kysymys teille jotka ette välitä lastenne kenkien laadusta
Hei
Mulla olisi kysymys teille, jotka puette lapsenne halpislenkkareihin, Kuomiin, kumisaappaisiin ja sen sellaisiin ympäri vuoden.
Miten perustelette sen, ettei kasvavaan jalkaan puetun kengän laadulla ole mitään väliä?
Aiheesta kuitenkin on tietoa ja tutkimustuloksia saatavana. Onko ainoa perustelu se, että kun omassa lapsuudessa pärjättiin huopatossuilla ja hyvin jalat toimii tänä päivänä? :D
http://www.ts.fi/teemat/terveys/74144.html
http://yle.fi/akuutti/arkisto2008/290108_d.htm
Mä olen 32-vuotias ja muistan lapsena ja nuorena kävelleeni liian pienissä ja huonoissa kengissä. Minulla ON jalkavaivoja: vaivaisenluuta ym.
Kommentit (135)
Onko mielestäsi liian pieni ja huono = keskihintainen tai edullinen kenkä? Tai sittenkin: onko tämä aiheen aloitus ihan silkkaa vittuilua, vai miten joku aikuinen ihminen voi kuvitella, että kaikilla on varaa ostaa kaikkein kalleimpia kenkiä lapsilleen? Tyhmempikin tajuaa, ettei niiden eccojen ostaminen ole kertakaikkiaan mahdollista useille. Vai senkö juuri halusitkin kuulla? Että naapurin jalassa olevat kuomat ovat merkki köyhyydestä?
Luitkohan tätä ketjua ollenkaan? Täällä on moneen kertaan todettu, että hinta tai merkki ei ole tae laadulle. Hyviä kenkiä löytää edullisesti jos vaan vähän viitsii.
Tais vaan osua ja upota tän ketjun aihe: lapsen kengällä on väliä.
Meille ainakin on tärkeää että lapsella on kunnon jalkineet ja sen eteen nähdään vaivaa.
Kuomista nyt ei saa hyviä kenkiä tekemälläkään.
Luitko itse, kenen viestiin vastasin? Vai oletko itse ap, joka on muuttanut mielipiteensä?
Niin siis ymmärsin että vastasit ap:lle. Ja se olen minä. Millä tavoin olen muka mieleni muuttanut?
ap
Kylläpä ajetaan äitee ahtaalle. Minulla ei onneksi ole kuin yksi lapsi, mutta kenkien ostaminen jo hänellekin on tosi tyyristä ja yhtä tuskaa. Menenmpä mihin tahansa kauppaan niin tarjolla on jos jonkinlaista muovikoppuraa, jotka eivät taivu mihinkään suuntaan. Sitten voin toki suunnata Ecco-shoppiin, josta saan (tutkimusten ja ortopedien mukaan) laadukkaat joustava kengät hintaan 90-100e. Näitä laatukenkiä tarvitaan sitten joka vuodenaikaan omansa, lisäksi välikausillekin. Olen hukassa ja epätoivossa. Palkkani ei riitä. En tiedä mistä löytäisi suht edulliset (vaikkapa noin 40-50 euron) kengät lapselle. Sellaiset, ettei hän joutuisi aikuisena kärsimään jalkavaivoista.
:D Pitääkö kaiken olla helppoa ja halpaa?
Kylläpä ajetaan äitee ahtaalle. Minulla ei onneksi ole kuin yksi lapsi, mutta kenkien ostaminen jo hänellekin on tosi tyyristä ja yhtä tuskaa. Menenmpä mihin tahansa kauppaan niin tarjolla on jos jonkinlaista muovikoppuraa, jotka eivät taivu mihinkään suuntaan. Sitten voin toki suunnata Ecco-shoppiin, josta saan (tutkimusten ja ortopedien mukaan) laadukkaat joustava kengät hintaan 90-100e. Näitä laatukenkiä tarvitaan sitten joka vuodenaikaan omansa, lisäksi välikausillekin. Olen hukassa ja epätoivossa. Palkkani ei riitä. En tiedä mistä löytäisi suht edulliset (vaikkapa noin 40-50 euron) kengät lapselle. Sellaiset, ettei hän joutuisi aikuisena kärsimään jalkavaivoista.
jotka tuntuvat istuvan jalkaan parhaiten ja vaikuttavat kävellessä hyviltä.
