Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymys teille jotka ette välitä lastenne kenkien laadusta

Vierailija
29.09.2009 |

Hei

Mulla olisi kysymys teille, jotka puette lapsenne halpislenkkareihin, Kuomiin, kumisaappaisiin ja sen sellaisiin ympäri vuoden.

Miten perustelette sen, ettei kasvavaan jalkaan puetun kengän laadulla ole mitään väliä?

Aiheesta kuitenkin on tietoa ja tutkimustuloksia saatavana. Onko ainoa perustelu se, että kun omassa lapsuudessa pärjättiin huopatossuilla ja hyvin jalat toimii tänä päivänä? :D

http://www.ts.fi/teemat/terveys/74144.html

http://yle.fi/akuutti/arkisto2008/290108_d.htm

Mä olen 32-vuotias ja muistan lapsena ja nuorena kävelleeni liian pienissä ja huonoissa kengissä. Minulla ON jalkavaivoja: vaivaisenluuta ym.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi voi. Meilläkään ei lapsuudessa liikoja rahaa ollut, mutta oli meillä silti oikean kokoiset kengät.

En laita 60-100 euroa lasten kenkiin, en laita sellaista summaa omiinikaan. Lapsia on kolme ja kahden duunarin tulot (tällä hetkellä minä vielä hoitovapaalla joten sanotaan että yhden duunarin tulot), joten kaikkien kaikki kengät eivät vain voi olla 100 euron hintaisia. Ja ei,en suostu siihen ajatukseen, että olis pitänyt tehdä vähemmän lapsia jotta olisi varaa pukea heidät sadan euron kenkiin. Mä luulen että aikuisinakin lapseni kiittävät mua enemmän sisaruksistaan kuin sadan euron kengistä.

Meidän lapsilla on marketlenkkareita 15-30 euroa, kunnon tukevat kävelykengät mutta ei merkkikengät, saappaita, sandaaleita ja talvikenkiä TARPEEKSI ja OIKEASSA KOOSSA. Yhdessä asiassa olen samaa mieltä, itse en ole koskaan pitänyt Kuomia kovinkaan hyvinä kenkinä. Mutta olethan muuten tietoinen uusimmista tiedoista, jonka mukaan kenkä ei saa olla liian tukeva, koska se estää lapsen jalkaa muotoutumasta luonnollisesti (mikä on aina mielestäni ollut järjellä pääteltävissä). Täten esim. monet asiantuntijat eivät pidä kalliita Vikingejä hyvinä, koska ne ovat liian tukevat kengät...

Missä tässä ketjussa on sanottu että laadukkaiden kenkien pitää maksaa 100 euroa? :O Superfitit ostin juuri 30 eurolla uutena. Ei mikään hintataso tai merkki ole tae laadusta. On erilaisia jalkoja ja tarpeita. Alesta ja kirppiksiltä löytyy laadukkaita kenkiä edullisesti.

Vierailija
102/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ihan edullisia ole.

Kesäksi kävelykengät voi saada tuolla 30 €:lla mutta talvikenkiä ei sillä rahalla kyllä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ihan edullisia ole.

Kesäksi kävelykengät voi saada tuolla 30 €:lla mutta talvikenkiä ei sillä rahalla kyllä saa.

No alesta ja kirppiksiltä löytyy kyllä kun etsii.

Vierailija
104/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anna minun laittaa lapsillani ne mitkä minä haluan.

Vierailija
105/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mielipidettä EI SAA kuunnella, järjetöntä.

Ei tietenkään osteta mitään muotikenkiä jos muksu kinuaa, tai muita älyttömyyksiä, mutta jos lapsi sanoo että kenkä tuntuu pahalta jalkaan niin uskon kyllä häntä.

Haluatteko itse kävellä kengissä jotka tuntuvat pahalta, painavat tai puristavat?

Eri asia jos lapsi sanoo että kengät ovat rumat tms. silloin saatan valita eri kengät jos ne ovat yhtä hyvät mutta nätimmät lapsen mielestä, mutta jos muita hyviä kenkiä ei löydy niin ostetaan ne ns. rumat

Vierailija
106/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, etsi sinä omillesi ja anna minun laittaa lapsillani ne mitkä minä haluan.

Pue lapsesi vaikka muovipussiin, se ei ole mun asia. Täällä on kuitenkin aihe vapaa ja tämä aihe näemmä herättää keskustelua. Mutta jos aihe ei miellytä, niin mene pois tästä ketjusta ettei ala harmittaa :) Tais kalahtaa aihe reaktiostasi päätellen.

Aihehan oli muuten että millä perustelet sen ettet välitä lastesi kenkien laadusta. Ilmeisesti sulla ei ole perusteluja?

Vierailija
107/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mielipidettä EI SAA kuunnella, järjetöntä.

Ei tietenkään osteta mitään muotikenkiä jos muksu kinuaa, tai muita älyttömyyksiä, mutta jos lapsi sanoo että kenkä tuntuu pahalta jalkaan niin uskon kyllä häntä.

Haluatteko itse kävellä kengissä jotka tuntuvat pahalta, painavat tai puristavat?

Eri asia jos lapsi sanoo että kengät ovat rumat tms. silloin saatan valita eri kengät jos ne ovat yhtä hyvät mutta nätimmät lapsen mielestä, mutta jos muita hyviä kenkiä ei löydy niin ostetaan ne ns. rumat

Lapsi ei osaa kertoa onko kenkä sopiva! Koeta ymmärtää!

"Älä kysy lapselta, sopiiko kenkä

Kasvava jalkaterä on pehmeä ja hermoston kehitys on vielä kesken. Sen vuoksi lapsi ei tunne, puristavatko kengät tai tuntuvatko ne sopivalta."

Vierailija
108/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, etsi sinä omillesi ja anna minun laittaa lapsillani ne mitkä minä haluan.

Pue lapsesi vaikka muovipussiin, se ei ole mun asia. Täällä on kuitenkin aihe vapaa ja tämä aihe näemmä herättää keskustelua. Mutta jos aihe ei miellytä, niin mene pois tästä ketjusta ettei ala harmittaa :) Tais kalahtaa aihe reaktiostasi päätellen.

Aihehan oli muuten että millä perustelet sen ettet välitä lastesi kenkien laadusta. Ilmeisesti sulla ei ole perusteluja?

Kyllä mulla perusteluja on vaikka muille jakaa, ei tässä mikään kalahtanut kun yritin vaan saada selville miksi ihmeessä se on aina niin että maalaisjärjen käyttö unohdetaan?

Ja ei, meillä ei pueta muovipusseja kuin pulkkamäessä ja kyllä, lapsilta löytyy niin halpiskenkiä kuin merkkikenkiäkin.

Vierailija
109/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysioterapeutin aika. Tämä katsoi pojan kaikki asnennot ja sanoi, että pojalla on yliliikkuvat nivelet. Ei pahasti, mutta nimenomaan tukevalla kengällä. Kengän pitää olla nimeomaan tukeva nilkasta.

Kun nilkan asento ei pääse muototumaan väärään asentoon, niin se taas ehkäiseet selkäongelmat.

Aikaisemmin ajattelin, ettei kengillä ole niin väliä, mutta nyt kyllä niihin satsaan. Olin ostanut jostakin alennusmyynnistä todella hyvät lenkkarit, joissa OVH oli 149€ ja nyt ne oli 20e. Fysioterapeutti kehui kenfät maasta taivaaseen. En edes niitä tarkoituksella laittanut, vaan poika tykkää niitä pitää. Loppujen lopuksi ei tarvitse kuin yhdet hyvät ja kalliit kengät ja siihen yritän satsata.

Vierailija
110/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei saa sanoa omaa mielipidettään kengän puristamisesta yms, niin kuka sen muka paremmin tietää??? Siis minä tai myyjä vaan päätetään, että kuule nyt lapsihyvä, tämä kenkä ON hyvä, oikean kokoinen ja oikean muotoinen sulle, koska se on sitä naapurin muksullekin, usko nyt? Mä en ihan oikeasti hiffaa tätä asiaa. Mä kyllä kysyn aina myös lapselta, miltä kenkä tuntuu, jos se lapsen mielestä tuntuu pahalta niin sitten etsitään niin kauan että löytyy meitä kumpaakin tyydyttävä kenkä.

Vierailija
111/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla perusteluja on vaikka muille jakaa, ei tässä mikään kalahtanut kun yritin vaan saada selville miksi ihmeessä se on aina niin että maalaisjärjen käyttö unohdetaan?

Ja ei, meillä ei pueta muovipusseja kuin pulkkamäessä ja kyllä, lapsilta löytyy niin halpiskenkiä kuin merkkikenkiäkin.

No missä ne sun perustelut on? Ja kuka on kieltänyt maalaisjärjen käytön?

"Lenkkareissa vain urheillaan

– Vanhempien tulisi muistaa, että lenkkarit kuuluvat liikuntaan ja urheiluun, ei päiväkotiin ja kouluun, jalkaterapian lehtori Riitta Saarikoski Helsingin Ammattikorkeakoulu Stadiasta sanoo."

Vierailija
112/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisimmat mokat

*

Kengät ostetaan kokonumeron mukaan.

Kokonumero ei kerro kengän todellista

kokoa

*

Ulkonäköä pidetään tärkeämpänä kuin

oikeaa kokoa tai oikeaa mallia

*

Lenkkikengät ovat jatkuvassa käytössä

*

Lapsella on liian aikuismaiset jalkineet

*

Lapselta kysytään kenkien sopivuutt

Vierailija
113/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä alkuperäiseen aiheeseen, niin kyllä niistä halpiskengistä löytyy hyviäkin, jopa ortopedien suosittelemia

että ei tue varsinkaan kapeaa jalkaa kun ei ole mitään kiristys mahdollisuutta.

Jos sattuu olemaan just tarpeeks paksu koipi niin sitten voi tukea sivu suunnasta, mutta eikös noi nyt muuten ole kuin kumisaappaatkin.

Vierailija
114/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei saa sanoa omaa mielipidettään kengän puristamisesta yms, niin kuka sen muka paremmin tietää??? Siis minä tai myyjä vaan päätetään, että kuule nyt lapsihyvä, tämä kenkä ON hyvä, oikean kokoinen ja oikean muotoinen sulle, koska se on sitä naapurin muksullekin, usko nyt? Mä en ihan oikeasti hiffaa tätä asiaa. Mä kyllä kysyn aina myös lapselta, miltä kenkä tuntuu, jos se lapsen mielestä tuntuu pahalta niin sitten etsitään niin kauan että löytyy meitä kumpaakin tyydyttävä kenkä.

Sun ja myyjän tehtävä sun apuna on kaikin tavoin varmistaa kengän sopivuutta. Esim. kotona paperille piirretty ja mukaan leikattu malli jalan koosta voi auttaa. Jalkaterän pituus ja leveys kannattaa mitata ja tutkia mikä kengän sisämitta on verrattuna jalan kokoon.

Ei oo helppoo mut kengän istuvuus on tärkeä asia!

Vierailija
115/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä alkuperäiseen aiheeseen, niin kyllä niistä halpiskengistä löytyy hyviäkin, jopa ortopedien suosittelemia

Missä tässä ketjussa on väitetty että laadukkaan kengän pitää olla kallis?

Vierailija
116/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi loppulainaus liittyi tähän perusteluihin?

Kunhan nyt sen siihen laitoin perään. Tärkeetä asiaa ja yleinen moka.

Vierailija
117/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun oltiin puhuttu nimenomaan kengistä, ei lenkkareista.

Vierailija
118/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitkä kengät sille lapselle pihaleikkeihin, kouluun, vapaa-aikaan jne kun ei kerran lenkkareita? Ei siis itsellä oiken ole käsityksiä sitä mitä eri kenkiä olkein on kun itse käyttänyt aina vaan niitä lenkkareita tuolla pihamaalla ja muutenkin.

Ja toinen että jos ei lapsen ielipidettä saa huomioida kenkiä ostettaessa niin otsetaanko sitten sille lapselle tosiaan se vanhemman valitsema kenkä pelkän jalkapiirroksen perusteella vaikka lapsi sanoisi että kenkä painaa ja tuntuu pahalta jalassa?

Vierailija
119/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitkä kengät sille lapselle pihaleikkeihin, kouluun, vapaa-aikaan jne kun ei kerran lenkkareita? Ei siis itsellä oiken ole käsityksiä sitä mitä eri kenkiä olkein on kun itse käyttänyt aina vaan niitä lenkkareita tuolla pihamaalla ja muutenkin.

Ja toinen että jos ei lapsen ielipidettä saa huomioida kenkiä ostettaessa niin otsetaanko sitten sille lapselle tosiaan se vanhemman valitsema kenkä pelkän jalkapiirroksen perusteella vaikka lapsi sanoisi että kenkä painaa ja tuntuu pahalta jalassa?

Mun maalaisjärjellä lenkkarit on ok, jos ne on sopivat ja hyvälaatuiset eikä ne ainoat kengät mitä käytetään joka tilanteessa. Meillä on kesällä lenkkareiden lisäksi kumisaappaat ja kävelykengät "kauppakenkinä". Syksyllä gore-lenkkarit ja kumpparit. Talvella talvigoret ja lämpökumpparit

Mä en kyllä ostais sellaisia kenkiä mistä lapsi sanoo että puristaa, vaan jatkaisin etsimistä, kunnes löytyy sellaiset mitkä on sekä lapsen että vanhemman käsityksen mukaan sopivat.

Meillä ainakin kenkäostoksilla laitetaan lapsi kävelemään niillä kengillä mitä ollaan ostamassa. Kyllä lapsi ainakin meillä siinä mielessä vaikuttaa päätökseen, että ei halua kävellä, jos kengät tuntuu epämukavilta. Mutta lapsi ei yksin päätä mitkä kengät ostetaan.

Mutta nää on siis mun käsityksiä ja mielipiteitä :)

ap

Vierailija
120/135 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kesällä oli myös Superfitin sandaalit helteelle ja Crocsit vesileikkeihin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä