kysymys teille jotka ette välitä lastenne kenkien laadusta
Hei
Mulla olisi kysymys teille, jotka puette lapsenne halpislenkkareihin, Kuomiin, kumisaappaisiin ja sen sellaisiin ympäri vuoden.
Miten perustelette sen, ettei kasvavaan jalkaan puetun kengän laadulla ole mitään väliä?
Aiheesta kuitenkin on tietoa ja tutkimustuloksia saatavana. Onko ainoa perustelu se, että kun omassa lapsuudessa pärjättiin huopatossuilla ja hyvin jalat toimii tänä päivänä? :D
http://www.ts.fi/teemat/terveys/74144.html
http://yle.fi/akuutti/arkisto2008/290108_d.htm
Mä olen 32-vuotias ja muistan lapsena ja nuorena kävelleeni liian pienissä ja huonoissa kengissä. Minulla ON jalkavaivoja: vaivaisenluuta ym.
Kommentit (135)
Mihin teillä on varaa? Tupakkaan, viinaan, autoon, lehtiin, herkkuihin..?
Emme polta tupakkaa emmekä käy baareissa. Mutta käymme kylpylässä, ravintolassa, elokuvissa lasten kanssa. Rahaa ei sitten enää jää 60-100 euron kenkiin kolmelle lapselle, mutta anteeksi vaan että olen tällainen paha mamma, joka kokee lasten kanssa touhuamisen tärkeämmäksi kuin merkkikengät.
Ja ne jotka tähän taas aukoo päätään siitä, että "hyvät kengät ei ole vain merkkikenkiä ja hyvät kengät ei maksa satasta" niin antakaa nyt sitten esimerkkejä teidän mielestä hyvistä kengistä, jotka EI ole ns. merkkikenkiä tai jotka ei maksa yli 50 euroa, niin menen heti katsastamaan niitä. Enkä tosiaan aio rampata kauppakeskuksissa tutkimassa alelaareja, joissa muuten tosi harvoin edes on sesongin kenkiä viimevuoden malleina vaan joissa tosiasiassa on aina menneen sesongin (syksyllä kesäkenkiä, keväällä talvikenkiä) kenkiä.
Ja juu, oikean kokoiset kengät me osataan kyllä ostaa ja joka säälle omansa ja on meillä vieläpä vaihtokenkiäkin. Kirjoitin jo aiemmin, että uskon lasteni aikuisena kiittävän mua enemmän sisaruksistaan kuin merkkikengistä. Uskon myös heidän muistavan paremmin kaiken sen yhteisen touhun, johon me panostetaan, kuin sen, oliko päällä Reimatec vai Lassie, jalassa Ecco vai Pax.
Emme polta tupakkaa emmekä käy baareissa. Mutta käymme kylpylässä, ravintolassa, elokuvissa lasten kanssa. Rahaa ei sitten enää jää 60-100 euron kenkiin kolmelle lapselle, mutta anteeksi vaan että olen tällainen paha mamma, joka kokee lasten kanssa touhuamisen tärkeämmäksi kuin merkkikengät. Ja ne jotka tähän taas aukoo päätään siitä, että "hyvät kengät ei ole vain merkkikenkiä ja hyvät kengät ei maksa satasta" niin antakaa nyt sitten esimerkkejä teidän mielestä hyvistä kengistä, jotka EI ole ns. merkkikenkiä tai jotka ei maksa yli 50 euroa, niin menen heti katsastamaan niitä. Enkä tosiaan aio rampata kauppakeskuksissa tutkimassa alelaareja, joissa muuten tosi harvoin edes on sesongin kenkiä viimevuoden malleina vaan joissa tosiasiassa on aina menneen sesongin (syksyllä kesäkenkiä, keväällä talvikenkiä) kenkiä. Ja juu, oikean kokoiset kengät me osataan kyllä ostaa ja joka säälle omansa ja on meillä vieläpä vaihtokenkiäkin. Kirjoitin jo aiemmin, että uskon lasteni aikuisena kiittävän mua enemmän sisaruksistaan kuin merkkikengistä. Uskon myös heidän muistavan paremmin kaiken sen yhteisen touhun, johon me panostetaan, kuin sen, oliko päällä Reimatec vai Lassie, jalassa Ecco vai Pax.
Mihin meillä menee rahat? No taloon, että jokaisella lapsellamme olisi oma huone, esim. Rakensimme talon paikalle, josta lastenkin on helppo päästä kavereiden luo. Maksaahan se juu! Toiseksi autot ovat meillä vanhoja, maksettuja jo. Emme reissaile ulkomailla, kotimaassa välillä kylläkin. Joskus käymme ulkona syömässäkin ja lapsille ostamme myös silloin tällöin jotain leluja.
Tupakkaan eikä viinaan ei mene rahaa. Omia vaatteita en juuri osta, mieskin käyttää samoja vaatteita kunnes ovat puhki. Minulla on kahdet talvikengät, joista toisia olen käyttänyt kohta 5 vuotta!!
Ostan lapsille niitä kenkiä mitä nyt sattuu löytymään, sopivaan hintaan (ei yli 60 € talvikengistä). Lenkkareista en maksa yli 30 €.
Kirjoitin jo aiemmin, että uskon lasteni aikuisena kiittävän mua enemmän sisaruksistaan kuin merkkikengistä. Uskon myös heidän muistavan paremmin kaiken sen yhteisen touhun, johon me panostetaan, kuin sen, oliko päällä Reimatec vai Lassie, jalassa Ecco vai Pax.
Öö, nyt en ihan ymmärrä. Onko mielestäsi iso perhe ja kunnon kengissä kulkeminen toisensa poislukevia asioita? Tiedätkö: molemmat voi saavuttaa! :)
Minulla on kahdet talvikengät, joista toisia olen käyttänyt kohta 5 vuotta!!
No tässähän se selitys on miksi sinua ei kiinnosta onko lapsillasi hyvät kengät: sinä et selvästi välitä omista jaloistasikaan! Ymmärrän.
Kirjoitin jo aiemmin, että uskon lasteni aikuisena kiittävän mua enemmän sisaruksistaan kuin merkkikengistä. Uskon myös heidän muistavan paremmin kaiken sen yhteisen touhun, johon me panostetaan, kuin sen, oliko päällä Reimatec vai Lassie, jalassa Ecco vai Pax.
Öö, nyt en ihan ymmärrä. Onko mielestäsi iso perhe ja kunnon kengissä kulkeminen toisensa poislukevia asioita? Tiedätkö: molemmat voi saavuttaa! :)
Toisaalta NEWSFLASH Suomessa on paljon perheitä, joissa jokainen lantti on todella laskettava ja mietittävä tänäkin kuukautena "ostetaanko rahoilla ravitsevaa ruokaa ja halvemmat kengät vai syödäänkö makaroneja ja ostetaan Eccot". Näin ainakin meillä ja tähän saakka olen useimmiten valinnut terveellisemmän ruoan... Ja joo, tiedän että on onnekkaita jotka voivat valita molemmatkin.
Ja ne jotka tähän taas aukoo päätään siitä, että "hyvät kengät ei ole vain merkkikenkiä ja hyvät kengät ei maksa satasta" niin antakaa nyt sitten esimerkkejä teidän mielestä hyvistä kengistä, jotka EI ole ns. merkkikenkiä tai jotka ei maksa yli 50 euroa, niin menen heti katsastamaan niitä. Enkä tosiaan aio rampata kauppakeskuksissa tutkimassa alelaareja, joissa muuten tosi harvoin edes on sesongin kenkiä viimevuoden malleina vaan joissa tosiasiassa on aina menneen sesongin (syksyllä kesäkenkiä, keväällä talvikenkiä) kenkiä.
Eli helppous on sulle ainoa kriteeri kenkäostoksilla hinnan lisäksi? Vaivaa et halua nähdäkö? No sitten varmaan kannattaa unohtaa koko ajatus lasten kenkien vaikutuksesta lapsen jalan terveyteen.
Mä löysin just syksyksi gore-lenkkarit 50 eurolla plussa-tarjouksena. Huudosta ja kirppareilta olen löytänyt hyväkuntoisia Superfittejä pilkkahintaan.
