kysymys teille jotka ette välitä lastenne kenkien laadusta
Hei
Mulla olisi kysymys teille, jotka puette lapsenne halpislenkkareihin, Kuomiin, kumisaappaisiin ja sen sellaisiin ympäri vuoden.
Miten perustelette sen, ettei kasvavaan jalkaan puetun kengän laadulla ole mitään väliä?
Aiheesta kuitenkin on tietoa ja tutkimustuloksia saatavana. Onko ainoa perustelu se, että kun omassa lapsuudessa pärjättiin huopatossuilla ja hyvin jalat toimii tänä päivänä? :D
http://www.ts.fi/teemat/terveys/74144.html
http://yle.fi/akuutti/arkisto2008/290108_d.htm
Mä olen 32-vuotias ja muistan lapsena ja nuorena kävelleeni liian pienissä ja huonoissa kengissä. Minulla ON jalkavaivoja: vaivaisenluuta ym.
Kommentit (135)
Ostan kaikille parhaat talvikengät, just ne lähes satasen maksavat eccot tai vastaavat. Mutta elän muutoin varojen mukaan ja säästeliäästi, takeista ym vaatteista en maksa paljon. Halvemmat haalarit käy hyvin. Ihanaa kun samat kengät kestää yli talven ja käy myös kumisaappaista kylmällä. Lapset nauttii kun kengät on hyvät.
ikinä lapselle kenkiä osteta. Ain uutena hankitaan.
että ensikengiksi kannattaa ostaa uudet kengät. Siis kävelyn opetteluvaiheessa. Meille ainakin neuvolasta ohjeistettiin että ensikenkien jälkeen voi huoletta ostaa hyväkuntoisia käytettyjäkin kenkiä lapselle. Pääasia, että eivät ole linttaan astuttuja.
Käytettynä saa laatukenkiäkin edullisesti.
En ole koskaan ostanut Kuomia enkä osta. Samoin kaikki Reiman kengät ovat kovia kuin kivi. Viking kenkiäkin on erilaisia, on karmeita koppuroita jäykällä pohjalla ja toisaalta taas sellaisella ihanalla taipuvalla joustavalla pohjalla.
Olkaa tarkkana!!
Käytettyjä en ostaisi koskaan. Tosin kuomat löytyy, mutta ei niitä joka päivä pidetä. Ja mun lapsella on tosi korkea jalkapöytä ja leveä jalka, niin kuomat menee hyvin. Ja taas halpiskengät on usein liian kapeita, ainakin kesäkengät, niin on vähän pakkokin ostaa kalliimpaa.
että on ihan ok ostaa lapselle käytettyjä kenkiä, kunhan ne ovat alunalkaenkin olleet laatukenkiä eikä niitä ole littaanastuttu, eli ovat vielä oikeassa muodossaan eikä muovautuneet edellisen käyttäjän jalkojen mukaisiksi.
Hänen mielestään oli parempi ostaa käytetty hyvä jalkine kuin uusi ja huono halpisjalkine.
11 # jos ihan tarkkoja ollaan niin missään nimessä ei saa käytettyjä käyttää suositukset sanovat myös sen.
Mitkä suositukset?
Meillä on neuvolan ohjeistus asiasta A4:lla ja siinä neuvotaan että hyväkuntoinen käytetty on ok muuten mutta ei ENSIkenkänä.
ettekö ole sitä huomanneet.
Osa käytetyistä kengistä on ollut jalassa muutaman kerran ja ovat aivan uuden veroisia, osa on hajoamassa käsiin. En näe mitään syytä olla ostamatta hyväkuntoisia käytettyjä kenkiä, eivät ne lapsen jalkaa pilaa jos ovat oikean kokoiset ja lapsen jalalle muutenkin sopivat.
tutkimus että nämä hyvin jalkaa tukevat kengät yms. onkin huonoja jaloille jne.
itse olen kulkenut aina oikeankokoisissa kunnon nahkakengissä ja jalkavaivaa on niin paljon etten voi edes kävellä kuin kesäisin koska kaikki kengät painaa liikaa väärällä puolella olevaa vaivaisenluuta. en siis voi laittaa jalkaani kenkiä jotka osuu ulkosivustalle. eli vain kesällä voin kävellä....
tuskin kenenkään jaloista on huolehdittu niin hyvin kun mun jaloistani koko elämän. myös aikuisiällä olen ostanut vain kenkämyyjän avustuksella kalliit sopivat nahkakengät.
ihan yhtä lailla niissä on eroja kuin kalliimmissakin. Ja juu-u, myös käytettyjä ollaan ostettu.
Kerrankin jotain järkeä muutoin tyhmässä palstassa.
että on ihan ok ostaa lapselle käytettyjä kenkiä, kunhan ne ovat alunalkaenkin olleet laatukenkiä eikä niitä ole littaanastuttu, eli ovat vielä oikeassa muodossaan eikä muovautuneet edellisen käyttäjän jalkojen mukaisiksi. Hänen mielestään oli parempi ostaa käytetty hyvä jalkine kuin uusi ja huono halpisjalkine.
