Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttävät yli kaiken tekohienot ihmiset!!

Vierailija
14.10.2009 |

Tarkoitan sellaisia, jotka ovat usein korkeasti koulutettuja (eivät toki aina).

Heidän sitten pitää jatkuvasti nostaa omaa häntäänsä, ja korostaa omaa sivistyneisyyttään.

Kaiken pitää olla sivistynyttä, huumorista alkaen.

Pieruhuumorille nyrpistellään nenää.

Elokuvat, joita katsotaan, ovat hienoja taide-elokuvia, kirjat uusimpia nykykirjoja TAI jotain venäläisiä klassikoita.

TV:tä ei katsella, tai jos katsellaan, niin sitten ainakin vain YLE:n kanavilta ÄLYKKÄITÄ dokumentteja. Seiskan lukijoita kauhistellaan, se kun on kaameaa roskaa (mistä he tietävät sen olevan roskaa, jos sitä ei ole koskaan luettu ; ). Heillähän luetaan vain Tieteen kuvalehteä tai Suomen kuvalehteä.

Hohhoijaa.

Nämä piirteet eivät siis sinänsä ärsytä, jokainen saa katsoa ja lukea mitä haluaa, mutta se jatkuva itsekorostus, ja näiden asioiden avulla päteminen...

Eikö todella sivistynyt ihminen lue/katsele/kuuntele kaikenlaista laidasta laitaan?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla minun kirjoittama, tosin olemme akateemisia kumpikin puolisoni kanssa.

Vierailija
42/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pidä sitä ajatustanne omassa päässä? Miksi pitää vihata täälä netissä julkisesti muita?

Menetin uskoni ihmiskuntaan nyt :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut monista jutuista mitkä ovat muiden mielestä tyhmiä/lapsellisia/älyttömiä. Sitten taas en lue Cosmopolitania/Seiskaa/tms. enkä katso Salkkareita/BB:tä/Serranon perhettä (jotka ovat monesta jonkinlaisia sivistyneen ihmisen tunnusmerkkejä, ainakin tuo jälkimmäinen :D). Niin ja käytän hymiöitä kirjoituksissani ihan ongelmitta tai tuntematta asiaan kuuluvaa häpeää, samoin kielessäni vilisee englanti ja pari muutakin kieltä iloisesti sekaisin like this.

Mitä harrastan? Naistutkimusta(ja lukemista muutenkin, enimmäkseen aiheeseen jotenkin liittyvää tosin),tietokoneita, opettelen uutta kieltä. En pidä itseäni kovin tyhmänä mutta vanhemmat mammat tekevät kyllä selväksi mitä ympäristö minusta ajattelee ;).

Vierailija
44/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni lukisin ja katselisin laidasta laitaan, mutta eihän siihen riittäisi vuorokauden tunnit! Jos tässä elämässä aikoo saada myös jotakin tehdyksi eikä vierestä katsominen riitä, on mahdotonta kytätä kaikkea mahdollista.

Vierailija
45/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytti yhdellä viikolla A:lla alkavia sivistyssanoja puheessaan, seuraavalla viikolla B:llä jne. Ja muisti joka välissä mainita, että mä käytän näitä sivistyssanoja korostamaan mun älykkyyttäni.

Joo, siis mä luulen ymmärtäväni, mitä tyyppiä ap tarkoittaa...

Njoo, tapaus oli varmasti erilainen, mutta ainakin mun tuntemista akateemikoista aika monella on taipumuksena vetää homma ihan tarkoituksella hieman överiksi. Siinä vaiheessa kun työ /ja harrastus) on lukea ns. vaikeaa akateemista tekstiä vierailla kielillä ja kirjoittaa vaikeaa akteemista tekstiä vierailla kielillä, myös puhe ja sen aiheet alkavat ainakin jossakin määrin heijastella tuota. Ja sehän on vähän niin kuin konsulttikieli: ei sitä voi ottaa kuin huumorilla.

No, mutta vakavasti puhuen ymmärrän kyllä ap:n pointin. Ihmiset, jotka leikkivät olevansa muuta kuin ovat ovat kautta linjan äärimmäisen ärsyttäviä. Tässä nimenomaisessa asiassa virhemarginaali on kuitenkin harvinaisen iso.

Kuten jo jonkun mainitsemassa venäläinen elokuva pyödällä ja bbc news auki -esimerkissi kävi ilmi, ihmisillä jotka eivät jaksa lukea hyvää kirjoallisuutta tai pitävät korkeakulttuuria yleisesti tylsänä paskana on taipumus ajatella, että oikeasti kaikki ovat samaa mieltä. Siitä päästäänkin sujuvasti herravihaan, jossa kaikkia korkeakultuurista pitäviä dissataan teennäisiksi. Väittäisin, että näitä tyyppejä on kuitenkin enemmän kuin hienoa leikkiviä.