Minulla on kahdet talvikengät, joista toisia olen käyttänyt kohta 5 vuotta!!
No tässähän se selitys on miksi sinua ei kiinnosta onko lapsillasi hyvät kengät: sinä et selvästi välitä omista jaloistasikaan! Ymmärrän.
ja missä välissä olen väittänyt etten välittäisi lasteni kengistä? Ethän sä tiedä minusta mitään ja mitä kenkiä mun lapset käyttää:DD. Ainut syy miksi mulla on samat kengät ollut 5 vuotta on se, että ne olivat kalliit kun ne ostin, ne ovat kestäneet hyvin nämä 5 vuotta, minulla ei ole varaa ostaa talvikenkiä itselle joka vuosi koska ostan kuitenkin kolmelle lapselle uusia kenkiä joka vuosi!
Lisäksi en ole vain niin kiinnostunut OMISTA kengistäni:). Tai ainakaan talvikengistä. Tiedän että jotkut harrastavat kenkiä, minä en.
Ihan turhaa tällainen hömppäväittely on kuitenkin.
Toisaalta NEWSFLASH Suomessa on paljon perheitä, joissa jokainen lantti on todella laskettava ja mietittävä tänäkin kuukautena "ostetaanko rahoilla ravitsevaa ruokaa ja halvemmat kengät vai syödäänkö makaroneja ja ostetaan Eccot". Näin ainakin meillä ja tähän saakka olen useimmiten valinnut terveellisemmän ruoan... Ja joo, tiedän että on onnekkaita jotka voivat valita molemmatkin.
No pitääkö niitä lapsia tehdä niin pirusti jos ei ole rahaa ostaa sekä ruokaa että kenkiä?
Tämä on perimmiltään valintakysymys, ei mitään muuta. Pitääkö asua niin leveästi, että ei ole varaa mihinkään muuhun?
Eli helppous on sulle ainoa kriteeri kenkäostoksilla hinnan lisäksi? Vaivaa et halua nähdäkö? No sitten varmaan kannattaa unohtaa koko ajatus lasten kenkien vaikutuksesta lapsen jalan terveyteen. Mä löysin just syksyksi gore-lenkkarit 50 eurolla plussa-tarjouksena. Huudosta ja kirppareilta olen löytänyt hyväkuntoisia Superfittejä pilkkahintaan.
että kaikki eivät ehkä asu kauppakeskuksen vieressä ja voivat juosta joka välissä kaivelemassa jotain s***an alekoria tai eivät ehdikään! Monella meistä on ihan tarpeeksi tekemistä omien töiden, kotitöiden, lastenhoidon, harrastusten kanssa. Lisäksi on myös niitä joita eivät tällaiset jutut kertakaikkiaan kiinnosta! Mua esim. kiinnostaa kyllä enemmän se, että lapseni saavat riittävästi liikuntaa ja että heillä on koulussa kavereita. Ja jooo-o, se ei poissulje kuitenkaan sitä, että kulkevat ihan hyvissä kengissäkin!
No pitääkö niitä lapsia tehdä niin pirusti jos ei ole rahaa ostaa sekä ruokaa että kenkiä? Tämä on perimmiltään valintakysymys, ei mitään muuta. Pitääkö asua niin leveästi, että ei ole varaa mihinkään muuhun?
ja asuinneliöitä meillä pitää olla vähintään 400 ainakin!
Pitikö tämän taas mennä tähän?
ja missä välissä olen väittänyt etten välittäisi lasteni kengistä? Ethän sä tiedä minusta mitään ja mitä kenkiä mun lapset käyttää:DD. Ainut syy miksi mulla on samat kengät ollut 5 vuotta on se, että ne olivat kalliit kun ne ostin, ne ovat kestäneet hyvin nämä 5 vuotta, minulla ei ole varaa ostaa talvikenkiä itselle joka vuosi koska ostan kuitenkin kolmelle lapselle uusia kenkiä joka vuosi!
Lisäksi en ole vain niin kiinnostunut OMISTA kengistäni:). Tai ainakaan talvikengistä. Tiedän että jotkut harrastavat kenkiä, minä en.
Ihan turhaa tällainen hömppäväittely on kuitenkin.
Jos tää on turhaa hömppää, miksi vaivaudut? Tais jotenkin kalahtaa, kun noin puolustuskannalle menet. :) Tän ketjun aihe oli että millä perustelet sen, jos et välitä, että minkälaisiin kenkiin kasvavan lapsen jalka puetaan. Miksi tulit mukaan väittelyyn jos ei kiinnosta?
Eli siis lapsen jalan terveys=hömppää sun mielestä. Mielenkiintoista :)
Sulle ihan tiedoksi että kaikki eivät ehkä asu kauppakeskuksen vieressä ja voivat juosta joka välissä kaivelemassa jotain s***an alekoria tai eivät ehdikään! Monella meistä on ihan tarpeeksi tekemistä omien töiden, kotitöiden, lastenhoidon, harrastusten kanssa. Lisäksi on myös niitä joita eivät tällaiset jutut kertakaikkiaan kiinnosta! Mua esim. kiinnostaa kyllä enemmän se, että lapseni saavat riittävästi liikuntaa ja että heillä on koulussa kavereita. Ja jooo-o, se ei poissulje kuitenkaan sitä, että kulkevat ihan hyvissä kengissäkin!
Mitä sä riehut? :O Tän ketjun aihehan oli, että millä perustelet sen, että lapsen kengällä ei ole mitään väliä. Sähän sanot tossa, että sulle on väliä, hyvissä kengissä kulkevat.
Mä en asu kauppakeskuksen vieressä by the way.
"Lisäksi on myös niitä joita eivät tällaiset jutut kertakaikkiaan kiinnosta! " Siis sinua ei kiinnosta vai ketä? Mitä yrität sanoa? Tais kalahtaa kun näin hermostuit :)
mie en tienny että Kuomat on huonot kengät :O
että niissä ei ole tukeva kantakuppi.
Mutta ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa jokaiselle lapselle niitä 100€ kenkiä
Kuomat ei tietenkään sovi sellaisille, joilla on huono jalan asento jo entuudestaan. Ne ei tue jalkaa yhtään.
Lenkkareista - no ei ainakaan ole pieniä lenkkareita lapselle ostettu. Lenkkareissa on helppo sortua halpiksiin ihan siksi, että ainakin minun lapsi käyttää kesäisin 2-3 lenkkarit melko loppuun - laadusta riippumatta.
mie en tienny että Kuomat on huonot kengät :O
Mun mielestä joku vikingin goretex ei paljon eroa kuomasta noin niinkuin istuvuuden puolesta.Ja kun se "muoti" muuttuu.Jossain vaiheessa kengän piti olla supertukeva ja jäykkä, sitten sanottiin että paras olisi mahdollisimman pehmeä kwenkä, sellainen kuinj ei olisi kenkää ollenkaan.Mulle pääasia on että kenkä on ei-linttaan astuttu, pohja tasainen (siis ei kulunut vaikka kantapäästä) mutta muuten voin ostaa kengät vaikka kirpputorilta, jos löydän omasta mielestäni hyvät.Rahaa ei ole paljoa, mutta välitän kyllä lasteni terveydestä, ja liian pieniä kenkiä meillä ei käytetä.
ja se estää parhaiden mahdollisten kenkien oston. Laatu kun tarkoittaa myös korkeampaa hintaa. Kahdelle alle kouluikäiselle lapsella kuluu aika paljon kenkiä ihan kasvamisen takia! Mutta meillä siis huolehditaan siitä, että kengät ovat aina oikean kokoisia. Yksi vaihtoehtohan olisi ostaa harvemmin kenkiä: korkeaa laatua, mutta ensin liian isoja ja pitää niitä siihen asti, kunnes olisivat auttamatta liian pieniä.
Ihan kaikkein halvimpia kenkiä ei kyllä meillekään osteta, ja Kuomista olen itsekin sitä mieltä, että ne ovat liian "löpsöjä" jalkaan.
ja aina tiukoilla ja kyllähän se kypsyttää ostaa ne 85e eccot molemmille penskoille, mutta sitä varten säästetään ja itsehän ne on tänne pukattu. koitetaan panostaa laatuun ei määrään.