Kenkää valitessa on melkoisen oleellista huomioida lapsen jalan normaaliasento, kehitysvaihe ja kävely. Kengän hinta ei sinäänsä ole mikään kriteeri kenkää valitessa, vaan kyllä edullisestikin voi saada hyviä kenkiä ja kallis kenkä voi olla huono.
Varsinkin kävelyn opettelun vaiheessa, ja yhtälailla tietysti koko loppuelämän, paljain jaloin kävely epätasaisella alustalla on jalalle kaikista parasta. Tämä ei kuitenkaan olosuhteista johtuen suurimmaksi osaksi varsinkaan ulkotiloissa ole mahdollista, joten jalan ja toiminnallisen ryhdin kannalta paras kenkä on sellainen joka myötäilee jalan normaaliliikkeitä, mahdollisesti tukee virheelliset asennot oikeaan suuntaan eikä ennenkaikkea estä jalan normaalia toimintaa askelluksen eri vaiheissa ja varsinkaan ohjaa jalkoterää virheellisiin asentoihin.
Kun nämä kriteerit täyttyvät, myös käytetty kenkä on aivan hyvä niin lapselle kuin aikuisellekin.
Jotenkin tuli puhetta ensikengistä ja siitä voiko ne olla käytetyt vai uudet. Lääkäri oli sitä mieltä, että voi hyvin olla käytetytkin, jos varsi tukee nilkkaa. Ensikenkiä käyttävillä ne kengät ei juurikaan muotoudu, kun ei sitä painoakaan ole kovinkaan paljon vielä.
i]että ensikengiksi kannattaa ostaa uudet kengät. Siis kävelyn opetteluvaiheessa. Meille ainakin neuvolasta ohjeistettiin että ensikenkien jälkeen voi huoletta ostaa hyväkuntoisia käytettyjäkin kenkiä lapselle. Pääasia, että eivät ole linttaan astuttuja.
Käytettynä saa laatukenkiäkin edullisesti.
[/quote]
että reiman kengät on kaikkista huonoimpia, painavia ja joustamattomia, myös ne reimatec kengät.
ihan parhaat on superfitin ja eccon kengät. eivät paina ollenkaan ja ovat todella hyviä. ja minkäänlaista käytönjälkeä ei ole saatu aikaiseksi lasten kanssa niihin, ei pitämällä eikä pesemällä.
viking goret on aika huonoja, varsinkin ihan pienten lasten jalkaan. ostin viime talveksi sellaiset mut ei niitä saanut millään helvetillä jalkaan, kertaakaan ei saatu käytettyä niitä.
kenkiä kunhan tarkistaa pohjan ettei ole kulunut vain yhdestä kohtaa, silloin on astuntavirhe. ensiaskelkenkiä varsinkin on turha ostaa uutena ja hyväkuntoisina vanhoina. ovat todella hyväkuntoisia vielä monenkin lapsen käytön jälkeen. isompien kenkiäkin voi ostaa käytettynä mutta yleensä on jo kovasti käytetyn näköisiä.
olen huomannut että reiman kengät on kaikkista huonoimpia, painavia ja joustamattomia, myös ne reimatec kengät.
ihan parhaat on superfitin ja eccon kengät. eivät paina ollenkaan ja ovat todella hyviä. ja minkäänlaista käytönjälkeä ei ole saatu aikaiseksi lasten kanssa niihin, ei pitämällä eikä pesemällä.
viking goret on aika huonoja, varsinkin ihan pienten lasten jalkaan. ostin viime talveksi sellaiset mut ei niitä saanut millään helvetillä jalkaan, kertaakaan ei saatu käytettyä niitä.
Olen huomannut saman, Reiman kengät on liian jäykkiä ja paksupohjaisia! Vikingit taas on meillä toimineet hyvin, ainakin lenkkareina.
Superfitin kengät on tosi hyviä! Niissä on tukeva kantakuppi ja joustava pohja. Sopii meidän pojalle tosi hyvin. Suosittelen tutustumaan Superfitin valikoimiin. Eivät ole edes kovin kalliita laatuun nähden. Juuri löysin Stockalta Superfitin kävelykengät 30 eurolla ja se oli normihinta!
lapselle viime vuodeksi 7 eurolla superfitin kuin uudet talvikengät, täksi vuodeksi sain parilla eurolla. lisäksi ostin kuomia varakengiksi 2 euroa pari muutamat parit, mistään ei näe että mitään näistä kengistä ois koskaan käytetty. ois ollut hölmöläisen touhua jättää ostamatta...
että ei tue varsinkaan kapeaa jalkaa kun ei ole mitään kiristys mahdollisuutta.
Jos sattuu olemaan just tarpeeks paksu koipi niin sitten voi tukea sivu suunnasta, mutta eikös noi nyt muuten ole kuin kumisaappaatkin.