On mielestäni taantumista uusavuttomuuteen, jos kuvitellaan, että lapsi vammautuu muista kuin eccon kengistä.
tai kauppaa edustavalta taholta niin aivan varmasti suositus on, että lapsella pitää aina olla uudet kalliit kengät. Jostain kauppiaslehdestä luin, että jokaista kenkätyyppiä pitäisi olla kahdet, niin että toinen pari lepää välillä kun toista käytetään. Näin tullaan äkkiä aika absurdiin tilanteeseen esim. meidän 3-lapsisessa perheessä: 6 sandaalit, 6 kävelykengät, 6 jokasäänkengät, 6 talvikengät ja tietysti aina uudet joka vuosi.
sarkasmia viljellen. Tai yritin ainakin. Itse en ole niin uusavuton tai epätoivoinen. Tuo vain on näkemys, jonka keskimääräisesti vetäisin tässä palstaa lukiessani.
105
jotka tuntuvat istuvan jalkaan parhaiten ja vaikuttavat kävellessä hyviltä.
On mielestäni taantumista uusavuttomuuteen, jos kuvitellaan, että lapsi vammautuu muista kuin eccon kengistä.
Kuka on väittänyt että lapsi vammautuu muista kuin Eccon kengistä?
Mun mielestä uusavuttomuutta on se, että annetaan lapsen valita itse kenkänsä ja ei puututa siihen missä kengissä lapsi kulkee. Kyllä siihen tarvitaan aikuisen apua!
Täällä aika on paljon puhuttu siitä kuinka suurin ongelma on se, että lasten kengät on väärän kokoisia ja samoissa kengissä kuljetaan ympäri vuoden.
Mulla on itsellenikin eri kengät kesään, syksyyn/kevääseen ja talveen. Miksen tarjoaisi ulkoilevalle lapselleni samaa?
Oletko kokeillut aikuisten kuoma-saapasta? Jos et niin älä tule tänne niitä haukkumaan. Mistä löydät paremmat ja lämpimämmät kengät talveksi? Et mistään. Lisäksi jopa pieni lapsi saa ne jalkaansa itse. Tarhassa kalliit kenkänne menevät jalassa miten saattuu, ei täteillä ole aikaa sitoa 27 paria nauhoja.
Sinä joka haukut kuoma-saappaita. Oletko kokeillut aikuisten kuoma-saapasta? Jos et niin älä tule tänne niitä haukkumaan. Mistä löydät paremmat ja lämpimämmät kengät talveksi? Et mistään. Lisäksi jopa pieni lapsi saa ne jalkaansa itse. Tarhassa kalliit kenkänne menevät jalassa miten saattuu, ei täteillä ole aikaa sitoa 27 paria nauhoja.
Mä en mitään toppakenkiä käytä, sorry vaan! :D
mutta kyllä se mieli kummasti muuttuu kun seisoo pakkasessa pihalla lasten kanssa tunnin toisensa perään varpaat sinisenä kohmeesta;)
eli ehkä jopa hankin sitten -ei vielä tänä talvena.
Aloin miettiä tuota, kun moni sanoo ostavansa lapselle kenkiä halvalla alennusmyynneistä... Eikös niistä aleista yleensä saa edellisen sesongin kenkiä? Eli nyt syksyllä alelaarit pullistelee sandaaleita ym. joita ei sitten ennen ensi kesää tule pidettyä.
Miten ihmeessä te osaatte arvioida sen, minkä kokoinen teidän lapsenne jalka on kuukausien päästä?
jotka ostavat lapsille kengät kysymättä lapsen mielipidettä siitä miltä ne tuntuvat jalassa. Tai ostavat kengät vaikka lapsi sanoo, että puristaa ja tuntuu pahalta.
Oletko kokeillut aikuisten kuoma-saapasta? Jos et niin älä tule tänne niitä haukkumaan. Mistä löydät paremmat ja lämpimämmät kengät talveksi? Et mistään. Lisäksi jopa pieni lapsi saa ne jalkaansa itse. Tarhassa kalliit kenkänne menevät jalassa miten saattuu, ei täteillä ole aikaa sitoa 27 paria nauhoja.
itselleni, aikuiselle kuomat, sen sijaan ostin barnskospesialistenilta itselleni 30 eurolla superfitin goretexit. ilman postikuluja!
aleissa on aina oikean kauden vaatetta, kenkiä. ne on vaan edellisen vuoden mallistoa. mut mua se ei haittaa. olen ostanut mm. viking goret 20 eurolla cittarista, tosin edeltävän talven mallistoa... ovh niille oli 69.90 e.
ja nyt kun kokeilen, niin pohjat ovat todellakin taipuisat kuin sisätossuissa. Kärjessä on kumiosa todella korkealle, joka suojaa kengän kärkeä kulumiselta. Ovat nappanahkaa, mutta vielä ihan hyvän näköiset popot. Eivät ole kyllä mitkään talvikengät, pikemminkin syksykäyttöön, mutta jospa niitä olisi ihan pakkaskeleihinkin.