Tuon pätemisen määrittely on myös ongelma, koska ihmisilla nyt vaan on taipumus puhua siitä, mitä seuraavat. Miksi on niin, että jos Maija-täti raportoi minulle seiska-uutisia, hän on vain oma itsensä, mutta jos minä hehkutan Maija-tädille Eisensteinin hienoutta, leikin hienoa ja yritän päteä?

Vierailija
46/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo jonkun mainitsemassa venäläinen elokuva pyödällä ja bbc news auki -esimerkissi kävi ilmi, ihmisillä jotka eivät jaksa lukea hyvää kirjoallisuutta tai pitävät korkeakulttuuria yleisesti tylsänä paskana on taipumus ajatella, että oikeasti kaikki ovat samaa mieltä. Siitä päästäänkin sujuvasti herravihaan, jossa kaikkia korkeakultuurista pitäviä dissataan teennäisiksi. Väittäisin, että näitä tyyppejä on kuitenkin enemmän kuin hienoa leikkiviä.

Tuon pätemisen määrittely on myös ongelma, koska ihmisilla nyt vaan on taipumus puhua siitä, mitä seuraavat. Miksi on niin, että jos Maija-täti raportoi minulle seiska-uutisia, hän on vain oma itsensä, mutta jos minä hehkutan Maija-tädille Eisensteinin hienoutta, leikin hienoa ja yritän päteä?

Mustakin tuntuu usein siltä, että jotkut vähemmät sivustyneet (joo, huono termi, mutta en nyt siis tarkoita tätä halveksuvasti!) ihmiset luulevat, että mä en oikeasti esim. tykkää niistä elokuvista, joita katson, tai tyyliin luen sen vuoksi, kun "pitää" lukea...nimenomaan TÄMÄ on musta ärsyttävää.

T: oliks se nyt #9

Vierailija
47/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen myös, että on enemmän ihmisiä, jotka luulevat toisten leikkivän hienoa, kuin niitä, jotka todella yrittävät leikkiä hienompaa.

Jäin miettimään, miksi ap ajattelee, että joku lukee salaa seiskaa, vaikka väittää, ettei lue? No, täytyy myöntää, että en mäkään kehtaa tunnustaa kaikille, että käyn täällä vauva.fi keskusteluissa. Tämä kyllä vastaa seiskaa aika täysillä.

Miksi on niin, että jos Maija-täti raportoi minulle seiska-uutisia, hän on vain oma itsensä, mutta jos minä hehkutan Maija-tädille Eisensteinin hienoutta, leikin hienoa ja yritän päteä?

Vierailija
48/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne yhtäkään joka käyttäytyis ap:n tavalla. Aina silloin tällöin tietenkin tapaa ihmisiä, jotka ensi töikseen yrittävät tehdä tosi fiksun vaikutelman, mut yleensä he jännittävät tuota sosiaalista tilannetta ihan älyttömästi ja lopettavat tuollaisen kunhan rentoutuvat.

Vierailija
49/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä samaahan se parikymppinen ekan vuoden opiskelija varmaan käytti - varsinkin kun joka viikko oli sivistyssanakirjan eri sivu käytössä : )

Vierailija
50/106 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö näillä vielä tekohienon statukseen?

Äkkivilkaisulla keittiössä lojuu sekalaisessa pinossa hesareita, Der Spiegeleitä, Talouselämää ja muutamia akateemisten alojen ammattijulkaisuja sekä jokunen numero the Economistia. Kahvit jauhetaan pavuista ja musiikki tulee putkiradiosta. Komerosta löytyy huolella valittuja valkoviinejä ja sekä vuosia kypsytettyjä oluita. Kirjahyllyistä löytyy runsaasti akateemista ammattikirjallisuutta ja perusklassikkoja suomeksi, englanniksi ja saksaksi. Niitä voi sitten lukea ja napostella lübeckiläisiä marsipaanisuklaapaloja, joita on pöydällä kulhossa.

Ollaan alle kolmikymppisiä.

Vierailija
51/106 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on ap:n huono itsetunto ja siihen liittyvä erilaisten valintojen huono sietokyky.

Vierailija
52/106 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten tekotärkeä. Olen ihan suomalainen pikkukaupungista kotoisin oleva ihminen, mutta olen opiskellut ja työni kautta nähnyt maailmaa ja maata. En tärkeile sillä, se on elämääni, en mainosta sitä, mutta en myöskään piilota elämääni.
Minulla on aika vähän aikaa katsoa televisiota, joten sen mitä katson, pitäisi antaa minulle jotain, jollain tasolla. Pieruhuumori ei anna, eikä toisaalta ylidramaattiset dokumentit.Sen kerran kun avaan tv:n , päädyn usein Teemalle ja Yle Femille.
Kun kuuntelen musiikkia, haluan sen rauhoittavan kiireisen mieleni, ja minulle siihen sopii klassinen musiikki, mutta myös räppi, poppi ja rokki.
Kun luen, haluan lukea jotain, joka vaatii ajattelua. Seiska ei anna. Luen asialehtiä. Kampaajalla voin selata Seiskaa :).
Ja mitäs minä täällä av-palstalla muka sitten teen? Googletin yhtä asiaa ja päädyin sitä kautta tänne.
Ilmeisesti tärkeilemään :).

Vierailija
53/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täytyy myöntää, että en mäkään kehtaa tunnustaa kaikille, että käyn täällä vauva.fi keskusteluissa. Tämä kyllä vastaa seiskaa aika täysillä.

Allekirjoittaudun korkeakulttuurin aidoksi ystäväksi. Ja luultavasti juuri siksi minunkin on vaikeaa myöntää itselleni, että sorrun myös paskalla mässäilyyn, kuten mm. huippumalli haussa, idols, sinkut saarella, Jordan-povipommin päiväkirja, ja kaiken huippuna tämä Vauva-saitti:)

Vierailija
54/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiiriisi?

Vierailija
55/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä toverisi hieman hassutteli?

Vierailija
56/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän ei ole ollenkaan tekohienoa, että lukee klassikkoja tai tykkää klassisesta musiikista.

Mutta se on, jos tekee näitä sen takia, että luulee olevansa sitten parempi ihminen kuin muut!

Eiköhän pointti ollut tässä.

Vierailija
57/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tieteellisistä ansioista akateemikon arvonmen saaneet ovat aika iäkkäitä ja heitä voi olla vain 12 kerralla, mutta kyllä heilläkin on ystäviä, sukulaisia, lapsia, lapsenlapsia, työtovereita, oppilata ja alaisia.

Mikä saa sinut ajattelemaan, ettei kukaan av:lla keskusteleva voisi tuntea akteemikkoja? Toisaalta varsianisessa ystäväpiirissä heitä tuskin monella on, koska useimmat ovat tosiaankin vanhuksia. Sikäli se ei kerro ihmisen sivistyneisyydestä kovin paljon, tunteeko hän akateemikkoja vai ei.

Vierailija
58/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän kysyin, ketkä akateemikot kuuluu ko. kirjoittajan tuttavapiiriin, kun hän kertoo tuntevansa useamman. Jos hän olisi puhunut tavisakateemisista, niin miksi olisin moista kysynytkään. Mutta juuri siksi, että akateemikkoja on niin vähän, niin kysyin, ketkä hän tuntee.

Mitä oikein sekoilet?

Vierailija
59/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai puistossa voimme keskustella mainitsemistasi aiheista tai naapuruston mammojen kanssa, koska olemme kiinnostuneita samoista asioista, siis tietty porukka. En nyt tietysti kaikkien puistoilijoiden kanssa puhu mistään kirjallisuudesta. Jännä muuten, etten ole itse asiassa yhtä ainutta kertaa kuullut BB:sta keskusteltavan missään muualla kuin nettipalstoilla siis livenä, en edes puistossa sivukorvalla. Siis ihan oikeasti. Noin pääasiassa ihmiset taitavat puhua ainakin puistossa omaan arkeen liittyvistä asioista, kuten ruuista, vaatteista, kunnan päätöksistä liittyen lapsiin, koulusta, työstään, lasten käytöksestä ja toki sitten välillä lukemistaan kirjoista tai katsomistaan elokuvista.

vielä millaisia keskusteluja ne tarkkaan ottaen ovat ja mitä ne sisältävät. Miten siitä kirjallisuudesta puhutaan? Kirjojahan on miljoonia, lukeeko kaikki tuttavapiirissänne tosiaan aina ne samat kirjat, vai kerrotteko toisille kirjoista, joita he eivät ole lukeneet vai miten? Ja miten klassisesta musiikista tai taiteista jutellaan?

Siis ihan konkreettisesti ihmettelen, koska olen ilmeisesti tyhmä ja juntti enkä ole oikeassa elämässä törmännyt tällaisiin keskusteluihin. Ja tästäkin ketjusta päätellen tälläkin palstalla on paljon ihmisiä, jotka keskustelevat (muka?) mieluummin näistä sivistyneemmistä aiheista. Miksei aloituksia näistä aiheista kuitenkaan ole koskaan?

Vierailija
60/106 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä näille "tekohienoille" tuntuu olevan! ; ))

Ei vaan, se tässä eniten ihmetyttää, että avaukseni perusteella minusta tehtiin kovasti päätelmiä, vaikka en missään kertonut omista luku- tai tv:n katselutottumuksistani...

No, jokainen saa tehdä päätelmänsä itse. Hyvä keskustelu, ap vaikenee. : )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi