautista lasta ei voi edes pitää sairaana, näitä on päiväkodit täynnä.

Vierailija
18/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat neuvoni:

Pidä aina kotona varalla ruokaa/juomaa sairastumisen varalta. Älä siis pidä kuivakaappia tyhjänä, vaan hanki sinne valmiskeittoja, lisää vain vesi -pastoja, tonnikalaa, säilykehedelmiä, pähkinöitä, mehua, lämpimässä säilyviä (kasvi)maitoja tai mitä teillä käytetäänkään. Itselleni maistuu sairaana mehukeitot ja muut, käyvät myös puuron kanssa.

Jos aistit, että olet tulossa kipeäksi, niin hoida kiireisimmät kotityöt pois alta (pese tiskit, pyykit, vie roskat). Jos tulet kipeäksi, niin ei tarvitse pariin päivään olla tekemässä mitään ihmeempää.

Vierailija
19/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsataudit kovassa kuumeessa on kyllä ollut pahinta. Kun itse ja lapsi oksentaa samaan aikaan, ja lapsi tietysti minne sattuu, ja siivota pitäisi... ei ole noita aikoja ikävä, mutta jotenkin niistäkin selvittiin.

Vierailija
20/109 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kokenut noin lasten ollessa pieniä. Pikemminkin tykkäsin ajoista jolloin oltiin kaikki kipeänä. Käperryttiin yhdessä sänkyyn katsomaan piirrettyjä, syötiin mitä sattuu eikä mietitty kotitöitä/työasioita. Jos lapset parani nopeammin niin saivat olla pädillä/läppärillä/kännykällä niin paljon kuin lystäsivät, tosin enempi silloin uppoutuivat legoilla rakenteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä