Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuodan verta. Tässäkö tämä nyt oli, vaikka alkuviikosta havaittiin syke rv 6+6?

Vierailija
10.10.2009 |

Olen raskaana rv 7+4 ja vuodan verta. Vuotoa tuli jo vähäsen rv6+6, jolloin kävin ultrattavana. Tuolloin löytyi syke ja kaikki oli hyvin. Nyt verta tulee enemmän ja vatsassa tuntuu ihmeellistä lurinaa. Onkohan alkio nyt sitten menehtymässä?

Olen yksin kotona enkä voi tehdä muuta kuin itkeä hysteerisesti. Tämä olisi jo kolmas keskenmeno putkeen enkä osaa ajatella muuta kuin etta haluan kuolla...

Mitä teen?

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme keskenmenoa ennen esikoista koetteli todella uskoani lapsen saantiin. En kuitenkaan halunnut luovuttaa, tai ajatella kuoleman olevan ratkaisu asiaan.

Itse näin joka kerta sykkeen ennen kuin keskenmeno tuli. Ne tapahtuivat viikoilla 11,14 ja 19. Ja minäkin selvisin ihan järjissäni noista kokemuksista, selviät sinäkin.

Vierailija
122/139 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein toistaiseksi viimeisessä raskaudessani juuri niin, eli mietin rv 7+ jotain vain ja ainoastaan raskautta ja keskenmenon mahdollisuutta, KOSKA takana oli jo kolme alkuraskauden (rv7-12) keskenmenoa!

En siltikään joutunut hermolomalle.

Totta sekin, että jokaisella meistä se km:n mahdollisuus on, toiset sitä miettii enemmän ja toiset vähemmän. Toiset joutuvat miettimään sitä enemmän, just esimerkiks erilaisten vuotojen, toistuvien km:en, tai jonkun muun syyn vuoksi.

On helppo kirjoittaa, että "tulisipa km, ettei joutuisi keskeyttämään raskautta rv24", mutta valitettavasti se ei muuten ole niin helppoa.

Itse kävin kolmen keskenmenon jälkeen tutkimuksissa, joissa niissäkään ei löytynyt mitään syytä keskenmenolle. Voin kertoa, että olisi ollut itsellekin paljon helpompaa, jos joku syy olisi löytynyt. Ja nimenomaan sille mielenterveydelle helpompaa.

Mut nyt olen vain tällänen, keskenmenoja kokenut onnellinen yhden lapsen äiti. Todella toivon, että keskenmenoja ei joudu muut kokemaan. Mutta toisaalta olen onnellinen, että koin alkuraskauden keskenmenot, että en kokenut keskenmenoa myöhemmässä vaiheessa tai kohtukuolemaa tai muuta vielä kamalampaa.

Illanjatkot ja tsemppiä ap:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Ja sille yhdelle kirjoittajalle, jota selvästi harmitti että joku miettii keskenmenon mahdollisuutta alkuraskaudesta lähtien, mikä ihme sinua vaivaa ihminen! Jos päivästä toiseen vuotaa verta ja on huolissaan niin mitä muuta siinä tilanteessa voisi ajatella???

Vierailija
124/139 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Ja sille yhdelle kirjoittajalle, jota selvästi harmitti että joku miettii keskenmenon mahdollisuutta alkuraskaudesta lähtien, mikä ihme sinua vaivaa ihminen! Jos päivästä toiseen vuotaa verta ja on huolissaan niin mitä muuta siinä tilanteessa voisi ajatella???

Vierailija
125/139 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, oli helpottavaa saada hyviä uutisia. Mutta en kyllä silti uskalla vielä luottaa, että kaikki menisi hyvin, niin kauan kuin on vuotoa. Ja sitä kyllä riittää edelleen... Äsken huomasin siinä sellaisia mustia "möykkyjä", enemmän mitä aiemmin. Kauhistuttaa... Pelkään niin että sieltä alkaa kohta tulla kaikenmaailman kappaleita istukasta ym ja itse sikiö. :(

Reissun peruin tänään, en jaksa tällä mielellä lähteä minnekään. Ja eipä tuo vuotokaan näytä tuosta mihinkään loppuvan. Pilaisin vain muidenkin matkan hermoilullani. Onneksi ystäväni oli ihana ja ymmärsi oikein hyvin.

Mahaan on alkanut koskea nyt iltaa myöten, pieni kipu tulee aina silloin tällöin. No, johan sainkin päivällä pari tuntia olla levollisin mielin. Ei tässä oikein voi muuta kuin odottaa sormet ja varpaat ristissä.

-ap

Mulla alkoi rv7 ruskea niukka vuoto, jota kesti 2-3 viikkoa, välillä holisemalla, mutta useinmiten niukkana. rv9 tuli yhtäkkiä isohko möykky, mikä oli varmaan kaksonen, ja sen jälkeen tuli juuri niitä ruskeita kalvon kappaleita ja mustaa mönjää vielä viikon. Loppuraskaus sujui suuremmitta harmeitta.

Mä luulen että se syy mikä siellä on vuodellut on nyt lähtenyt liikkeelle ja pääset epätietoisuudesta. Toivotaan että se on jokin raskauteen kuulumaton syy ja saat kesällä vauvan käsivarsillesi! *halaa*

Vierailija
126/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tilannepäivitystä tältä suunnalta, jos paikalla sattuu olemaan joku keskusteluun osallistunut tai muuten asiasta kiinnostunut.

Kävin siis tänään aamulla neuvolassa ultrattavana. Ultra tehtiin vatsan päältä, koska heillä ei kai ollut muunlaista laitetta. Terkkari sai sikön ja raskauspussin näkyviin, mutta ei sykettä. Välillä oli havaitsevinaan sen, mutta suurimmaksi osaksi ajasta ei. Ei siis voinut sanoa sataprosenttisen varmaksi, elääkö sikiö vai ei. Epäili, että viikkoja oli liian vähän heidän laitteelleen, sillä kuva meni todella epäselväksi kun yritti zoomata.

Sain lähetteen keskussairaalaan naisten polille ja menin sinne päivystykseen. Siellä tehtiin ultra sisäkautta ja syke löytyi. Sikiö vastasi viikkoja 8+1 eli hieman enemmän mitä viime viikon ultran perusteella piti olla (viikko sitten ultrassa rv 6+6). Kaikki näytti kuulemma hyvältä. Paitsi raskauspussi oli kuulemma hieman pieni viikkoihin nähden. Lääkäri ei oikein osannut sanoa, onko sillä merkitystä.

Nyt on olo tietenkin äärimmäisen helpottunut, kun toivoa on. Sain viikon päähän vielä uuden ultra-ajan, kun vuoto on kuitenkin jatkunut nyt jo viikon ja sen raskauspussin koon takia myöskin. Jospa nyt vain tämän viikon taas selviäisi ja jaksaisi...

Meidän pieni oli 1,5 cm kokoinen.

Vierailija
127/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput tekstistä jäi näköjään jonnekin matkalle.

Eli nyt vain toivotaan kaikilla mahdollisilla voimilla, että pieni pysyisi kyydissä.

Vierailija
128/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hyvin jatkossa, yritä nyt olla rasittamatta itseäsi.

Vierailija
129/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä tosiaan nostele paljon kauppakasseja ym. vaikka ei sitä aina osaa apua pyytää, mutta itse olen maannut kaksi viimeistä raskautta ja tietenkin noudatin määräystä.

Muista levätä.

Vierailija
130/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin aion nyt ottaa rauhallisesti. Rankan hikiliikunnan ja yhdynnät (niin kauan kuin on vuotoa) lääkäri kielsikin, joten niitä noudatetaan. Iltaisin pitää vaan malttaa lepäillä kotona jumppien sijaan.

Uskallankohan kuitenkin kulkea pyörällä työmatkat ja tehdä rauhallisia kävelylenkkejä? Työni on nimittäin istumatyötä, joten jos en saa minkäänlaista hyötyliikuntaa edes alkaa kilot pian kertyä.. Ei sillä, että se nyt haittaisi jos se olisi vauvan parhaaksi.

Pistän miehen kantamaan tavaroita ja siivoamaan ainakin lähipäivien ajan. ;)

-ap

Vierailija
131/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koko ajan vuotaa niin minä ainakin makaisin vaikka olisin kohta satakiloinen.

Onneksi olkoo tuloksesta!

Vierailija
132/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äkkiseltään en saa mieleeni mitään ongelmaa siinä että sikiöpussi on hieman sikiön viikkoihin/päiviin verrattuna liian pieni.

Jos sikiöpussi olisi ollut liian iso sikiöön verrattuna niin se olisi voinut tarkoittaa (ja usein tarkoittaakin) sitä että sikiöllä on jonkinlainen kehityshäiriö joko peppu- tai pääpuolella jonka vuoksi sikiön koko tulee mittauksessa liian pieneksi. Esim. jos aivojen kehittymisessä on häikkää sikiö on ultrassa hieman normaalia pienemmän oloinen koska aivoista/päästä ei tule normaalia kaikua.

Mutta tosiaan toisinpäin ei tule mieleen ongelmia. :)

Vierailija
133/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista sinulle, lepäile nyt rauhassa ja kirjoittele viikon kuluttua kuulumisiasi!

Vierailija
134/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on toivoa ja hienoa että syke löytyi. Nyt peukut pystyssä että kaikki jatkuu hyvin riittävän pitkälle.

Lepää ja kerää voimia!

Vierailija
135/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. pyörällä ajaminen on joissakin kohdissa "riskaapelia" yökylmyyden liukastuttaessa tien ja pudonneita lehtiä on teillä, liukasta myös.

Itse en ottaisi mitään riskiä minkä voi jättää ottamatta.

Lisäksi minä olen saanut sairaslomaa vuotoasiassa. Jos yksi lääkäri ei anna niin lääkäreitä riittää, on minun periaatteeni jos apua tarvitsen. Vaikka Sinulla on istumatyö, on kuitenkin töihin meno aikataululla, et kävele siis omaan tahtiisi, ja jo jalan linksahtaminen josssain voi olla kurja juttu. Tottakai ei pidä hysteeriseksi, kuolla voi vaikka istuessaan kotona, mutta nyt on jossain jokin paikka auki koska vuotoa on ja sen selvittäminen vuotamattomaksi olisi myös paikallaan. Entä tulehdusriski, pääseekö pöpöt sitä reittiä mistä vuotoa tulee...

Nyt alkuun kaikki mahdolliset haitat minimiin, vähemmän lihottavaa kun syö, ei painoa tule. Olen ollut kaksi raskautta saikulla alusta alkaen ja joutunut makaamaan sairaalasssa tai kotona vuoroon, silloin eletään sen mukaisesti. Sinulla hyvinkin ap tilanne ehtii parantua loppua kohti, mutta nyt alku on saatava vakaaksi. Ihania päiviä teille.

Vierailija
136/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella iloinen asia, että pikkuinen on edelleen kyydissä ja on kasvanut hienosti. Uskon, että olet ollut suunniltasi huolesta, eikä sitä huolta liennytä oikeastaan mikään muu kuin ultra. Hyvä siis, että sinne pääsit.

Ymmärrän sinua, koska olen itse kulkenut todella pitkän, kivisen ja lopulta myös yllättävän tien äidiksi. Tie alkoi keskenmenolla rv9, kolmen vuoden yrittämisen päätteeksi. Söin clomeja, tein ovistestejä, piikittelin ja lopulta siis km vei toivon.

Tuntui, että maailma kaatuu. Toista plussaa tehtiin taas tekemällä vuoden ajan ja lopulta se tuli ja täysiaikainen vauva lopulta syntyi 1.1.2005. Pikkukakkosella annettiin lupa heti eikä ehkäisyä edes mietitty. Saaliina vuoden aikana kaksi keskenmenoa. Lopulta 1,5v esikoisen syntymästä plussa joka säilyi ja pikkuveli syntyi, keskosena rv34+5.

Päätimme, että hyvä on. Koska on niin vaikeaa tämä, nämä kaksi riittäköön. Olimme onnemme kukkuloilla. Mutta miten voikaan käydä niin, että heti kuopuksen imetyksen päätyttyä menkat jäivät alkamatta ja huomasin odottavani ihan luomusti vauvaa. Seurauksena keskenmeno taas, rv11. Silloin varasin ajan sterilisaatioon hätäpäissäni koska olin ihan lopussa kaikkien hormonimyrskyjen ja yllätysten ja pettymysten kanssa.

Aika saatiin vasta neljän kuukauden päähän. Tänä aikana käytimme ehkäisyä koska ajattelin, etten jaksa enää vaikka ehkä salaa ajattelin, että hitto vie, jos tuliskin toinen yllärivauva... No, jokin taho luki ajatukseni ja tulin kondomista huolimatta raskaaksi.

Vuosin alusta asti kuin seula, joten olin varma että kesken tämäkin menee, tietenkin. Varasin ultra-ajan lähinnä rauhoittaakseni itseni odottamaan kipuja. Sitten vuoto päättyikin ja seuraavana päivänä ultrassa nähtiin KAKSI sykettä, olin suunnilleen rv7+4!!!!

Nyt meillä on useiden keskenmenojen, vuosien lapsettomuushoitojen, monien pettymysten ja ihmeellisten LUOMUraskaaksitulojen jälkeen neljä pientä lasta. Ja kyllä, piuhat on nyt poikki.

Tämän tarinani halusin vaan jakaa kanssasi siksi, että ehkä oivaltaisit sen, että MIKÄÄN ei ole mahdotonta!!! Olen puolestasi niin onnellinen vaikken tunnekaan sinua. Älä sure pieniä heittoja joissain mitoissa, niitä voi tulla mittavirheenkin vuoksi ja 1-2 milliä meinaa tuossa vaiheessa vielä niin paljon.

Voimia sinulle!!!! Nauti raskaudesta ja siitä tunteesta, että olet viimein onnistunut! Äläkä niitä kilojakaan sure, kyllä ne lähtee sitten aikanaan. Keskity pitämään huolta itsestäsi ja pienestäsi, olette sen väärti!

T 5v, 2v2kk ja 2x6kk ikäisten äiti XO

Vierailija
137/139 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihania. Se on aina kiva huomata, miten ihmiset välittävät tuntemattomistakin ihmisistä. On kyllä ollut lohdullista lukea kirjoituksianne.

Ehkäpä luovun siitä pyöräilystä sitten. Mies saa kulkea pyörällä, niin saan auton käyttööni. Töistä en vielä jäisi pois, kun lääkäri ei sitä kieltänyt. Nytkin kysyi, että pystynhän vielä menemään tänään takaisin töihin ja sanoin kyllä. Ei siis nähnyt mitään syytä ns. totaaliseen vuodelepoon. Työni on kuitenkin onneksi rauhallista istumatyötä, ei tässä juurikaan pääse itseään rasittamaan sen enempää kuin kotona maatessa. Ja jos vielä työmatkat kuljen autolla. Lähimmälle esimiehelleni kerroin tänään tilanteesta, että hän ymmärtäisi nämä poissaoloni ja ymmärtäisi myöskin sen, jos tässä käy huonosti.

Turhaa paniikkia en tässä tosiaan halua lietsoa. Viime viikonloppu kun meni jo itkiessä ja pahinta pelätessä, niin olisi kiva viettää edes pari päivää hyvällä mielellä. Tosin en tästä varmaan uskalla vielä pitkään aikaan iloita. Vaikka tänään tulikin hyviä uutisia, huomenna kaikki voi olla toisin. Tuo jatkuva vuoto ainakin muistuttaa olemassaolollaan, että jotain voi yhä olla vialla. Ahdistaa hieman, kun mitään selvää syytä vuodolle ei löydetty. Yritin kyllä kovasti kysellä näkyikö siellä mitään mistä se tulisi, esim se hematooma, mutta ei kuulemma ollut mitään. Ultran aikana vuoto olikin juuri loppunut, mutta äsken huomasin että sitä oli taas tullut, kerralla aika iso läntti... :(

5v, 2v2kk ja 2x6kk ikäisten äiti, kiitos tarinastasi. Se oli oikein koskettava. Ihanaa, että sinulla on kaikkien vaikeuksien jälkeen noin onnellinen loppu. Joskus elämä vaan yllättää mitä parhaimmalla tavalla! Kaikkea hyvää myös sinulle ja lapsillesi.

Kiitos myös sinulle joka sanoit, ettei pieni raskauspussi välttämättä merkitse mitään vakavaa. Järjellä ajateltuna asia on varmastikin juuri noin. Viikon päästä sitten nähdään, ovatko pussi ja sikiö kasvaneet.

-ap

Vierailija
138/139 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsakivut ja vuodot lakkaisivat tai helpottavat?

Kirjottelin tossa aiemmin, mulla istukka oli kans ositttain kohdunsuulla. Mulla tosiaankin levossa olo helpotti vatsakipuja ja vuotoja.

Jos sulla näin, niin suosittelen ehdottomasti sitä sairaslomaa.

Kävin yksityisellä gynellä ja se kirjotti mulle saikkua. Naisteklinikalla sanoivat, että raskus keskeytyy, jos on keskeytyäkseen, ei kuulemma lepo auta siinä tapauksessa.

Vierailija
139/139 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso Hali!