Kiitos sille, joka laittoi jutun jossa kerrottiin kun asiantuntija arvioi lasten kenkävalikoimaa kaupassa. Nyt tiedän millaisia kenkiä pitää etsiä.
kuten joku jo sanoi että ei yksinkertaisesti ole varaa ostella satojen eurojen edestä pelkkiä kesäkenkiä, saati syys, kevät talvi kenkiä... meillä menee niin paljon kenkiä rikki!
ostan "laadukkaampia" kenkiä alennuksesta ja tiedän niiden hajoavan samalla tavalla kuin kympin-kahdenkin..
siksi
monet hyvät kengät ap ostaa vuodessa?? kuten joku jo sanoi että ei yksinkertaisesti ole varaa ostella satojen eurojen edestä pelkkiä kesäkenkiä, saati syys, kevät talvi kenkiä... meillä menee niin paljon kenkiä rikki!
ostan "laadukkaampia" kenkiä alennuksesta ja tiedän niiden hajoavan samalla tavalla kuin kympin-kahdenkin..
siksi
Arvioisin että kenkiä tulee ostettua n. seitsemät vuodessa. Ostan hyvältä ystävältä yhdellä lapsella olleita hyväkuntoisia kenkiä käytettynä edullisesti (n. 10-20 eur). Lisäksi ostan tarjouksesta uutena joitain pareja. Hinta max 60 eur. Sen enempää ei uusista kengistä makseta, se on meidän "kipuraja". Juhlakengät löysin kirppikseltä parilla eurolla.
ap
Kysyin todella kokeneelta kenkäkauppiaalta, että millaiset kengät ne Kuomat oikein on ja millaisessa säässä niitä pääasiassa kannattais käyttää. " Niin, no ne Kuomat eivät oikeastaan ole kengät laisinkaan..." oli vastaus. Eivät tue kasvavaa jalkaa lainkaan. Ymmärrän, että kauppias on kauppias, mutta häneen luotan kuin kallioon tässä asiassa.
[ Arvioisin että kenkiä tulee ostettua n. seitsemät vuodessa. Ostan hyvältä ystävältä yhdellä lapsella olleita hyväkuntoisia kenkiä käytettynä edullisesti (n. 10-20 eur). Lisäksi ostan tarjouksesta uutena joitain pareja. Hinta max 60 eur. Sen enempää ei uusista kengistä makseta, se on meidän "kipuraja". Juhlakengät löysin kirppikseltä parilla eurolla. ap
Ostat KÄYTETTYJÄ KENKIÄ? sitten olet täällä haukkumassa muita kun eivät arvosta lasten jalkineiden mukavuutta "laadukasta" kenkämuotia!??
Tiesitkö että kengät muovautuvat jalkoihin, jolloin toisen vanhat kengät (riippuu tietysti onko niillä kävelty paljon..) ei tee hyvää lapsen "kehittymättömille" jaloille..
:) nauran sulle AP.
[ Arvioisin että kenkiä tulee ostettua n. seitsemät vuodessa. Ostan hyvältä ystävältä yhdellä lapsella olleita hyväkuntoisia kenkiä käytettynä edullisesti (n. 10-20 eur). Lisäksi ostan tarjouksesta uutena joitain pareja. Hinta max 60 eur. Sen enempää ei uusista kengistä makseta, se on meidän "kipuraja". Juhlakengät löysin kirppikseltä parilla eurolla. ap
Ostat KÄYTETTYJÄ KENKIÄ? sitten olet täällä haukkumassa muita kun eivät arvosta lasten jalkineiden mukavuutta "laadukasta" kenkämuotia!??
Tiesitkö että kengät muovautuvat jalkoihin, jolloin toisen vanhat kengät (riippuu tietysti onko niillä kävelty paljon..) ei tee hyvää lapsen "kehittymättömille" jaloille..
:) nauran sulle AP.
No kiva jos voin olla iloksi! :) Meille annettiin neuvolasta ohjeistus että hyväkuntoiset käytetyt on ihan ok. Linttaan astuttu käytetty kenkä ei tietenkään kuulu sellaiseen määritelmään. En siis mitään käytettyjä Kuomia hamstraa, vaan hyväkuntoisia laatukenkiä.
Ketä mä olen haukkunut ja missä? Mä vain ja ainoastaan pyysin perusteluja sille, miksi joidenkin mielestä lapsen kengillä ei ole mitään väliä. Olen itse omissa jaloissani sen konkreettisesti kokenut. Kengillä on väliä!