Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin todella huonoissa häissä

Vierailija
04.07.2026 |

Juhlapaikalla ovi on lukossa, eikä ketään näy missään. Vieraat odottavat ulkona kuumassa helteessä puolitoista tuntia, kunnes toinen bestmaneista saapuu paikalle päästämään heidät sisälle.

Heti alkuun juhlapaikan paikan ainoaan unisex-vessaan syntyy kymmenien ihmisten jono. Vieläkään ei ole mitään tietoa, missä hääpari on tai milloin he saapuvat. Tarjolla ei ole edes vettä, saati mitään vettä vähevämpää. Seisomisesta ja helteestä väsynyt hääväki yrittää janoisena ja nälkäisenä vääntää small-talkia kaukaisten sukulaistensa kanssa.

Lopulta kerrotaan, että hääpari on vihdoin saapumassa paikalle, ja heitä varten pitää luoda onnittelukuja high fiveja varten. Kukaan ei organisoi jonon muodostumista, joten kaikki säntäilevät sinne tänne.

Eye of the Tiger alkaa soida, ja hääpari ilmestyy paikalle ja antaa vieraille yläfemmat. Tässä vaiheessa parin tunnin seisomisesta alkaa jo mennä voimat, mutta väkisin pitää taputtaa ja intoilla.

Vihdoin päästään pöytään istumaan ja voi avata ensimmäisen juoman. Tarjolla on Virosta haettua olutta, muita vaihtoehtoja ei ole. Olut on lämmintä. Alkoholittomia juomia ei ole, joten vaihtoehtona on käydä täyttämässä vesilasi vessan lavuaarista.

Vihdoinkin ruoan aika. Säästötoimenpiteenä pari on päättänyt ottaa 80 hengen häihin cateringin vain 60 hengelle, joten ruoka loppuu kesken. Viimeisenä ruokaa hakevat saavat salaattia ja leipää. Ruokajuomana on sentään viiniä, jota on varattu 10 cl per vieras.

Sitte kuullaan puheet, jotka on osittain kierrätetty parin aiemmista häistä. Huomaa, ettei edes hääparin läheiset jaksa uskoa, että tämä liitto kestäisi. Paikalla ei ole mikrofonia, joten kauempana istuvat eivät kuule puheista juuri mitään.

Ohjelmana on morsiamen ryöstö. Saadakseen morsiamen takaisin sulhasen on lausuttava tälle rakkausruno. Tässä vaiheessa sulhanen on käynyt takahuoneessa napsimassa hänelle ja bestmaneille varattuja alkoholijuomia sen verran, ettei runosta tule mitään. Lopulta hän saa lausuttua pari hassua lausetta, ja se lasketaan onnistuneeksi suoritukseksi.

Kakkukin loppuu kesken. Sen kanssa tarjolla on laihaa, jäähtynyttä kahvia.

Häävalssin – joka muistuttaa enemmän ala-asteen diskon hitaita – aikana pari vetelee kielareita ja puristelee toisiaan pepusta. Tanssimusiikkina toimii Spotify-lista, joka on yhdistetty pieneen kaiuttimeen. Soittolistalla on teknosta tykkäävän bestmanin suosikkeja.

Loppuillasta tuhannen tuiskeessa oleva sulhanen ja selvinpäin oleva morsian saavat aikaan mojovan riidan ja häipyvät mitään sanomatta viettämään hääyötä. Vieraat poistuvat vähin äänin koteihinsa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit, oma vika!

Vierailija
2/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin lähtenyt kesken pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas? Mikä ap:tä vaivaa?

Vierailija
4/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja häitä on enemmistö.

Vierailija
5/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet rohmuajat, kuten ap slivät muiden ruuat :/

Vierailija
6/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtava käsikirjoitus johonkin lyhytfilmiin ! Tulisi varmaan palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa !

Vierailija
7/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä jokin unelmahäiden jakso?

Vierailija
8/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahtava käsikirjoitus johonkin lyhytfilmiin ! Tulisi varmaan palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa !

Aki tai Mika Kaurismäki ohjaamaan niin saataisin sopivaa synkkyyttä tähänkin juhlaan

Vierailija
9/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa tarinan todenperäisyyteen sanon, että jos juhlat järjestää, pitää olla 100-prosenttisen varma, etteivät ruoka ja juoma lopu kesken sekä miettiä logistiikka-asiat ja tapahtuman koreografia valmiiksi. Nälkä, jano, jonottelu, odottelu ja epätietoisuus turhauttavat vieraita. Joku kannattaa värvätä "ohjaajaksi" tai seremoniamestariksi. 

Vierailija
10/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaisiin häihin kannattaa mennä. Ap:kin kertoi, ettei tämän parin yhteiselon jatkumiseen edes uskottu. Eli oliko kyse siitä, että vieraana oletettiin, että tarjolla on ilmaista viinaa ja hirveät määrät mässättävää?

Vierailija
11/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaisesta pitäis tehdä elokuva? Kuinka ihmeessä siitä vielä saisi palkintoja? Jos näin olisi, lähes jokaisesta Unelmahäät jaksosta olisi ropissut palkinnot. Eihän ne tästä kuvauksesta poikkea yhtään. Päinvastoin; tässähän jopa morsian on ollut selvinpäin. Aika harvoin näin tapahtuu Unelmahäissä. Viinan kanssa läträäminen aloitetaan jo edellispäivänä ja viimeistään aamusella kampaajalla. 

Vierailija
12/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä muistotilaisuudessa,olin ainoa joka taisi kyynelehtiä.Ensin olimme kappelissa siitä muualle .Mutta en tiedä oliko vainajan toive pienet hiljaiset ..ihmettelin kun kukaan ei enää itke.Ollaanko tultu kylmiksi empatia kadonnut Hän lähti hyvä ihminen.Minua itketti itkettää vieläkin..Elämän Juhlia on monenlaisia.Nyt juhlat on juhlittu olen sanonut..hautajaisia tulee lisää Syöpiä on monilla ,vanhuus..Häitä oli tutun yhdet,ketään ei ole syntynyt nyt..

Vierailija
13/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, luin jostain (ja w): Sulhasella venähtänyt polttarit vähän pitkäksi. Aamulla pappi sitten kysynyt: "Tahdotko sinä ottaa tämän ..." ... Sulhanen siihen: Ai tässäkö? :)

....

Isävainaa joskus kertoi: meillä/heillä: oli häät tai hautajaiset, niin aina ne jonkun tappoi. Humalispäissään ruvenneet jakamaan (etu-) perintöjä tai/ja jotain selvittämättömiä perintöriitoja, mitä lie. Kysyin tuota tädiltä, et pitikö tuo paikkaansa? Täti sanoi, vanhat miehet kerääntyneet saunaan, "viinanvoimalla" selvitelleet asioita. Täti nuorena likkana kuikuillut ikkunasta, et "mitäs jäbät meinaa".

Ja tuo Kaakonkulmalla (paitsi että mistäs minä tiedän, jos joku osa suvusta oli Pohjanmaalta...?). Aikaa tuosta varmaan .... 80 vuotta.

Vierailija
14/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä aloitus, en jaksanut lukea.

Vierailija
15/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on high five?

Kysyy Mummo.

Huonomminkin olisi voinut olla, vaikka yritit kerätä kaikki keksimäsi kliseet. On menty vieraaksi häihin, joissa kaikki valmistelut olivat pahasti kesken, kun hääpari ja juhlapaikan kautta mukaan tullut vieras lähtivät kirkkoon.

Vierailija
16/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä muistotilaisuudessa,olin ainoa joka taisi kyynelehtiä.Ensin olimme kappelissa siitä muualle .Mutta en tiedä oliko vainajan toive pienet hiljaiset ..ihmettelin kun kukaan ei enää itke.Ollaanko tultu kylmiksi empatia kadonnut Hän lähti hyvä ihminen.Minua itketti itkettää vieläkin..Elämän Juhlia on monenlaisia.Nyt juhlat on juhlittu olen sanonut..hautajaisia tulee lisää Syöpiä on monilla ,vanhuus..Häitä oli tutun yhdet,ketään ei ole syntynyt nyt..

Kaikki ihmiset eivät ole kovin itkuisia. Olen ollut useissa vanhojen ihmisten hautajaisissa, joissa ei itketty. Ja olen itse varannut käsilaukun täyteen nenäliinoja omaa ja lähimmäisten itkua varten.

Vierailija
17/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas? Mikä ap:tä vaivaa?

Sama. Suosittelen vahvasti aloittajalle muistitutkimuksia, sen verran monta kertaa hän on jo spämmännyt tätä samaa aloitusta.

Vierailija
18/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti tuo nenäliinat. Äidin isä kuoli, "Stadissa" (me asuimme pohjoisempana; äidin sisko, täti lähellä). Mentiin sitten muffan hautajaisiin, äidin kanssa. Tädin mies sanoi, et ottakaahan tytöt tarpeeksi nenäliinoja mukaan (se itkettää kumminkin). Niinpä.

Itkuhan se itseltäkin pääsi, vaikken muffaa nähnyt kuin 2 kertaa; ikää mulla silloin 19 (=ennen inttiin lähtöä). Muistotilaisuus tädin luona, pappi oli mukana. Mukava pappi: kertoi, et itse oli käynyt intin Sodankylässä (Stadista Lappiin!). Oli koko aikana käynyt kerran lomilla (Stadissa). :) .... Hienosti onnistui jotenkin "jatkamaan elämää" sen surun keskellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi